Gå til innhold

Spørsmål om flere skjermer på skjermkort


TEO3201

Anbefalte innlegg

En venn av meg kjøpte seg en ganske bra pc for en stund siden. Med den kjøpte han en 650w strømforsyning og et gtx560ti. Nå i ettertid har han lyst å sette opp 3 skjermer i eyefinity, slik at han kan spille spill på alle, så han spurte meg om hjelp.

jeg har funnet ut at gtx580 støtter 3 skjermer, ettersom et gtx560ti bare støtter to, må han ha det.

Hvis han skal kjøpe et nytt gtx560ti, og sette de i SLI, må han kjøpe nytt hovedkort og ny strømforsyning(selvfølgelig) ettersom hovedkortet bare støtter CFX og ikke SLI, så dette blir en kostbar løsning.

 

Men jeg har noen spørsmål:

- Vil et GTX580 klare å kjøre 3 skjermer med 650w og ikke lagge i spill?

- Jeg har sett på kortene, og ser at de er veldig dyre, men på noen av dem står det at "Kjerneklokken" er 800- MHz. Dette synes jeg er rart, ettersom kortet han har er et "factory overclocked" gtx560ti fra MSI (Twin Frozer II) som er klokket på 880 MHz. Vil gtx580 kortet være forsatt være bedre, selv om core clocken er lavere?

 

- Og har dere noen anbefalinger på et GTX580? Helst ikke et dyrt et :cool:

 

Håper på raskt svar :)

Endret av TEO3201
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En venn av meg kjøpte seg en ganske bra pc for en stund siden. Med den kjøpte han en 650w strømforsyning og et gtx560ti. Nå i ettertid har han lyst å sette opp 3 skjermer i eyefinity, slik at han kan spille spill på alle, så han spurte meg om hjelp.

jeg har funnet ut at gtx580 støtter 3 skjermer, ettersom et gtx560ti bare støtter to, må han ha det.

Hvis han skal kjøpe et nytt gtx560ti, og sette de i SLI, må han kjøpe nytt hovedkort og ny strømforsyning(selvfølgelig) ettersom hovedkortet bare støtter CFX og ikke SLI, så dette blir en kostbar løsning.

 

Men jeg har noen spørsmål:

- Vil et GTX580 klare å kjøre 3 skjermer med 650w og ikke lagge i spill?

- Jeg har sett på kortene, og ser at de er veldig dyre, men på noen av dem står det at "Kjerneklokken" er 800- MHz. Dette synes jeg er rart, ettersom kortet han har er et "factory overclocked" gtx560ti fra MSI (Twin Frozer II) som er klokket på 880 MHz. Vil gtx580 kortet være forsatt være bedre, selv om core clocken er lavere?

 

- Og har dere noen anbefalinger på et GTX580? Helst ikke et dyrt et :cool:

 

Håper på raskt svar :)

 

Med mindre du skal ha gtx580 i sli vil den ikke støtte 3 skjermer. Er bare amd sine kort som støtter 3 skjermer på ett skjermkort.

Lenke til kommentar

Skal du kjøre eyefinity er det AMD du bør se på, de er rett og slett bedre der. Det eneste kortet som klarer nyere spill med høyere grafikkinnstillinger uten å legge på flere kort i CFX/SLI er HD 7970, og selv med et slikt er CrossfireX å anbefale om du ønsker å kjøre alt av settings til maks.

 

GTX 580 støtter ikke 3 skjermer.

GTX 560 Ti SLI vil ha et problem med at 1GB VRAM blir alt for lite.

Klokkefrekvens er ikke alt, også viktig å få med seg hvor mange Shaders, Raster Operators og Texture Mapping Units hver kort har. Derfor er GTX 580 dyrere og raskere selv om klokkefrekvensen er lavere.

 

Om vennen din fortsatt er interessert i å kjøre eyefinity er en "billig" løsning å kjøpe 2x 6950 2GB brukt.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :cool: Jeg bommet nok der oppe på navnet :) det er ikke alltid lett å huske alt hva de kaller ting...

