Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Heisann. Jeg sliter med lav FPS i SWTOR

 

Specs

 

intel i7 920 @ 4gz

6gig ram @ 1800mhz

GTX 560TI @ 1gz på coren

1000w psu

Win 7 ultimate 64bit

 

Saken er den at når jeg er i imperial fleet hvor det er mange andre spillere så dropper jeg til rundt 30 fps. Det samme skjer i warzones. Når jeg quester ellers og er alene så er jeg oppe i 110-120 fps.

 

Følger man den røde tråden her så ser man at jeg får syk FPS drop når jeg er blandt mange andre spillere. Dette problemet hadde jeg forøvrig i WOW også. Jeg trodde egentligt det var bare pga WOW hadde en gammel og elendig grafikk motor. Det er ikke software relatert (mtp drivere, bios oppdatering, directx11). Jeg har samme FPS uavhengig hvile grafikk instillinger jeg kjører i spillet i enhver oppløsning.

 

Det eneste jeg sitter igjen med å tenke på er RAMMEN. Er 6 gig corsair dominator 1600mhz ram (som går på 1800mhz) rett å slett for lite når du sitter i gryta (imperial fleet, ogrimmar, raids osv osv) ? Hva er grunnen til det, og hvorfor er det slik? Visst noen har peiling på RAM og MMO spill så utdyp gjerne. Setter veldig stor pris på det.

 

-mvh Helge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Saken er så enkel at med mange karakterer på samme område blir det mange draw calls.

Draw calls koster masse prosessorytelse og det virker også som det er vanskelig å dele opp over flere tråder. Derfor ser du så lav ytelse når mange er rundt deg.

 

Det har ingenting å gjør med RAM eller skjermkortytelse (har du oppe GPU-bruk i spillet ser du dette), det har helt enkelt med rå, enkelttrådet ytelse. Dette forklarer også hvorfor Intel-prosessorer typisk gjør det bedre enn AMD-prosessorer i dagens spill som ikke er særlig flertrådet.

 

An interesting insight into the issue of draw calls on the PC

Lenke til kommentar

30 blir for lite, kan klare 60 men helst cap 100.

 

For noe tull. Dette er ikke en FPS, du har latency som er mye høyere som standard her enn i et skytespill.

 

Dessuten har det ikke kommet drivere fra amd/ati og nvidia ennå som er optimalisert for SWTOR.

 

Slapp av. Blir bedre i løpet av måneden. :)

 

Hva så? Jeg klarer ikke å se på spill som rendrer i under 60fps. Ser ikke helt hvordan latency har med den saken å gjøre. Har selv 70ms i SWTOR.

Lenke til kommentar

Folk som ikke er fra quake tiden hvor man satt med CRT skjerm på 120 hertz skjerm og 200 fps skjønner ikke dette her. De har null referanseforhold. De tror rett å slett at 60fps er rent\smooth. Heldigvis er det kommet 120 hertz LCD skjermer. Nok om det.

 

Så en i7 920 som går på 4gz duger ikke mer enn til rundt 30fps i imperial fleet? Det er veldig overaskende. I såfall så blir det CPU upgrade. Prøver 6 gig ram ekstra først siden det ikke koster mer enn en tur på pubben.

Endret av HelgeK
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Folk som ikke er fra quake tiden hvor man satt med CRT skjerm på 120 hertz skjerm og 200 fps skjønner ikke dette her. De har null referanseforhold. De tror rett å slett at 60fps er rent\smooth. Heldigvis er det kommet 120 hertz LCD skjermer. Nok om det.

 

Så en i7 920 som går på 4gz duger ikke mer enn til rundt 30fps i imperial fleet? Det er veldig overaskende. I såfall så blir det CPU upgrade. Prøver 6 gig ram ekstra først siden det ikke koster mer enn en tur på pubben.

På min server er det ofte litt over 200, på imperial fleet,og det lagger uansett hva jeg har på. Så det er ikke maskinen din sin skyld. Det er spillelig, for å si det sånn, merker litt nedgang av bildefrekvens, men ikke så mye at det påvirker resultatet. Latency er et stort problem.

 

Etter patchen i dag, sto ca 80 av oss (imperial) og sloss mot ca 30 av republics på Ilum i et relativt trangt område. Selv med aller lavest grafikk og 720P, kunne disse "kampene" føre til 1-3 fps. Det gikk såpass dårlig for min kamerat, at spillet klikket.

 

Etter å ha lest artikkelen arni90 lenket til, er det ikke overraskende at de valgte å fjerne high res textures fra spillet, det hadde ført til ustabile servere med et enda verre Latency problem..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Gjest Slettet-77do0b

Du kan jo prøve å skru av skygger, det skal visstnok ha en grei effekt.

 

Støttes!

Dette tredoblet ytelsen i enkelte områder for mitt vedkommende i alle fall. Spesielt innendørsområder.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...