Gå til innhold

[Løst] Canon 500D vs 50D?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

 

Jeg har nå hatt mitt 500d i 2 år :)

 

Jeg ser derimot at det blir av og til noen "action" foto scener og da klarer ikke kameraet helt å henge med for å si det mildt.

 

Er ikke villig til å bruke all verdens med penger, og ser nå at det selges mye rimelig 50D kameraer ute på markedet :) Er 50D bra?? Like god/bedre kvalitet på bildene en 500D??

 

Er det et fornuftig sprang fra 500d til 50D?? Jeg er litt over nybegynner nivå :)

 

PST. Ikke anbefal 60D til meg da dette kameraet får en del slakt grunnet dårlige knapper osv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bildekvaliteten vil bli nærmest lik med 50D som den du har på 500D.

 

Men 50D er større, har bedre byggekvalitet, raskere og bedre autofokus, flere bps (bilder pr sekund), større batterikapasitet osv. 50D har ikke video hvis det betyr noe. Ellers er det et meget bra kamera som man sikkert kan få rimelig brukt i dag.

 

Hvem og hvor slaktes 60D for dårlige knapper? Den var ny for meg, er du sikker på at det ikke er noen gamle 50D eiere som er småsure fordi 60D ikke ble helt som 7D er? For det finnes endel av den arten.

 

Tor

Lenke til kommentar

Hvem og hvor slaktes 60D for dårlige knapper? Den var ny for meg, er du sikker på at det ikke er noen gamle 50D eiere som er småsure fordi 60D ikke ble helt som 7D er? For det finnes endel av den arten.

 

Tor

 

Ok. Bruker videodelen på kameraet litt da,men dette får jeg evt finne ut av om jeg trenger eller ikke senere :)

 

Ang om 60d er dårlig eller ikke finner du ut via å søke opp dette på youtube. MEN som allt annet, folk har forskjellige meninger. Så noen liker 60d og andre ikke :)

 

Jeg personlig synes at det blir litt plastikk følelse ( slik som på 450-500d osv).

Vil også tro at 50D tåler litt mere røff behandling når man går i tett skog og noe vått terreng?

 

I tilegg så koster jo 60D en go del mer en 50d.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at kameraet ikke henger med? På hvilke områder mener du 500D svikter?

 

Ved å bytte til 50D får du flere bilder pr. sek. Er det dette du savner?

 

AF: 50D har raskere AF enn 500D, men uten riktig optikk har dette ingen ting å si. Hvilket objektiv bruker du i dag? Hvis du kun bruker kitobjektivet ville jeg sett på et objektiv med USM fokusmotor før du kjøper deg nytt kamera.

 

For å ta av action/sport forutsetter dette at du også er kjent med hvordan bruke AF systemet på en riktig måte. Det vil si at du er kjent med fokussystemet og evner å bruke de riktige innstillingene i de riktige situasjonene. (Du velger AF punkt manuelt og er aktiv bruker av modusene ONE SHOT og AI SERVO)?

 

Hvis AF står til automatisk valg av fokuspunkt og du kun bruker kitobjektivet, tjener du ingen ting eller lite på å kjøpe deg nytt kamera, da optikken og kunnskapene må være på plass for å utnytte kameraets potensiale fullt ut. Nå veit jeg ikke om dette gjelder deg, men det er ting som er verdt å merke seg før man går til innkjøp av kamera og resultatene forblir like begredelige.

 

 

Når det gjelder 60D vs 50D duellen:

60D er et nyere kamera på flere måter, nyere teknologi osv..

50D er mer solid, personlig mener JEG at 40D/50D er bedre ergonomisk enn 60D. Jeg har også hørt klager over kontrollhjul og enkelte knapper på 60D, de er degradert i forhold til 40/50D. Sett slik er det mange som mener at 7D er den oppriktige arvtakeren til 50D.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Hva mener du med at kameraet ikke henger med? På hvilke områder mener du 500D svikter?

 

Ved å bytte til 50D får du flere bilder pr. sek. Er det dette du savner?

 

AF: 50D har raskere AF enn 500D, men uten riktig optikk har dette ingen ting å si. Hvilket objektiv bruker du i dag? Hvis du kun bruker kitobjektivet ville jeg sett på et objektiv med USM fokusmotor før du kjøper deg nytt kamera.

 

For å ta av action/sport forutsetter dette at du også er kjent med hvordan bruke AF systemet på en riktig måte. Det vil si at du er kjent med fokussystemet og evner å bruke de riktige innstillingene i de riktige situasjonene. (Du velger AF punkt manuelt og er aktiv bruker av modusene ONE SHOT og AI SERVO)?

 

 

Ja, mente at det takler seriefotografering relativt dårlig. Så, ja savner høyere opptaks hastighet :)

 

I dag bruker jeg mest min sigma 150-500 linse, da jeg liker fotografering av dyr.

 

Jeg bruker AF manuelt ja, og kjører mest AI SERVO ettersom det går mest i serie opptak :)

Lenke til kommentar

Ja, mente at det takler seriefotografering relativt dårlig. Så, ja savner høyere opptaks hastighet :)

 

I dag bruker jeg mest min sigma 150-500 linse, da jeg liker fotografering av dyr.

 

Jeg bruker AF manuelt ja, og kjører mest AI SERVO ettersom det går mest i serie opptak :)

 

OK, da virker det som om du kjenner begrensningene til 500D godt.

