Gå til innhold

[Løst] min første ulykke,trenger råd!


shozo

Anbefalte innlegg

hei!

 

da har jeg hatt min første ulykke siden jeg fikk lappen og har laget et bilde av hvordan situasjonen var, men kan forklare det med ord, jeg er bil A på tegningen og kom på en hovedvei der motpart bil B, stod på en privat vei og skulle innpå hovedveien der jeg kommer kjørende, når jeg er ca 10-20 meter unna så begynner bil B og kjøre innpå hovedveien, selv om hun såg jeg kom.

 

jeg hugget da på bremsen og svinger unna bil B, får da en sleng på bak enden der jeg ender opp på X på tegningen. det som er problemet er at jeg vet ikke hva som kommer til å skje nå, hadde jeg ikke svinget unna så hadde jeg truffet henne rett på førerdøren og hadde skadetet henne stygt, jeg har ikke noe bevis på at hun var der siden jeg ikke kræsjet inni henne, da det bare ble skader på bilen min.

 

det har kunnet blitt 3 utfall, enten så hadde jeg kræsjet inni henne og skadet henne stygt, jeg kunne ha havnet ned i en skråning og hadde landet på taket (ikke særlig kjekt når man har en cab som jeg kjører) og sånn det skjedde. jeg er mer bekymret om jeg kommer til å få noe dekkt av reperasjoner, jeg har meldt det til mitt forsikringselskap. men denne eldre kvinnen (ca 50-60+ år) hadde absolutt ikke tiden til å skrive skademelding ilag med meg. selv om jeg sa at hun ikke fikk dra før den ble skrevet. uansett hun brøt vikeplikten og jeg kunne ha bremset ned men.

 

laster opp bilder der man ser mine skrensemerker og bilder av vegen.

 

noen som har noe tips på hva jeg burde gjøre nå? har jeg noe særlig til sak?

 

post-104560-0-52793300-1327164441_thumb.jpgpost-104560-0-54380800-1327164349_thumb.pngpost-104560-0-28528000-1327164474_thumb.jpgpost-104560-0-73255700-1327164513_thumb.jpgpost-104560-0-96634000-1327164549_thumb.jpgpost-104560-0-57896800-1327164616_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hun overholdt ikke vikeplikten sin og du måtte gjøre en unnamanøver som resultat, ansvaret ligger tilsynelatende på henne. Håper inderlig du har navn og slikt til henne selv om hun ikke hadde tid til å fylle inn skademeldingen? Det går jo ann å møtes seinere og fylle den inn sammen da.

Endret av Rampage
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hun overholdt ikke vikeplikten sin og du måtte gjøre en unnamanøver som resultat, ansvaret ligger tilsynelatende på henne. Håper inderlig du har navn og slikt til henne selv om hun ikke hadde tid til å fylle inn skademeldingen? Det går jo ann å møtes seinere og fylle den inn sammen da.

 

har ivertfall navn og adresse, også navn på mannen hennes, hun sa at hun skulle ta kontakt på mandag, så får håpe hun holder det:)

 

er det min egen skyld at hun brøt vikeplikten eller? jeg mener at det er hun som er skyld i ulykken, men jeg vet ikke hvem som vil få skylden for dette.

Jeg skal tipse en bekjent av meg som vet mer om sånt.

 

takk:)

 

dette kunne jo ha endt stygt vis jeg ikke tok unnamanøver liksom.

heldigvis så er det en liten bygd så jeg skal få tak i skiltnummeret henne.

alt skjedde så fort!

Lenke til kommentar

Å ikke overholde vikeplikten er et av de alvorligste brudd på vegtrafikkloven og din motpart kan politianmeldes for dette forholdet. Mener at en slik bot er på rundt 7-8000 kr.

Jeg mener at motparten har all skyld i dette og det er hun (hennes forsikringsselskap) som må dekke kostnadene du har til reparasjon av din bil.

Jeg har en mail fra NAF-advokat liggende på kontoret i en liknende sak; om jeg husker på det på mandag kan jeg kopiere innholdet i den og legge ut her.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva slags fart er det på den veien? Ser ut som rundt 60? Ufattelig at noen som bor så nære veien ikke har blitt vant til å beregne luker før de kjører ut, men jeg ser du nevner at personen hadde dårlig tid.

 

Har selv opplevd å få folk foran meg som skal på jobb om morgenen og dermed "glemmer" alt som heter vikeplikt. Spesielt artig på glatt føre.

