Gå til innhold

effekter av eventuelle periodeforbud mot bruk av dieselbil i Oslo


sinnaelgen

Anbefalte innlegg

jeg vil komme med den påstanden at ingen absolutt ingen byer som har offentlig transport er i stand til takle en situasjon der alle som i dag reiser fra og til jobben ( enten der med egen bil eller kollektivt ) skal over til kollektiv transport

Ja, men det er jo ikke helt urimelig heller. Dersom mann bygget ut kapasiteten på offentlig kommunikasjon tilsvarende at "alle" skulle kunne bruke den ville man endt opp med en enorm overkapasitet. Alle er tjent med at kapasiteten bygges ut etter det faktiske behovet, slik at man også kan legge inn ressursene andre steder også. Det innebærer dog at noen faktisk må ta til takke med ståplasser i rushtiden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De som må gjennom oslo (neppe en så stor gruppe som har så lang pendleavstand) må prioriteres til togene. De som skal til andre steder og ikke må gjennom oslo blir ikke berørt da det neppe blir restriksjoner utenom oslo (I østlandsregionen)

 

Sier du her at det ikke er en stor gruppe som ikke pendler til Oslo?

 

Vel, i Oslos pendlersirkel bor det 1,5 millioner mennesker. Dette er steder hvor en stor del av befolkningen jobber i Oslo. Jeg vil si det er ganske mange.

Lenke til kommentar

jeg vil komme med den påstanden at ingen absolutt ingen byer som har offentlig transport er i stand til takle en situasjon der alle som i dag reiser fra og til jobben ( enten der med egen bil eller kollektivt ) skal over til kollektiv transport

Ja, men det er jo ikke helt urimelig heller. Dersom mann bygget ut kapasiteten på offentlig kommunikasjon tilsvarende at "alle" skulle kunne bruke den ville man endt opp med en enorm overkapasitet. Alle er tjent med at kapasiteten bygges ut etter det faktiske behovet, slik at man også kan legge inn ressursene andre steder også. Det innebærer dog at noen faktisk må ta til takke med ståplasser i rushtiden.

Problemet som jeg tar opp er at det per i dag ikke en gang finnes ståplasser til alle, noe som er rimelig problematisk på tog som ikke er designet for at folk skal stå i utgangspunktet.

Spørsmålet er da hvordan folk ser for seg at man skal kunne ta unna flere mennesker når det ikke finnes kapasitet for å ta unna passasjerene som er der i dag?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Problemet som jeg tar opp er at det per i dag ikke en gang finnes ståplasser til alle, noe som er rimelig problematisk på tog som ikke er designet for at folk skal stå i utgangspunktet.

Spørsmålet er da hvordan folk ser for seg at man skal kunne ta unna flere mennesker når det ikke finnes kapasitet for å ta unna passasjerene som er der i dag?

Dersom det ikke er nok ståplasser kan man sette inn lengre togsett, innføre hyppigere avganger eller bygge ut linjekapasiteten.

Lenke til kommentar

Problemet som jeg tar opp er at det per i dag ikke en gang finnes ståplasser til alle, noe som er rimelig problematisk på tog som ikke er designet for at folk skal stå i utgangspunktet.

Spørsmålet er da hvordan folk ser for seg at man skal kunne ta unna flere mennesker når det ikke finnes kapasitet for å ta unna passasjerene som er der i dag?

Dersom det ikke er nok ståplasser kan man sette inn lengre togsett, innføre hyppigere avganger eller bygge ut linjekapasiteten.

Dette har vært diskutert rundt østbanen i mange år, og nsb har svart med:

 

Det finnes ikke flere tog å sette inn.

Det finnes ikke kapasitet - eller tog for flere avganger.

De har ikke råd til å utvide kapasiteten.

 

Men som sagt, vi får se om ikke argument nr 1 her endrer seg siden type 74/75 skal leveres i løpet av 2012, så kanskje vi får litt mer å gå på.

