Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Skjule kutte arr?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo jeg har faktisk det for etter at min bror døde som liten (8år) så begynte jeg å kutte meg... Jeg kuttet meg i et halvt år men jeg sluttet med det. Jeg vet hvordan det er og når jeg kom i ungdomsalderen så hadde jeg ikke behov for å skjule arrene men trådstarteren har tydeligvis ett behov for det.

Lenke til kommentar

Nei dette blir for dumt!

 

dumt? du har ikke peiling på selvskading. man selvskader for å bli kvitt vonde følelser og tanker. man blir kvitt det vonde psykiske ved å heller påføre seg smerte fysisk. fysisk smerte er enklere å takle enn psykisk smerte mener ialfall jeg.

jeg føler en frihet og lettelse når jeg kutter meg og kjenner den fysiske smerten. men så etter en stund går det tilbake til det normale og jeg må kutte meg på nytt igjen, en ond sirkel.

Endret av Misamisa
Lenke til kommentar

Hvis jeg hadde sett at en person hadde mange arr på f eks armen så hadde jeg ikke brydd meg.

Jeg syntes at folk blir mer og mer merkelige over at de skal bry seg over noe sånt.

 

du må "se" bak arrene. arrene er en ting, men du må se grunnen til at de kutter seg. hvis man kutter seg sliter man psykisk og det er det man trenger hjelp til. kuttingen er bare for å takle det.

Lenke til kommentar

Sånn jeg forsto det spurte trådstarter om hvordan hun kunne skjule dem når hun har gym og lignende, og det er langt fra hele tiden.

 

Og er det ingen av oss som vet hvor store og synlige arrene til trådstarter er, eller hvor mye respons vedkommende har fått tidligere, så det å si at du selv ikke har fått respons, og dermed regne med at ingen andre kan ha hatt ubehagelige opplevelser blir vel omtrent like "dumt".

 

Selv har jeg fått mye respons, for det meste av totalt fremmede mennesker. Så bare fordi du ikke har opplevd det selv, betyr ikke det at det ikke er et reelt problem for andre.

Lenke til kommentar

Hva med å ikke kutte deg i det hele tatt?

Om du absolutt må gjøre noe fysisk skade på deg selv siden hverdagen til syv åringer er utrolig tøft, kan du heller kutte deg på låret, magen, brystet osv. Steder du kan gjemme.

 

Du proveserer meg skikkelig. Du tror vel det er pågrunnav oppmerksomhet, men det er det ikke. Hvis det hadde vært for oppmerksomhet hvorfor skulle hun ønske å skjule arrene da? De som kutter seg føler skam og prøver å skjule det så godt de kan.

Grunnen til at folk kutter seg er for å få vekk den psykiske smerten ved å konsentrere seg om den fysiske.

Det er mange som kutter på de stedene men grunnen til at de fleste tar armen er fordi den er lettest tilgjengelig og det er veldig tynn hud der.

 

Jeg tror du trenger å få mer kunnskap om det, ved å foreksempel se denne filmen:

 

Endret av Misamisa
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å ikke kutte deg i det hele tatt?

Om du absolutt må gjøre noe fysisk skade på deg selv siden hverdagen til syv åringer er utrolig tøft, kan du heller kutte deg på låret, magen, brystet osv. Steder du kan gjemme.

 

Du proveserer meg skikkelig. Du tror vel det er pågrunnav oppmerksomhet, men det er det ikke. Hvis det hadde vært for oppmerksomhet hvorfor skulle hun ønske å skjule arrene da? De som kutter seg føler skam og prøver å skjule det så godt de kan.

Grunnen til at folk kutter seg er for å få vekk den psykiske smerten ved å konsentrere seg om den fysiske.

Det er mange som kutter på de stedene men grunnen til at de fleste tar armen er fordi den er lettest tilgjengelig og det er veldig tynn hud der.

 

Jeg tror du trenger å få mer kunnskap om det, ved å foreksempel se denne filmen:

 

 

 

Jeg kan ikke se hvordan armen er lettere å kutte enn feks låret, du har til og med to hender til rådighet når du skal kutte deg på feks magen/låret. Den grunnen din hadde kanskje holdt på en som var eldre, men en syv åring? Du tror virkelig en syv åring har såpass stor smerte psykisk at h*n må påføre det på den fysiske delen?

 

veldig tynn hud der.

