Gå til innhold

rød blink i fotoboks


jeagle

Anbefalte innlegg

RØD BLINK I FOTOBOKS I TUNNEL!!

 

 

 

passerte forbi 1. fotoboks i tunnelen, låg bak nokre biler som låg i 70-80 i 80-sona la ikj til merke boksen. kom til strekning med god sikt så brente fordi alle sammen, la meg inn igjen i mitt felt og slakka ned til speedometeret viste 115-120, så blinka det rødt i fotoboksen. ingen blitz

 

har eg blitt tatt??

håper på gode svar!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tro meg. du VET når du blir tatt i fotoboks. blitsen er utroligt sterk. det røde lyset du så tror jeg er der hele tiden..

Feil. Den nye typen fotoboks (fysisk lik den gamle) bruker ikke den kjente røde blitzen, men har digitale kameraer og slikt. Dette har jeg personlig fått erfare.

Lenke til kommentar

var et rødt lys som blinka akkurat i de eg passerte... tunnelen var normalt opplyst. hvor lang tid tar d før bota kommer, evetuelt lappen ryker da? :)

Du vil motta et brev i posten innen kort tid. Husker ikke helt hvor lang tid det tok før jeg fikk mitt, men innen en uke eller to?

 

Den ene gangen jeg ble tatt blinket det rødt, veldig rødt. Den andre gangen så jeg ingenting, kun et lite blink, og var usikker på om jeg faktisk hadde blitt tatt helt til brevet dumpet ned i postkassa.

 

Redigert: Ja, dette var to forskjellige fotobokser. :)

Endret av Runar
Lenke til kommentar

I en 80-sone ryker lappen på 117 km/t (mer enn 36 km/t over fartsgrensen), men samtidig er det en sikkerhetsmargin på rundt 3 km/t i tillegg til at speedometeret ditt ikke viser nøyaktig fart, sannsynligvis rundt 10% for mye. Jeg vil derfor påstå det er stor sannsynlighet for at du beholder førerkortet, men havner et sted på mellom 1600 kroner og 3600 kroner til Staten™.

 

Redigert: Basert på unøyaktige utregninger, så ikke stol 100% på min konklusjon.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Ja, grensen til å miste lappen er +40% av fartsgrensen. Altså i 80-sone blir det 112 km/t.

 

EDIT: Dette fikk jeg i hvertfall vite av min kjørelærer i høst. Kan ikke garantere for at han eventuelt har lært bort feil...

Endret av Tekk
Lenke til kommentar

eg var heldig, da eg var rundt 19 og fått lappen samme år kjørte eg fort slik som alle gjør i sin ungdomstid, nå som eg er eldre synest eg det bare er idiotisk og harry og kjøre for fort, eg paserte ein bil og låg rundt i 150-170km/t litt pgr av bilen bak meg gasset på og holdt følge i ræva etter eg hadde pasert han, eg trodde bare var ein vandelig kar som ville kjøre om kapp med meg:p så eg gidde på igjennom 40 sone og 70 sone, farta låg hele tida rundt 150-170, da eg endelig kom fram til destinasjon kom mannen i bilen bak meg utav og sa han var politi og at lappen min kom til og bli inndradt osv.. sia han ikke var på jobb da sa han han skulle prate med sjefen sin neste dag, endte med at det bare ble ein bot heldigvis=) vet ikke hvorfor eg slapp unna, kansje fordi han var alene og off duty?

Lenke til kommentar

Den historien høres veldig usann ut. Politiet har ikke lov til å bryte reglene med mindre tjenesten tillater det, er det ikke slik?

 

Fra vegtrafikkloven:

 

§ 11. Unntak for utrykningskjøretøy m.m.

 

Kongen gir regler om adgang til å fravike det som er fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9 for fører av utrykningskjøretøy, fører av kjøretøy i polititjeneste og fører av vegarbeidsmaskin eller annet kjøretøy som nyttes til arbeid på eller ved veg. Det samme gjelder for fører av kjøretøy i regionvegkontorets tjeneste og offentlig parkeringskontrolltjeneste.

 

Fra trafikkreglene (§ 2 nr 4):

 

4. Når det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten, eller for opplæring til slik tjeneste, kan det som er fastsatt i eller i medhold av vegtrafikkloven §§ 4-9, fravikes av

 

a) fører av utrykningskjøretøy,

b) fører av annet kjøretøy i politiets tjeneste,

 

Å avdekke brudd på vegtrafikkloven er "nødvendig i tjenesten". Det er ikke et krav at man kjører politibil, bare at kjøretøyet er "i politiets tjeneste". Når kjøretøy føres av politimann må kjøretøyet regnes for å være i polititjeneste når politimannen har en rettslig handleplikt. Politimenn har handleplikt på fritiden i de tilfeller som er nevnt i politiinstruksen § 6-2:

 

§ 6-2. Politimannens tjenesteplikt i sin fritid.

 

En politimann plikter å gjøre tjeneste i sin fritid når:

 

1. En foresatt beordrer det, med mindre politimannen kan kreve seg fritatt etter arbeidsmiljøloven § 49 nr. 2.

 

2. Omstendighetene krever at det gripes inn uten opphold for å verne liv, helse eller vesentlige samfunnsverdier.

 

3. Umiddelbart inngrep anses strengt nødvendig for å:

a. Forebygge eller stanse utførelsen av et grovt lovbrudd, eller

b. Pågripe personer ettersøkt som mistenkt for slike handlinger,

sålangt dette ikke strir mot bestemmelser gitt i eller i medhold av lov.

 

Tjenesteplikt etter første ledd nr. 2 og 3 gjelder bare dersom politimannen er i en slik tilstand at tjenestehandlingen vil kunne utføres på en forsvarlig måte.

 

Når en politimann har grepet inn i tilfelle som nevnt under pkt. 2 og 3 ovenfor, skal den foresatte underrettes snarest mulig. Hvis han har handlet i et annet distrikt, skal også den stedige politimyndighet varsles om forholdet

 

Nå skriver ikke Proxor hvor fort han kjørte når han påbegynte sitt eget lille private Gran Turismo, men hvis man når opp i 150-170 km/t -- nær det dobbelte av den alminnelige fartsgrense utenfor tettbygd strøk -- vil jeg anta at alternativet "grovt lovbrudd" seiler opp på radaren. Så etter dette var tjenestemannen faktisk på jobb - han hadde tjenesteplikt.

Endret av krikkert
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...