Lenke til kommentar

De som må gjennom oslo (neppe en så stor gruppe som har så lang pendleavstand) må prioriteres til togene. De som skal til andre steder og ikke må gjennom oslo blir ikke berørt da det neppe blir restriksjoner utenom oslo (I østlandsregionen)

 

Sier du her at det ikke er en stor gruppe som ikke pendler til Oslo?

Nei, jeg sier det er neppe mange av pendlerne som skal gjennom oslo. (I.e bor i lillestrøm og jobber i asker).

Lenke til kommentar

De som må gjennom oslo (neppe en så stor gruppe som har så lang pendleavstand) må prioriteres til togene. De som skal til andre steder og ikke må gjennom oslo blir ikke berørt da det neppe blir restriksjoner utenom oslo (I østlandsregionen)

Vi kan lage en avtale: Du slutter å slenge ut kommentarer du ikke har noe grunnlag for å komme med, så slipper vi at du sier ting som er så åpenbart feil, så blir diskusjonen mindre pinlig for deg, deal?

 

No deal. Hvis du vil kritisere det jeg skriver får du påpeke nøyaktig hva du mener er feil. Å slenge ut generelle påstander om at jeg tar feil holder ikke.

 

Resten av innlegget ditt er ikke relevant for den setningen du siterte.

 

Offentlig kommunikasjon i oslo er ikke klar for å håndtere at alle skal reise kollektivt.

 

Det er heller ikke problemstillingen. Det det er snakk om er et eventuelt forbud mot dieselbiler enkelte dager. I utganspunktet betyr dette at ikke alle omfattes da ikke alle bruker dieselbiler. Det vil heller ikke være slik at alle disse går over på kollektivløsninger. Noen bytter dieselbilen til et bensin/elektrisk kjøretøy, andre sitter på med naboer eller bekjente (som har slike kjøretøy), atter andre kommer innunder unntakene og til sist vil det være mange som kan jobbe hjemmefra.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

De som må gjennom oslo (neppe en så stor gruppe som har så lang pendleavstand) må prioriteres til togene. De som skal til andre steder og ikke må gjennom oslo blir ikke berørt da det neppe blir restriksjoner utenom oslo (I østlandsregionen)

 

Sier du her at det ikke er en stor gruppe som ikke pendler til Oslo?

Nei, jeg sier det er neppe mange av pendlerne som skal gjennom oslo. (I.e bor i lillestrøm og jobber i asker).

 

Jeg skulle ønske du skjønte at Oslo ikke bare er Oslo kommune. Tettstedet Oslo går fra Asker til Lillestrøm - det er i prinsippet samme byen. Så ja, det er ganske mange som bor i Lillestrøm som jobber i Asker og Bærum.

Lenke til kommentar

Skilt ut fra klagemuren

 

De som må gjennom oslo (neppe en så stor gruppe som har så lang pendleavstand) må prioriteres til togene. De som skal til andre steder og ikke må gjennom oslo blir ikke berørt da det neppe blir restriksjoner utenom oslo (I østlandsregionen)

 

Sier du her at det ikke er en stor gruppe som ikke pendler til Oslo?

Nei, jeg sier det er neppe mange av pendlerne som skal gjennom oslo. (I.e bor i lillestrøm og jobber i asker).

 

Jeg skulle ønske du skjønte at Oslo ikke bare er Oslo kommune. Tettstedet Oslo går fra Asker til Lillestrøm - det er i prinsippet samme byen. Så ja, det er ganske mange som bor i Lillestrøm som jobber i Asker og Bærum.

 

Jeg vet da utmerket godt at metroomerådet til oslo er langt større enn kommunen. Jeg ser imidlertid ikke hvordan dette påvirker argumentasjonen. Jeg snakker om fysiske avstander og reisetider, ikke hvor ett tettsted stopper og et annet begynner. Bruk av navnene er bare for å gi forståelige eksempler.

