Gå til innhold

Test: Apple TV


Anbefalte innlegg

Men den vil like vel ha de nevnte hardware manglene som usb, muligheter for og utvide lagringsplass, trådløs...osv

 

Om man skal måtte jailbrake og tukle med saken. Så kan man jo likesågodt gå for en annen løsning eller evt kan man sette sammen en slik sak selv.

Som med så mange andre Apple-produkter er de rettet mot de som vil ha noe som bare virker. Rettet mot de som ikke bryr seg om «hardware mangler som usb, muligheter for og utvide lagringsplass» og lignende. En Apple TV hadde passet flott hjemme hos mine foreldre, hvor de kan bruke Mac Minien de allerede har til å sende bilder og musikk til TV-en.

 

 

Kort oppsummert, dyrt og dårlig.

Hvis 800 kroner er for dyrt, hva er du villig til å betale?

 

 

For at Ola Nordmann skal bytte ut RiksTV med EpleTV, så tror jeg Apple må tilby en fastpris for alle seriene og/eller filmene, eller eventuelt ha en betydelig lavere pris enn de nå viser.

Nå tror jeg heller ikke Apple forsøker å ta over samme marked som RiksTV. Apple TV ett produkt, mens RiksTV er en leverandør av flere produkter. Det blir også feil å skylde på Apple for dårlig utvalg av og høye priser på serier og filmer, når det er plate- og filmbransjen som setter begrensningene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men den vil like vel ha de nevnte hardware manglene som usb, muligheter for og utvide lagringsplass, trådløs...osv

 

Om man skal måtte jailbrake og tukle med saken. Så kan man jo likesågodt gå for en annen løsning eller evt kan man sette sammen en slik sak selv.

Som med så mange andre Apple-produkter er de rettet mot de som vil ha noe som bare virker. Rettet mot de som ikke bryr seg om «hardware mangler som usb, muligheter for og utvide lagringsplass» og lignende. En Apple TV hadde passet flott hjemme hos mine foreldre, hvor de kan bruke Mac Minien de allerede har til å sende bilder og musikk til TV-en.

 

Da kan de jo i såfall bare koble selve Mac minien til tven i stedetfor.

Det gjør jo hele saken langt enklere når man har en maskin allerede med samme funksjonene of mye mer.

 

I et slikt tilfelle blir det jo helt unødvendig med en ekstra "dippedutt", som har 1% samme funksjonene som Mac minien. Som må få mye av innholdet streamet til seg for og kunne brukes.

 

Men om man ønsker seg et annet alternativ til streaming boks har man jo alltid et av AC ryan sine eller Asus O!Play HD2.

Endret av WilliamAR
Lenke til kommentar

det at den ikka kan lese mkv eller avi filer gjør den vel praktisk talt ubrukelig for å streame filmer/tv serier fra pc da 99% av de er i mkv eller avi.

 

kjøte boxee for noe uker siden og den har vært helt perfekt her i hus. finner alt av filer som PS3'en ikke finner grunnet administator tilgang o.l. eneste som er litt irriterende er at den finner feil info til noen filer, men det er kun hvis de ikke har skikkelig filnavn

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Apple TV følger trenden til Apple og er i mine øyne beint ut ubrukelig out-of-the-box. Etter jailbreaking er dette et kurant produkt som lar deg spille av de filer du selv ønsker og streame det du allerede har i din mediesamling.

 

Apple er er værsting mtp vendor-lockin og denne politikken var også årsaken til at jeg sluttet helt å kjøpe Apple produkter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

det at den ikka kan lese mkv eller avi filer gjør den vel praktisk talt ubrukelig for å streame filmer/tv serier fra pc da 99% av de er i mkv eller avi.

 

kjøte boxee for noe uker siden og den har vært helt perfekt her i hus. finner alt av filer som PS3'en ikke finner grunnet administator tilgang o.l. eneste som er litt irriterende er at den finner feil info til noen filer, men det er kun hvis de ikke har skikkelig filnavn

 

Fullt mulig å spille av .mkv og .avi - trenger bare å jailbreake den, og installere XBMC Eden. Et godt sted å starte er på Xbmc wiki

 

Hvis noen trenger hjelp med dette er det bare å sende meg en PM.

