Gå til innhold

Test: Apple TV


Anbefalte innlegg

Så da ser jeg ikke helt vitsen med og annbefale det til noen som ikke har stor greie på teknologi, når det blir mer jobb med og convertere filtyper enn og bare spille de av.
Vi kan tydeligvis krangle om dette til jorden går under (21. desember, hvis du lurte) og vi vil aldri bli enige. Selv om du mener Apple TV blir for enkel og begrenset, er det folk som mener det motsatte. Dette er et faktum og noe du ganske enkelt må akseptere. Du må ikke mene det er en fantastisk maskin/enhet/dings, men at noen liker den og foretrekker den over langt mer fleksible og åpne løsninger kan du ikke benekte.

 

 

Nei, det er sant selvfølgelig sant at Apple produkter ikke er totalt begrensede osv, jeg har nå ikke akkurat sagt noe om at Apple generelt er slik.

Men akkurat nå snakker (skriver) jeg om streamingboksen.

 

Men det jeg skal fram til er at for og få alle ekstra funksjoner på Apple maskiner må man ofte sette seg inn i hvordan det skal gjøres på på lik linje med konkurentenes produkter.

 

Håper ikke jeg blir sett på som noen Apple hater eller noe slikt :p, selv om jeg skriver dette. Jeg mener at Apple leverer mye gode produkter. Men de har nå også noen jeg ikke ser på som fult så gode eller nesten bommerter, akkurat som alle andre selskap.

Endret av WilliamAR
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ikke hvordan støtte for flere formater gjør den mer komplisert. Det er jo heller mindre spør du meg.

 

Mye mer krevende å vedlikeholde, samt mange flere fallgruver for brukerne. En del formater er skikkelig pain in the ass (mkv f.eks) og kan kreve veldig mye av dekoderprogramvaren for å fungere optimalt. Ved å holde seg unna oppnår Apple at brukerne slipper å oppleve filmer som skal være støttet men som ikke fungerer optimalt.

 

En annen ting er at det er mye lettere å oppnå høy kvalitet på software med lite funksjonalitet enn på software med mye. Heller ikke Apple har ubegrenset mange ingeniører å støtte seg på når de skal lage produkter.

 

Selv bruker jeg Boxee Box nettopp fordi ATV er for begrenset, men jeg ser helt klart at den har sine bruksområder (bare ikke i Norge før det kommer mer innhold).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser ikke hvordan støtte for flere formater gjør den mer komplisert. Det er jo heller mindre spør du meg.

 

Mye mer krevende å vedlikeholde, samt mange flere fallgruver for brukerne. En del formater er skikkelig pain in the ass (mkv f.eks) og kan kreve veldig mye av dekoderprogramvaren for å fungere optimalt. Ved å holde seg unna oppnår Apple at brukerne slipper å oppleve filmer som skal være støttet men som ikke fungerer optimalt.

 

En annen ting er at det er mye lettere å oppnå høy kvalitet på software med lite funksjonalitet enn på software med mye. Heller ikke Apple har ubegrenset mange ingeniører å støtte seg på når de skal lage produkter.

 

Selv bruker jeg Boxee Box nettopp fordi ATV er for begrenset, men jeg ser helt klart at den har sine bruksområder (bare ikke i Norge før det kommer mer innhold).

 

Hva slags fallgruver er det for brukerene med støtte av flere formater? At det er enklere å lage ennoks som støtter få formater er så sin sak, men fallgruver for brukerene? Jeg har en htpc som støtter i praksis alle formater som er relevante. Det er ingen fallgrver, click and play.

 

AtW

Lenke til kommentar

En kamerat har denne, og jeg ble ikke veldig imponert over kvaliteten på "HD-film" fra denne boksen..

Skal si meg litt enig her. Om man forventer blueraykvalitet så blir man nok skuffet. Det er 720p og man ser allikevel noe ala mpeg-firkanter når det er mørke områder. Samtidig vil jeg si det er ganske så skarpt på min 42" Full HD TV, det er bare når det blir mørkt at man kan se at det er streamingkomprimert og ikke noen blueray man ser på

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar

 

Hva slags fallgruver er det for brukerene med støtte av flere formater? At det er enklere å lage ennoks som støtter få formater er så sin sak, men fallgruver for brukerene? Jeg har en htpc som støtter i praksis alle formater som er relevante. Det er ingen fallgrver, click and play.

 

AtW

 

Ingen dersom produsenten klarer å få alle formatene til å fungere like bra som det ene de støtter i dag, men det er ingen selvfølge. I mine øyne er det bedre å gjøre en ting skikkelig enn å bite over for mye. Om de ønsker å benytte mer ingeniørkraft på perfekt støtte for mange formater så er det helt topp, men det gjør de tydeligvis ikke pr. i dag. Mitt poeng er så enkelt som at jeg ønsker 100% støtte for en ting heller enn 90% støtte for mange. (Boxee box klarer 99% støtte for mange, og det er godt nok for meg :) )

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hva slags fallgruver er det for brukerene med støtte av flere formater? At det er enklere å lage ennoks som støtter få formater er så sin sak, men fallgruver for brukerene? Jeg har en htpc som støtter i praksis alle formater som er relevante. Det er ingen fallgrver, click and play.

 

AtW

 

Ingen dersom produsenten klarer å få alle formatene til å fungere like bra som det ene de støtter i dag, men det er ingen selvfølge. I mine øyne er det bedre å gjøre en ting skikkelig enn å bite over for mye. Om de ønsker å benytte mer ingeniørkraft på perfekt støtte for mange formater så er det helt topp, men det gjør de tydeligvis ikke pr. i dag. Mitt poeng er så enkelt som at jeg ønsker 100% støtte for en ting heller enn 90% støtte for mange. (Boxee box klarer 99% støtte for mange, og det er godt nok for meg :) )

 

Hvor kan du velge mellom det? Det finnes produkter som ikke støtter alt de støtter 100%, det er rikitg, men de støtter gjerne flere formater 100% enn de produktene som støtter få formater. Det er ikke akkurat som det er ett særlig reelt alternativ å velge mellom de 90%/100%-scenariot ditt. Selvfølgelig kan man velge å lage ett dårligere produkt fordi bedre produkt krever mer arbeid. Svak formatstøtte er rimelig sentralt i en mediaavspiller.

 

AtW

Lenke til kommentar

Gjesp. For en "revolusjon"! En liten pengemaskin fra Apple er alt den er. Et gjentakende mønster fra Apple. Å fremdeles benytte seg av sin ekskluderende filosofi vil koste dem dyrt.

 

Komisk artikkel hvor igjen oppakking og design blir kommentert til det ekstatiske. Det er en enkel svart boks med avrundede kanter. Helt absurd hva de får til! ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...