Gå til innhold

Autofokus med Pentax og Sigma 30 f/1.4


Anbefalte innlegg

Heihei!

Har hørt mye om at autofokusen på denne linsa ikke alltid henger med, og det virker som at jeg har fått et slikt mandagseksemplar. I helt vanlig innebelysning er den konsekvent feil, og det virker som at den alltid fokuserer litt for nært. Når jeg så prøver å fokusere med live-view blir det helt perfekt, så den er altså bare unøyaktig når jeg fokuserer gjennom søkeren.

Har ikke fått testet den skikkelig i godt lys enda, men mye av grunnen til at jeg kjøpte akkurat dette objektivet var for å ta bilder innendørs. Er det bare noen justeringer som skal til, eller må jeg bytte det? Har kjøpt fra forhandler her i Norge, så skulle ikke være noe problem å få det byttet.

 

Kameraet mitt er forøvrig et K-r.

Endret av Kompe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mener å huske at man bruker kun det midterste fokuspunktet i liveview, og hvis du bruker alle fokuspunktene når du fokuserer igjennom søkeren kan det være problemet.

Er Canon som ikke liker sigma-objektiver, ellers så skal de fungere greit på andre merker.

I liveview er det kontrast-autofokus, som er et helt annet system enn fasebasert autofokus i "vanlig" modus.

 

Hvordan er fokus i godt dagslys (innelys er aldrig "godt" lys) - frontfokuserer den da også?

Lenke til kommentar

Det var så voldsomt til ruskevær i Trondheim i dag at jeg ikke våget meg ut med kameraet, men skal prøve i morgen.

Prøvde likevel å ta litt bilder med skrivebordslyset tett oppimot motivet, og den frontfokuserer da også. Se vedlagte bilder.

 

Bildene er tatt med største blenderåpning (skal være mulig å se at dybdeskarpheten endrer seg). Fokuserte rett på "O"-en i "BEFORE". Det første bildet er med fokus gjennom søkeren, og det siste med live-view. Jeg selv synes hvertfall det er stor forskjell i skarphet, men muligens litt midre dramatisk enn da jeg prøvde i enda dårligere belysning.

post-236807-0-78381300-1326315225_thumb.jpg

post-236807-0-53706900-1326315234_thumb.jpg

Endret av Kompe
Lenke til kommentar

Du kan vel bruke Pentax K-R innebygde "af fine adjustment"? Den går fra +10 til -10, men siden det er et ikke Pentax objektiv så er det mulig at kameraet ikke husker justeringen så da må du selv huske og justere AF hver gang du bruker dette Sigma objektivet (Sigmaobjektiver har jeg gitt opp, fokusproblemer er desverre ofte vanlig med Sigma...)

post-69577-0-39458300-1326321926_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jeg bare leverte det inn til butikken, så får vi se hva de sier. De skulle sende det inn til reperasjon. Kan skrive her igjen når jeg får svar! Skulle uansett være reklamasjonsgrunn fikk jeg høre.

I butikken prøvde jeg også en utstillingsmodell av samme objektiv - også det frontfokuserte. Virker kanskje som at dette er en gjenganger på disse objektivene. Litt synd, for det er jo ei flott linse, og nærmest det eneste alternativet (hvertfall til Pentax) i den prisklassen...

Lenke til kommentar

Jeg bare leverte det inn til butikken, så får vi se hva de sier. De skulle sende det inn til reperasjon. Kan skrive her igjen når jeg får svar! Skulle uansett være reklamasjonsgrunn fikk jeg høre.

I butikken prøvde jeg også en utstillingsmodell av samme objektiv - også det frontfokuserte. Virker kanskje som at dette er en gjenganger på disse objektivene. Litt synd, for det er jo ei flott linse, og nærmest det eneste alternativet (hvertfall til Pentax) i den prisklassen...

Vel, det mest effektive er å sende inn både objektiv og kamerahus for få å kalibrert fokus sammen. En egentlig opplagt metodikk som butikken burde tilbudt deg? Men nevnte "af fine adjustment" er en lærerik metode man alltids kan foreta selv..

Lenke til kommentar

Du kan vel bruke Pentax K-R innebygde "af fine adjustment"?

 

du har den samme funksjonen i K20 også. jeg har det samme objektivet og var misfornøyd da det feilfokuserte og fokuspunktet lå litt iforkant av der jeg prøvde å fokusere. det viste seg at jeg en eller annen gang hadde endret på overnevnte innstilling og at det var denne som var skyld i feilfokuseringen.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Fikk det tilbake fra reperatøren, men alt var som før, så endte opp med at jeg hevet kjøpet. Kortversjon var at han hadde oppdatert noe firmware i objektivet, og visstnok prøvd å justere fokus.

Hos forhandleren søkte vi rundt litt på internett, og det viste seg at dette var et ganske vanlig problem. Ei firmwareoppdatering til K-5 hadde visst kommet, men her feilfokuserte den fortsatt under visse lysforhold. Så det virker som at dette gjelder Pentax generelt, og ikke bare K-r (?).

Litt kjedelig, er ei linse jeg skulle likt å ha.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...