Men angående det dere sier om gtx580 ikke klarer 3 skjermer, mener dere da uten lag eller ikke i det hele tatt? Her står det litt lenger nede i "utvidet info" at kortet støtter 3 skjermer: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622053#extra jeg sjekket også på den offisielle nettsiden til MSI og der stod det at det støtter 3d vision surround, da må det vel virke med 3 skjermer uten 3D også, eller kanskje ikke?

 

i tilleg tviler jeg på at 2x 6950 er noe bedre løsning (økonomisk), for 650 watt (den har ikke 4x pci, så det må i så fall bli en kobling med molex) er ikke nok, så han må kjøpe ny strømforsyning også.

 

Edit:

Leste nå at 3D vision surround er bare med SLI, ganske åpenbart... :whistle:

Endret av TEO3201
Lenke til kommentar

Takk for svar! :cool: Jeg bommet nok der oppe på navnet :) det er ikke alltid lett å huske alt hva de kaller ting...

Men angående det dere sier om gtx580 ikke klarer 3 skjermer, mener dere da uten lag eller ikke i det hele tatt? Her står det litt lenger nede i "utvidet info" at kortet støtter 3 skjermer: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622053#extra jeg sjekket også på den offisielle nettsiden til MSI og der stod det at det støtter 3d vision surround, da må det vel virke med 3 skjermer uten 3D også, eller kanskje ikke?

 

i tilleg tviler jeg på at 2x 6950 er noe bedre løsning (økonomisk), for 650 watt (den har ikke 4x pci, så det må i så fall bli en kobling med molex) er ikke nok, så han må kjøpe ny strømforsyning også.

 

Edit:

Leste nå at 3D vision surround er bare med SLI, ganske åpenbart... :whistle:

Aldri stol på informasjon man leser på produktinfo på komplett, disse fylt med feilinformasjon og er generelt lite konsekvente.

Det finnes kun et GTX 580 som støtter flere skjermer: Galaxy GTX 580 MDT, og dette har visse begrensninger med tanke på mulige oppløsninger.

 

2x 6950 er din billigste løsning, alternativet blir å kjøpe et HD 7970 eller 6990 uten ny strømforsyning. 2x 6950 vil også gå på 650W så lenge du ikke skal overklokke. Powertune er låst til 200W per kort, så du sitter fortsatt igjen med 250W til resten av systemet, som er mer enn nok.

Lenke til kommentar

Takk for svar! :cool: Jeg bommet nok der oppe på navnet :) det er ikke alltid lett å huske alt hva de kaller ting...

Men angående det dere sier om gtx580 ikke klarer 3 skjermer, mener dere da uten lag eller ikke i det hele tatt? Her står det litt lenger nede i "utvidet info" at kortet støtter 3 skjermer: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=622053#extra jeg sjekket også på den offisielle nettsiden til MSI og der stod det at det støtter 3d vision surround, da må det vel virke med 3 skjermer uten 3D også, eller kanskje ikke?

 

i tilleg tviler jeg på at 2x 6950 er noe bedre løsning (økonomisk), for 650 watt (den har ikke 4x pci, så det må i så fall bli en kobling med molex) er ikke nok, så han må kjøpe ny strømforsyning også.

 

Edit:

Leste nå at 3D vision surround er bare med SLI, ganske åpenbart... :whistle:

Aldri stol på informasjon man leser på produktinfo på komplett, disse fylt med feilinformasjon og er generelt lite konsekvente.

Det finnes kun et GTX 580 som støtter flere skjermer: Galaxy GTX 580 MDT, og dette har visse begrensninger med tanke på mulige oppløsninger.

 

2x 6950 er din billigste løsning, alternativet blir å kjøpe et HD 7970 eller 6990 uten ny strømforsyning. 2x 6950 vil også gå på 650W så lenge du ikke skal overklokke. Powertune er låst til 200W per kort, så du sitter fortsatt igjen med 250W til resten av systemet, som er mer enn nok.

 

Jeg skal foreslå for han et 7970, ettersom det er splitter nytt, og blir bare noen få hundre kroner mer enn 2x 6950, og det klarer vel fint å kjøre med 650 watt... :cool:

 

Jeg har ett siste spørsmål; siden han kjøpte pc igjennom komplett sin "pc bygger" vil han da kunne bruke windows selv om han bytter skjermkort? Har hørt at dette gjelder for hovedkort, men er ikke sikker...

Endret av TEO3201
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...