Gå til innhold

Forskjellen på beskatning i AS firma og enkeltmannsforetak


Castman

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Har ett enkeltmannsforetak og snuser litt på å bytte til et AS firma pga beskatningen.

 

Overskuddet jeg får nå på firmaet mitt blir beskattet etter hva jeg har på feks skattekoret(la oss si 35%)? Dette overskuddet kan jeg nå bruke privat?

 

Og med AS skatter man ingenting av overskuddet FØR jeg tar utbytte. Dvs si 28% skatt?

 

 

Stemmer dette folkens?

 

Takker for all hjelp ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er dårlig med reglene for ENK og ANS, men for AS er det slik at selskapet skatter på sitt overskudd for hvert år. Hvis du ikke tar ut lønn eller utbytte fra dette AS-et så må ikke du personlig betale noe skatt (eller hvordan er det med formuesskatt og aksjer igjen). Hvis du tar ut lønn så regnes du som ansatt i ditt eget selskap og må skatte på lik linje med skattekortet ditt som om du jobbet på Rema 1000.

Lenke til kommentar

Når du driver ENK skatter du IKKE i henhold til skattekortet ditt, prosenten som står der gjelder kun ordinært ansatte personer, ikke de som driver enkeltmannsforetak.

 

Du skatter av overskuddet du sitter igjen med, og må fylle ut feltene

1.6.2 Personinnt. jord/skog/rein og an. nær. (inkl. sykep.)

2.7 Overskudd næring (inkl. sykepenger)

 

Samt evt andre felter på skattetaten.no sitt skattekortskjema, da regnes det ut hvor mye forskuddskatt du skal betale.

Lenke til kommentar

Mener å huske fra skatterettforelesningene at det er liten forskjell på ENK og AS rent skattemessig. Dette gir jo også mening, da det ikke bør være skattemessige spørsmål som avgjør hvilken selskapsform man velger.

 

Jo, det er nok en viss forskjell. Et AS er å regne som en juridisk enhet (nesten som et menneske), så det forandrer litt på ting!

Lenke til kommentar

Skattereglene har som mål at beskatning skal være så lik som mulig uavhengig av selskapsform.

 

I et ENK skal det beregnes personinntekt på deg for hvert år (skattekontoret skriver ut forskuddsskatt som du innbetaler regelmessig), fordi du er foretaket. Det er ikke snakk om å "ta ut" overskudd - du har ikke noe sted å la det være. Personinntekten beskattes med alminnelig inntekt, trygdeavgift, og toppskatt. Et cetera.

 

I et AS kan pengene stå på et separat skattesubjekt. Her beskattes derfor et overskudd på 28 % i året overskuddet er opptjent. I tillegg skattlegges du for kapitalinntekt når du tar ut utbytte (som er 28 % skatt på din hånd).

 

På toppen av dette må du holde styr på aksjelovens regler om lovlig utdeling av utbytte. Dette fordi det kun er lovlig utdelt utbytte man får skjermingsfradrag for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen!

 

 

Hvis jeg skal ta ut utbytte fra ett AS firma. Så blir først overskuddet beskattet med 28% skatt. Og nye 28%(alltid 28% skatt her?) når pengene skal inn på min private konto.

 

Neppe særlig lønnsomt dersom jeg skal ta ut utbytte da siden den totale beskattningen min blir hele 56% før pengene kommer inn på min private konto. Stemmer virkelig dette?

 

Ved enmannsforetak blir overskuddet beskattet progresivt(med maks 50%) etter hvor stort overskuddet er.

 

Siden overskuddet ligger på en plass mellom 250-300kNOK vil dette sannsyneligvis ikke utgi den største skatteprosenten. Omkring 30-35% kanskje?

 

Så enmansforetak er utvilsomt mest økonomisk lønnsomt hvis jeg er ute etter å hente mest mulig overskudd!?

Lenke til kommentar

Det er mange faktorer som spiller inn her, men så lenge du ikke er interessert i å bygge selskap og kun ønsker mest mulig penger etter skatt så er det din hovedinntekt som gir føring for hvilken selskapsform som er "gunstigst" for deg.

 

<klippet fra internetten>

Du betaler 35,8 prosent (28 pst + 7,8 i trygdeavgift) fram til du når satsen på 490 000 kr. Da øker skatten til 44,8. Når du når 796 400 kr, betaler du i stedet 12 prosent mer - altså 47,8 pst skatt.

</klippet fra internetten>

 

Du betaler ikke 56% for utbytte av overskudd i AS (Man summerer ikke % på den måten). Du betaler 48,16% som nevnt over.

 

Så dersom du har hovedinntekt over 796 400,- så er det noen få kroner i forskjell. har du hovedinntekt under 490 000,- lønner det seg med ENK.

 

Anbefaler at du kjøper spesialnummer til Dine Penger som omhandler de mest brukte selskapsformene og setter deg litt inn i alle fordelene et AS gir kontra ENK. Du er bl.a. ikke personlig ansvarlig i et AS på samme måte som ENK. Mange som har brent seg skikkelig der.

Lenke til kommentar

Prosentsatsene stemmer ikke helt, men resonnementet holder likevel. 7,8% trygdeavgift er bare for lønnsmottakere, EPF betaler 11%. Marginalskattesatsene blir da 39, 48 og 51%. Det vil si at skatten for inntekt mellom 490 og 790.000 blir praktisk talt lik (48 og 48,16%, som er poenget både Skatteetaten, Slutsky og Krikkert vil fram til) for AS og EPF, og for inntekt over 790k har AS en liten fordel.

