Gå til innhold

Nå trekkes SOPA-loven tilbake


Anbefalte innlegg

Samfunnet vårt er bygget opp kapitalistisk , det er slik vi lever. hvis vi ikke skulle tatt betalt for tjenester hadde DU daua av bla sult og sykdommer.

 

Jeg gir opp denne diskusjonen , folk skjønner rett å slett ikke dette - Ingen gidder å jobbe gratis.Arbeid for man betalt for. Hvis jeg som artist brukte 3 år på et album , med bare utgifter , så skal jeg liksom gitt det bort gratis ?

 

Folk er bare griske og kjipe , eller rett å slett late og blakke og skjuler det bak meningsløs babbel av unnskyldninger og svada.Det er også alt for mange bortskjemte drittunger rundt om , som er vane med å få alt oppi henda , blir latere og fetere.

 

Det er vel rimlig virkelighetsfjernt å påstå at ingen gidder å jobbe gratis? Du trenger ikke å jobbe særlig hardt for å se at det legges ned mye gratis arbeid rundt omkring. Ikke har man noen rett til å tjene penger på å selge noe heller. Det er mange folk som ikke gjør det.

 

AtW

 

Hvis man bruker en tjeneste folk lever av å lage , så må man betale for dette. Hvis du ikke skjønner dette , så kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

Det er jo riktig det han sier om at det er mange som jobber gratis også. Det er også stor forskjell for hvilke midler selskaper bruker for å forsikre seg innetekter, der det er mye jeg er sterkt imot (, men da laster jeg ikke ned fra selskapet heller, jeg valger det bare helt bort).

 

Jeg er enig med deg i at man skal betale for produkter som koster penger som man ønsker å bruke. Det mest ironiske er personer som klager over slike regler fordi det vil gjøre det vanskeligere for dem å laste ned piratkopiert materialet fra nettet.

 

Synes allikevel ikke at vi skal gi bransjen og myndighetene for mye makt over befolkningen.

Endret av tamarin
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen gidder å jobbe gratis.
Det er vel rimlig virkelighetsfjernt å påstå at ingen gidder å jobbe gratis? Du trenger ikke å jobbe særlig hardt for å se at det legges ned mye gratis arbeid rundt omkring. Ikke har man noen rett til å tjene penger på å selge noe heller. Det er mange folk som ikke gjør det.
Hvis man bruker en tjeneste folk lever av å lage , så må man betale for dette. Hvis du ikke skjønner dette , så kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

Du svarer ikke på AtW sitt innlegg.

 

1. Du påstår at ingen gidder å jobbe gratis

2. AtW påstår at mange gidder å jobbe gratis

3. Du påstår at av de som bare jobber for penger så gidder ingen å jobbe gratis

 

Smak på ordet dugnad. Det er et eget ord som beskriver det å jobbe gratis, for en eller annen felles interesse. Tenk også på bøssebærere for veldedige organisasjoner, de som lager programvare for gøy og sprer det på nettet helt gratis og helt uten andre inntektskilder knyttet til programvaren. Tenk på alle som sprer sine fotografiske verker på nettet helt uten krav om betaling. En rekke kunstnere av ulike slag gjør veldedig arbeid. En rekke musikere holder konserter fordi det er hobbyen deres, ikke fordi de går i pluss. Svært mange eier et musikkinstrument som har vært en utgiftspost og som de aldri ser for seg en krone i inntekt på. F.eks har jeg aldri hatt noen idé om å tjene en krone på gitaren jeg kjøpte en gang, selv om jeg skulle finne på å underholde andre litt. Det samme gjelder fotohobbyen min. Det er en ren utgiftspost selv om andre kan se mitt fotografiske arbeide. Jeg har aldri tenkt at jeg ville tjene noe på hobbyen. Jeg kan sikkert redusere "tapet" ved å selge noen bilder, men det er ikke poenget med hobbyen. Det er å kose meg og gjerne underholde andre helt gratis.