Lenke til kommentar

Da kan de jo i såfall bare koble selve Mac minien til tven i stedetfor.

Hvis Macen står i et annet rom, da? Skal de flytte den hver gang de vil vise noe på TV-en eller spille av musikk på anlegget?

 

Ved slike tilfeller er det jo bedre og gå for en annen streaming boks som jeg nevnte. Som støtter flere filformater og har de samme funksjonene uten om den screen streaming funksjonen til Apple.

 

En annen ting du nevnte var det at Apple bare virker. Da mener jeg at selv om man har kjøpt Apple produkter betyr det ikke at alt man skal ha senere må være 100% Apple for og være kompatibelt. Og at bare apple fungerer rett ut av boksen. Tvert i mot føler jeg at det er like mye jobb og sette forskjellige instillinger og bruke flere funksjoner, som med en hvilket som helst system som bruker Windows eller flere av de kommersielle lunux distroene.

 

At alt Apple har av prudukter så er et slikt renome helt på trynet mener jeg. Produktene er menneskelagd og har flere feil og defekter uansett hvor mye man vrir og vender på det.

 

Produktet har tydelige mangler som kan begrense funksjonene for brukerne. Som at den støtter et velig lite utvalg med filformater, slik at som skal bruke den de vil mest sansynlig ha problemer med og skjønne hvordan man feks kan gjøre om filformatene på filmer til noe spillbart på boksen.

Så da ser jeg ikke helt vitsen med og annbefale det til noen som ikke har stor greie på teknologi, når det blir mer jobb med og convertere filtyper enn og bare spille de av.

Lenke til kommentar

Min mini-review

 

Jeg kjøpte en ATV for noen uker siden og jeg må si det er en fantastisk boks så lenge man tar den for hva den er og er klar over noen ting:

 

- Man *må* (i mine øyne) ha en amerikansk iTunes-konto og fylle den opp med gavekort fra f.eks Ebay. Norsk iTunes har fremdeles et alt for dårlig utvalg.

- Filmer du skal streame over nettverket må komme fra iTunes, dvs, de må ligge i iTunes-biblioteket og alt det innebærer av evt. transkoding

 

Ting å elske:

- Fjernkontrollen er herlig å bruke og opplevelsen er kjapp og god, i motsetninger til f.eks Get sine bokser, eller TVer generelt.

- Bra utvalg på Amerikansk iTuneskonto

- Airplay! Duverden, det hadde jeg helt glemt og visste ikke helt hva det dreide seg om. Knall at f.eks besøkende bare kan sende Spotify/youtube/bilder/etc til TV'en om de har noe å vise. Vi hadde f.eks en iPad med Spotify liggende på bordet på nyttårsaften hvor folk bare satte på det de ville.

- Enda tilgode å oppleve noe hakking i streamingen

- Dobly Digital bare funket. Måtte ikke inn og herje i hundre kryptiske innstillinger. Koblet HDMI til forsterker (som igjen sender bilde til TV'en) og så var det tut og kjør.

- Liten, lydløs, diskret

- Photostream screensaver fra f.eks iPhonen

 

Ting å mislike foruten det innledningsvis:

- hmmmm må finne på noe

- Ting koster kanskje litt mer enn man hadde trodd på US iTunes. Typisk 4.99USD for HD film med Dolby Digital, og 2.99USD for en episode av en serie

 

En detalj kanskje noen har interesse av:

- Jeg kjører norsk iTunes-konto på maskinene i huset, men amerikansk konto på Apple TV'en. Jeg har så satt opp home sharing (fra maskinene med norsk konto) hvor jeg deler filmer, bilder, musikk, osv. Da må man skrive inn iTunespassordet sitt. Når man aktiverer home sharing på ATV så må man da inn med samme konto og passord. Jeg var litt forvirret her, men det fungerer å bare ha US konto på ATV for å kjøpe/leie ting, mens man samtidig kan sette på home sharing slik at man får streamet ting fra maskiner med norsk iTunes-konto

Endret av tacomodo
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da ser jeg ikke helt vitsen med og annbefale det til noen som ikke har stor greie på teknologi, når det blir mer jobb med og convertere filtyper enn og bare spille de av.

