Gå til innhold

Hva er livsverdier for deg?


Anbefalte innlegg

Penger er imaginert. Penger er et poengsystem. Og disse poengene kan du bytte til varer som du føler for kan ha til nytte i hverdagen eller livet ditt.

 

Penger på konto er bare et tall, og utgjør ingenting for hverdagen din. Altså penger er verdiløs så lenge du ikke bruker dem, eller gjør noe verdiskapene i den virkelige verden.

 

For meg så er opplevelse av viktige/morsomme øyeblikk som er viktige for meg. En ting er sikkert i livet... Vi alle kommer til å dø. Og pengene som vi tjener i livet kommer vi ikke å ha noe nytte i døden.

Penger er bare tall, penger utgjør ingenting av hverdagen din, penger er verdiløst? Penger er midler til å skaffe de grunnleggende artikler for å leve. Mat, drikke, klær og bo. Det er viktig.

 

Så klart er ikke penger viktigst, menneskelig sett (jeg har ikke listet opp penger selv), men å si at penger er verdiløst vitner lite om hvordan sammfunnet henger sammen. Å leve til det ytterste uten penger er veldig alternativt og kan jo skape lykke, men det går fort nedover igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Penger er imaginert. Penger er et poengsystem. Og disse poengene kan du bytte til varer som du føler for kan ha til nytte i hverdagen eller livet ditt.

 

Penger på konto er bare et tall, og utgjør ingenting for hverdagen din. Altså penger er verdiløs så lenge du ikke bruker dem, eller gjør noe verdiskapene i den virkelige verden.

 

For meg så er opplevelse av viktige/morsomme øyeblikk som er viktige for meg. En ting er sikkert i livet... Vi alle kommer til å dø. Og pengene som vi tjener i livet kommer vi ikke å ha noe nytte i døden.

Penger er bare tall, penger utgjør ingenting av hverdagen din, penger er verdiløst? Penger er midler til å skaffe de grunnleggende artikler for å leve. Mat, drikke, klær og bo. Det er viktig.

 

Så klart er ikke penger viktigst, menneskelig sett (jeg har ikke listet opp penger selv), men å si at penger er verdiløst vitner lite om hvordan sammfunnet henger sammen. Å leve til det ytterste uten penger er veldig alternativt og kan jo skape lykke, men det går fort nedover igjen.

 

Penger er verdiløst ja, helt til du bruker dem, bytte dem mot varer som du trenger til å kunne leve og ha et bra liv. Kan du spise eller drikke penger? Holder pengene dine deg varm? Gir penger deg ly for regnet? Eneste grunnen til at penger har noe verdi, er fordi du kan bytte penger til en nyttig vare. Kan du ikke bruke penger/poeng på vare du trenger, så er pengene verdiløse.

 

Kort sagt:

Mat,drikke, klær og og et sted å bo er viktig. Enig der. Det regnes som grunnlegende behov. Men penger er ikke den eneste middel for å skaffe disse.

 

Folk som har flere millioner i konto, kunne jeg ikke brydd meg mindre om. Hva er spesielt med de? De har et konto med et tilfeldig stort tall. WOW! De må være spennende mennesker, la oss gjenge med dem! Som sagt...store tall på en bank-konto utgjør ingenting før man bruker dem.

 

Og om man dør idag, så får man ikke brukt dem imorgen.

Lenke til kommentar

Hva setter du mest pris på i livet? Familie, penger, kjærlighet?

Hva er det som gir deg glede i livet, hva er det som gir livet mening? Hva inspirerer deg til å virkelig leve?

 

hm vanskelig spørsmål. Setter pris på folk som er glad og bryr seg om meg og at jeg har hus å bo i og mat osv. det som gir livet mitt glede er å ha det morsomt med venner og se på "skult kamera "episoder på tv xD

Det som gir livet mitt mening er at jeg får oppleve nye ting, og det inspirer meg også til å leve. For jeg tenker hvis jeg dør nå går jeg glipp av så mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Venner spiller en veldig stor rolle sammen med familie. Også muligheten til å konstant oppleve nye og spennende ting. Ha filosofiske samtaler med andre. Møte nye folk!