 

Kan utdype litt om hvorfor det blir 48,16% i stedet for 56% også: Selskapet betaler 28% av overskuddet, du betaler også 28%, men bare av de resterende 72 prosentene. Av 100kr betaler altså selskapet 28kr og du 20,16kr, tilsammen 48,16kr tilsvarende 48,16%.

Endret av Inge Rognmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mener å huske fra skatterettforelesningene at det er liten forskjell på ENK og AS rent skattemessig. Dette gir jo også mening, da det ikke bør være skattemessige spørsmål som avgjør hvilken selskapsform man velger.

 

Jo, det er nok en viss forskjell. Et AS er å regne som en juridisk enhet (nesten som et menneske), så det forandrer litt på ting!

 

Joda, er klar over disse forskjellene, og det ble kanskje litt misvisende å skrive "liten forskjell rent skattemessig". Poenget, som andre også har nevnt, er at skattereglene ikke skal motivere valg av organisering. Måten å regne ut skatte i ENK og AS er, som du sier, helt forskjellig, men til slutt ender man opp med å betale ca det samme til staten, uavhengig av organisering.

Lenke til kommentar

Hei igjen.

 

Kjempe bra folkens. Takk for all hjelp sålangt.

 

Skjønner beskattningen med AS firma nå tror jeg.

 

28% av overskuddet beskattes på firmaet og nye 28% beskattning HVIS utbyttet er over cirka 800k(grensen for toppskatt). Men hvis jeg i derimot tar tar kun ut 300k i lønn(noe som tilsier normalt cirka 35% skatt), vil ikke beskattningen bli nye 28% da vel? Heller nærmere 9,5% slik at jeg lander totalt på cirka 35% beskattning totalt?

 

feks:

Overskuddet er 300 000kr som jeg vil ha over på min private konto. Hvordan blir beskattningen?

 

Enkeltmannsforetak: 300.000kr - 35% skatt = 195000kr

AS firma: 300.000kr - 28% skatt = 216000kr - 10%(cirka 9,5%, for å oppnå rundt 35%

beskattning totalt)

216000kr - 9,5% skatt = 195480kr

 

 

Stemmer dette folkens? :)

Lenke til kommentar

Det du tar ut som lønn reduserer overskuddet i selskapet, så det betaler du ikke 28% av der, men du selv betaler 28% av lønna, pluss 7,8% trygdeavgift, pluss evt 9/12% toppskatt om du passerer de grensene (noe du ikke gjør med 300.000). Husk imidlertid at selskapet betaler inntil 14,1% arbeidsgiveravgift av lønna. Husk også at lønn fra et AS gir minstefradrag i lønnsinntekten, noe næringsinntekt fra EPF ikke gjør.

 

EPF: 300.000kr -39% skatt (se forrige innlegg; 28+11%) gir 117.000 i skatt og 183.000 i netto.

 

AS: 300.000-14% a.g.a =258.000, hvor 258.000 beskattes med 11%, og (258.000 minus minstefradrag på ca. 78.000) 180.000 beskattes med 28%. Ca. 28.000 + 50.000 i skatt og 42.000 i a.g.a, gir 180.000 i netto.

 

Ikke den helt store forskjellen der altså, men det avhenger av arbeidsgiveravgift-sonen du ligger i...

Lenke til kommentar

Det du tar ut som lønn reduserer overskuddet i selskapet, så det betaler du ikke 28% av der, men du selv betaler 28% av lønna, pluss 7,8% trygdeavgift, pluss evt 9/12% toppskatt om du passerer de grensene (noe du ikke gjør med 300.000). Husk imidlertid at selskapet betaler inntil 14,1% arbeidsgiveravgift av lønna. Husk også at lønn fra et AS gir minstefradrag i lønnsinntekten, noe næringsinntekt fra EPF ikke gjør.

 

EPF: 300.000kr -39% skatt (se forrige innlegg; 28+11%) gir 117.000 i skatt og 183.000 i netto.

 

AS: 300.000-14% a.g.a =258.000, hvor 258.000 beskattes med 11%, og (258.000 minus minstefradrag på ca. 78.000) 180.000 beskattes med 28%. Ca. 28.000 + 50.000 i skatt og 42.000 i a.g.a, gir 180.000 i netto.

 

Ikke den helt store forskjellen der altså, men det avhenger av arbeidsgiveravgift-sonen du ligger i...

 

 

Shit nå skjønte jeg plutselig ingenting igjen...

Lenke til kommentar

Shit nå skjønte jeg plutselig ingenting igjen...

 

Hvis du er litt mer detaljert om hva du ikke forsto, så blir det litt lettere å prøve å forklare. Men enkelt sagt; det du tar ut i lønn er jo en driftsutgift for selskapet, som det ikke skatter av. Derimot må det betale arbeidsgiveravgift, på X antall (5-14) prosent, ut fra forskjellige geografiske soner og selskapets adresse.

 

Ser forøvrig at jeg regnet litt feil i forrige innlegg; om selskapet har 300.000 å bruke på lønn+a.g.a. blir det med 14% a.g.a. slik: ca. 263.000 (ikke 258.000) i lønn og 37.000 i arbeidsgiveravgift, som betales av AS'et. (feilen jeg gjorde var å trekke fra 14% av 300.000, som blir for mye)

 

De 263.000 som selskapet betaler ut i lønn beskattes med 11% trygdeavgift (29.000) og, etter fratrukket minstefradrag på 78000, 28% skatt (52.000) på din hånd. Av 300.000 sitter du i eksemplet igjen med 182.000, eller praktisk talt det samme som i EPF-eksemplet. Men, det regnestykket gjelder jo bare i den sonen av landet som har 14% a.g.a.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...