Gå til innhold

Ytringsfrihetens dilemma (Mohyeldeen Mohammad)


Anbefalte innlegg

Ytringsfriheten burde egentlig være grei hvis de ikke var så fryktelig mange som har lyst til å sensurerer ytringer de ikke liker.

 

Du kan si hva du vil, så lenge du ikke oppfordrer til vold.

Så utalelser som dette bør straffes?

 

«Det hadde vore veldig fint om nokon kunne plante et par skudd i denne brødløken(Arfan Bhatti). Utvisning i frå Norge for all fremtid kan også vere eit alternativ», skrev kommunestyrerepresentant Per Inge Indrebø

 

Dette er straffbart. Men det ville ikke være straffbart å si: "Det står skrevet i den hellige bok: "Du må plante skudd i panna til hedninger""

 

Det sier litt om hvilken særforpleining religion får. Hvis et utsagn kan gå under dekke av å være religiøs tekst så kan det være så samfunnsnedbrytende som det bare vil, det er ikke straffbart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Dette er straffbart. Men det ville ikke være straffbart å si: "Det står skrevet i den hellige bok: "Du må plante skudd i panna til hedninger""

 

Det sier litt om hvilken særforpleining religion får. Hvis et utsagn kan gå under dekke av å være religiøs tekst så kan det være så samfunnsnedbrytende som det bare vil, det er ikke straffbart.

 

Har det noe med saken å gjøre at det tilfeldigvis brukes en bok for å gjøre trusselen indirekte? Kan man ikke liken gjerne si; "Hadde dette skjedd i "valgfritt alternativ", ville du blitt hengt"

Lenke til kommentar

Har det noe med saken å gjøre at det tilfeldigvis brukes en bok for å gjøre trusselen indirekte? Kan man ikke liken gjerne si; "Hadde dette skjedd i "valgfritt alternativ", ville du blitt hengt"

Retninger av relgion som oppfordrer til vold bør være fordbudt.

 

De som støtter islam, bør finne seg i at om de ønsker å praktisere sin relgion, så kan de ikke oppfordre til vold.

Lenke til kommentar

Vold er ulovlig.

Oppfordring til vold er ulovlig.

Koranen (med flere) oppfordrer til vold.

 

Det eneste dilemmaet her er at religion er lovlig, og å være religiøs er lovlig, men å tolke religionen bokstavelig slik Mohammad gjør er ulovlig.

 

Løsningen er enkel: Forby koranen (med flere).

Lenke til kommentar

Ja, det er ikke greit å oppfordre til vold uansett hvem du er eller hva du tror på.

Ok, da vil du ikke like diverse norske metallband. Jeg mener likevel ikke de bør bli forbudt.

Man kan ikke ta loven bokstavtro. Man må dømme etter situasjonen. Metallband sier kanskje "death to all ..." i sangen sin, men de mener det ikke og det er ingen oppfordring. Det er bare noe de sier. Akkuratt som at man ikke vil straffe komikere om de sier noe lignende for moro.

 

Men når noen islamister sier at alle som forlater islam skal bli steines, så mener de det. Det bør straffes for slike uttaelser som alle andre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Kristendommen er hvitt lys, Islamismen er rødt lys. Gjett hvorfor og vi som ikke er troende er midt i mellom.En hvis fyr falt nok ned fra himmelen omtrent der de begynnte med Islam. Det er logisk. (Tuller litt her, men det skjønner dere vel PS! kunne vært sant!)

 

Men seriøst! Det er en god grunn til at muslimer aldri har funnet opp noen teknologiske underverk. De er tilhengere av analfabetisme og aldri forandret det gamle skittsystemene som ikke har gjort annet enn å undertrykke kvinner og komme opp med løgner om helligheter som de ikke kan verifisere med noe annet enn en diktning fra middelalderen.

 

Å si at Allah er virkelig er det samme som å si at Odin er det også. Begge delene står oppført i bøker og ikke annet.

 

Personlig tror jeg en god Gud forakter alt som heter ondskap og vold mot andre personer. Men selfølgelig det er ikke mye som forhindrer ondskap i å posere som noe godt og så hjernevaske midt-østen og så videre.Basert på min egen tro innenfor kristendommen gjør Gud aldri krigerske elelr onde ting. Han er tilhenger av kreasjon og ville aldri ødelagt noe og gi oss visse levesettregler. Men ingen som undertrykker.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Basert på min egen tro innenfor kristendommen gjør Gud aldri krigerske elelr onde ting. Han er tilhenger av kreasjon og ville aldri ødelagt noe og gi oss visse levesettregler. Men ingen som undertrykker.

