Gå til innhold

Hvor stor et sjansen for utsettelse av førstegangstjeneste?


Xanman

Anbefalte innlegg

Da jeg fylte inn skjemaet på sesjon del 1 var jeg usikker på om jeg var interessert i et år i forsvaret eller ikke. Dette skrev jeg, og en stund senere ble jeg innkalt til sesjon del 2. I mellomtiden hadde jeg tenkt mer på saken, og kommet frem til at jeg overhodet ikke var interessert, da jeg ser på det som et bortkastet år jeg mye heller vil bruke til å studere. Dette ga jeg klar beskjed om, og jeg ga også beskjed om at jeg er allergisk mot gresspollen. I tillegg gjorde jeg det meget svakt på den fysiske testen, da motivasjonen til å holde meg lenge på tredemøllen var ekstremt lav. Syns- og hørseltesten gikk derimot knirkefritt, og jeg fikk 8/9 på den såkalt "psykologiske" testen. På slutten av dagen fikk jeg motvillig en innkalling til artilleribataljonen brigade nord. Dette var rundt slutten av sommerferien.

 

Planen nå er å søke meg inn på et ingeniørstudie ved NTNU for så å søke om utsettelse/fritak fra førstegangstjenesten. Hvor stor er sannsynligheten for at søknaden blir innvilget? Rådgiveren jeg pratet med på sesjon del 2 mente bestemt at det ikke lenger er like lett å søke om utsettelse, men jeg kjenner til flere som har klart det.

 

Bare så det er klart, så hadde jeg en ganske lang samtale med rådgiveren, i tillegg til at jeg har leste en del på forsvarets hjemmesider og pratet med flere folk som har vært i forsvaret, og jeg er 100 % sikker på at det ikke er noe for meg. Ingeniørutdanning i forsvaret er også uaktuelt.

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Pressemeldingen er fra 2005 da. Kanskje det er nye regler nå? Ikke vet jeg.

 

Et annet spørsmål; på innkallingen til forsvaret står det at jeg skal inn i august. I følge samordnaopptak.no får jeg svar på min søknad om studieplass 20. juli. Søknaden om utsettelse kan jeg altså ikke sende inn før dette. Hvordan skal forsvaret da rekke å behandle søknaden min før jeg eventuelt må inn i forsvaret? Saksbehandlingstiden er i følge forsvaret.no 4-6 uker.

Lenke til kommentar

Ble litt mere usikker nå, av en eller annen grunn mener jeg å "vite" at det er et krav å få utsettelse på grunn av studier, men leste akkurat dette på forsvarets sider:

 

Vidaregåande opplæring

Går du på vidaregåande skule på oppmøtetidspunktet, kan du søkje om utsetjing. Send inn søknad med stadfesting på at du går på vidaregåande skule så fort som råd. Er du lærling på oppmøtetidspunktet, kan du òg søkje om utsetjing. Send inn søknad med kopi av offentleg godkjend lærlingkontrakt, så fort som råd.

 

Høgskule eller universitet

Dersom du har fått studieplass, og samstundes fått innkalling til førstegongsteneste med frammøte i juli, august eller september, må du be skulen om å reservere studieplassen din i eit år medan du avtener førstegongstenesta. Får du ikkje reservert studieplassen på høgskulen/universitetet i eitt år, må du søkje om å få utsett førstegongstenesta. Legg ved dokumentasjon frå skulen som fortel kvifor det ikkje er mogleg å reservere studieplassen.

 

Er du allereie student ved ei høgare utdanning når du får innkalling, får du vanlegvis utsetjing. Send søknad med stadfesting på at du har studieplass, så fort som råd. Ønskjer du å gjennomføre førstegongstenesta? Då kan du søkje utdanningsinstitusjonen om å få fryst studieplassen din det året du er i Forsvaret. Send ein søknad til høgskulen/universitetet du studerer ved. Legg ved ein kopi av innkallinga. NB! Dette må du avklare så fort som råd.