Endret av TechTiger
Lenke til kommentar

Vanlig utfall i slike saker er at du ender opp med all skyld og vikepliktbrytende part ender opp med å ikke bli innblandet i saken i det hele tatt, fordi det ikke har vært noe sammenstøt mellom dere. Desverre.

 

Notis til neste gang, det er bedre å kollidere med noen enn å svinge unna rent økonomisk. Man tenker aldri slik i en slik situasjon uansett, det er bare rene reflekser, så det ender somoftest opp slik. Jeg har hatt et par ganger jeg har endt opp med å havne et eller annet sted utenfor veien fordi jeg har av ren refleks svingt unna, men de gangene har jeg vært heldig og ikke fått noe i veien for meg. I begge tilfeller stakk vedkommende som brøyt vikeplikt bare av sansynligvis uten å i det hele tatt oppdage at en bil lå igjen i grøfta bak.

 

Btw. neste gang noen foråsaker en ulykke for deg, og nekter å skrive skademelding, så ringer du politiet. Det er mye bedre å få politiet på stedet som kan finne ut og loggføre hva som har skjedd slik at det er definert for videre behandling enn "skal kontakte deg når jeg har tid"-metoden. Med mindre det står om liv og helse, så det er faktisk ingenting som heter "jeg har ikke tid" når det har skjedd noe langs veien, enten man vil det eller ikke.

Endret av gxi
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Å ikke overholde vikeplikten er et av de alvorligste brudd på vegtrafikkloven og din motpart kan politianmeldes for dette forholdet. Mener at en slik bot er på rundt 7-8000 kr.

Jeg mener at motparten har all skyld i dette og det er hun (hennes forsikringsselskap) som må dekke kostnadene du har til reparasjon av din bil.

Jeg har en mail fra NAF-advokat liggende på kontoret i en liknende sak; om jeg husker på det på mandag kan jeg kopiere innholdet i den og legge ut her.

men det vil bli feil av meg og si at hun må skrive skademelding ellers så blir det politianmeldelse?

 

Hva slags fart er det på den veien? Ser ut som rundt 60? Ufattelig at noen som bor så nære veien ikke har blitt vant til å beregne luker før de kjører ut, men jeg ser du nevner at personen hadde dårlig tid.

 

Har selv opplevd å få folk foran meg som skal på jobb om morgenen og dermed "glemmer" alt som heter vikeplikt. Spesielt artig på glatt føre.

 

er 60 ja, hun stod lenge og såg på meg komme før hun bestemte seg for å kjøre. fikk bare lyst og rope "hva i helvete holder du på med" når hun kom gåendes..

Lenke til kommentar

Vanlig utfall i slike saker er at du ender opp med all skyld og vikepliktbrytende part ender opp med å ikke bli innblandet i saken i det hele tatt, fordi det ikke har vært noe sammenstøt mellom dere. Desverre.

 

Notis til neste gang, det er bedre å kollidere med noen enn å svinge unna rent økonomisk. Man tenker aldri slik i en slik situasjon uansett, det er bare rene reflekser, så det ender somoftest opp slik. Jeg har hatt et par ganger jeg har endt opp med å havne et eller annet sted utenfor veien fordi jeg har av ren refleks svingt unna, men de gangene har jeg vært heldig og ikke fått noe i veien for meg. I begge tilfeller stakk vedkommende som brøyt vikeplikt bare av sansynligvis uten å i det hele tatt oppdage at en bil lå igjen i grøfta bak.

 

Btw. neste gang noen foråsaker en ulykke for deg, og nekter å skrive skademelding, så ringer du politiet. Det er mye bedre å få politiet på stedet som kan finne ut og loggføre hva som har skjedd slik at det er definert for videre behandling enn "skal kontakte deg når jeg har tid"-metoden. Med mindre det står om liv og helse, så det er faktisk ingenting som heter "jeg har ikke tid" når det har skjedd noe langs veien, enten man vil det eller ikke.

 

åja, huff, får håpe det ikke går sann. det har jeg hvirkelig ikke råd til siden jeg er arbeidsledig og trenger bilen. men igjen jeg har fullt navn,adresse og navn på mannen hennes,

vis ikke hun ringer imorgen så ringer jeg til henne. er heldigvis et lite sted så hun klarer ikke og gjemme seg vekk. ufattelig dumt at noen oppfører seg sånn etter en ulykke dessverre:/ får bare håpe at jeg ivertfall får fikset bilen igjen.