Kristendommen sier jo rett ut at guden gjør krigerske ting. Hva som er ondt eller ikke blir for meg irrelevant i en kristen kontekst - det er det jo guden som har bestemt! Ondskap får da betydningen "det som gud ikke gjør" og godhet får betydningen "det gud gjør". Å si at gud aldri ville gjort onde ting blir derfor meningsløst.

 

Men om du synes det er ondt å drepe babyer så er den kristne gud per din definisjon ond. Men gud per bibelsk og egen definisjon er ikke ond.

 

Hvis gud er tilhenger av kreasjon, hvorfor er alt liv basert på evolusjon da?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Evolusjonen er ikke bevist. Samt at Evolusjon kan være kreasjon. Små beviste modifiksjoner av vår DNA hele tiden. (Gjort av solen)

 

Aldri hørt at GUD er liv og så videre?

Personlig tror jeg solen vår er en del av Gud. En levende ting. Om den dro vekk, altså Gud, ville vi alle dø.

 

Er det virkelig så vanskelig å se at GUD kan være rett foran nesa di uten at du tenker over det? Fordi alle tror solen bare er en ting eller gjenstand jorden følger.

 

Men sannheten ville vært vanskelig å fatte. Slutt å tro på alt skrevet på papir. For det meste skrevet på papir fungerer bare på papiret.

 

Jeg tror det er umulig å fatte helheten, når vi mennesker fremmdeles er så unge.

 

Så over til dilemmaet om Ytringsfrihet. Ja, jeg mener det er greit å ytre hva som helst så lenge man ikke ytrer HAT uten noen solid grunnlag for det.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Evolusjonen er ikke bevist? :hmm:

 

Hva jeg mente var at vi ikke har utviklet oss selv, men fulgt en galaktisk oppskrift som vi har evolvert gjennom. Solen står for det. Den har puttet forandringene igjennom oss. Vi kan ikke bestemme selv hva vi skal utvikle oss til men jeg tror Gud gjør det gjennom solen, som ett verktøy. Ikke tilfeldig.

 

Dermed følger også troen min på utenomjordiske vesner på lignende stjerner.

 

Kall meg gal om dere vil. Men jeg har min personlige tro og overbevisthet. Selv om jeg liker utdanning og matematikk å slikt.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Evolusjonen er ikke bevist? :hmm:

 

Hva jeg mente var at vi ikke har utviklet oss selv, men fulgt en galaktisk oppskrift som vi har evolvert gjennom. Solen står for det. Den har puttet forandringene igjennom oss. Vi kan ikke bestemme selv hva vi skal utvikle oss til men jeg tror Gud gjør det gjennom solen, som ett verktøy. Ikke tilfeldig.

 

Dermed følger også troen min på utenomjordiske vesner på lignende stjerner.

 

Kall meg gal om dere vil. Men jeg har min personlige tro og overbevisthet. Selv om jeg liker utdanning og matematikk å slikt.

Har ikke noe imot at du tror det, men det er meningsløst for meg med mindre du kan begrunne hvorfor du tror dette.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Evolusjonen er ikke bevist? :hmm:

 

Hva jeg mente var at vi ikke har utviklet oss selv, men fulgt en galaktisk oppskrift som vi har evolvert gjennom. Solen står for det. Den har puttet forandringene igjennom oss. Vi kan ikke bestemme selv hva vi skal utvikle oss til men jeg tror Gud gjør det gjennom solen, som ett verktøy. Ikke tilfeldig.

 

Dermed følger også troen min på utenomjordiske vesner på lignende stjerner.

 

Kall meg gal om dere vil. Men jeg har min personlige tro og overbevisthet. Selv om jeg liker utdanning og matematikk å slikt.

Har ikke noe imot at du tror det, men det er meningsløst for meg med mindre du kan begrunne hvorfor du tror dette.

 

Ja det bra du spør.

 

Grunnen er at jeg har funnet mange anomaliteter i veldig mange bokverk og andre typer medier gjennom livet og som skriver om ditt og datt om kreasjon eller evolusjon.

 

Så jeg har essensielt kommet frem til at en ikke så veldig åpenbar suppe, av begge deler, er det som stemmer overens med den logikk jeg har sett for meg.

 

Jeg har opplevd å se sammenheng der ingen ser det. Ikke vet jeg hvorfor. Jeg har ikke mer enn 119 i IQ så vidt jeg vet. Det er ikke mye om det jeg sier stemmer.

 

Det er veldig vanskelig å forklare på ett nettforum som uten videre uten å skrive en 200 siders detaljert forklaring på hvorfor jeg mener det er slik.

 

Jeg kan ta ett eksempel av hva jeg har funnet ut. Selv om jeg ikke liker å forklare det på nettforum.

 

Feks: I bibelen står det at jorden er 6000 år gammel. Men det den boken feiler å fortelle deg, er at det er år i en galaktisk sammenheng.

