Gå til innhold

GRUB på RAID


Anbefalte innlegg

Hei, jeg er i den situasjon at jeg har behov for å kjøre både linux og windows på samme maskin. Når det gjelder lagringskonfiguasjon så har jeg 5 HDD satt opp i RAID 0(mest 4 teh lulz), og 1 SSD som per nå ikke er i bruk.

 

RAIDet er satt opp på hovedkortet, med andre ord en løsning som har ført med seg en del uheldige situasjoner og dette antar jeg er én av dem. RAIDet står som boot-device og windows starter fint nok fra dette etter installasjon av riktig driver. Problemet blir når jeg skal prøve å installere linux på samme maskinen, jeg har prøvd flere distroer og det samme problemet forekommer ved samtlige. Problemet er at det kan virke som om grub ikke fungerer og enkelt og greit ikke blir brukt, dette på tross av at installasjonen ikke tyder på at den møter noen problemer.

 

Jeg har prøvd litt forskjellige varianter, samtlige med like lite hell. Har prøvd å legge /boot på en partisjon på raidet og / på SSD, og jeg har prøvd å bare legge / på RAID og ikke spesifisert egen /boot. Resultatet er alltid det samme, etter fullført installasjon starter windows direkte og så vidt jeg ser er det ikke grub som starter opp windows, men windows boot manager. Kort fortalt blir ikke grub brukt.

 

Det skal også nevnes at linux ikke har noe problem med å se RAIDet som egen enhet, så driverne burde i den forstand fungere.

 

Hovedkort: Asus Formula V

HDD: 5xSamsung F4 320GB

SSD: Intel V-25 40GB

 

Mvh Håkon Kaurel.

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg absolutt ingen guru på linux, men har satt opp div RAID-løsninger på noen ClearOS-maskiner. De bruker CentOS som base, så det er vel mye samme problemstilling som det du havner oppi.

 

Problematikken går på at RAID via HK (eller via eget rimelig kort, eller Linux RAID) normalt er software-basert, derved må det lastes en driver for å kunne "lese" RAID-et. Og det klarer ikke dette OS-et helt fra oppstarten, den må ha en fysisk disk å lese fra. Eneste RAID-et jeg har klart å få til GRUB-en på, er RAID1, men likevel leser den GRUB fra kun den ene disken. Men speilingen funker senere i oppstarten, slik at om 1 disk feiler kan jeg bare endre hvilken fysisk disk den skal lese GRUB fra, så funker den andre disken. Hadde du hatt "skikkelig" maskinvarebasert RAID, som gjorde at GRUB bare "ser" RAID-et som 1 fysisk disk, så kan den starte GRUB fra et slikt RAID.

Litt tungvindt forklart kanskje, jeg er som sagt ingen guru :whistle:

Lenke til kommentar

Ja, løsningen er software-basert og jeg kjenner til en del av problematikken. Jeg har vært inne på tanken, og har alt rotet rundt på nettet for å finne en egnet hardware-basert RAID-kontroller. Det eneste problemet er at disse fort blir latterlig dyre, noe som egner seg dårlig for studielån-lommeboken min. Jeg hadde dermed håpet at det fantes en eller annen smart løsning for å omgå problematikken, men har ikke funnet dette ved hjelp av mine egne søk. Hvis noen har forslag til en helt "ok" RAID-kontroller som står for all prosessering selv, så hadde jeg satt stor pris på det.

 

Mvh Håkon

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar

Ja, løsningen er software-basert og jeg kjenner til en del av problematikken. Jeg har vært inne på tanken, og har alt rotet rundt på nettet for å finne en egnet hardware-basert RAID-kontroller. Det eneste problemet er at disse fort blir latterlig dyre, noe som egner seg dårlig for studielån-lommeboken min. Jeg hadde dermed håpet at det fantes en eller annen smart løsning for å omgå problematikken, men har ikke funnet dette ved hjelp av mine egne søk. Hvis noen har forslag til en helt "ok" RAID-kontroller som står for all prosessering selv, så hadde jeg satt stor pris på det.

