Gå til innhold

Eksponerings vill/veileder....?


Anbefalte innlegg

Inne i søkeren på mitt Nikon kamera, får jeg opp en linje med prikker når jeg holder nede utløserknappen, i for eksempel blender prioritet. Slik jeg har forstått det: Om disse prikkene ligger på minus siden, indikerer dette at bildet blir undereksponert og visa-versa….. En kan eventuelt justere iso-verdien om en ikke har mer å gå på, på blenderen….. Dette gjelder også med blitsen montert…. Selv med blits montert må jeg ofte justere iso-verdien langt over det ønskelige. Er det flere som har stusset over dette, eller bare jeg som ikke skjønner dette helt. Selv om prikkene er langt på minus siden, noe som indikerer at jeg for eksempel skal gå høyt opp i iso verdi- og jeg likevel ikke gjør der, kan jeg ikke se at bildet er fælt mye undereksponert…

Noen med tanker eller tips omkring dette…..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke helt sikker på om jeg skjønner hva du mener..

 

Lysmåleren tar ikke vel ikke høyde for at du har montert blits på kameraet. Det gjør den hvertfall ikke på mitt kamera. Hvordan TTL styres kan jeg lite om da jeg stort sett bare bruker manuell.

For manuelt bruker jeg lysmåleren i huset til å måle ambient lys og stiller deretter. Så stiller jeg blitsen til ønsket styrke.

 

Edit: les gjerne gjennom Strobist 101. Mye bra tips og ideer der.

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Ok, takk for svar! Når du tar bilder med blits, justerer du da slik at disse prikkene indikerer riktig eksponering eller tillater du deg og overse denne noe da….Kommer sikkert ann på situasjonen….?

For min del, om jeg fotograferer innendørs i glødelampe belysning, med f3,5 på mitt objektiv, må jeg ofte justere isoen så langt det går før prikkende er ”fornøyd”….

Lenke til kommentar

Inne i søkeren på mitt Nikon kamera, får jeg opp en linje med prikker når jeg holder nede utløserknappen, i for eksempel blender prioritet. Slik jeg har forstått det: Om disse prikkene ligger på minus siden, indikerer dette at bildet blir undereksponert og visa-versa….. En kan eventuelt justere iso-verdien om en ikke har mer å gå på, på blenderen….. Dette gjelder også med blitsen montert…. Selv med blits montert må jeg ofte justere iso-verdien langt over det ønskelige. Er det flere som har stusset over dette, eller bare jeg som ikke skjønner dette helt. Selv om prikkene er langt på minus siden, noe som indikerer at jeg for eksempel skal gå høyt opp i iso verdi- og jeg likevel ikke gjør der, kan jeg ikke se at bildet er fælt mye undereksponert…

Noen med tanker eller tips omkring dette…..?

Nå er jeg ingenNikon ekspert, men ville tro de oppførerer seg rimelig likt andre merker.

 

I manuell modus, vil viseren indikere hvordan dine instillinger er i forhold til lysforholdene. Når du har justert blender OG lukkertid til det er kun en prikk - da har du en lukkertid og blender som kamera mener er riktig. Om det er det, det er en annen diskusjon...

 

I de andre modusene, så vil skalaen vise hvor mye du har stilt inn eksponeringskompensasjone på.

 

Når du tar bilder med blits, så er jeg usikker hva skalaen viser i A, S og P modus.

Lenke til kommentar

Selv om prikkene er langt på minus siden, noe som indikerer at jeg for eksempel skal gå høyt opp i iso verdi- og jeg likevel ikke gjør der, kan jeg ikke se at bildet er fælt mye undereksponert…

Du må huske at lysmåleren er en ganske så "dum" sak. Den skjønner ikke bestandig hvilken del av motivet den skal måle. Ofte så tror den at den skal måle fra en del av bildet som egentlig er ganske irrelevant for deg. Det er ofte helt umulig å eksponere alle deler av bildet riktig i en shot. Om den merker en mørk del i et bilde så tenker den "Hey! Her skulle vi trengt mer lys!". Men den delen skal kanskje være mørk. Eller du må eksponere anderledes for ikke å bli utbrent i en annen del av bildet. Så se på lysmåleren som et hjelpemiddel, ikke fasiten. Etterhvert vil du lære å kjenne kameraet ditt så godt at du vet når disse tipsa er litt feil. Jeg har f.eks. lagt merke til at kameraet mitt ofte ber meg bruke kortere eksponering/lavere ISO enn det som gir det resultatet jeg ønsker. Nå har jeg bare et entrylevel-kamera som er litt enklere utstyrt enn ditt da. Litt færre lysmålingspunkter, men poenget står. Bruk den innebygde lysmåleren som en tipser, men etterhvert som erfaringa blir større og større skjønner du når den tenker feil. Eventuelt kan du kjøpe en ekstern lysmåler og skyte manuelt. Med en ekstern lysmåler er det lettere å måle lyset akkurat på de punktene du ønsker å fremheve og ignorere de du ikke synes er like nøye.

 

Helt sikkert elendig formulert av meg og dårlig forklart. Andre kan sikkert utbrodere eller slakte meg, men håper det er mulig å se hva jeg prøver å få frem.

Lenke til kommentar

Blender 3,5 på innendørs belysning hørtes litt lite ut, og vil nok kreve høy ISO.

Jeg justerer eksponeringen ettersom hvordan jeg ønsker at bakgrunnen skal være belyst før jeg justerer blitslyset. Det kommer helt ann på situasjonen ja.

Tenk deg følgende scenario (ute riktignok): Du ønsker å ha en solnedgang som bakgrunn. Rett kameraet mot bakgrunnen og juster eksponeringen til den enten viser 'rett' eller hvordan du selv ønsker det skal se ut.

Bruk spotmåling!

Bruk skjermen for å vurdere! Ta ett testbilde eller to, ser bakgrunnen OK ut? Gjør den det er det bare å begynne å stille lyset slik du vil ha det og evt. styrke på blitsen til du får utrykket du ønsker.

Endret av egilh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...