Gå til innhold

Trenger råd med kjøp av et bra speilreflekskamera


Anbefalte innlegg

Heija!

 

Vet at det fins mange lignende tråder her inne, men jeg greier ikke å få en klar og ryddig oversikt over alle anbefalelser av mange ulike kameraer.

 

Håper at det er noen som vil hjelpe meg med å velge et bra speilreflekskamera som passer til min bruks. Jeg ønsker meg et semi-proff kamera, men det kan godt være et entusiast kamera. Skal begynne på fotolinje på folkehøgskole til neste år, og ønsker et kamera som kan brukes til det meste innen fotografering: Natur-, action-, profil-, studiobilder osv. Ønsker å ha et nokså sterkt batteri som holder lenge, at kameraet tar RAW-bilder, har høy hurtighet, høyt bildekvalitet, bra autofokus og gjerne også LiveView (trenger ikke vridbar skjerm). Film er ingen nødvendig. Det hadde vært knall om kameraet er oversiktig og at de viktigste funksjonene er tilgjengelig som knapper (ISO, lukkertid, blender osv). Merket kan enten være Canon eller Nikon.

 

Er litt usikker på hvor mye jeg er villig til betale, men prisen til rundt 4000 kr vil være av interesse.

 

Blir glad for alle veiledninger, hjelp og svar! :)

Endret av Sombiejenta
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Semi-proff til 4000 kroner inkludert optikk blir vanskelig. Nikon D3100 med std. zoom vil fort passere 5000 kroner inkludert minnebrikke,ekstra batteri og filter. Du starter på 3800 kroner for hus og optikk hos JapanPhoto... Er du forberedt for å kjøpe brukt?

Et lite tips. Det virker som om du vil ta foto seriøst og lære om dette på begrenset budsjett. Vær obs på 35mm med lysstyrke 1,8 på DX format. En liten juvel som gir deg mulighet til å komponere bilder med ditt eget øye som referanse. Billig, lite og lett med høy optisk ytelse. Koster drøye circa femtenhusndre kroner pluss filter.

Lenke til kommentar

Det vi regner som semi-proffe kameraer er hus som Canon 7D og Nikon D300s. Avanserte entusiast kameraer er modeller som Canon 60D og Nikon D7000. I prisklassen 4-5000 så finnes det en gode hus som er mellom entusiast og entry-level. Canon 600D og Nikon D5100 ligger der.

 

Jeg nevner kun Canon og Nikon her, fordi det er et faktum at skolene stort sett har de to merkene hvis de har noe utstyr selv. Og da er det greit å kunne låne.

 

Ser at FotoVideo fortsatt har Nikon D90 inne til en trivelig pris. Det er et entusiastkamera (modellen før D7000) og er et meget godt kamera den dag i dag.

Lenke til kommentar

 

Ser at FotoVideo fortsatt har Nikon D90 inne til en trivelig pris. Det er et entusiastkamera (modellen før D7000) og er et meget godt kamera den dag i dag.

 

Det er en meget god deal, når det gjelder Nikon ville jeg nok valgt et av de kameraene som har innebygget fokusmotor "så som D90", grunnen er at det sikkert er flere andre elever/lærere som kan være villig å låne bort eldre objektiver og da kan det være greit med autofokus.

 

Når det gjelder Canon så er det nok 550D som er nærmest i pris, 60D er litt mer avansert men veldig mye dyrere, siden de har samme sensor får du lik bildekvalitet på disse to.

 

Ok ikke handle fra pixmania og deal.no, bruk en av de seriøse butikkene "JapanPhoto/FotoVideo," eller en av de store el-kjedene.

 

Velkommen til forumet forresten :thumbup:

Lenke til kommentar

Tusen takk for flere gode innspill. Synes at det er litt rart at man må betale så mye for et kamera-hus, når nivået mellom et dyrt og billig kamera ikke er så stort? Trodde nemlig at det er objektiv som er viktig her. De fleste sier jo at man bør betale "lite" for hus, og inversere mer i objektiv. Eller er jeg helt på jordet nå? :)

 

Jeg er eier av Canon D350 og er i grunn fornøyd med dette kameraet, men føler at jeg ikke får utviklet meg videre med det nå lengre. Savner flere funksjoner og innstillinger, og ønsker derfor et mer avansert kamera. Kjøper gjerne brukt. Har to gode objektiver, så jeg trenger ikke flere før senere. Har undersøkt litt på de kameraene som Tomsi42 foreslo (tusen takk for en meget oversikt over kamera typer innen de ulike gruppene, det hjalp mye!), og prisen var vanvittig på de første. Ser at de er de nyeste på markedet. Er det noen bra semi-proff/entusiast kamera som er litt eldre? Kanskje nest modell etter de nyeste. Forresten, hvordan vet dere hvilken modell ligger etter hvem? Fins det en sånn oversikt på nettet?

 

Igjen, tusen takk for alle hjelp!

