Gå til innhold

lage egen vannkjøling


settings

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

så en akvariemumpe vil funke da, minst 300l/t

billigst mulig uten og være elendig. hmm....

En akvariepumpe har ikke nok head (trykk) for å kjøre en vannkjølingsloop. Med mindre du ser en pumpe som har minst 4 meter head og er laget for å kjøre såpass hardt 24/7 med minst 1 års garanti bør du ikke kjøpe den.

 

 

http://www.techbay.no/product.html/eheim-compact-300-vannpumpe-230v?category_id=161

det der er en akvariumspumpe. brukt i flere vannkjølingsett.

 

så jeg tipper at det vil virke med en akvariumspumpe :)

 

bestil 3 termometre

http://www.dealextreme.com/p/digital-compact-lcd-thermometer-with-outdoors-remote-sensor-15553

 

 

jobber med tegning av vanntank som skal leges i morra etter lunsj.

ene målet på tegningene er feil, 170 istedenfor 203 dyp.

god natt forumet :D

 

 

ja da har jeg funnet enpumpe med trykk og flow nok billig

eneste som er - den er 220vac, så jeg må ha en omformer, leter etter 12vdc(fra pcen) til 220 vac.

noen som vet om de bruker ac eller dc i england?

 

glem surret over.

kan kjøpe pumpa. funnet ut det.

Endret av settings
Lenke til kommentar

 

http://www.techbay.no/product.html/eheim-compact-300-vannpumpe-230v?category_id=161

det der er en akvariumspumpe. brukt i flere vannkjølingsett.

 

så jeg tipper at det vil virke med en akvariumspumpe :)

 

Rettelse, det er en dårlig pumpe med tanke på vannkjøling. Jeg har hatt et par av de, og de bråker noeinnih*lvete hvis du belaster de noe særlig. Dessuten døde de jeg hadde ganske fort, og de er slappe når det kommer til vanntrykk.

 

Joda, den vil virke, men i forhold til f eks Swiftech MCP350 o.l. er det som å sammenligne en gammel moped og en Ferrari.

 

ja da har jeg funnet enpumpe med trykk og flow nok billig

eneste som er - den er 220vac, så jeg må ha en omformer, leter etter 12vdc(fra pcen) til 220 vac.

noen som vet om de bruker ac eller dc i england?

 

glem surret over.

kan kjøpe pumpa. funnet ut det.

 

Ligner på en Eheim, uten at jeg skal uttale meg om det. Dessuten er det litt slapt trykk med bare 1,8 m vansøyle, så hvis du skal ha noe særlig mer enn CPU-blokk tipper jeg den der kommer til å slite litt etter hvert.

 

Ha en omformer blir også unødvendig tungvint. Bare tenk på det - først skal du gjøre om 220v til 12v via strømforsyningen, og så tilbake til 220v igjen? Hvorfor ikke ta 220v rett inn i kassa istedet, hvis du først skal gå den veien? For ikke å snakke om at en omformer tar plass og fører til ekstra ledninger, og at du må lodde og styre for å kunne bruke den i pc'en.

Endret av Raven_Heart
Lenke til kommentar

feila litt, tenkte - eller kanskje ikke.

 

løsninga mi blir, koble et rele som starter pumpa da pc starter, som har en forsinker som stopper pumpa litt etter at pc er skrudd av. kobler bare strømkontakt i støpsel(bytter kontakta).

 

ang trykk. du er sikker på at 1,8 m ikke holder?

må jeg lete etter en sterkere pumpe?

får lese mere om det senere, nå legger jeg meg :sleep:

Lenke til kommentar

feila litt, tenkte - eller kanskje ikke.

 

løsninga mi blir, koble et rele som starter pumpa da pc starter, som har en forsinker som stopper pumpa litt etter at pc er skrudd av. kobler bare strømkontakt i støpsel(bytter kontakta).

 

ang trykk. du er sikker på at 1,8 m ikke holder?

må jeg lete etter en sterkere pumpe?

får lese mere om det senere, nå legger jeg meg :sleep:

Kjenner jeg den pumpa rett klarer den 1.8M vannsøyle når flyten ~0L/min.

For å kjøre både CPU, GPU og et par radiatorer trenger du noe slikt som ~4M vannsøyle og 400L/time

Lenke til kommentar

fant måla her innehåper de passer...noen tanker? starter om en halv time

post-208221-0-31786800-1327574200_thumb.jpg

post-208221-0-78021900-1327574201_thumb.png

post-208221-0-75693900-1327574202_thumb.png

post-208221-0-81745600-1327574198_thumb.jpg

:dremel: :dremel:

 

 

rakk ikke hele greia i stad, men fått laga meste av selve ramma, bak sider og under - så skal fronten monteres på plexikassa og skyves inn.

 

må skaffe et kamera :yes:

Endret av settings
Lenke til kommentar

ehm, finner ingen pumper til en billig penge med høyt trykk, da får jeg heller oppgradere hvis nødvendig?

får man tak i 8 mm kobber-rør? ser at det går i kjøleribb på hk (har sapphire hydro black 67 tror jeg det het)

 

edit, værste leifene

Endret av settings
Lenke til kommentar

ny oppdatering da :D

 

snakka med CNC læreren - jeg kan bruke fresen.

det jeg nå skal gjøre er designe(i solide edge) og så skrive koder for CNC.

 

angående desiging - har noen her gjort det før?

og størelse, hvor stor skal/må klossen være? ider til fester? kan lage ting i med fres, dreibenk, vinkelsliper sveis osv.

 

hva er best design med tanke på kjøling, tykkelse i bunnen, str på spor invendig.

 

tenkte litt på dobbel spiral, med en inngang og to ut, skal lete rundt og tegne litt.

lever noen av de som var her før enda( ser det er flere tråder om detta fra før ca 2005) som jeg kan spørre? problemet med de trådene er at bildene er borte :'(

 

 

jeg fant en sånn spiral :p

fermat's spiral er sånne kalt.

post-208221-0-30133900-1327680228_thumb.jpg

tenker og kjøre vannet inn i midten og ut i begge ender.

skal lage i solide edge så man kan se i 3d hvis jeg kommer på en fin måte og lage spiraler på.

Endret av settings
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...