Gå til innhold

Nytt kamera for noob. ny tråd samme bruker.


Anbefalte innlegg

etter å ha fått mye hjelp i en tråd jeg laget ang å kjøpe brukt kamera er jeg nå kommet til å kjøpe nytt. Siden overskriften i nevnte tråd ikke passer inn med denne nye ideen valgte jeg å lage ny tråd. jeg fikk masse god hjelp fra erfarne brukere og setter stor pris på det. håper å få litt hjelp denne gangen også.

 

I den forgje tråden kom jeg så langt at jeg hadde bestemt meg for et pentax k-r kamera i farge hvit og svart, men etter litt flere innlegg ble jeg usikker.

 

så, om jeg legger litt penger i bordet, hva skal jeg da velge hvis det står mellom

 

Pentax

Nikon

Canon

 

for ca 4 lapper ser det ut som at jeg kan få

 

hvit svart pentax for krone 3600 inkl 18 55 linse med stab.

svart pentax inkl ekstra blitz og kit linse 18 55 med stab.

nikon d3100 med vr 18 55 kit linse

canon 1100d med kit linse evt stab.

 

kan være jeg ikke har gjort skikkelig nok research men dette er iallefall hva jeg har funnet.

jeg skal være så ærlig å si at jeg allerede la inn en bestilling på hvit pentax før de siste innleggene ko, men denne avbestiller jeg i morgen tidlig slik at jeg har blanke ark når det kommer til dette.

 

det var en bruker som ga meg en link i forgje tråd, som viste pentax opp mot d3100 og slik jeg leste den sammenligningen var pentax kr bedre på alle punkter som ikke handlet om video. Videre har leg sett litt smått med videoer på youtube, men man vet jo ikke hvem som er betalt av produsenten for å lage en slik video :)

 

Nå har jeg brukt helgen på å fundere, skrive og få hjelp, nå vil jeg gjerne ha et kamera. Men for å gjøre hele dette kamerakjøpet enda mer innviklet, så spør jeg om det faktisk er speilrefleks som er det beste alternativet.

 

Jeg vil begynne å ta bilder. Ha kameraet med meg når jeg ferdes litt på jobb og masse på fritid. Jeg vil gjerne være den som tar bildene i tilstelninger av alle slag, og dele bildene med dem som vil ha.

 

jeg har lyst å prøve å formidle ting via bilder, prøve å arbeide litt amatørmessig med redigiering av bilder. Det som bremser meg litt på det siste er sikkert tolmodigheten min. Jeg viljeg vil, men får det ikke til raskt nok.

 

Jeg velger jo å tro at man får best bilder med et speilrefleks selv om man i begynnelsen vil bruke de forskjellige auto instillingene.

 

Håper noen orket å lese dette, og får lyst å svare meg i denne tråden også.

 

takker :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av de 3 kameraene der vil jeg mene at D3100 er det beste kjøpet. Bildemessig så vil det i de fleste tilfeller være fotografen som er begrensningen og ikke kameraet. De aller fleste kamera som er på markedet nå vil gi en god nok bildekvalitet for de fleste.

 

Går fint å bruke Auto men det går sikkert ikke lenge før man går over til "Blenderauto" og "Lukkerauto" får å få litt styring på sluttresultatet.

 

 

 

Når det gjelder video så er det vel litt mer kjekt å ha tilgjengelig hvis behovet dukker opp. Ok skal man drive med DSLR video så vil man trenge en del ekstrautstyr siden kameraene ikke er laget for video. Et dedikert videokamera i tillegg vil for de fleste være en bedre video løsning.

 

Og så kan det være greit å stikke innom et bibliotek og låne seg en bok om fotografering, finnes flere ulike som kan gi en del tips og forklaringer. ermm.gif

Lenke til kommentar

Ikke noe poeng i å lage ny tråd.

Helt enig - det er bare å endre første post; og du kan legge inn en annen tittel. Man pleier å endre fra XXX til YYY (var XXX). Fordelen er at ting henger sammen.

 

Men - det du skal gjøre er å dra i butikken og klå selv. Kjenn hvilket kamera som ligger best i hånden og som gir deg godfølelsen. Kjøp det kameraet.

Det er et godt råd det er på tide å komme seg ut i butikken og klå på ting nå. Vær oppmerksom på at elektronikk-kjedene er lite gunstige for kjøp av fotoutstyr da de ikke har så veldig godt utvalg (stort sett Canon og Nikon; med unntak av Elkjøp/Lefdal som pusher Sony for alt det er verdt).

