Gå til innhold

Hva vil 12VAC bli om jeg gjør det om til DC?


Anbefalte innlegg

Har en bærbar datamaskin (486i, 4Mb RAM, gråskala skjerm) som jeg ikke har strømforsyning til. Den trenger 14,4V og 2,4A, noe som er litt sært. Men da jeg tok ut batteriet og leste av dette, stod det at batteriet leverte 9.6V, som er litt enklere å få tak i.

 

Jeg har en 12VAC strømforsyning, og tenkte jeg kunne bruke denne. Om jeg setter på 4 dioder, slik at det blir likestrøm, hva vil spenningen bli da? Hvordan kan jeg så senke spenningen til 9,6V? Går det å bare bruke noen dioder? Husker ikke helt om spenningen blir høyere eller lavere ved AC->DC omvandling, men om den blir høyere kan jeg jo bruke en LM317T, da blir det jo rimelig enkelt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du har målt VAC med et vanlig voltmeter er spenningen AC_RMS.

Dette vil si at spenningen har formen A*sin(wt)

A er amplituden/toppverdien til spenningen og har verdi 12V*1.41

 

likeretter du spenningen får du

VDC=12V*1.41 - 1.4V = 15.5V

 

skal du trekke 2.4A må du ha en kondensator med minst denne størrelsen:

RC skal være mye større enn 1/f

R=9.6V/2.4A=4Ohm

 

C>>R/f=4Ohm/50Hz= dette tallet er ganske stort.

 

Så jeg tror du vil få problemer med å få en stabil og glatt spenning.

 

Ved så store strømtrekk bruker man switched mode Powe suply og da er frekvensen stor. så C blir liten.

 

Kan hende at jeg tar feil nå, men dette er det beste jeg kan snekre sammen mens jeg chatter, ser på TV og jobber med øving :D

Lenke til kommentar

fikk ikke sove :( (sov i ettermiddag) så må jeg gjøre noe...

stromforsyning.JPG

 

den øverste kurven er 15.5cos(100pi*t) (50Hz AC spenning)

 

den midterste er en likerettet spenning, gjennom de fire diodene. spenningstap er tatt med (15.5V etter likeretter).

 

Hvis du bruker tre kondensatorer i paralell 3x2200uF=6600uF i utgangen av kretsen.

 

RC=6600*15.5/2.4/10^6=0.04257

V(t)=15.5V * e^(-t/0.04257)

som vi ser så er V(5ms)=13.78V

rippel er toppverdi minus bunnverdi som dere ser på grafen nederst.

 

IVER:

Du kan prøve å bruke 3 kondensatorer etter likeretteren. Som du ser så svinger kretsen om 14.4V med en relativ liten rippel (mye mindre ved mindre belastning). Det er egentlig bare å slenge på kondensatorer, men man må vente i lengre tid før kondensatorene skal fylles med spenning før kretsen blir klar for belastning.

Prøv dette! veldig enkelt å koble opp.

spenningen ser ut som den røde grafen (MSPAINT :D )

Lenke til kommentar

tror ikke du trenger å kjøre spenningen gjennom LM317T'er. (du må ikke gjøre dette)

 

bare brukt kretsen med likeretter og 3x2200uF kondensatorer.

Tror det holder. for normal belastning er kanskje 1A og da ser grafen mye snillere ut en den som er tegnet.

ved maks belastning er V_max=15.5V og V_min=12.5V så en rippel på 3V....vet ikke om PCen din er kresen...men test sånn først....

Lenke til kommentar

har ingen likeretterdioder i hånden for øyeblikket, men har en haug av gamle PSUer og andre "vanlige" strømforsyninger". Dessuten burde det vel ligge noe sånt i en hvilket som helst elektrisk dingseboms omtrent. Har disse diodene noen spesiell form, eller ser de bare ut som vanlige sorte dioder med en hvit strek?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Felles for alle likekrettere (her: toveis likeretterbro) er 4 tilkoblinger, to stykk merket ~ for tilkobling av AC/vekselspenning, og en av hver merket + og - (utgangene).

 

Kvadratisk "lakris" - en NOX da? Men de fleste er sorte, blanke eller delvis gjennomsiktige. Formen kan være kvadratisk,rektangulær eller rund. Størrelsen varierer avhengig av hvor mange watt den tåler (watt = volt * ampere). Det kan *bare* et datablad fortelle.

www.elfa.se (søk etter likriktarbrygga)

Lenke til kommentar
Størrelsen varierer avhengig av hvor mange watt den tåler (watt = volt * ampere).

 

Forsiktig med dette!

hvor mange Watt den tåler er ikke gitt av volt*ampere (i den vanlige forstand da...)

 

La oss si at en likeretter tåler 400VAC og 10A: denne lille duppeditten tåler ikke en effekt på 4000W :p

 

Men det som derimot er riktig dersom du skal vite hvor mye varme denne lille saken utvikler er å bruke spenningsfallet over den. Det er vanlig å approksimere til 0.7 - 0.8V

Da blir P=VI=0.7V*10*=7Watt :)

Lenke til kommentar

Det er vel mer et definisjonsspørsmål.

 

Har en diodebro 10A som merkeverdi og maks 440V f.eks så kan den uten problemer håndtere 440V *10 = 4.4kW med riktig kjøling. Best å overdimmensjonere litt dog.. for økt levetid.

 

Hva effekttapet angår så vil det bli ca 1.4Vrms i spenningstap over den, og ved 10Arms så vil den utvikle 1.4*10=14W.

 

Inverteren jeg bruker for å sveise pinne og TIG med har en 20A diodebro som første trinn, før rippelspenningen glattes og blir sendt videre. Går ganske store effekter igjennom den lille saken der :)

Lenke til kommentar
Hondaen tar feil når han sier spenningsfallet 15-4*0,7=12,2.

Det rette er 15-0,7=14,3. Spennings svingningene går kun gjennom 1 diode.

 

 

Tar ikke feil.....

 

En slik omtalt diode har ca 0.7 volt over seg uansett strømtrekk innenfor merkestrøm.

 

Seriekobler du 4 slike dioder får du en spenningsdeler, med ca 0.7V over hver enkelt.. 0.7*4 = 2.8V

 

 

I tilfellet over var det snakk om å redusere 15VDC på en enkel måte, tenkte da å bruke dioder.

 

Beste er selvfølgelig å glatte spenningen og bruke en spenningsregulator som allerede er nevnt.

 

:D

Lenke til kommentar
Hvis du har målt VAC med et vanlig voltmeter er spenningen AC_RMS.

Dette vil si at spenningen har formen A*sin(wt)

A er amplituden/toppverdien til spenningen og har verdi 12V*1.41

 

likeretter du spenningen får du

VDC=12V*1.41 - 1.4V = 15.5V

 

"Dette vil si at spenningen har formen A*sin(wt)": Er ikke ekspert, men vil ikke AC_RMS si effektivverdien til vekselstrømmen? dvs. Hvilken likestrøm den tilsvarer. I så fall: A/1.41

 

"VDC=12V*1.41 - 1.4V = 15.5V": ?? Hvor får du dette fra?

 

Vet ikke helt hvordan det er med merking, men skulle tro det var amplitudeverdien som blir brukt på AC strømmforsyninger. I så fall: (12/1.41)-(0,7*2) (To dioder)

 

Hvis det var RMSen som ble oppgitt ville det jo blitt 12-1.4...

 

Kanskje jeg er helt på jordet her... Følger jo ikke såå godt med i timene :oops:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...