 

Mange gidder faktisk å jobbe gratis. Penger er ikke alt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Ingen gidder å jobbe gratis.
Det er vel rimlig virkelighetsfjernt å påstå at ingen gidder å jobbe gratis? Du trenger ikke å jobbe særlig hardt for å se at det legges ned mye gratis arbeid rundt omkring. Ikke har man noen rett til å tjene penger på å selge noe heller. Det er mange folk som ikke gjør det.
Hvis man bruker en tjeneste folk lever av å lage , så må man betale for dette. Hvis du ikke skjønner dette , så kan jeg desverre ikke hjelpe deg.

Du svarer ikke på AtW sitt innlegg.

 

1. Du påstår at ingen gidder å jobbe gratis

2. AtW påstår at mange gidder å jobbe gratis

3. Du påstår at av de som bare jobber for penger så gidder ingen å jobbe gratis

 

Smak på ordet dugnad. Det er et eget ord som beskriver det å jobbe gratis, for en eller annen felles interesse. Tenk også på bøssebærere for veldedige organisasjoner, de som lager programvare for gøy og sprer det på nettet helt gratis og helt uten andre inntektskilder knyttet til programvaren. Tenk på alle som sprer sine fotografiske verker på nettet helt uten krav om betaling. En rekke kunstnere av ulike slag gjør veldedig arbeid. En rekke musikere holder konserter fordi det er hobbyen deres, ikke fordi de går i pluss. Svært mange eier et musikkinstrument som har vært en utgiftspost og som de aldri ser for seg en krone i inntekt på. F.eks har jeg aldri hatt noen idé om å tjene en krone på gitaren jeg kjøpte en gang, selv om jeg skulle finne på å underholde andre litt. Det samme gjelder fotohobbyen min. Det er en ren utgiftspost selv om andre kan se mitt fotografiske arbeide. Jeg har aldri tenkt at jeg ville tjene noe på hobbyen. Jeg kan sikkert redusere "tapet" ved å selge noen bilder, men det er ikke poenget med hobbyen. Det er å kose meg og gjerne underholde andre helt gratis.

 

Mange gidder faktisk å jobbe gratis. Penger er ikke alt.

 

Jeg trodde vi snakket om disse lovene og beskyttelse av det folk lever av , og verne om arbeidsplasser. Dugnad og hobbyer får dere diskutere et annet sted , den diskusjonen orker jeg ikke å ta her da den er irrelevant for topic.

 

 

Men et annet punkt , hvis man hadde hatt et gratissamfunn der alle bare jobbet gratis og kosa seg , hvilket samfunn hadde vi hatt ? Jo vi hadde fremdeles hatt 1700-talls standard og dere hadde sittet å frøse rundt et ildsted og spist grøt oppvarmet på tredje dagen og brukt 12 timer omdagen til å skaffe dere mat (kommunismen på 80-tallet klare likhetstrekk med dette).

Lik det eller ikke , kall konserner og firmaer for griske som tar formye av kaka når det gjelder feks musikk og spilleutgivelser , men det er kapitalismen som DRIVER teknologien fremover.

Lenke til kommentar
Jeg trodde vi snakket om disse lovene og beskyttelse av det folk lever av , og verne om arbeidsplasser. Dugnad og hobbyer får dere diskutere et annet sted , den diskusjonen orker jeg ikke å ta her da den er irrelevant for topic.

Det er høyst relevant for påstanden du kom med:

Ingen gidder å jobbe gratis.

 

Men et annet punkt , hvis man hadde hatt et gratissamfunn der alle bare jobbet gratis og kosa seg , hvilket samfunn hadde vi hatt ? Jo vi hadde fremdeles hatt 1700-talls standard og dere hadde sittet å frøse rundt et ildsted og spist grøt oppvarmet på tredje dagen og brukt 12 timer omdagen til å skaffe dere mat (kommunismen på 80-tallet klare likhetstrekk med dette).