Endret av Sombiejenta
Lenke til kommentar

Du kan søke etter Canon eos Wiki det vil gi deg en oversikt.

 

Grovt sett kan du si at de enkleste innstegskameraene er 1000/1100D, litt over der finner du 300/350/400/450/500/550 og 600D disse er relativ lik 1000/1100D bare litt rasker samt noen flere funksjoner.

Neste på stigen er 60D er et relativt nytt kamera som har lagt seg halvveis imellom Innstegskameraene og de semiprofesjonelle kameraene.

Semiprofesjonelle kameraene er 20/30/40/50D og 7D, hvorav 7D er mer rettet mot actionfotografering med sitt fokussystem og skuddhastighet, alle disse har flere individuelle justeringsmuligheter som forenkler fotograferingen.

Sensoren er den samme på 550/600/60/7D så bildekvaliteten blir relativ lik, det er mer funksjonene som er avgjørende.

 

Utifra et økonomisk ståsted ville jeg vurdert kameraene i rekkefølge/budsjett, rimeligste i forhold til bildekvalitet. 40D og 50D ligger omtrent på samme pris på bruktmarkedet så ville uten tvil kjøpt 50D brukt eller 60D hvis du finner det til en fornuftig pris, etter det vil 550D nytt være neste alternativ, men da får du ikke like mange dedikerte knapper/brytere. Hvis du ikke har det travelt kan du avvente og se, var ikke mange dager siden man fikk foreksempel 7D til omtrent samme pris som 60D nytt på tilbud, 60D er også på tilbud innimellom. Du kan følge litt med på tråden "Gode fototilbud i (nett)butikkene!" og tråden "Kupp på bruktmarkedet"

post-151946-0-08901900-1327445784_thumb.jpg

 

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Tusen takk for flere gode innspill. Synes at det er litt rart at man må betale så mye for et kamera-hus, når nivået mellom et dyrt og billig kamera ikke er så stort? Trodde nemlig at det er objektiv som er viktig her. De fleste sier jo at man bør betale "lite" for hus, og inversere mer i objektiv. Eller er jeg helt på jordet nå? :)

Når vi sier at du bør gå for et billig hus når du har begrenset budsjett, så er det riktig. For det stemmer at bildekvaliteten er mer eller mindre lik. EOS 550D, 600D,60D og 7D har mer eller mindre samme sensor. Det som skiller modellene er ting som byggematerialer, bedre værtetting, mer avansert autofokus og høyere skuddtakt ved seriefotografering. De dyrere modeller har også noe bedre ergonomi; særlig ved å ha flere innstillingshjul og direkte tilgang til mer eller mindre viktige funksjoner.

 

Jeg er eier av Canon D350 og er i grunn fornøyd med dette kameraet, men føler at jeg ikke får utviklet meg videre med det nå lengre. Savner flere funksjoner og innstillinger, og ønsker derfor et mer avansert kamera. Kjøper gjerne brukt. Har to gode objektiver, så jeg trenger ikke flere før senere. Har undersøkt litt på de kameraene som Tomsi42 foreslo (tusen takk for en meget oversikt over kamera typer innen de ulike gruppene, det hjalp mye!), og prisen var vanvittig på de første. Ser at de er de nyeste på markedet. Er det noen bra semi-proff/entusiast kamera som er litt eldre? Kanskje nest modell etter de nyeste. Forresten, hvordan vet dere hvilken modell ligger etter hvem? Fins det en sånn oversikt på nettet?

 

Igjen, tusen takk for alle hjelp!

Jeg startet selv med 350D og har mange gode minner med det kameraet. Det kan være interessant å vite hva du savner og hva du gjerne vil gjøre som du ikke kan i dag.

 

I og med du har to objektiver du er fornøyd med, så blir det billigst å fortsette med Canon.

 

Canons xxxD serie kjenner du da du har 350D. Den modelrekken har utviklet seg slik: 400D, 450D, 500D, 550D og sist 600D. Vi tror at 650D kommer om ikke så alt for lenge.

 

Serien over er xxD - 30D var 8Mpx som 350D, deretter har vi hatt 40D, 50D og nå 60D.

 

7D kan sees på som en 60D på stereoider. Nydelig kamera for de som har råd.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Tusen hjertelig takk for flere knallgode svar. Det hjalp veldig mye! Har undersøkt rundt og kikket på annonsene i flere uker nå. Synes at prisen på en brukt Canon 7D ikke er så ille, så det blir antakelig kameraet jeg ender opp med. Tenker å vente litt til, slik at prisen synker enda mer, siden jeg ikke trenger et nytt kamera før til sommeren. Gud, som jeg gleder meg! Det blir skikkelig artig med et så bra kamera med mange valgmuligheter :D

 

Måtte bare legge ut to bilder jeg har tatt med Canon 350D av hunden min:

 

247140-9-1325556010162.jpg

 

247140-7-1327362056411.jpg

 

Tenk hvordan bildene blir med en 7D! Disse to jeg tok var i jpg, og er helt uredigerte. Så med RAW- og redigeringsmuligheter i 7D, blir bildene nok mye bedre. Vet at et godt kamera ikke nødvendigvis betyr at bildene blir supre, da det er personen bak som avgjører :)

Endret av Sombiejenta
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Ikke for å være vanskelig med deg, men bildene er i jpg og er dermed redigert. Riktignok med de innstillingene for redigering du har skrudd på i kamera, men uansett er de redigert.