Vi kan tydeligvis krangle om dette til jorden går under (21. desember, hvis du lurte) og vi vil aldri bli enige. Selv om du mener Apple TV blir for enkel og begrenset, er det folk som mener det motsatte. Dette er et faktum og noe du ganske enkelt må akseptere. Du må ikke mene det er en fantastisk maskin/enhet/dings, men at noen liker den og foretrekker den over langt mer fleksible og åpne løsninger kan du ikke benekte.

Lenke til kommentar

Så da ser jeg ikke helt vitsen med og annbefale det til noen som ikke har stor greie på teknologi, når det blir mer jobb med og convertere filtyper enn og bare spille de av.

 

Tja... Så sant det blir mer innhold tilgjengelig via iTunes og Netflix så vil jeg anta at denne er helt midt i blinken for de som ikke har særlig greie på teknologi! Det er ikke særlig brukervennlig å måtte styre med filer og formater - mye lettere å velge film og trykke play.

 

Hvor får skaffer man alle disse .mkv filene lovlig uansett? Ripping av egne DVDer?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så da ser jeg ikke helt vitsen med og annbefale det til noen som ikke har stor greie på teknologi, når det blir mer jobb med og convertere filtyper enn og bare spille de av.

 

Tja... Så sant det blir mer innhold tilgjengelig via iTunes og Netflix så vil jeg anta at denne er helt midt i blinken for de som ikke har særlig greie på teknologi! Det er ikke særlig brukervennlig å måtte styre med filer og formater - mye lettere å velge film og trykke play.

 

Hvor får skaffer man alle disse .mkv filene lovlig uansett? Ripping av egne DVDer?

 

Det er jo det å velge en film å trykke på play man ikke kan gjøre når det er begrenset formatstøtte.....

 

AtW

Lenke til kommentar

Så da ser jeg ikke helt vitsen med og annbefale det til noen som ikke har stor greie på teknologi, når det blir mer jobb med og convertere filtyper enn og bare spille de av.

 

Tja... Så sant det blir mer innhold tilgjengelig via iTunes og Netflix så vil jeg anta at denne er helt midt i blinken for de som ikke har særlig greie på teknologi! Det er ikke særlig brukervennlig å måtte styre med filer og formater - mye lettere å velge film og trykke play.

 

Hvor får skaffer man alle disse .mkv filene lovlig uansett? Ripping av egne DVDer?

 

Det er jo det å velge en film å trykke på play man ikke kan gjøre når det er begrenset formatstøtte.....

 

AtW

 

Joda, når filmene man kan leie er i rett format så! ;)

Lenke til kommentar

Har selv hatt Apple Tv i en uke nå og er storfornøyd. Dette kommer dog av at jeg har ordnet meg amerikansk itunes konto, samt jeg kjører netflix på den.

Med norsk itunes konto alene, så er jeg enig med anmelder at Apple TV fremstår som lite attraktivt. Men med enkle grep får oppretter man amerikansk itunes konto der utvalget er langt større. Med langt lavere leiepris.

Man får også tv serier man kan kjøpe, ikke leie. Noen tv serier er også gratis i perioder. Nå foreksempel serien PAN AM.

Jeg kjører også Netflix på denne. Genialt vil jeg påstå. Et enorm utvalg av tvserier og filmer til kun 7,99USD pr måned. Bruker da unblock-us.com og får derfra en DNS som gir meg tilgang til Netflix. 4,99USD pr måned.

 

Har selv ikke behov for å JB, da jeg bruker PS3 til streaming.

 

Filmleien er som beskrevet sømløs og fri for buffring og hakking. Har leid film på både altibox som vinhar og på xbox360, og har der opplevd mye få stopp pga buffring. Har 40/40Mbit.