Lik det eller ikke , kall konserner og firmaer for griske som tar formye av kaka når det gjelder feks musikk og spilleutgivelser , men det er kapitalismen som DRIVER teknologien fremover.

Veldig uenig. Motstand mot SOPA har svært lite med kommunisme å gjøre. Jeg er også svært uenig i at SOPA vil "drive teknologien fremover" og at vi kommer til å sitte rundt et bål og fryse uten den loven.

Lenke til kommentar

@Fleskelars: Ikke kjøp tøvet deres om verning av arbeidsplasser, det er rent hardspikket tull og tøys.

Siste eksemplet ut over in Uniten Bløff var Boeing selv, de tapte KC-X tankerfly kontrakten til Airbus og gikk og sutret til kongressen om at nå mistet de amerikanske arbeidsplasser og bla bla bla.

Det ble snudd og Airbus som hadde det bedre produktet fikk nekt på leveringen og Boeing fikk byggeansvaret.

 

Boeing snekkrer ihopen en lappesak av ett fly ganske raskt, og OUTSOURCER mesteparten av flyet.

Største produksjonen foregår nå i Japan hvor delene så må til USA...

Mye vern av arbeidsplasser der gitt, og du skal ikke tro MAFIAA er noe annerledes, faktisk tror jeg de er verre siden de ikke har en vakthund ala FAA og lignende rundt om i verdenen som bestemmer om det er godtatt eller ei.

 

Utenom dette så finnes det gratis arbeid som ikke er gjort av frivillige, men som fortsatt er gratis.

Eksempeler her har vi OpenOffice og Linux, dette er programvare som ikke koster 5 øre engang i vedlikehold og har utviklere som blir betalt for å lage ett gratis produkt, dette gjøres for å spare penger ellers i en bedrift og er OpenSourcet for å ha lettere vedlikehold (OpenOffice)

 

Om du tror vi er redde for kopisperrer eller lignende så er det noe vi også driter i, de av oss som bruker piratprogramvare hadde ikke kjøpt eller brukt den om det ikke var tilgjengelig i pirat form i første omgang.

Forsvinner pirat muligheten så tvinger du ikke kundene over, de svarer ganske enkelt med å kutte deg løs og la deg seile din egen sjø, og da går salget ditt ned.

Sveitserne har også konkludert med at piratkopiering tross alt gir ØKT salg, eller reklamefaktor om du vil.

Lenke til kommentar

Jeg trodde vi snakket om disse lovene og beskyttelse av det folk lever av , og verne om arbeidsplasser. Dugnad og hobbyer får dere diskutere et annet sted , den diskusjonen orker jeg ikke å ta her da den er irrelevant for topic.

 

 

Men et annet punkt , hvis man hadde hatt et gratissamfunn der alle bare jobbet gratis og kosa seg , hvilket samfunn hadde vi hatt ? Jo vi hadde fremdeles hatt 1700-talls standard og dere hadde sittet å frøse rundt et ildsted og spist grøt oppvarmet på tredje dagen og brukt 12 timer omdagen til å skaffe dere mat (kommunismen på 80-tallet klare likhetstrekk med dette).

Lik det eller ikke , kall konserner og firmaer for griske som tar formye av kaka når det gjelder feks musikk og spilleutgivelser , men det er kapitalismen som DRIVER teknologien fremover.

Det var du som skrev at ingen gidder å jobbe gratis, som var faktafeil.

 

Uansett, disse selskapene vil få alt for mye makt om lover som dette går igjennom. Synes du virkelig at SOPA, PIPA, PRO-IP Act, ACTA, DLD, og mye annet som har kommet i søkelyset de siste årene er fornuftige virkemidler?

 

Det ser også ut som om trenden med piratkopiering er på vei til å snu litt med tanke på streaming og medier som blir distribuert lovlig og enkelt digitalt. Jeg er selv imot piratkopiering, men mediabransjen kunne gjort mye mer for å minimert omfanget av piratkopiering på måter som hadde vært tilfredsstillende for forbrukerne i steden for å benytte pengedemokratiet og frykt.

