Gå til innhold

Lønner det seg å bestille fra BHphotovideo?(moms,gebyrer..etc)


Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal bestille meg Canon eos 60d kakmerahus, og dette ligger på ca 5800,- hos bhphotovideo. her er link:

 

http://www.bhphotovideo.com/c/product/732047-REG/Canon_4460B003_EOS_60D_DSLR_Camera.html

 

Hos fotovideo, som jeg tror er billigst, ligger det på 6360 INKL FRAKT.

 

Hva vil lønne seg, det er altså 5/600 kr dyrer i norge, men det blir kanskje like mye eller mer pga moms og diverse fra USA?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

$1068 med frakt x 6 = 6.408 x 1.25% (mva) = 8010 + 150 Kr i gebyr for utlagt moms UPS. Totalt: Kr. 8.160,-

 

Altså meget dårlig butikk å kjøpe dette fra USA, i tillegg så går du glipp av garantier og reklamasjon.

 

Følg heller med på bruktmarkedet hvis du vil spare noen kroner. Nå er jo dette for sent for deg, men dette ble solgt på Finn i dag.

 

Canon 60D m/ 18-135mm + 6 Gb-kort til 3.500,-

Lenke til kommentar

BHphotovideo har forøvrig ofte bra priser på stativer og annet tilbehør. Hadde ingen problem med å kjøpe en stabel Sachtler tilbehør derfra; var billigere enn fra Tyskland hvor de lages :) Men kamera, optikk og blitser kjøper jeg alltid i Norge; muligheten for at noe ryker på slike ting er langt større.

Lenke til kommentar

Skal selv til NY om to måneder, og gleder meg enormt til å besøke BH-butikken. Ser at det er noen laken å spare på optikk, dette er vel gjerne ikke så dumt, såfremt man får prøvd det på huset der borte? Kjøper man ordentlig optikk ryker den vel ikke av seg selv, og om man mister den i bakken er det jo ikke garantisak uansett.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Pentax K10d fra Abesofmaine.com i 2008. Eller var det 2007?

Pffft, årene går så fort.

 

Uansett, sparte den gang masse penger pga dyre semi-proffkamera i Norge at the time, (mener det kostet 10.000ca i Norge, da jeg kjøpte det), og betalte 6-7000 på å kjøpe det og noe annet ræl fra USA pga veldig lav dollar.

Den gang var det i alle fall billigere kameraer, men noe er billigere enn annet her og der, og noe lønner seg ikke i det hele tatt å kjøpe fra USA.

 

Mye kan har forandret seg men slik var det i alle fall da :ph34r:

 

Når det gjelder reklamasjonsretten; hva betyr den i praksis hvis jeg f.eks kjøpte kameraet i Norge for 4 år siden og det plutselig nå hadde fått kun grønne bilder, som etterhvert bare ble ingen eksponeringer i det hele tatt, jeg sender det inn til Camera og videoteknikk som sier at det blir 3-4000,-?

 

Hadde jeg da hatt noe igjen for å ha kjøpt det hos Bob-ArneJonnys elektronikk og Tørrfisk-artikler?

(Jeg er bare nysgjerrig...) Selvfølgelig hadde jeg tatt vare på kvitteringen.

Endret av Larsenio
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Pentax K10d fra Abesofmaine.com i 2008. Eller var det 2007?

Pffft, årene går så fort.

 

 

I 2008 var dollaren nede i ca 4.50, så da kunne man gjøre gode kjøp, jeg kjøpte da to relative dyre objektiver* og de to solgte jeg faktisk i fjor med fortjeneste, selv om prisen jeg brukte var litt under normal bruktpris.

 

Canon 70-200 f/2.8 IS og Canon 100-400 IS, BH-photo hadde ikke fått regulert opp salgsprisen i forhold til at Dollaren falt relativt fort i en periode, så prisen var godt under 8K hver for disse to innført til Norge inkludert mva/frakt.

 

Når det gjelder kjøp at Objektiver så er det sikrere, spesielt hvis man kjøper dyrere original objektiver som kan gi et år med internasjonale garantier.

 

Når det gjelder reklamasjonsretten; hva betyr den i praksis hvis jeg f.eks kjøpte kameraet i Norge for 4 år siden og det plutselig nå hadde fått kun grønne bilder, som etterhvert bare ble ingen eksponeringer i det hele tatt, jeg sender det inn til Camera og videoteknikk som sier at det blir 3-4000,-?

 

Du skal ha en tilsvarende vare tilbake eller mulighet til og heve kjøpet, hvis du må betale for reparasjonen så er det ingen reklamasjonsrett.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Når det gjelder reklamasjonsretten; hva betyr den i praksis hvis jeg f.eks kjøpte kameraet i Norge for 4 år siden og det plutselig nå hadde fått kun grønne bilder, som etterhvert bare ble ingen eksponeringer i det hele tatt, jeg sender det inn til Camera og videoteknikk som sier at det blir 3-4000,-?