 

50D vil være en STOR oppgradering ergonomisk sett og vil gi deg nesten dobbelt så mange bilder pr. sek. Med god optikk vil du også merke forbedringen i AF modulen til 50D. Bildekvaliteten på begge kameraene vil være identisk da bildesensoren er den samme. Jeg gikk en gang i tiden fra 450D til 40D og regner det som en stor oppgradering selv om jeg fikk færre pixler.(40D og 50D tilnærmet like) 50D vil hvertfall være et mer komplett kamera sammenliknet med 500D mener jeg. Det vil passe bedre til fuglefoto.

 

Hvis du vil bruke mye penger kan du kikke på 7D som har en ny og bedre AF sammenliknet med 50D. Da får du 8 bilder pr. sek. og en liten forbedring i bildekvalitet.

Endret av to88he
Lenke til kommentar

Hvem og hvor slaktes 60D for dårlige knapper? Den var ny for meg, er du sikker på at det ikke er noen gamle 50D eiere som er småsure fordi 60D ikke ble helt som 7D er? For det finnes endel av den arten.

 

Tor

 

Ok. Bruker videodelen på kameraet litt da,men dette får jeg evt finne ut av om jeg trenger eller ikke senere :)

 

Ang om 60d er dårlig eller ikke finner du ut via å søke opp dette på youtube. MEN som allt annet, folk har forskjellige meninger. Så noen liker 60d og andre ikke :)

 

Jeg personlig synes at det blir litt plastikk følelse ( slik som på 450-500d osv).

Vil også tro at 50D tåler litt mere røff behandling når man går i tett skog og noe vått terreng?

 

I tilegg så koster jo 60D en go del mer en 50d.

 

Hvis du har råd til å beholde 500D som kamera nr 2 kan du jo bruke det til video når behovet er tilstede?

 

Ok, jeg tror ikke jeg leter opp den saken på Youtube, det er nok heller et snev av de som forventet at 60D skulle bli tilnærmet 7D, men jeg tror ikke jeg hadde vært særlig bekymret for byggekvaliteten til 60D. 60D leverer nok og en tanke bedre bilder enn 50D siden dette har en sensor i samme familie som 7D og det kan og filme. Men du har sikkert lest litt om forskjellene mellom 50D og 60D regner jeg med(?) 60D vil naturligvis være dyrere, men jeg aner ikke om hva eventuelt en bruktpris er.

 

50D leverer absolutt best resultater ved bruk av RAW og fintuning av støy og unsharpen mask særlig. Jeg har hatt 50D selv og fant ut at jeg fikk best resultater med DPP som jo leveres med kameraet. Bare husk å oppdatere softwaren til siste utgave, den har en bedre unsharpen mask funksjon.

 

Tor

Lenke til kommentar

I dag bruker jeg mest min sigma 150-500 linse, da jeg liker fotografering av dyr.

Det du vil merke der er en bedre balanse pga vektøking som ligger i 50D (jeg har samme objektivet selv som jeg bruker på 7D til fuglefotografering).

 

Tor

 

 

Det høres fint ut. For på mitt 500D så blir den noe framtung uten bruk av stativ :)

Lenke til kommentar

Det blir en kanonoppgradering for deg! 50d er et flott kamera, velegnet for action. Har prøvd det selv og vært godt fornøyd. Hobbykamera som 500D når ikke opp her pga for lav skuddtakt. Hadde selv Nikon D90, og det nådde heller ikke helt opp.

Endret av trygvan
Lenke til kommentar

Det blir en kanonoppgradering for deg! 50d er et flott kamera, velegnet for action. Har prøvd det selv og vært godt fornøyd. Hobbykamera som 500D når ikke opp her pga for lav skuddtakt. Hadde selv Nikon D90, og det nådde heller ikke helt opp.

 

 

Ok. Er bare et lite "minus" og det er at video delen blir borte.

60D har jo vært fint bortsett fra at Canon har valgt å peise på med plastikk og atpåtil satt lås på programhjulet.

 

7D blir for stort for meg. Vanskelig å finne nytt kamera når det hele tiden dukker opp nytt ^^ hehe

Lenke til kommentar

Ok. Er bare et lite "minus" og det er at video delen blir borte.

60D har jo vært fint bortsett fra at Canon har valgt å peise på med plastikk og atpåtil satt lås på programhjulet.

 

Lås på programhjulet er en feature, det koster $100 å få det ettermontert på 7D og 5D Mk II. Jeg synes Canon har gjort en bra jobb med 60D, sånn passe mellom 600D og 7D. Litt synd at de har fjernet mikro fokus justering, men bortsett fra det ville jeg heller hatt 60D enn 50D. På 60D får du vridbar skjerm, videomodus og bedre sensor.

 

Bruk av høykvalitets plast er ingen ulempe, det har litt andre egenskaper enn metall, men er et sterkt materiale. For en så tung linse som 150-500 kan vekten til 50D være en fordel med hensyn til balanse, men generelt synes jeg 60D er stort nok. Btw, jeg tror du kan få video på 50D med Magic lantern, aner ingenting om kvalitet.

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

7D blir for stort for meg. Vanskelig å finne nytt kamera når det hele tiden dukker opp nytt ^^ hehe

 

 

For stort? 50D og 7D er ergonomisk sett nesten identiske. Både størrelse og vekt er tilnærmet likt hos begge kameraene. 7D har et nytt hus, men det er forbausende likt 50D. (Det har en litt annen utforming på knapper, lcd, osv...)

 

post-204308-0-83386700-1325855169_thumb.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...