Gå til innhold

Ekstern harddisk som programdisk?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg vurderer å kjøpe en bærbar, men med en forholdsvis liten SSD-disk. Vil det være mulig for meg å installere spill og lignende på en ekstern disk som jeg kobler til pcen. Har sett på litt ulike modeller hvor noen har Thunderbolt - tilkobling, noen har Esata - tilkobling, mens andre har USB 3. Hvilke av disse tilkoblingene vil gi meg best hastighet??

 

Takk for svar! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Esata bør nok droppes fordi en del av disse er kun sata omkoblings plugg.

 

USB3, er nok den foretrekkende med en 5 gigabit båndbredde (625 MB/S teoretisk maks ytelse).

 

Thunderbolt finnes kun i mac maskiner foreløpig så den standarden ville jeg ventet med siden det er få SSD disker som klarer så høy ytelse som 10 gigabit (Dobbelte).

 

http://www.techradar.com/news/computing-components/peripherals/thunderbolt-vs-usb-3-0-vs-esata-931343 du kan se om du får noe nytte av den siden.

 

Alternativ men dyr måte er å vurdere ExpressCard 2.0 enhet.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Esata bør nok droppes fordi en del av disse er kun sata omkoblings plugg.

 

USB3, er nok den foretrekkende med en 5 gigabit båndbredde (625 MB/S teoretisk maks ytelse).

 

Thunderbolt finnes kun i mac maskiner foreløpig så den standarden ville jeg ventet med siden det er få SSD disker som klarer så høy ytelse som 10 gigabit (Dobbelte).

 

http://www.techradar.com/news/computing-components/peripherals/thunderbolt-vs-usb-3-0-vs-esata-931343 du kan se om du får noe nytte av den siden.

 

Alternativ men dyr måte er å vurdere ExpressCard 2.0 enhet.

 

Ok. takk for svar! :D

Lenke til kommentar

E-Sata tiolkopling bør ikke droppes.

Dette blir som en "ekstra intern disk" på en ledig SATA port.

Og om du har muligheten går du for denne løsningen.

 

Det er også bedre integritet i data lesing/skriving da det ikke konverteres fra USB -> IDE/SATA vha kontroller chip som sitter i ekstern kabinettet (ei heller konvertering til USB i PC-enden)

Men samme protokoll hele veien.

 

 

 

 

Med USB

PC -- SATA -- brikkesett -- USB ---------------[ USB - SATA ]

 

Med E-Sata

PC -- brikkesett SATA -- ---------------------------[ SATA ]

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

E-Sata tiolkopling bør ikke droppes.

Dette blir som en "ekstra intern disk" på en ledig SATA port.

Og om du har muligheten går du for denne løsningen.

 

Det er også bedre integritet i data lesing/skriving da det ikke konverteres fra USB -> IDE/SATA vha kontroller chip som sitter i ekstern kabinettet (ei heller konvertering til USB i PC-enden)

Men samme protokoll hele veien.

 

 

 

 

Med USB

PC -- SATA -- brikkesett -- USB ---------------[ USB - SATA ]

 

Med E-Sata

PC -- brikkesett SATA -- ---------------------------[ SATA ]

 

Takk for svar!! Da blir det kanskje E- sata allikevel!! :)

Lenke til kommentar

eSATA er den raskeste og enkleste tilkoblingen for eksterne disker, og ligger foran Thunderbolt på enkelhet (Diskene er jo SATA og ingen konvertering med overhead kreves)

 

Minuset med eSATA er kontrollerne er finurlige og kranglete fra hovedkort til hovedkort og kan fort bli eSATAn, i tillegg til at kablene kan spesielt på billige kabinett være sårbar for glappkontakt.

eSATA funket toppers hos meg på mitt ABIT IX38 sist gang jeg brukte det, men ikke på BioStar I45.

 

Uansett, selv om det er minusene med teknologien så er det så mye bedre enn USB at det er verdt å prøve og se om det funker i ditt tilfelle.

Bare ikke strekk eller plasser kabelen slik at den er utsatt for glappkontakt for da er sirkuset igang.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå er jo også en eksterndisk med e-sata utstyrt med USB2 i tillegg (nyere med USB3 i tillegg).

Så det er intet å tape på å ta utgangspunkt i e-sata tilkopling (med et godt kabelsett kan man jo da tilføye).

Selv har jeg ikke opplevet noe kabelfeil og glapp. Har rutinemessig brukt samme eksterndisk med e-sata og samme kabler i et par år nå.

 

 

Edit:

007CD! Ditt hovedkort BIOSTAR benytter esata via Marvell 88SE6121 kontroller (ikke intel ICH) og Abit IX38 med JMicron JMB363 .

En ny Sandy Bridge basert laptop benytter intel ICH til esata tilkoplingen - stor forskjell det.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...