 

 

 

Det er ikke snakk om å ha et gratissamfunn, og det er mange store selskaper som livnærer seg på fri programvare og å utvikle slike løsninger. En fri utvikling kan også føre til en enda raskere utvikling, da alle kan bygge på programvaren. Det er veldig mye konkurranse inni fri programvaremiljøet også (et hav av grensesnitt, distribusjoner, programmer, osv. som kjemper over markedsandeler, i mange tilfeller mer enn sammenlignet med innenfor Mac OS og innenfor Windows selv med så små markedsandeler).

 

Kapitalismen kan også i stor grad holde utvikling tilbake, spesielt slik patenter blir innvilget og brukt i dag. De kan brukes til å fremme innivasjon, men ser stadig at patenter i dag blir brukt som et virkemiddel for å angripe og stoppe konkurranse fremfor å komme frem til løsninger.

 

Det du beskriver som kommunisme der synes jeg at jeg begynner å se mer og mer av i USA også.

Lenke til kommentar

piratkopiering kan ikke forsvares , uansett hvor flink man er til å pakke inn unnskyldningene.

Jeg driter i om de knebler halve nettet for å komme dette til livs , piratkopiering har nesten tatt livet av pc-gaming bla.

 

Jaja, du har kjøpt samtlige av løgnene deres ser jeg også :p

Og det handler ikke om unnskyldninger, vell det er hva MAFIAA ville ha sagt men men.

Lenke til kommentar

piratkopiering kan ikke forsvares , uansett hvor flink man er til å pakke inn unnskyldningene.

Jeg driter i om de knebler halve nettet for å komme dette til livs , piratkopiering har nesten tatt livet av pc-gaming bla.

Jeg er også enig i at piratkopiering ikke kan forsvares, er allikevel imot SIPA, SOPA, ACTA, osv. Det handler ikke om å pakke inn unskyldninger (om du også sikter til meg).

 

 

Selv om jeg også tror det ligger noe i det 007CD skriver, mener jeg allikevel at det er de som sitter på rettighetene til et produkt som skal få lov til å bestemme hvordan det skal distribueres, og om ikke de ønsker å benytte seg av piratkopiering for å spre sine produkter, så er det noe vi forbrukere bør forholde oss til og respektere.

Endret av tamarin
Lenke til kommentar

Med andre ord "målet helliger midlet"? Du vil rasere ytringsfrihet, rettrprinsipper som at man er uskyldig inntil det motsatte er bevist, ha straffer som ikke står i proporsjon til straffer for andre forbrytelser, en rasering av personvern for å oppnå det du og denne bransjen vil? Ser du ikke at forfølgelsen av pirater har gått langt ut av proporsjoner for lengst og blant annet rammer svært mange uskyldige på veldig urimelige måter?

Lenke til kommentar

piratkopiering kan ikke forsvares , uansett hvor flink man er til å pakke inn unnskyldningene.

Jeg driter i om de knebler halve nettet for å komme dette til livs , piratkopiering har nesten tatt livet av pc-gaming bla.

Mente å lese at pc-spill selger mer enn før? hmm. Så at det har tatt livet av pc-gaming er vel litt feil. Tviler også på at musikk og filmbransjen har tjent mer enn de gjør nå. Filmer bli bare dyrer å dyrer og produsere, kinorekorder blir satt, salgsrekorder på spill blir satt ofte osv! Senest var MW3 som tjente inn 2.3 MILLIARDER på første dag!

Greit nok, det er multiplatform, men jeg tviler på at det solgte noe særlig dårligere på pc enn andre platformer.

 

Skyrim satte rekord på steam.

Adele satte ny rekord. Stakars platebransje!

World of Warcraft Cataclysm var det raskest solgte pc spillet noensinne.

 

 

Kunne funnet mer, men tror poenget er satt.

Endret av Kjetil_90
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...