 

Mvh Håkon

Jau, det jeg har funnet av "skikkelige" RAID-kort, koster stort sett veldig mye, for høyt for privatbruk.

Det jeg har gjort på endel maskiner, er å bruke 5+1 disk: 2 i speil til boot og root (dvs en mindre partisjon til bare swap på hver enkelt fysisk disk), deretter 3 disker til RAID5, hvorav 1 til "spare" for det RAID5-et. RAID5-et bruker jeg til lagring av dokumenter og annet plasskrevende. Ingen perfekt løsning, men langt bedre enn ingenting, og velfungerende til en fil- og domene-server. Kjører backup lokalt til en annen PC, online backup, samt backup til USB-disker som roteres ut av huset.

Men du er vel kanskje mest ute etter ytelse, og ikke sikkerhet?

Lenke til kommentar

Du har en SSD som du ikke bruker i dag. Hva med å bruke den til Linux? 40 GB er rikelig med plass til OS og programvare, og du kan alltid mount partisjoner som ligger på HD raid for å holde større datamengder.

 

Da kan du ha Grub + Linux på SSD'en, og Windows på raid'en. Bruk "boot menu" i bios'en (typisk F12) for å velge hvilke disk du skal boote fra.

 

 

Det må nevnes at raid0 med 5 HD'er er nokså dumdristig. Pass på backups!

 

 

Er det faktisk et krav at Windows får tilgang til raid'en? Linux software raid er en langt bedre og mer fleksibel løsning enn hovedkort raid, og er ofte både raskere og mer pålitelig. Du kunne f.eks. bruke en disk til Windows, og fire HD'er til en skikkelig Linux raid. Dersom du må ha tilgang til raiden mens du har bootet Windows, kan du alltids lage en Linux VirtualBox maskin som får direkte tilgang til diskene.

Lenke til kommentar

Du har en SSD som du ikke bruker i dag. Hva med å bruke den til Linux? 40 GB er rikelig med plass til OS og programvare, og du kan alltid mount partisjoner som ligger på HD raid for å holde større datamengder.

 

Da kan du ha Grub + Linux på SSD'en, og Windows på raid'en. Bruk "boot menu" i bios'en (typisk F12) for å velge hvilke disk du skal boote fra.

 

 

Det må nevnes at raid0 med 5 HD'er er nokså dumdristig. Pass på backups!

 

 

Er det faktisk et krav at Windows får tilgang til raid'en? Linux software raid er en langt bedre og mer fleksibel løsning enn hovedkort raid, og er ofte både raskere og mer pålitelig. Du kunne f.eks. bruke en disk til Windows, og fire HD'er til en skikkelig Linux raid. Dersom du må ha tilgang til raiden mens du har bootet Windows, kan du alltids lage en Linux VirtualBox maskin som får direkte tilgang til diskene.

Grunnen til at jeg ikke har gjort det slik tidligere(lagt /boot på SSD), har vært for å slippe å måtte velge boot device i hytt og pine. Har vel stort sett lagt det bort som en uakseptabel halvveisløsning, men som et alternativ til at ting ikke fungere så er det vel kanskje aktuelt alikevel.

 

Når det kommer til det at jeg har 5 disker i RAID0 så er det som sagt mest bare tull, og jeg er klar over farene. Realiteten er at jeg stort sett ikke har viktige data, og alt av skolearbeid har jeg uansett på dropbox. Med en 100/100-linje tar det heller ikke så lang tid å anskaffe de uviktige dataene som evt skulle gå tapt ved en krasj.

 

Når det gjelder det å sette opp RAID i linux så er jeg stort sett ikke fan av tanken grunnet at jeg har et mye større behov for lagringskapasitet i windows enn i linux, og da har jeg fort en situasjon som er litt baklengs i forhold til det som er behovet mitt.

 

Mvh Håkon

Endret av SkoMedHull
Lenke til kommentar

 

Grunnen til at jeg ikke har gjort det slik tidligere(lagt /boot på SSD), har vært for å slippe å måtte velge boot device i hytt og pine. Har vel stort sett lagt det bort som en uakseptabel halvveisløsning, men som et alternativ til at ting ikke fungere så er det vel kanskje aktuelt alikevel.

