Gå til innhold

[Løst] Førstegangs Vannkjøler!


Slesko

Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Har planer om og sette opp et custom vannkjølings anlegg, og har mange spørsmål, så jeg bare fyrer løs:

 

1. Vis jeg kjøper et ferdig sett fra techbay.no, er det fortsatt sjanse for at det er lekk i slangene, og vis det er det, før jeg tilbake på "Garanti?"

2. Kan man få tak i Kjøle veske som ikke leder strøm?

3. Hvor stor "Risiko" er det for at noe blir ødelagt?

4. Har sett at mange sier det er så mye vedlike hold, hva må man gjøre, bytte vann?

5. Er det verdt risikoen? har sett på Techbay.no sitt high performance sett, (har et 650D).

 

Men Vær så snill, del deres erfaringer, hvordan var det for dere og bygge for første gang?

 

Yöu

 

PS: Skrevet i timen så jeg skrev det i all hast. :p

 

Edit: Det er enten vannkjøling eller en 27" Skjerm, (Har h50 & en 23,5" Phillips) hva hadde du valgt?

Endret av You
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

morn, håper dette hjelper:

 

1. det er jo alltids farer for lekk, men ferdige sett har somregel gode pakkninger/ slangeklemmer.

2. vet ikke, men er det så falig om den leder strøm? vann leder strøm, så hva du skulle brukt isteden vet jeg ikke.

3. vet ikke her heller

4. er ikke mye velikehold, vannet må byttes fra 6 månter til 2 år. etter noen år må man bytte gummipakkninger osv.

5. får du nesten vurdere selv.

 

har desverre ingen førstehonds erfaringer med vannkjøling.

 

 

ville definift gått for vannkjøling fremfor ny skjerm.

Endret av settings
  • Liker 1
Lenke til kommentar

1. Vis jeg kjøper et ferdig sett fra techbay.no, er det fortsatt sjanse for at det er lekk i slangene, og vis det er det, før jeg tilbake på "Garanti?"

2. Kan man få tak i Kjøle veske som ikke leder strøm?

3. Hvor stor "Risiko" er det for at noe blir ødelagt?

4. Har sett at mange sier det er så mye vedlike hold, hva må man gjøre, bytte vann?

5. Er det verdt risikoen? har sett på Techbay.no sitt high performance sett, (har et 650D).

1. Alltid en sjanse for lekkasjer. Garanti vet jeg ikke noe om, send mail til Techbay og spør.

 

2. Destillert vann (uten noen forurensninger) leder ikke strøm. Uansett er ikke strømledning et problem før du eventuelt får en lekkasje

 

3. Hvis du tar deg god tid når du setter det opp er det veldig små sjanser for at noe går galt. Hvis man lekkasjetester i 24 timer før man tar det i bruk vil jeg påstå du er like godt dekket som om du kjøper et lukket sett.

 

4. Du må først skylle radiatorene og blokkene for "gunk" (dette er lagt med for å beskytte dem under frakt), det er også vanlig å ta en full tømming og vasking av loopen etter 3-6 måneder for å fjerne de siste restene. Etter dette er det bare å sørge for at det ikke vokser noen biologiprosjekter i loopen din, mange som bruker antialgevekst eller sølv.

Du kan få en viss vaskejobb om det begynner å gro alger i loopen, ellers tar det deg ikke mer enn noen timer hver gang du tømmer og fyller opp igjen. Støvrensing tar absolutt mindre tid, men det er ikke mye tid du bruker heller.

 

5. Det må du vurdere: Ønsker du bedre kjøleytelse/støynivå/utseende enn hva du kan få med ferdigsett/kjøleribber vil vannkjøling absolutt innfri forventningene. Det er en hobby, og du må være villig til å investere tiden. For meg er dette kjempegøy, da jeg får en PC som støyer mindre, med bedre kjøling og det ser vanvittig bra ut i tillegg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvilket sett er det du vurderer? Det billigste vil ikke yte stort bedre enn H50, og er ærlig talt ikke stort å skryte av. Dette settet er det jeg ville vurdert hvis det kun er snakk om kjøling av CPU. Vil du utvide loopen med GPU senere må du ha større radiator og evt. en noe sterkere pumpe.

 

Ang. kjøleveske fungerer destillert vann/batterivann og en liten dæsj frostveske fint. (Blandingsforhold ca. 1:15 hjelper både mot korrosjon og algevekst. Førstnevnte er sjeldent et problem med mindre du f.eks har deler av Alimunium i loopen så 1:30 Etylenglykol frostveske vil nok forhindre algevekst. Evt. bare en Silver killcoil.

 

Ang. lekkasjetesting er det sikreste å sette sammen loopen utenfor kabinettet først for så å kjøre det i ca. et døgn. Noe som er nesten like sikkert er å montere loopen i kabinettet for så å testkjøre. Det er selvfølgelig en fordel at du ikke har tilkoblet strøm til noen av komponentene. Hvis det mot all formodning skulle oppstå en lekkasje vil det ikke være noen katastrofe så lenge du bruker destillert vann el. som ikke leder strøm av nevneverdig grad. Som oftest tåler hardware uten strøm tilkoblet å bades så lenge man tørker det godt før man bruker det igjen.

Endret av Komakino
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...