Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Sliter litt med et Conexant-basert modem.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Problemet er at forbindelsen brytes hele tiden. Dette da baade i Windows og linux, med oppdatert firmware + drivere.

Spoersmaalet her er da hvilke init-strenger garanterer meg forbindelse? Har forsoekt aa variere max/min bytes forbindelse og protokoll, men det ser ikke ut til at problemet ligger der.

Et kjennetegn er at ping'en blir hoey (10+ sec.), og saa brytes forbindelsen. Blir litt lei av aa kuke rundt, og bgnett klasker kun pikken sin i trynet mitt og ejakulerer "ja det kan jo vaere linja eller telenor eller jordinga eller ledningen eller modemet ditt eller drit-og-dra, uansett er det ikke vaart problem nei og loggene vaare viser ingenting unormalt blah blah blah her har du tredeve tusen sites som du kan lese paa og gi opp og bli sittende igjen med inntrykket at det er din feil og du er dum".

Og det er selvsagt morsomt naar man er gammel nok til aa gjennomskue ansvarsfraskrivelse, men det hjelper jo ikke meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde samme problem den tiden Teleherket regjerte her ! Det hjalp ikke å bytte modem her. Connexsantchipssettet var faktisk best og 3D dårligst.

Nå har jeg NGT og no problems !

Prøvde også en Shuttle (P4-2,53)

Den lasta dobbelt så raskt, men ble av og til kasta den og.

Hvorfor ???

Skrevet

prøv ett annet modem, så finner du ut om ditt er defekt ,spesielt intern

modem har en tendens til å å bli defekt i tordenvær.conexant er det

vanligste modem merket så det skulle virke problem fritt med windows og

rett driver.

Skrevet

Annet modem har blitt forsoekt.

Annen driver har blitt forsoekt.

Annen firmware har blitt forsoekt.

Annen kabel har blitt forsoekt.

Telenor sin feilsoekings-tjeneste har blitt forsoekt.

Jording har blitt forsoekt.

Annet OS har blitt forsoekt.

Annen minimums- og maksimums-hastighet har blitt forsoekt.

Andre protokoller har blitt forsoekt.

Bergen nett og hjalla har blitt kontaktet flere ganger.

---

Jeg staar da igjen og lurer paa hvor feilen ligger.

Linja?

Telenor som kutter forbindelsen for aa tjene penger paa reconnect?

Bergen nett og hjalla som er dritt?

Jeg som er dum?

-> Hvordan gaar jeg frem for aa finne ut av dette?

Skrevet

Jeg staar da igjen og lurer paa hvor feilen ligger.

Linja?

Dårlig linje, skal du få en fin og stabil telefonlinje beregnet for datasamband så skaff deg ISDN.

Skrevet

Svaret er så enkelt som dette :

- Interne modem er svært følsom for linjekvalitet, og den er ikke spesielt bra her i landet. Derfor kobler disse ut til stadighet, uansett merke. Dette skyldes at det er "soft"-modem der prosessoren i PC'en brukes til prosesseringen av dataene (derfor er de billige også).

- Det eneste som vil hjelpe på problemet er å bytte ut med et modem som har egen prosessor til databehandlingen (alle serielle modemer har det).

Altså, bytt ut med et eksternt modem (helst serielt - med 9pin RS-232 utgang da du er dermed sikker på at det er rett type) Er ikke sikker på om de nye USB-modemene har egen prosessor, eller om de bruker PC'ens prosessor.

Jeg har hatt en del problemer med dette på mange PC'er og det eneste som hjelptep var å ikke bruke interne modemer.

Mvh

Kjetil

Skrevet

Takker for informativt svar.

Forbindelsen ble "stabil" i linux da jeg rota endel med kppp istedenfor bare wvdial, samt viktigst: jeg ga beng i aa gjoere noe som helst anna enn aa kjoere web-leser, og reiv ut lydkortet.

Antar dette da har forbindelse med det som ble nevnt ang. 'soft' modem.

Men fremdeles er forbindelsen plaget med _sterkt_ varierende overfoering. Det kan gaa en 5-10 sekunder uten at maskina mottar _en dritt_.

Skrevet

Og det er selvsagt morsomt naar man er gammel nok til aa gjennomskue ansvarsfraskrivelse, men det hjelper jo ikke meg.

Så er det jo et spørsmål hvilket ansvar de har, men prøv et seriellt modem som en annen har foreslått.

Dette har løst lignende problemer hos andre.

Skrevet

Ikke at det er saa veldig interessant aa diskutere akkurat det, men hvor regner du at en isp sitt ansvar begynner og slutter naar en kunde har problemer?

Skrevet
Ikke at det er saa veldig interessant aa diskutere akkurat det, men hvor regner du at en isp sitt ansvar begynner og slutter naar en kunde har problemer?

Vel, problemer med linja mellom hus og sentral kan neppe være ISP sitt ansvar eller problem utover og eventuelt feilmelde den.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...