 

Mitt argument baseres på at:

* Eventuelle dieselforbud i Oslo vil ikke iverksettes innen hele metroomerådet, men vil være begrenset til omerådene nær sentrum. (Derav blir ikke de som skal fra ett sted til et annet innenfor regionen, og ikke trenger å reise gjennom oslo berørt av et forbud)

 

* Det er lite attraktivt å måtte reise gjennom oslo [sentrum], da det er få muligheter til å komme seg raskt og effektivt igjennom (Alle må gjennom svært sentrale veier som er beheftet med mye kø). Dermed er min antagelse at relativt få har innrettet seg slik at de har behov for dette (Men vis meg gjerne tall som tilsier at jeg tar feil). De det gjelder må imidlertid prioriteres til togene i en tenkt situasjon hvor man må legge til kapasitet med busser på toglinkene ut og inn til oslo for å dekke inn økt etterspørsel i en forbudsperiode. Dette fordi bussene bør kjøre mest mulig ekspressruter for å ikke dra på for mye ekstra reisetid og vil dermed kjøre til og fra sentrumsområder. De som skulle reise gjennom får da uforholdsmessig mye ekstra reisetid og bør prioriteres på togene som tross alt kjører gjennom sentrum.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

De som må gjennom oslo (neppe en så stor gruppe som har så lang pendleavstand) må prioriteres til togene. De som skal til andre steder og ikke må gjennom oslo blir ikke berørt da det neppe blir restriksjoner utenom oslo (I østlandsregionen)

Vi kan lage en avtale: Du slutter å slenge ut kommentarer du ikke har noe grunnlag for å komme med, så slipper vi at du sier ting som er så åpenbart feil, så blir diskusjonen mindre pinlig for deg, deal?

 

No deal. Hvis du vil kritisere det jeg skriver får du påpeke nøyaktig hva du mener er feil. Å slenge ut generelle påstander om at jeg tar feil holder ikke.

 

Resten av innlegget ditt er ikke relevant for den setningen du siterte.

 

Offentlig kommunikasjon i oslo er ikke klar for å håndtere at alle skal reise kollektivt.

 

Det er heller ikke problemstillingen. Det det er snakk om er et eventuelt forbud mot dieselbiler enkelte dager. I utganspunktet betyr dette at ikke alle omfattes da ikke alle bruker dieselbiler. Det vil heller ikke være slik at alle disse går over på kollektivløsninger. Noen bytter dieselbilen til et bensin/elektrisk kjøretøy, andre sitter på med naboer eller bekjente (som har slike kjøretøy), atter andre kommer innunder unntakene og til sist vil det være mange som kan jobbe hjemmefra.

 

Denne problemstillingen er mye mer en et eventuelt dieselforbud.

Lenke til kommentar

Et dieselforbud rammer busser, lastebiler, trailere, offentlig transport, anleggsmaskiner osv

Det er ikkie snakk om et generellt forbud mot dieselkjøretøy. Det vil være begrenset til privatbiler, kanskje også begrenset til deler av bilparken (Slik de gjorde i bergen med par/oddetallskjøring) eller forbud mot dieselbiler med kun fører.

 

Det som vil være målet er å få ned utslippene av NO2 drastisk, man må ikke nødvendigvis elliminere alle dieselkjøretøy for å oppnå dette, bare en stor andel av de.

Lenke til kommentar

Må bare nevne idag at NSB var to minutter forsinket til Oslo i dag som ble til 5 på hele turen. Deretter ved kl 3-4 så var det jordfeil på entte noe som gjorde at alle togene ble forsinket. HEIA, ikke faen om jeg tar tog. Kjører heller diesel inn i byen da for å vite at jeg rekker ting..