Lenke til kommentar

Det er jo det å velge en film å trykke på play man ikke kan gjøre når det er begrenset formatstøtte.....

 

AtW

 

Joda, når filmene man kan leie er i rett format så! ;)

 

Diskusjonen her inne er enda et eksempel på at nerder ikke forstår hva Apple driver med. ATV er en boks for å spille av iTunes-innhold, verken mer eller mindre. Om du trenger noe som kan spille av MKV fra NAS så er du ikke i målgruppa for denne enheten, og bør heller skaffe en Boxee Box (som jeg har) eller liknende.

 

For de 95% av brukerne som ikke laster ned torrents og som ikke har noe sentralt lager av filer er en liten pen boks som gir rimelig tilgang til et stort bibliotek av innhold midt i blinken.

 

Den dagen innholdet på norsk iTunes blir bra nok kommer jeg til å kjøpe en ATV og aldri se meg tilbake. Det gjør absolutt ingenting å betale for serier/filmer så lenge brukervennligheten er god. Amerikansk konto og kjøp av gavekort blir for mye styr, så da blir det torrents enn så lenge.

 

 

 

Endret av kvasbo
  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Diskusjonen her inne er enda et eksempel på at nerder ikke forstår hva Apple driver med. ATV er en boks for å spille av iTunes-innhold, verken mer eller mindre. Om du trenger noe som kan spille av MKV fra NAS så er du ikke i målgruppa for denne enheten, og bør heller skaffe en Boxee Box (som jeg har) eller liknende.

 

 

Og posten din er enda ett eksempl på brukere som ikke forstår at selv om man mener at ett produkt har forbedringspotensial, eller burde vært annerledes, så skjønner man ikke hva produsenten driver med. Ispedd en liten dose av den klassike "alle ulemper med produktet kan forklares med at man ikke er i målgruppa"

 

AtW

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diskusjonen her inne er enda et eksempel på at nerder ikke forstår hva Apple driver med. ATV er en boks for å spille av iTunes-innhold, verken mer eller mindre. Om du trenger noe som kan spille av MKV fra NAS så er du ikke i målgruppa for denne enheten, og bør heller skaffe en Boxee Box (som jeg har) eller liknende.

Men hvorfor begrense det til iTunes og mp4? Den er lekker og billig, og speiling og Airplay er noe du ikke får med andre bokser.

Heldigvis kan man jailbreake og installere Plex, men det er veldig rart å måtte hacke et produkt for å få det brukbart for andre enn iMenigheten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Diskusjonen her inne er enda et eksempel på at nerder ikke forstår hva Apple driver med. ATV er en boks for å spille av iTunes-innhold, verken mer eller mindre. Om du trenger noe som kan spille av MKV fra NAS så er du ikke i målgruppa for denne enheten, og bør heller skaffe en Boxee Box (som jeg har) eller liknende.

Men hvorfor begrense det til iTunes og mp4? Den er lekker og billig, og speiling og Airplay er noe du ikke får med andre bokser.

Heldigvis kan man jailbreake og installere Plex, men det er veldig rart å måtte hacke et produkt for å få det brukbart for andre enn iMenigheten.

 

Fordi mer funksjonalitet ikke nødvendigvis er en fordel, det er stort sett en ulempe. Se på Popcorn Hour f.eks, den kunne spille av alt i hele verden og var imho så godt som ubrukelig fordi det hele ble for komplisert.

 

Samt at Apple ikke har noen grunn til å bruke ressurser på å støtte all verdens codecer, de er kjent for å velge en teknologi og stå ved den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Anbefaler AirVideo appen for de med appletv og iphone. Legger inn et serverprogram på pc/mac'en som live-konverterer alle filformater direkte til iphonen eller til tv via airplay.

 

Du sitter altså med iphonen og browser en eller annen mappe du har angitt, velger film, play - vips så streames den over nettverket i korrekt "apple-format" på direkten - rett på pad'en eller over airplay.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...