 

 

Hvis det var at man måte gå inn i bios oppsett hver gang man skulle velge mellom Linux og Windows, hadde jeg vært enige med deg. Men de fleste moderne bioser har en boot device meny som man kan få ved oppstart (som sagt er det ofte ved å trykke på F12), som er like enkelt og raskt som å velge fra en grub meny. Det er kanskje ikke den mest elegante løsningen, men det er enkelt å bruke og lett å få til (gitt at bios'en din har en sånn meny).

 

 

Når det kommer til det at jeg har 5 disker i RAID0 så er det som sagt mest bare tull, og jeg er klar over farene. Realiteten er at jeg stort sett ikke har viktige data, og alt av skolearbeid har jeg uansett på dropbox. Med en 100/100-linje tar det heller ikke så lang tid å anskaffe de uviktige dataene som evt skulle gå tapt ved en krasj.

 

 

Du sa ikke at RAID0 var til tull - du sa "mest 4 teh lulz" som er totalt meningsløst.

 

Men gitt at RAID'en er hovedsakelig til lek (eller ihvertfall uviktige ting), gjør det ingenting hvordan det er delt opp, eller om du bruker alle disker i RAID0 eller bare noen av dem.

 

 

Når det gjelder det å sette opp RAID i linux så er jeg stort sett ikke fan av tanken grunnet at jeg har et mye større behov for lagringskapasitet i windows enn i linux, og da har jeg fort en situasjon som er litt baklengs i forhold til det som er behovet mitt.

 

Mvh Håkon

 

Hva skal du bruke Linux og Windows til? Det eneste bruk jeg ser til store lagringsplass som er Windows-spesifisk er spill - og man klarer ikke å fylle en moderne disk med bare spill.

 

Uansett, er det mange måte å ta i bruk disse diskene. Du kunne ha en HD til Linux og 4 disker i fakeraid til Windows (men da må man bruke BIOS boot meny, eventuelt legge inn Linux som opsjon i Windows boot menyen). Ellers kunne du ha en HD til Linux og Windows system disk, med vanlig dual-boot oppsett (dermed booting til grub meny). De andre 4 disker tar du i fakeraid med en NTFS filsystem, som du kan bruke fra både Windows og Linux etter ønske.

Lenke til kommentar

Hvis noen har forslag til en helt "ok" RAID-kontroller som står for all prosessering selv, så hadde jeg satt stor pris på det.

Kjøpte ett Adaptec 6405 kort som fungerer bra for meg, kommer på rundt 3300 (fra dustinhome.no) i skrivende stund (opptil 4 hd'er). Regner med det er ett hw raid, og jeg tror ikke man kommer noe spesielt under 3000 kr, som sikkert er en god bunke penger for en student.

Lenke til kommentar

 

Grunnen til at jeg ikke har gjort det slik tidligere(lagt /boot på SSD), har vært for å slippe å måtte velge boot device i hytt og pine. Har vel stort sett lagt det bort som en uakseptabel halvveisløsning, men som et alternativ til at ting ikke fungere så er det vel kanskje aktuelt alikevel.

 

 

Hvis det var at man måte gå inn i bios oppsett hver gang man skulle velge mellom Linux og Windows, hadde jeg vært enige med deg. Men de fleste moderne bioser har en boot device meny som man kan få ved oppstart (som sagt er det ofte ved å trykke på F12), som er like enkelt og raskt som å velge fra en grub meny. Det er kanskje ikke den mest elegante løsningen, men det er enkelt å bruke og lett å få til (gitt at bios'en din har en sånn meny).

 

 

Jeg er klar over bootmenyen i begynnelsen av oppstart, og har vel egentlig landet på at jeg kommer til å prøve å gjøre det slik. Den eneste ulempen er at jeg ikke finner noe sted i BIOS for å forlenge tidsrommet jeg kan trykke F12 for å komme inn i menyen, noe som gjør oppstarten litt mer stressende enn ønskelig. Har dog kommet til at det er litt unødig problematisering av situasjonen, får jeg det til å funke slik så er jeg happy.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...