 

Edit: jeg har gitt fullt navn og adresse til forsikringselskapet mitt, selv om jeg vet at det er hennes som skal dekke dette men håpte kanskje dem vil hjelpe meg

Endret av DragnEEL
Lenke til kommentar

Å ikke overholde vikeplikten er et av de alvorligste brudd på vegtrafikkloven og din motpart kan politianmeldes for dette forholdet. Mener at en slik bot er på rundt 7-8000 kr.

Jeg mener at motparten har all skyld i dette og det er hun (hennes forsikringsselskap) som må dekke kostnadene du har til reparasjon av din bil.

Jeg har en mail fra NAF-advokat liggende på kontoret i en liknende sak; om jeg husker på det på mandag kan jeg kopiere innholdet i den og legge ut her.

men det vil bli feil av meg og si at hun må skrive skademelding ellers så blir det politianmeldelse?

Ta kontakt med ditt forsikringsselskap, dette er deres jobb, det er derfor du betaler forsikringspremie.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

[...]

Btw. neste gang noen foråsaker en ulykke for deg, og nekter å skrive skademelding, så ringer du politiet. Det er mye bedre å få politiet på stedet som kan finne ut og loggføre hva som har skjedd slik at det er definert for videre behandling enn "skal kontakte deg når jeg har tid"-metoden. Med mindre det står om liv og helse, så det er faktisk ingenting som heter "jeg har ikke tid" når det har skjedd noe langs veien, enten man vil det eller ikke.

 

Det er (dessverre) ingen plikt å fylle ut felles skademelding på stedet, man plikter kun å oppgi navn og adresse. Det er videre kun ved død eller skade på person at man er pliktig til å bli på ulykkesstedet til politiet har kommet. Det følger av vegtrafikkloven.

 

"§ 12. Plikter ved trafikkuhell.

 

[...] De som er innblandet i trafikkuhell, har gjensidig plikt til å oppgi navn og adresse. Fører av kjøretøy skal også oppgi eierens navn og adresse og i tilfelle motorvognens kjennemerke.

 

Har trafikkuhell medført død eller skade på person og skaden ikke er ubetydelig, skal de som er innblandet i uhellet, sørge for at politiet snarest mulig blir underrettet om uhellet. Før politiet kommer til stede etter slikt uhell, skal de som er innblandet, ikke forlate stedet uten at det er nødvendig eller politiets samtykke er innhentet. [...]"

 

Se http://www.lovdata.no/all/hl-19650618-004.html for hele Vegtrafikkloven.

Lenke til kommentar

Håper virkelig saken går bra for deg, er fint lite som er mer frustrerende å stange hodet i veggen som det å snakke med et forsikringsselskap kan være. Var innblandet i en slik situasjon for et par år siden hvor det var en bil som ble trukket av en annen en, hvor en annen kjørte over fartsgrensa og dermed kjørte rett på tauet som var mellom bilene som førte til at disse ble smadret inntil hverandre. Han nektet skyld og endte selvfølgelig med ansvarsdeling og at begge parter måtte betale, da det er tydeligvis det forsikringsselskapene også tjener mest på. Utrolig viktig å skaffe bevis i øyeblikket..

Lenke til kommentar

hei!

 

beklager for sent svar, men nå er skademelding sendt. og håper resten går knirkefritt.

 

ja dette er ikke noe jeg vil ha på min kappe. jeg har absolutt ikke råd til å betale dette,

men nå er det heldigvis skrevet.

 

Håper virkelig saken går bra for deg, er fint lite som er mer frustrerende å stange hodet i veggen som det å snakke med et forsikringsselskap kan være. Var innblandet i en slik situasjon for et par år siden hvor det var en bil som ble trukket av en annen en, hvor en annen kjørte over fartsgrensa og dermed kjørte rett på tauet som var mellom bilene som førte til at disse ble smadret inntil hverandre. Han nektet skyld og endte selvfølgelig med ansvarsdeling og at begge parter måtte betale, da det er tydeligvis det forsikringsselskapene også tjener mest på. Utrolig viktig å skaffe bevis i øyeblikket..

 

etter jeg kom hjem så tok jeg meg en tur tilbake og tok bilder av skrensemerkene osv, håper det hjelper litt ivertfall.

 

synd at det ble ansvarsdeling da, er synd når folk ikke tar ansvar for det dem har gjort:S

Lenke til kommentar

var vell litt mer sånn som at det var jo ikke skader på hennes bil så koffer skulle hun bruke forsikringen sin -_-' da sa jeg bare at da blir det anmeldelse med erstatningskrav.. greit nokk det var vell ikke så etisk av meg men det bryr jeg meg ikke om:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...