 

Hadde jeg da hatt noe igjen for å ha kjøpt det hos Bob-ArneJonnys elektronikk og Tørrfisk-artikler?

(Jeg er bare nysgjerrig...) Selvfølgelig hadde jeg tatt vare på kvitteringen.

Dersom feilen skyldtes en iboende svakhet med varen eller feil som var der på kjøpstidspunktet så vil Bob-ArneJonnys dekke reparasjonen av varen. Selv om garantien på 1 år er utgått :)

 

Dette gjelder da ikke om feilen skyldes feil bruk eller ytre påvirkning(som for eks fall i bakken). MEN, det kan gjelde dersom feilen skyldes feil bruk, men at bruken er normalt å forvente at den type vare.

 

Som et eksempel, Sony Ericsson Experia Active. Dette er en mobil som er laget for å tåle litt røft miljø. Dersom denne blir ødelagt ved et fall i bakken så vil feilen skyldes en ytre påvirkning, som normalt sett ikke dekkes av reklamasjonsretten. Men siden telefonen er laget for å tåle den type uhell(til en viss grad) så vil Bob-ArneJonnys allikevel måtte dekke reparasjonen.

Lenke til kommentar

I 2008 var dollaren nede i ca 4.50, så da kunne man gjøre gode

 

:o Da må du ha fått god kurs, jeg kan iallefall ikke huske at dollaren har vært under 5 kr, og ifølge denne så har det ikke skjedd siden 80-tallet : http://www.norges-bank.no/pages/77459/p1_c7_Table_A2.htm

 

De hadde den kursen hos Bob-ArneJonnys.

:!:

 

Nei jeg husker vel også at kursen var 5.20 el. der omkring på det laveste.

 

Vet ikke om jeg ble noe klokere ang rekl.rett; er det opp til produsenten av varen å avgjøre hva som er mer-enn-hva-som-kan-forventes-slitasje?

Dvs i mitt konkrete tilfelle, der jeg endte opp med å skrape K10en pga for dyre reperasjon. Hovedkortet (motherboard) måtte byttes etter hva de meldte på Camera og videoteknikk...

Hadde jeg måttet betale det selv, uansett, dersom jeg hadde kjøpt kameraet i Norge?

Det var ikke gjort noe for å forringe levetiden på kameraet.

Lenke til kommentar

I 2008 var dollaren nede i ca 4.50, så da kunne man gjøre gode

 

:o Da må du ha fått god kurs, jeg kan iallefall ikke huske at dollaren har vært under 5 kr, og ifølge denne så har det ikke skjedd siden 80-tallet : http://www.norges-ba...c7_Table_A2.htm

 

Tok litt feil der, får skylle på åreforkalking :)

 

Kjøpte for litt over 5 kroner i følge bankutskrift.

 

Desember 2008 7,0058

November 2008 6,9198

Oktober 2008 6,4627

September 2008 5,6775

August 2008 5,3256

Juli 2008 5,1041

Juni 2008 5,1387

Mai 2008 5,0546

April 2008 5,0562

Mars 2008 5,1265

Februar 2008 5,3902

Januar 2008 5,4065

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Det er kanskje på siden av tema.

 

Netthandel fra USA

Du har ikke den samme beskyttelsen ved netthandel fra USA som du har i EØS-området. Reglene som gjelder ved netthandel i EØS gjelder ikke om du handler fra USA. Dine rettigheter og plikter reguleres av avtalen du tegner i forbindelse med kjøpet.

 

 

Det er "tryggere" å kjøpe i Europa.

Garanti og reklamasjon i Europa: Legg merke til oversikt nederst om reklamasjonsfrister i Europa.

 

Feil og mangler

For å kunne reklamere på en vare, må denne ha en feil eller mangel. I lovene som regulerer handel i Europa er dette definert som at varen eller tjenesten ikke er i overensstemmelse med avtalen.

 

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte Canon sin MT-24EX blits fra Bhphotovideo for noen år siden. Kom på ca 4000kr etter at alle utgifter var tatt med. Litt forskjell fra de 8000kronene som den koster på f.eks. JapanPhoto. :)

Har kjøpt et objektiv også, men bortsett fra disse to tingene så har jeg ikke sett at det har vært så mye å spare på å handle der kontra å handle utstyret her i Norge. Ihvertfall ikke når ikke prisdifferansen er stor nok til å rettferdiggjøre tapet av garanti.

Lenke til kommentar

Enkelte varer er ekstremt lønnsomt på B&H. Kjøpte videobatteri + lader i høst og betalte ca 1/3 av "norsk" pris. Har kjøpt flere objektiver der gjennom årene, både netthandel og i fysisk butikk. for øyeblikket er ikke dette så veldig lønnsomt, men altså - ekstrautstyr kan være svært profitabelt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...