Lenke til kommentar

Nå har jeg lyst til og spørre hvor du vil gå angående fotografering, du er ganske aktiv her og leser endel tester angående kameraene, men vil du lære deg fotografering og vil du til slutt ha 4/5 forskjellige objektiver med deg på tur, skal du bruke kameraet til og tusle rundt å ta bilder av alt mulig rart eller blir det liggende hjemme og du bare tar det med på ferier og sånt. Det du burde tenke på om dette blir en hobby som på sikt kan koste deg fort over 10K eller om du er fornøyd med et objektiv/kamera og har ingen intensjoner på og lære deg fotografering.

Lenke til kommentar

Vanskelig spørsmål egentlig. For man vet likssom ikke før man har prøvd. Mange som har et slikt kamera liggende å støve ned.

 

Jeg liker å knipse. Knipser med mobilen hver dag. Jeg ser for meg at kameraet blir med ut på tur både til hverdags og fest. Jeg har lyst å formidle ting følelser steming action med bilder.

 

Så jeg tror jeg har interesse nok for dette. Må nok sloss litt med tolmoden. Men tror det er overkommelig.

 

I begynnelsen vil jeg ikke kjøpe flere linser, men tyne den jeg får med for alt den er verd. Grunnet pris og grunnet at jeg vil bli sikker på at jeg ikke lar det støve ned. Alt dette er for dyrt til det.

 

Hva sier dere, grunner nok for å prøve eller nøye meg med et kompakt kamera ?

 

Beklager ny post av tråd. Tenkte ikke på at jeg kunne redigere. Er så vant til at forumene er så låst. Der tok jeg feil. Beklager det hele.

 

Er på vei nå for å ta å kjenne på. Finner nok ikke k-r for ikke mange fysiske butikker som har det inne.

Endret av Solosuper
Lenke til kommentar

Var innom en fotobutik. Fikk holde peentax k-r og d3100 men fikk ikke prøve fordi dem ikke hadde batterier i dem. Begge følte god i hånden, fjerne litt små om jeg skal trekke for noe. Etter en god samtale med selger fikk jeg fortalt at pentax har et mer gammeldags og vanskelig menysystem og dårligere kvalitet enn nikon sitt. Videre hadde nikon lagt inn en kjempe bra nybegynner modus i kameraet som gjorde det lettere å lære seg foto ved hjelp av tekst animasjon og bilde.

 

Så selger ville gått for nikon sitt foran pentax sitt grunnet menysystemet som er bra for en noob. Byggekvalitet og utstyrsmengde. Til sist lettere solgt i etterkant når man vil oppgradere. Og at nikon sitt så mye bedre ut.

 

Det eneste pentax fikk skryt for var stab i huset og ikke i linsen.

 

Prisforskjellen i butikk er kr 1000

Endret av Solosuper
Lenke til kommentar

Var innom en fotobutik. Fikk holde peentax k-r og d3100 men fikk ikke prøve fordi dem ikke hadde batterier i dem. Begge følte god i hånden, fjerne litt små om jeg skal trekke for noe. Etter en god samtale med selger fikk jeg fortalt at pentax har et mer gammeldags og vanskelig menysystem og dårligere kvalitet enn nikon sitt. Videre hadde nikon lagt inn en kjempe bra nybegynner modus i kameraet som gjorde det lettere å lære seg foto ved hjelp av tekst animasjon og bilde.

Alltid irriterende når de ikke har ladet opp batterier. Det kan være et godt argument at menysystemet til Nikon er mer giret mot nybegynnere og har en del nyttige tips og triks innebygget. Men når du først har lært deg triksene, er menystemet i veien eller kan man slå det av?

 

En ting som jeg glemte å ta opp tidligere, er hvor lett det er å endre ISO og de litt mere avanserte tingene når man har blitt noe mer oppegående. Slike ting kan fort bli frustrerende når man har blitt mer avansert og kameraet kommer i veien.

 

Så selger ville gått for nikon sitt foran pentax sitt grunnet menysystemet som er bra for en noob. Byggekvalitet og utstyrsmengde. Til sist lettere solgt i etterkant når man vil oppgradere. Og at nikon sitt så mye bedre ut.

Byggekvalitet er jeg usikker på om Nikon er bedre på - der tror jeg nok heller at stillingen er uavgjort. Utstyrsmengden har vi snakket om tidligere.

 

Det eneste pentax fikk skryt for var stab i huset og ikke i linsen.

