Gå til innhold

Vil gjerne ha en god innføring i hva j2ee er.


Anbefalte innlegg

Hei, vil gjerne lære meg j2ee. Har endel java kunnskaper fra før, men ingen jeg har spurt tidligere klarer helt å forklare forskjellen. Her er noen begreper jeg er meget interessert i høre mer om og hvordan dem henger sammen.

1. Hva er servlets? Hvilken funksjon har dem? Og kan man gjøre noe med en servlet som man IKKE kan med PHP/ASP ?

2. Hva er forskjellen på Enterprise Java Beans og "vanlige" Java Beans. Hvilke snedige funksjoner gir disse og hvilke muligheter ligger i denne teknologien?

3. Henger servlets og JSP på noen måte sammen? Er JSP det samme som PHP/ASP bare at man programmerer i java og man kan bruke EJB og JB sammen med jsp sider?

4. Hvilke krav stilles til å få testet ut alle disse teknologiene? Vil gjerne ha noen navn på gode og gratis servere man kan leke seg med.

5. Og tilslutt tusenkroners spørsmålet, er j2ee en visjon fra Sun ala .NET fra microsoft? Altså, å tilby en hel plattform for webutvikling og binde forskjellige teknologier sammen til ett og bare "ta over hele verden" lissom? :woot:

 

Er også endel jeg ikke har spurt om pga vil ikke spørre FOR mye. Noe er også sikkert feil/upresist formulert men bare spørr igjen for jeg er innom dette forumet ganske mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan svare deg på et par av tingene:

3. jsp er det samme som php, bare med java ja. Det henger ikke sammen med servlets på noen måte

5. Nja - ikke typen ta over verden med vår programvare sånn som MS, men snarere en bedre måte å integrere diverse web-elementer på.

På langt ær så restriktiv angående komponenter som .net. Man kna igrunn velge server selv, fra mange levrandører. Nesten som åpen kildekode i forhold til win.

4. apache og (eller bare) tomcat er helt fint for servlets. noe kronglete å komme igang med, men med litt iq så går det greit. Hvis ikke finnes det hjelp å få ;) Du trenger og java runtime environment

1. Servlets lar deg bruke fullverdig java på nett. (litt mer enn bare jsp). Du har da et fullverdig java-"program" som tar imot http-requests (nettleserkall) og prosseserer disse etter en eller annen logikk, og spytter ut svar i form av hjemmesider igjen. (Java brukes altså til å bygge opp websidene fra bunn, og ikke bare litt logikk her og der so med php/jsp/asp)

Hva kan man gjøre med servlets, men ikke php? Se på nettbankene til dnb og skandiabanken f.eks. Designet er lett å få til med php/asp, men alt dette skal igjen kobles til et helt vanlig ikkenettbank datasystem som bankene driver med til vanlig. Her er den sterke siden til java. Det er enkelt å koble servlets til annen java-programvare siden det i realiteten er nøyaktig det samme.

Et annet eksempel. Jeg lagde et bookingsystem for et hytteutleiefirma som de kunne bruke i resepsjonen sin. Da dette var ferdig brukte jeg en dag på å designe en enkel web-ilog som lot kundene booke hytter online. SIden jeg alt hadde hele bookingsystemet klart, så kunne jeg bare koble servletten til dette uten å behøve å finne opp hjlet på nytt.

 

Ble rotete dette, og sikkert masse skrivefeil.

Spør om mer så skal jeg gi deg mer klargjørende svar :)

Lenke til kommentar

Mye bra der Enden, men JSP henger sammen med Servlets. Så vidt jeg vet blir JSP omgjort til Servlets "bak kulissene". En kan også med JSP ta i bruk vanlige Java-klasser og bruke logikken fra deler av eksisterende system og bruke dette mot weben.

 

Forskjellen på servlets og JSP mot webben er at i utgangspunktet at JSP er html med Java-snutter i egne tagger inni koden, mens Serlvets er Java-kode der htmlen blir skrevet ut ved hjelp av PrintWriter-objektet (såvidt jeg husker).

 

Det finnes desverre få gratis servere der ute som støtter Servlets/JSP. Dette, samt at det er mer arbeid å sette igang med Servlets/JSP er noe jeg føler hindrer denne teknologien å nå frem for flere folk. Det er glimrende for større systemer med masse logikk, men derimot ofte overkill for en del enklere ting som blandt annet PHP kan gjøre mye enklere.

Lenke til kommentar

også hørt om j2ee overlegne server teknologi. Man kan blant annet skrive egne servere for forskjellige formål relativt billig. Feks hørt at trafikanten.no er implementert med en graf struktur og div algoritmer som kjøres på denne. Da lager man bare et java program som startes opp en gang og alle requestene går direkte til denne, istedet for å måtte starte en helt ny process og laste alle dataene inn i en struktur for hver request som ville ført til sammenbrudd av serveren..

 

Er dette riktig ?

Lenke til kommentar
Mye bra der Enden, men JSP henger sammen med Servlets. Så vidt jeg vet blir JSP omgjort til Servlets "bak kulissene". En kan også med JSP ta i bruk vanlige Java-klasser og bruke logikken fra deler av eksisterende system og bruke dette mot weben.

Der tok du meg. Kan ikke så mye om jsp at jeg visste om den konverteringen

 

Det finnes desverre få gratis servere der ute som støtter Servlets/JSP. Dette, samt at det er mer arbeid å sette igang med Servlets/JSP er noe jeg føler hindrer denne teknologien å nå frem for flere folk. Det er glimrende for større systemer med masse logikk, men derimot ofte overkill for en del enklere ting som blandt annet PHP kan gjøre mye enklere.

Det finnes da noen gratis-servere, og den beste er jo tomcat, som går hånd i hånd med apache.

Men det at det er litt vrient å forstå tankegangen bak det skjønner jeg godt.

Det er ikke så greit å forstå at en servlet-container (tomcat f.eks) er et ferdig javaprogram som skal jobbe med/smelte sammen med dine "uferdige javaprogrammer". Kanskje litt enklere for de som har bakgrunn i linux

Lenke til kommentar

Det finnes da noen gratis-servere, og den beste er jo tomcat, som går hånd i hånd med apache.

My bad, mente folk som tilbyr slike på nettet. Er et fåtall, samt de koster som regel en del mer. PHP er mye mer utbredt slik, både gratis og til relativt gode priser. Er fullt klar over Tomcat :) Faktisk rart ikke flere tilbyr støtte for Servlets/JSP, en skam!

Lenke til kommentar
ah, det var det du mente.. :)

Grunnen er vel at serveren må restarte for å kompilere inn ny kode for hver endring.

 

Tomcat trenger ikke restartes når en jsp endres, den er standard konfigurert til å lytte etter endringer i jsp fila. Når jsp endres trigges automatisk en rekompilering.

Hvis javabeans eller andre komponenter er rekompilert holder det å benytte managementkonsollet i tomcat til å restarte denne webapplikasjonen. Ingen andre webapplikasjoner på samme server berøres.

 

http://www.mycgiserver.com tilbyr gratis adgang til å bruke jsp mm, men jeg er enig i at det finnes få billige hostingmuligheter for java applikasjoner.

mvh

TErje

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...