Lenke til kommentar

Må bare nevne idag at NSB var to minutter forsinket til Oslo i dag som ble til 5 på hele turen. Deretter ved kl 3-4 så var det jordfeil på entte noe som gjorde at alle togene ble forsinket. HEIA, ikke faen om jeg tar tog. Kjører heller diesel inn i byen da for å vite at jeg rekker ting..

Ja for det er jo aldri forsinkelser på veiene...

 

Noen nyhetsoppslag de siste ukene:

Utenlandske vogntog stoppet trafikken i oslo

I kø på årets første dag

glatte veier i førjulstrafikken

hovedveiene mellom oslo og bergen er stengt

 

Skal vi holde oss til emnet nå?

Lenke til kommentar

Jeg tror ikke de har de midlene som må til.

 

Det har vær fremmet påstander om at de utenlandske sjåførene blir presset både fra arbeidsgiver og norske myndigheter.

sjåføren må da selv kjøpe sikkerhetsutstyr for egne penger.penger som de ikke har.

Samtidig blir de presset til å få varene frem i tide.

 

Dette noe man også må få slutt på.

 

Det har jo hent at når man skulle berge et utenlandsk vogntog så var det ikke enkelt å få til betalingen for jobben.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Par og oddetallskjøring funker vel dårlig da folk bare kjøper to biler, en med partall og en med oddetall så får de kjørt hver dag uansett. Hvorfor ikke knytte avgifter til utslipp uansett hvilket drivstoff man velger?

Lenke til kommentar

De som må gjennom oslo (neppe en så stor gruppe som har så lang pendleavstand) må prioriteres til togene. De som skal til andre steder og ikke må gjennom oslo blir ikke berørt da det neppe blir restriksjoner utenom oslo (I østlandsregionen)

Vi kan lage en avtale: Du slutter å slenge ut kommentarer du ikke har noe grunnlag for å komme med, så slipper vi at du sier ting som er så åpenbart feil, så blir diskusjonen mindre pinlig for deg, deal?

 

No deal. Hvis du vil kritisere det jeg skriver får du påpeke nøyaktig hva du mener er feil. Å slenge ut generelle påstander om at jeg tar feil holder ikke.

 

Resten av innlegget ditt er ikke relevant for den setningen du siterte.

Jeg påpekte nøyaktig det jeg mente var feil, HELE SETNINGEN. Finnes ikke en eneste påstand der som har noenting med virkeligheten å gjøre.

 

Det er ytterst få i pendlerringen som ikke enten må inn i, eller gjennom oslo, eller kjøre en enorm omvei, her snakker vi kanskje 2-3%. Hvorfor de som må helt ut på andre siden har mer rett til toget enn de som bare skal til sentrumsområdet vet jeg ikke hvorfor du mener, å reise i oslo i rushtiden er en dårlig opplevelse, uansett transportmiddel.

 

Spesifikt nok for deg?

 

 

Resten av innlegget var for å illustrere for deg nøyaktig hvilken belastning denne strekningen ligger under, og at det ikke finnes muligheter eller plass for å ta unna mer trafikk.

Denne strekningen går gjennom områder der de fleste kjører bil, og en veldig stor andel kjører nye dieselbiler, skal du forby disse så har du plutselig noen tusen til som skal inn på samme strekning. En strekning som allerede er belastet til bristegrensen.

 

Kom med løsningen først, og forbudet etterpå.

Lenke til kommentar

De som må gjennom oslo (neppe en så stor gruppe som har så lang pendleavstand) må prioriteres til togene. De som skal til andre steder og ikke må gjennom oslo blir ikke berørt da det neppe blir restriksjoner utenom oslo (I østlandsregionen)

Vi kan lage en avtale: Du slutter å slenge ut kommentarer du ikke har noe grunnlag for å komme med, så slipper vi at du sier ting som er så åpenbart feil, så blir diskusjonen mindre pinlig for deg, deal?

 

No deal. Hvis du vil kritisere det jeg skriver får du påpeke nøyaktig hva du mener er feil. Å slenge ut generelle påstander om at jeg tar feil holder ikke.