For noen er stab i huset veldig viktig. Jeg var der men har i dag et mer avslappet forhold til saken.

 

Prisforskjellen i butikk er kr 1000

I favør av? Og hva er prisen der kontra nettet?

Lenke til kommentar

Mitt tips. Finn et ok brukt objektiv til ca 2500,-, og et brukt hus for resten. Ikke bry deg så mye om merke, men se etter gode kjøp.

 

For eksempel får du et tamron sp 17-50 mm,f,2,8 XR Di II for 2400,- , en Sigma 28-70/2,8 EX DG D for 1900,- eller Nikkor F AF D ED Zoom 18-35mm f3.5- f4.5 D (IF) for 2950,-. Alle på foto.no.

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Vanskelig spørsmål egentlig. For man vet likssom ikke før man har prøvd. Mange som har et slikt kamera liggende å støve ned.

 

Det er sikkert, kjenner flere som kjøper seg et speilrefleks på bakgrunn av at bildene skal bli så mye bedre, når de har holdt på litt gir de opp og legger kameraet på loftet og finner fram kameramobilen igjen for den tar jo så gode bilder :)

 

Hva sier dere, grunner nok for å prøve eller nøye meg med et kompakt kamera ?

 

Hvis du virkelig vil bruke litt tid på og lære deg dette får du det beste resultatet ved å bruke et kamera med utbyttbare objektiver siden man kan veksle på type objektiv utifra den fotografiske situasjonen, men du får også relativt bra bilder ved bruk av et godt kompaktkamera. Et kompaktkamera har en mer ferdigprodusert bildebehandling en et speilrefleks siden speilrefleks gjerne er designet sådan at fotografen vil ha full handlefrihet angående bildeinformasjonen så et viss nivå av etterbehandling burde også læres.

Lenke til kommentar

Hvis du går for speilrefleks så ville jeg holdt meg unna de aller billigste og heller tatt steget opp ett par hakk og kjøpt et brukt kamera.

 

Nikon D90

Canon 50D (NB: ofte overpriset på bruktmarkedet. Du bør ikke betale mer enn 3500-4000 for dette huset)

Canon 550D

Eller kanskje til og med en Nikon D300s

 

Kombiner ett av disse husene med en billig 50mm til å begynne med, så har du et godt utgangspunkt.

 

Dette er alle eldre modeller, men bildekvaliteten ser du ikke forskjell på kontra nyere kameraer. ISO skrytet er for det meste oppskrytt uansett da nyere modeller aldri har den forbedringen kameraprodusenten hevder. (nå har jeg kun nevnt C og N fordi dette er de merkene jeg kan noe som helst om, men det finnes andre merker også til en hyggelig pris.)

 

Mitt råd er hvertfall å kjøpe kamerautstyr brukt. Du sparer penger, men får tilnærmet lik bildekvalitet. Ofte får du også mer kamerahus for pengene. Optikk ville jeg også kjøpt brukt.

 

EDIT: Pakken som er linket til lengre opp i tråden ville jeg styrt unna, mest på grunn av den dårlige optikken som følger med. 18-55 (uten IS) og 75-300 (ikke L) har aldri vært objektiver å trakte etter. Jeg anser denne pakken som kun tømming av lager, ikke noe annet.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Skal vi snakke om folk vi kjenner? Jeg kjenner en med kompaktkamera, han har en smart veske til den i beltet og har det alltid med seg. Jeg har også alltid kameraet med meg, men jeg må ha det i en ryggsekk.

 

Vil vel si det slik at du bør kjøpe det du har lyst på, ikke det andre mener at du trenger. Og iallefall ikke basert på hva noen som noen kjenner gjorde med sitt kamera. Du er jo ikke dem? Du er kanskje heller den som kjøper det speilreflekskameraet som andre ikke gidder bære med seg, og legger opp på loftet.

 

Gidder du bære med deg kameraet? Det er for meg det eneste argumentet som teller mot speilrefleks. Kompaktkamerat går i lomma, det gjør ikke speilrefleksen.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Poenget mitt med å tipse om den pakken, var at for en nybegynner er dette fortsatt bedre enn kompakt, han får med 2 linser i kitet til samme pris + et bedre hus.

 

Når han har brukt dette en stund, og funnet ut hva han trenger, kan han oppgradere til den optikken han trenger.

 

 

 

 

 

NB! Ikke alle selger 1100D med 18-55IS, noen leverer den med den gamle linsen - pass opp!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...