 

Man kan nevne mange ting som har verdi for livet, men om en ikke har den hellige ånd, så har en ikke liv. Da er en spirituelt død og da vil livet handle om å fylle tomrommet. Det grunnleggende bør være å ha den hellige ånd og fred med Gud.

 

Har møtt mange folk som etter din definisjon som har vært "spirituelt død" men som lever kjempegode og kjempeartige liv. Samtidig som de er lykkelige over det de har. Livet handler om å finne verdier å leve etter som kan gjøre en fornøyd med livet. De verdiene trenger ikke å innebære en gud.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg syns gud faktisk er veldig viktig. uten gud hadde jeg vært død for lenge sia eller veldig på bær tur. jeg ber til gud for alt som foreksempel "kjære gud si jeg ikke kommerr opp i eksamen" "kjære gud si jeg får det bra på prøven" hadde fått noia uten gud

lol. du tror virkelig at gud har noe med utfallet av prøven og gjer?

Lenke til kommentar

jeg syns gud faktisk er veldig viktig. uten gud hadde jeg vært død for lenge sia eller veldig på bær tur. jeg ber til gud for alt som foreksempel "kjære gud si jeg ikke kommerr opp i eksamen" "kjære gud si jeg får det bra på prøven" hadde fått noia uten gud

lol. du tror virkelig at gud har noe med utfallet av prøven og gjer?

 

vet ikke jeg vel, men jeg har funnet ut det funker faktisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg syns gud faktisk er veldig viktig. uten gud hadde jeg vært død for lenge sia eller veldig på bær tur. jeg ber til gud for alt som foreksempel "kjære gud si jeg ikke kommerr opp i eksamen" "kjære gud si jeg får det bra på prøven" hadde fått noia uten gud

lol. du tror virkelig at gud har noe med utfallet av prøven og gjer?

 

vet ikke jeg vel, men jeg har funnet ut det funker faktisk.

Jeg har større troen på DEG, at DU mestrer de fagene du har kommet opp i! Og har vært veldig flink på skolen. Gjort alt det som skulle til for å kunne klare det.

 

Det er du som faktisk består prøven, ikke Gud. =)

 

 

 

Jeg har følgende forslag. Prøv å ikke les til en mindre viktig prøve på skolen.. Ikke les eller sett deg inn i noe som helst. Og på den dagen som du har prøven, så be til Gud på samme måte. For på den måten kan du vite om det faktisk er Gud som er skyld i at du klarer prøvene eller om det er ditt eget intellekt og dine kunnskaper innenfor temaet som var viktig for å klare det, eller om det var Gud... Prøv.. Se hva du finner ut...

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

jeg syns gud faktisk er veldig viktig. uten gud hadde jeg vært død for lenge sia eller veldig på bær tur. jeg ber til gud for alt som foreksempel "kjære gud si jeg ikke kommerr opp i eksamen" "kjære gud si jeg får det bra på prøven" hadde fått noia uten gud

 

Be til Gud om å stoppe all sult og pinelse i verden. Når du innser at ikke en dritt skjer, hvordan kan du da fortsette å tro på Gud?

For meg virker det helt absurd at folk fortsatt tror på en Gud.

 

Jeg kan forestille meg et liv etter døden, og jeg kan forstå at folk tror på dette - men det er kun fordi vi vet absolutt ingenting om liv etter døden, det er knapt indisier som tilsier eller motsier.

Hvordan folk kan dedikere livet sitt til en religion uten å ha en snev av bevis for at det du tror på faktisk finnes, er helt ufattelig for meg.

 

- Hvis det finnes en Gud, hvorfor er det så mye pinelse i verden?

- Hvis det finnes en Gud, hvorfor gir ikke denne guden hint fra seg om at han/henne/whatever eksisterer?