Du sier det selv, det at det er tynn hud der spiller kun en rolle om vedkomme ønsker at de skal synes. Jeg har sett flere slike unger under ungdomstrinnet. Dette er unger som tilhører et miljø der de sipper over alt og livet er så dårlig derfor kutter de seg, men dette fører selvfølgelig med seg konsekvenser om læreren ser det, eller de andre ungene som mest sansynelig vil behandle henne som gal/emo.

 

 

EDIT:

4639.jpg

Endret av Verbal Hologram
Lenke til kommentar

Hva med å ikke kutte deg i det hele tatt?

Om du absolutt må gjøre noe fysisk skade på deg selv siden hverdagen til syv åringer er utrolig tøft, kan du heller kutte deg på låret, magen, brystet osv. Steder du kan gjemme.

 

Du proveserer meg skikkelig. Du tror vel det er pågrunnav oppmerksomhet, men det er det ikke. Hvis det hadde vært for oppmerksomhet hvorfor skulle hun ønske å skjule arrene da? De som kutter seg føler skam og prøver å skjule det så godt de kan.

Grunnen til at folk kutter seg er for å få vekk den psykiske smerten ved å konsentrere seg om den fysiske.

Det er mange som kutter på de stedene men grunnen til at de fleste tar armen er fordi den er lettest tilgjengelig og det er veldig tynn hud der.

 

Jeg tror du trenger å få mer kunnskap om det, ved å foreksempel se denne filmen:

 

 

 

Jeg kan ikke se hvordan armen er lettere å kutte enn feks låret, du har til og med to hender til rådighet når du skal kutte deg på feks magen/låret. Den grunnen din hadde kanskje holdt på en som var eldre, men en syv åring? Du tror virkelig en syv åring har såpass stor smerte psykisk at h*n må påføre det på den fysiske delen?

 

veldig tynn hud der.

Du sier det selv, det at det er tynn hud der spiller kun en rolle om vedkomme ønsker at de skal synes. Jeg har sett flere slike unger under ungdomstrinnet. Dette er unger som tilhører et miljø der de sipper over alt og livet er så dårlig derfor kutter de seg, men dette fører selvfølgelig med seg konsekvenser om læreren ser det, eller de andre ungene som mest sansynelig vil behandle henne som gal/emo.

 

 

EDIT:

4639.jpg

 

Armene er lettest tilgjengelig for da er det bare å dra opp ermet, istedet for å dra av seg buksa f.eks. Dessuten er det nærmere ansiktet og man får litt mer oversikt over det man driver med. Og man har mer bevegelighet i armene enn i f.eks brystkassa. Det er min teori ihvertfall. En syvåring kan uten problemer ha det så tøft, vanskelig og vondt inni seg at vedkommende kan komme på å skade seg. Dessverre.

 

Det er helt garantert mange som skader seg for oppmerksomheten sin del, at det er et stort, tydelig rop om hjelp. Men hvorfor skal disse sees ned på? Kanskje de ikke klarer å be om hjelp på andre måter, kanskje de ikke klarer å formidle følelsene sine på noen annen måte? Det er utrolig trist at mennesker har det på den måten, men det er realiteten, så da burde man prøve å lære mer om det og finne ut hvordan man best kan hjelpe. Noen gjør mest ved å holde kjeft istedet for å sleng "jævla emo-unge", andre viser omsorg.

 

Det fører med seg konsekvenser ja, så til de grader! Dersom lærerne oppdager det så er det vel ikke verdens undergang. Burde man ikke se på det som en bra ting. Kanskje denne læreren har litt omløp i hodet og prøver å SNAKKE med eleven? Hjelpe og støtte? Noen kaster seg på selvskading fordi de er i en gjeng osv, men det betyr ikke at alle gjør det. Det er mennesker i alle aldre som selvskader. Selv er jeg snart 30 og har ikke greid å slutte helt. Et av mine største ønsker er at ingen begynner å skade seg, at de ikke føler behov for det og at de greier å uttrykke smerten og håndtere følelsene sine på andre måter.

 

Til trådstarter: Dersom det er på underarmene vil jeg foreslå pulsvarmere, tynne gensere, treningsgenser. Sminke kan også fungere. Jeg kan forstå behovet for å skjule arrene, men husk en ting: Du trenger ikke skamme deg over dem! Og at du ikke får flere :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...