Gå til innhold

Jesus Kristus VS Aleister Crowley


RoaldN

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med Crowleys sitat kan man trekke linjer til Anton LaVeys satanisme, filosofien om at sitt eget liv er sentrum, man er et dyr som må leve og ånde sin egen egoisme. Jesus og bibelen blir ingen grei motsetning da det er mye som går imot hverandre. Hvorfor er Gud en ond skapning i Gamle Testamentet, men som i Nye Testamentet blir en menneskelignende skikkelse, Jesus, og som plutselig er alle om å snu det andre kinn til? Det gir lite mening.

 

Jeg er også interessert i hva du mener med tråden, RoaldN. Er du interessert i å starte en debatt om hvorvidt man bør oppføre seg i samfunnet, egoistisk eller altruistisk?

Lenke til kommentar

Det er ganske åpenbart hva Crowley mente når man tar hans historie i betraktning. ;)

 

Jeg er også interessert i hva du mener med tråden, RoaldN. Er du interessert i å starte en debatt om hvorvidt man bør oppføre seg i samfunnet, egoistisk eller altruistisk?

Påpeke forskjellene ved de to forskjellige tankeskolene.. ikke noe annet.

Lenke til kommentar

Med Crowleys sitat kan man trekke linjer til Anton LaVeys satanisme, filosofien om at sitt eget liv er sentrum, man er et dyr som må leve og ånde sin egen egoisme.

 

Da vil jeg påstå at du kanskje har misforstått, i likhet med en del andre. Thelema referer ikke til hedonisme eller pur egoisme, slik LaVey's retning kan sies å gjøre.

Lenke til kommentar

Med Crowleys sitat kan man trekke linjer til Anton LaVeys satanisme, filosofien om at sitt eget liv er sentrum, man er et dyr som må leve og ånde sin egen egoisme.

 

Da vil jeg påstå at du kanskje har misforstått, i likhet med en del andre. Thelema referer ikke til hedonisme eller pur egoisme, slik LaVey's retning kan sies å gjøre.

Er det slik å forstå at du har fordypt deg i denne type tankegods og følger det?

Lenke til kommentar

Da vil jeg påstå at du kanskje har misforstått, i likhet med en del andre. Thelema referer ikke til hedonisme eller pur egoisme, slik LaVey's retning kan sies å gjøre.

Jeg er klar over vesentlige forskjeller mellom Thelema og LaVey-satanisme, men det finnes mange likheter også. LaVey var tydelig inspirert av Crowley, som i mange sammenhenger blir kalt en satanist.

 

Likevel trakk jeg denne sammenlignelsen grunnet motparten - Jesus, som ikke helt treffer kravet som den snille mtp. Gud i NT, og mye annet humbug. Jeg trakk sammenlignelsen for å få Gud vs. Satan, en klassisk filosofisk problemstilling, og det var mer eller mindre et spørsmål om det var det tråden gikk ut på.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Problemet med Jesus her er at det som Du vil at andre skal gjøre mot Deg ikke nødvendigvis er noe Jeg vil at andre skal gjøre mot Meg. Kanskje jeg til og med blir veldig irritert av noe Du finner fortreffelig. Med Aleister så kan jeg idet minste be deg dra til Helvete når du måtte plage meg med noe som Du liker, og Jeg hater.

 

Det er derfor jeg foretrekker Jødedommens «Gjør ikke mot din neste noe du ville mislike dersom det ble gjort mot deg. Dette er hele loven. Resten er kommentarer.», da dette er passivt i motsetning til Kristendommens aggressive versjon.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Gjør mot andre det du vil at andre skal gjøre mot deg. -Jesus Kristus.

 

Gjør hva du vil, det er hele loven. -Aleister Crowley.

 

Det ene er moralsk dersom du legger til en frihetsklausul;

Gjør hva du vil at andre skal gjøre mot deg, ikke gjør det du ikke vil at andre skal gjøre mot deg, og la alle gjøre hva de vil så lenge de ikke skader andre.

 

Det andre har potensiale for dobbeltmoral; Å gjøre noe mot andre som du ikke vil at andre skal gjøre mot deg er dobbeltmoral -- med mulige unntak av enkelte seksuelle relasjoner.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...