 

Det jeg spør etter her, er hva som får deg til å overse så vanvittig åpenbare poeng og likevel tro på en Gud. Kan noen vennligst svare meg seriøst, konkret og konstruktivt på akkurat det?

 

 

Livsverdier for meg er en god selvfølelse. Hvordan jeg oppnår det varierer såklart, alt fra å finne kjærlighet, ha penger nok til det nødvendige og til underholdningsverdier, og til små oppnåelser generelt i hverdagen - eller en kombinasjon av det hele.

 

Det som holder meg gående i livet må i all hovedsak være personene rundt meg, å utforske det som for meg er ukjent, prøve nye ting, oppnå små ting i hverdagen som man setter pris på(dette kan være alt mulig) osv.

 

Edit: Rettet mindre skrivefeil.

Endret av MrPr0
  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg syns gud faktisk er veldig viktig. uten gud hadde jeg vært død for lenge sia eller veldig på bær tur. jeg ber til gud for alt som foreksempel "kjære gud si jeg ikke kommerr opp i eksamen" "kjære gud si jeg får det bra på prøven" hadde fått noia uten gud

lol. du tror virkelig at gud har noe med utfallet av prøven og gjer?

 

vet ikke jeg vel, men jeg har funnet ut det funker faktisk.

Jeg har større troen på DEG, at DU mestrer de fagene du har kommet opp i! Og har vært veldig flink på skolen. Gjort alt det som skulle til for å kunne klare det.

 

Det er du som faktisk består prøven, ikke Gud. =)

 

 

 

Jeg har følgende forslag. Prøv å ikke les til en mindre viktig prøve på skolen.. Ikke les eller sett deg inn i noe som helst. Og på den dagen som du har prøven, så be til Gud på samme måte. For på den måten kan du vite om det faktisk er Gud som er skyld i at du klarer prøvene eller om det er ditt eget intellekt og dine kunnskaper innenfor temaet som var viktig for å klare det, eller om det var Gud... Prøv.. Se hva du finner ut...

 

Men du skjønner det har ikke alltid noe med meg å gjøre. Noen ganger ber jeg om å komme først til å fremføre for jeg liker å bli ferdig med det (vi trekker lodd) og det virker, men det har ingenting med meg å gjøre. eller at fotball lag skal vinne så vinner dem.

 

Vil helst ikke prøve å ikke øve for da mister jeg femmern min xD

  • Liker 1
Lenke til kommentar

jeg syns gud faktisk er veldig viktig. uten gud hadde jeg vært død for lenge sia eller veldig på bær tur. jeg ber til gud for alt som foreksempel "kjære gud si jeg ikke kommerr opp i eksamen" "kjære gud si jeg får det bra på prøven" hadde fått noia uten gud

 

Be til Gud om å stoppe all sult og pinelse i verden. Når du innser at ikke en dritt skjer, hvordan kan du da fortsette å tro på Gud?

For meg virker det helt absurd at folk fortsatt tror på en Gud.

 

Jeg kan forestille meg et liv etter døden, og jeg kan forstå at folk tror på dette - men det er kun fordi vi vet absolutt ingenting om liv etter døden, det er knapt indisier som tilsier eller motsier.

Hvordan folk kan dedikere livet sitt til en religion uten å ha en snev av bevis for at det du tror på faktisk finnes, er helt ufattelig for meg.

 

- Hvis det finnes en Gud, hvorfor er det så mye pinelse i verden?

- Hvis det finnes en Gud, hvorfor gir ikke denne guden hint fra seg om at han/henne/whatever eksisterer?

 

Det jeg spør etter her, er hva som får deg til å overse så vanvittig åpenbare poeng og likevel tro på en Gud. Kan noen vennligst svare meg seriøst, konkret og konstruktivt på akkurat det?

 

 

Livsverdier for meg er en god selvfølelse. Hvordan jeg oppnår det varierer såklart, alt fra å finne kjærlighet, ha penger nok til det nødvendige og til underholdningsverdier, og til små oppnåelser generelt i hverdagen - eller en kombinasjon av det hele.