 

Resten av innlegget ditt er ikke relevant for den setningen du siterte.

Jeg påpekte nøyaktig det jeg mente var feil, HELE SETNINGEN. Finnes ikke en eneste påstand der som har noenting med virkeligheten å gjøre.

 

Det er ytterst få i pendlerringen som ikke enten må inn i, eller gjennom oslo, eller kjøre en enorm omvei, her snakker vi kanskje 2-3%.

 

Les setningen jeg skrev en gang til. Jeg sa det neppe er en stor gruppe som må gjennom oslo. Gjennom betyr altså å passere, dette utelukker eksplisitt de som pendler til oslo (Og med oslo forstå det som er greit nåbart med lokal kollektivtransport. m.a.o. det man kan nå greit ved å hoppe av på oslo-s og ta buss/trikk/bane videre.)

 

Min påstand (Men du må gjerne komme med data som sier noe annet) er at det er få av de som pendler langs aksene ut og inn av det sentrale osloomerådet som ikke enten skal til det sentrale osloomerådet, eller til ett sted på veien mellom seg selv og oslo. Det vil være noen som faktisk skal gjennom, men neppe mange.

 

Hvorfor de som må helt ut på andre siden har mer rett til toget enn de som bare skal til sentrumsområdet vet jeg ikke hvorfor du mener, å reise i oslo i rushtiden er en dårlig opplevelse, uansett transportmiddel.

 

Fordi togene har en rimelig grei måte å passere sentrum på. Buss for tog må nesten settes opp til/fra oslo-s da de aller fleste har bruk for nettopp den ruten.

 

Spesifikt nok for deg?

 

Så langt leter du til å ha misforstått ett punkt (Hvem det neppe er mange av), du har i alle fall ikke påpekt noen feil. Stilt deg uforstående til et annet (Hvorfor gjennomreisende må prioriteres til tog), og unnlatt å addressere det tredje (At reisende som ikke skal innom oslo ikke blir berørt). Hvordan du kan hevde at dette kan forsvare dine temmelig krasse utsagn om at jeg tar feil tidligere stiller jeg meg uforstående til. Du har ikke påpekt en eneste feil, og du har ikke kommet med alternative virkelighetsbeskrivelser.

 

Hvis du skal påstå at noen tar feil, så må du i det minste si hva du selv mener er riktig.

 

Resten av innlegget var for å illustrere for deg nøyaktig hvilken belastning denne strekningen ligger under, og at det ikke finnes muligheter eller plass for å ta unna mer trafikk.

 

Det går da veier, og om disse blir belastet mindre med biler (Noe som naturlig skjer hvis mange av bilene får innreiseforbud i oslo), blir det mye mer kapasitet tilgjengelig såfremt veikapasiteten benyttes av busser. Busser frakter som kjent mennesker langt mer arealeffektivt enn biler.

 

Kom med løsningen først, og forbudet etterpå.

 

Nå er det ikke jeg som skal komme med hverken løsningen eller forbudet. Jeg har imidlertid skissert en måte dette kan løses på. Jeg har også påpekt at dette er ikke noe man kan sette i gang i morgen. Ansvarlige myndigheter må bruke sommeren på å kartlegge trafikkbehovene, om nødvendig sikre avtaler om ekstra busser og sjåfører og planlegge ekstraruter.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar

Par og oddetallskjøring funker vel dårlig da folk bare kjøper to biler, en med partall og en med oddetall så får de kjørt hver dag uansett. Hvorfor ikke knytte avgifter til utslipp uansett hvilket drivstoff man velger?

 

I så fall, i dette tilfellet; problem solved (Sortof). Hvis folk reagerer på et forbud mot dieselbiler (Selv ved par/oddetallskjøring) med å kjøpe nye biler, er det vel grunn til å tro de velger elektrisk eller bensin.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...