 

30X200 = 6000.

 

Forklaring 200 = antall millioner år det tar for solen å gå en runde rundt galaksen.

Forklaring 30 = antall runder som er gjort rundt galaksen i solens levetid.

 

Resultat 6000. (Så det betyr at jorden kan være rundt 6 milliarder år gammel eller 6000 millioner år om du vil. Dettte igjen vil si at ett galaktisk år er en million sol-år)

 

Tro meg eller ei. (Jeg er usikker på antall år og runder men er sikker på at det blir 6000 til sammen)

Ja jeg tror også det er mulig extraterrestrials kan ha besøkt oss tidligere.Jeg har ett veldig åpent sinn.

 

Jeg kan dessverre ikke bevise noen ting.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Hvor går grensen mellom uskyldig lek om ønsket om andres skade og død, og en oppfordring til drap?

 

Måtte du falle og slå deg!

Måtte Gud få deg til å falle og slå deg!

Måtte noen skubbe deg ned trappen!

Måtte gud skubbe deg ned trappen slik at du dør av skadene!

Måtte noen skubbe deg ned trappen slik at du dør av skadene!

Jeg skal be om at du blir skubbet ned trappene og dør av skadene!

Måtte Gud drepe deg!

Måtte noen drepe deg i Guds navn!

Jeg skal drepe deg om gud vil!

Jeg skal drepe deg!

 

...

 

Jeg minnes forresten blesten rundt sangen "Hvem skjøt Siv Jensen" som bare er barnemat i forhold til sangen og videoen som ble ytret i dette tilfellet!

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513

Hvor går grensen mellom uskyldig lek om ønsket om andres skade og død, og en oppfordring til drap?

 

Måtte du falle og slå deg!

Måtte Gud få deg til å falle og slå deg!

Måtte noen skubbe deg ned trappen!

Måtte gud skubbe deg ned trappen slik at du dør av skadene!

Måtte noen skubbe deg ned trappen slik at du dør av skadene!

Jeg skal be om at du blir skubbet ned trappene og dør av skadene!

Måtte Gud drepe deg!

Måtte noen drepe deg i Guds navn!

Jeg skal drepe deg om gud vil!

Jeg skal drepe deg!

 

...

 

Jeg minnes forresten blesten rundt sangen "Hvem skjøt Siv Jensen" som bare er barnemat i forhold til sangen og videoen som ble ytret i dette tilfellet!

 

Takk for ett så bra inlegg. Holdt på å spore av jeg.

 

Personlig synes jeg slike hatfulle ting er nok til å fengsle personen. Fordi ikke bare oppfordrer slike ting til vold. Men destabiliserer hele samfunn nettopp fordi mange av samfunnene er så lette å hjernevaske.

 

Jeg må nesten le litt når jeg hører slike trusler her i vesten for de sinnsvake planene til terrorister vil aldri fungere på utdannede mennesker, bare på sinnsyke menensker som utdanner seg.

 

Men det betyr også at jeg er redd for at slike personer skal forvolde skade. Nettopp fordi de er for dumme for sitt eget og andres beste.

 

Om vår regjering en gang i fremmtiden styres av slike idioter som er sharia tilhengere burde regjeringen veltes før den får innviet seg.

Vi trenger ikke terror regimer.

Endret av Slettet+513
Lenke til kommentar

Evolusjonen er ikke bevist. Samt at Evolusjon kan være kreasjon. Små beviste modifiksjoner av vår DNA hele tiden. (Gjort av solen)

 

Aldri hørt at GUD er liv og så videre?

Personlig tror jeg solen vår er en del av Gud. En levende ting. Om den dro vekk, altså Gud, ville vi alle dø.

 

Er det virkelig så vanskelig å se at GUD kan være rett foran nesa di uten at du tenker over det? Fordi alle tror solen bare er en ting eller gjenstand jorden følger.

 

Men sannheten ville vært vanskelig å fatte. Slutt å tro på alt skrevet på papir. For det meste skrevet på papir fungerer bare på papiret.

 

Jeg tror det er umulig å fatte helheten, når vi mennesker fremmdeles er så unge.

 

Så over til dilemmaet om Ytringsfrihet. Ja, jeg mener det er greit å ytre hva som helst så lenge man ikke ytrer HAT uten noen solid grunnlag for det.

Evolusjon er bevist. Det finnes tonnevis av litteratur om det.

 

Evolusjon kan ikke være kreasjon. At nesten alt liv på jorda utvikles i forhold til sola er udiskutabelt. Det er hva man kaller abiotisk faktor.

 

Slutt å finn på din egen virkelighet. Eller, dersom du må finne på din egen virkelighet, hold den for deg selv! For din fantasi har ingenting med virkeligheten å gjøre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...