 

Kan godt hende du får teknisk sett bedre bilder med et bedre kamera, men det er også mulig det krever mer av fotografen for at det faktisk skal bli vesentlig bedre.

 

Min anbefalingen er at du fortsetter å utvikle deg med det kamera du har en stund til så kan du handle nytt når du virkelig vet hva du savner.

 

 

Lykke til.

Lenke til kommentar

Tusen takk for et fint svar. Vet altfor godt at jpg. bildene er redigerte, men poenget mitt her er at JEG selv ikke har redigert dem. Ønsker å få muligheter til å redigere mine bilder uten å miste noe av kvaliteten.

 

Kunne mer enn gjerne ha beholdt kameraet, men problemet er bare at det er mamma sitt kamera og hun har begynt å bli fotointeressert. Så hun vil gjerne ha det tilbake. Pluss at jeg skal begynne på folkehøgskole i Lofoten til neste år, og trenger et kamera. Siden jeg alltids kan låne hennes kamera, ønsker jeg ikke et kamera tre siffer-serien. Drømmen min er dessuten å bli en profesjonell fotografer. Til det, trenger jeg et bedre kamera enn det mamma har :)

Endret av Sombiejenta
Lenke til kommentar

Jammen det forandrer jo litt at det er moren ditt sitt kamera...:-)

 

Hvis du bør på Østlandet kan d jo kanskje dra en tur på Fotomessa på Lillestrøm 2-4 mars. Kan jo hende noen slår på messetilbudstromma.

Med dine ambisjoner kan du sikkert kjøpe 7D med en gang. Jeg har selv Nikon så andre kan nok mye mer om Canon.

 

Fordelen med Canon for din del er jo at du kan byttelåne utstyr med mamma. Men dette kan jo også være en ulempe...hehe...

Lenke til kommentar

Den billigste løsningen jeg ser for meg er brukt 40D og Tamron 18-50 17-50mm f2.8. Man skal lande på 4000kr pluss minus, og man får mye for pengene.

 

Fiksa. :)

 

Ellers så er jeg enig i forslagene om 40D/50D. Du får veldig mye kamera med 50D, og med Tamron 17-50 (uten stabilisering - skarpest og billigst), som du får brukt for ca 1500,-, så har du et MEGET godt utgangspunkt. 50D har RAW, 6,5 bilder pr sek, helt kurant autofokus, bra skjerm, bra batterikapasitet (men ha alltid et ekstra ladet batteri med deg, samme med minnekort. Ha alltid et ekstra med.), 15 megapiksler oppløsning, og henger godt med på høy ISO ift prisen. Med 350D kunne jeg ikke gå over ISO800 før styøen ble skikkelig stygg. Med 50D kan jeg fint gå opp til 1600, og noen ganger opp i 2000. Det spørs litt på forholdene. Skal du ha noe som er betydelig bedre på ISO, så må du faktisk opp i fullformat, og 5D mark 2.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar

Kunne mer enn gjerne ha beholdt kameraet, men problemet er bare at det er mamma sitt kamera og hun har begynt å bli fotointeressert. Så hun vil gjerne ha det tilbake.

 

Prisen på 7D har gått litt opp og ned så det er alltid en viss rissiko ved å vente (7D er nå billigere enn på lenge), men generelt får du mer for pengene jo lenger du venter. Kan du bruke 350D en stund til ville jeg ventet til ut på våren. Det er en ganske stor sjanse for at Canon oppgraderer minst en modell før det. Det er sannsynligvis en av de dyre, men man vet jo aldri. Ut fra det du skriver hadde jeg heller valgt 60D med enten Canon 17-55 F2.8 IS eller 15-85 IS avhengig av om du prioriterer lysstryke eller zoomområde. 7D er et flott kamera, men personlig ville jeg heller hatt et litt billigere hus og et litt bedre objektiv enn motsatt.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Aha, tusen takk for at du sa det. Da vet jeg det og kan holde et ekstra utkikk for å slå til før prisen har gått oppover ;) Forstår hva du mener med at det er bedre med et billigere hus, men samtidig tenker jeg at kamerahus varer nesten i en evighet. Mamma kjøpte Canon EOS 350D i 2005, og det er godt som nytt. Null slitasje og alt fungerer som det skal. Da er det bedre å kjøpe et bra som jeg kan bruke i mange år, uten å måtte oppdatere til et nytt når jeg blir flinkere til å fotografere. Har også hørt bare positive ting om 7D. Føler derfor at det vil være verdt all pengene, selv om det er ganske mye for en student :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...