 

Det som holder meg gående i livet må i all hovedsak være personene rundt meg, å utforske det som for meg er ukjent, prøve nye ting, oppnå små ting i hverdagen som man setter pris på(dette kan være alt mulig) osv.

 

Edit: Rettet mindre skrivefeil.

 

Jeg har prøvd å ikke tro på gud, men det fungerer ikke. jeg går en stund å tror jeg ikke tror på gud så kommer jeg til en situasjon der jeg begyner å be til gud selvom jeg liksom ikke trodde på gud o.o det går bare ikke ann å ikke tro på gud uansett hvor hardt jeg prøver. Så jeg har innsett at jeg bare tror på gud og sånn er det.

 

Jeg er enig i det, skjønner ikke hvorfor gud ikke gjør noe hvis han skule eksistere. hvorfor han ikke tar bort elendigheten i verden og hjelper fattige barn og voksne og folk som lider. og jeg har opplevd mye vondt og har det veldig vondt psykisk så skjønner ikke hvorfor gud ikke gjør noe men klarer ikke å ikke tro uansett hvor hardt jeg har prøvd

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Jeg har prøvd å ikke tro på gud, men det fungerer ikke.

 

Man tror ikke bare at gud ikke finnes, så enkelt er dessverre ikke verden... Det man gjør er å se på bevisene for den guden og da går det fort opp for selv den sløveste kniven i skuffen at det hele er tuftet på påstander (Hele påstanden om jesus er faktisk bare en påstand, ingen VET om jesus levde i det hele tatt...) og siden dette ikke er fakta, men påstander som ikke har noen bevis annet enn i fantasien til folk så er det rett og slett tåpelig å løpe rundt å tro på en, eller annen gud...

 

Du er rett og slett ikke rasjonell og kritisk nok, det er alt... :)

Lenke til kommentar

jeg syns gud faktisk er veldig viktig. uten gud hadde jeg vært død for lenge sia eller veldig på bær tur. jeg ber til gud for alt som foreksempel "kjære gud si jeg ikke kommerr opp i eksamen" "kjære gud si jeg får det bra på prøven" hadde fått noia uten gud

lol. du tror virkelig at gud har noe med utfallet av prøven og gjer?

 

vet ikke jeg vel, men jeg har funnet ut det funker faktisk.

Da har du åpenbart ikke hatt noen eksamen innen statistikk og sannsynlighet! Men det er vel ikke så viktig når du har gud?

Endret av Griffar
Lenke til kommentar

 

Jeg har prøvd å ikke tro på gud, men det fungerer ikke.

 

Man tror ikke bare at gud ikke finnes, så enkelt er dessverre ikke verden... Det man gjør er å se på bevisene for den guden og da går det fort opp for selv den sløveste kniven i skuffen at det hele er tuftet på påstander (Hele påstanden om jesus er faktisk bare en påstand, ingen VET om jesus levde i det hele tatt...) og siden dette ikke er fakta, men påstander som ikke har noen bevis annet enn i fantasien til folk så er det rett og slett tåpelig å løpe rundt å tro på en, eller annen gud...

 

Du er rett og slett ikke rasjonell og kritisk nok, det er alt... :)

 

Jeg vet det ikke er bevis osv men alikevel nytter det ikke å tvinge meg selv til å vite (bytta ut med ordet tro) at gud ikke finnes. Kanskje bare er "hjernevaska" for er på en måte lært opp i kristendommen. Ikke sånn ekstremt men bare at mamma lærte meg å be bønn på kveldene og det var alt ikke noe mer enn det liksom. og pappa er ateist. Men klarer ikke slutte tro på Gud uansett hvor mye beviser som er mot det.. du kunne prøvd å omvende meg men til ingen nytte. Jeg vet med meg selv at Gud mest sannsynlig ikke finnes men alikevel klarer jeg ikke slutte tro på det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...