Gå til innhold

Hjelp til å velge mellom to bærbare pc-er


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er på utkikk etter en ny bærbar pc og har nærmest lest meg grønn de siste dagene i jakten. Pc-en jeg skal kjøpe skal hovedsaklig brukes til å skrive masteroppgave, se tv-episoder og filmer, surfe og spille eldre og mindre krevende spill (LoL, Borderlands). Valget mitt nå står mellom ASUS N53SN som jeg kan få for 7352kr hos Dustin grunnet studentrabatt, og en Dell XPS 15 som jeg kan få for 7856,50kr inkludert frakt. Spesifikasjonene på Dell-pcen er som følger:

 

Intel® Core™ i7-2670QM prosessor, 2,2 GHz

8192 MB 1333 MHz tokanals DDR3 SDRAM

2GB NVIDIA® GEFORCE® GT 540M

750 GB SATA-harddisk (7200 o/min)

FHD B+RGLED TL (1920x1080) 1080p

Primært 6-cellers litiumionbatteri

 

Jeg hadde opprinnelig bestemt meg for å kjøpe pcen fra Asus, men etter å ha lest om problemer som dårlig tastatur og såkalt "electrical leakage" har jeg blitt usikker. I tillegg får jeg nå en bedre pris hos Dell grunnet studentrabatt. I tillegg vet jeg at pcen fra Dell har raskere harddisk og potensielt en bedre skjerm, dog noe dårligere skjermkort. Er det noen som har gode argumenter som kan hjelpe meg med å ta en avgjørelse? :)

Endret av heriksen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville ikke vurdert dell i så fall. Har du bare de 2 modellene å velge mellom?

 

Det mest optimale er jo SSD disk, men Seagate Momentus hybrid SSD XT7200 750GB 7200RPM/32mb 2,5 hvis det er denne dell maskinen har, så er den veldig god for å være harddisk.

 

Ser jo ut som asus gjør det bra http://reviews.cnet.co.uk/laptops/asus-n53sn-review-50003686/ men ja det er jo risiko å ta når man kjøper laptop.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Kan i utgangspunktet være aktuelt med andre modeller, ja, men har letet en del og kommet frem til at disse to er blant de beste. Hvorfor mener du at jeg ikke burde velge pcen fra Dell? Så vidt jeg kan se har den fått gode tilbakemeldinger i tester. Er også usikker på hvilken harddisk Dell-maskinen har, ser ingen informasjon på nettsiden deres om dette. Asusen kommer rimelig godt ut i den testen du linket til, ja, men de klaget også på tastaturet. Tenker at det er litt viktig med godt tastatur når jeg skal skrive masteroppgaven min på pcen. :)

 

Jeg ville ikke vurdert dell i så fall. Har du bare de 2 modellene å velge mellom?

 

Det mest optimale er jo SSD disk, men Seagate Momentus hybrid SSD XT7200 750GB 7200RPM/32mb 2,5 hvis det er denne dell maskinen har, så er den veldig god for å være harddisk.

 

Ser jo ut som asus gjør det bra http://reviews.cnet.co.uk/laptops/asus-n53sn-review-50003686/ men ja det er jo risiko å ta når man kjøper laptop.

Lenke til kommentar

Du får jo ikke en laptop med hybrid-disc til under 8000 kr, det er bare å glemme. Du kan få et par med SSD, men da uten dedikert grafikk. Jeg synes Dell er det absolutt beste valget av de to, men du kan kjøpe kampanjetilbudet til Dustin. Da får du den til 6990,-. XPS15 har en av de beste skjermene og høytalerene i laptopverden, og er den perfekte multimedia/allround-pcen for middels budsjett. Grafikkortet GT 540M er et decent middelklasse-kort, som det fint er mulig å spille litt på.

Lenke til kommentar

Du får jo ikke en laptop med hybrid-disc til under 8000 kr, det er bare å glemme. Du kan få et par med SSD, men da uten dedikert grafikk. Jeg synes Dell er det absolutt beste valget av de to, men du kan kjøpe kampanjetilbudet til Dustin. Da får du den til 6990,-. XPS15 har en av de beste skjermene og høytalerene i laptopverden, og er den perfekte multimedia/allround-pcen for middels budsjett. Grafikkortet GT 540M er et decent middelklasse-kort, som det fint er mulig å spille litt på.

 

Jeg må bare få presisere at når jeg sier at harddisken til pcen fra Dell er raskere enn Asus så er det fordi Dells har 7200rpm kontra 5400rpm hos Asusen. Jeg har ingen forhåpninger om hverken SSD eller hybrid til denne prisen :) Har sett tilbudet hos dustin, men ser at prosessoren der bare har to kjerner. Er det verdt å betale 800kr mer for å få firekjerners prosessor fra dell.no, når jeg først skal kjøpe ny pc?

Endret av heriksen
Lenke til kommentar

Ikke I forhold til bruken du listet opp, prosessoren vil bli brukt mest når du spiller LoL, og da er det grafikkortet som struper ytelsen og ikke prosessoren. I5 er en veldig balansert og riktig prosessor koblet med Nvidia GT 540M ift. gaming.

 

i7 vil være første være nyttig I prosessortunge program som for eksempel koding eller tung redigering (eksempelvis video, musikk, 3D eller tyngre raw-foto)

Endret av Geirern
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...