 

kilde: http://forsvaret.no/...lse-fritak.aspx

 

Etter hva jeg har lest rundt på forum og andre steder, også når det kom til meg selv, så var det ikke noe problem å få utsettelse om du hadde blitt akseptert inn på en skole.

Endret av ANONIII
Lenke til kommentar

Jeg fortalte rådgiveren at broren min fikk utsettelse i 2009, da han hadde kommet inn på jus i Oslo. Da sa han at det nå var nye regler, men jeg kjenner en som fikk utsatt førstegangstjenesten i fjor av samme grunn. Hvis jeg har fått studieplass, og legger med i søknaden at jeg er pollenallergiker og ekstremt umotivert, synes jeg det er merkelig om de i det hele tatt vil ha meg i forsvaret.

Endret av Le Professeur
Lenke til kommentar

Hm de pleier som regel å gi utsettelse for de som har studieplass. Er sjeldent hørt at noen har fått reservert studieplassen for å gå i forsvaret. Da kaller de deg heller inn når du er ferdig med utdanningen.

 

Prøv å ring VPV og snakk med noen der. Eller prøv å snakk med en annen rådgiver, hvis det var VPV du snakket med. De pleier å være snille på akkurat dette.

 

Og de burde egentlig kaste umotiverte folk rett ut. Gjør det så mye bedre hvis man kommer inn i forsvaret med personer som er like motivert som seg selv.

 

Men ikke vær så negativ til et år i grønt. Det er mange som har fått gode opplevelser og minner derfra.

Endret av toy_man
Lenke til kommentar

Jeg skulle egentlig inn i forsvaret nå i Januar, men søkte om utsettelse for noen måneder siden etter fikk opplysningene om hvor/når jeg skulle møte opp(det følger med søknadsskjema). Jeg trengte et underskrevet dokument fra universitetet som bekreftet at jeg var på et studieprogram, og fikk utsatt førstegangstjenesten i 3 år. Jeg er ikke sikker på hvordan det blir for din del siden du ikke allerede har startet på studiene, men jeg ville prøvd å ta kontakt med vernepliktskontakten ved NTNU.

Lenke til kommentar

Man får visst bare utsettelse om man er midt i et studie. Kan sitere fra mailen jeg fikk:

Når man har fått brev etter sesjon del 2 om at man er fordelt til en spesifikk førstegangstjeneste, er det kun én ting som kan forhindre at innkallingen blir realisert, og det er at man har noe på rullebladet sitt.

Har dessuten kommet frem til at jeg ikke er interessert i utsettelse, da jeg er redd for å bli kalt inn som 24-åring sammen med 19-åringer. I så fall ville jeg søkt om fritak, men siden jeg ikke har noen grunn til å bli fritatt, kan jeg like greit bli ferdig med skiten så tidlig som mulig.

Lenke til kommentar

Ingeniørstudie i forsvaret er ikke dumt i det hele tatt. Hvis ikke det er store forandringer siden jeg gjorde pliktåret for 15-16 år siden, så er det som følger: 3 år på skolebenken etterfylt med 3 år pliktår der du jobber som befal med befalslønn. Utdannelsen er gratis. Fri kost og losji, samt du får lommepenger de 3 første årene. I pliktårene kan du få bo på egne befals kaserne samt spise på messa for en symbolsk sum. Høres ikke det mye bedre ut enn masse studielån og høye boutgifter?

Lenke til kommentar
  • 6 år senere...
  • 3 uker senere...

Hvordan gikk det? Slapp du unna forsvaret eller fikk utsatt førstegangstjenesten til etter studiet?

Lurer på akkurat det samme selv, og skal på sesjon i morgen.

 

Jeg er på en måte i samme situasjon, men tror det er slik at:

 

"Dersom du har fått studieplass, og samstundes fått innkalling til førstegongsteneste med frammøte i juli, august eller september, må du be skulen om å reservere studieplassen din i eit år medan du avtener førstegongstenesta."

 

Altså, dersom du har f. eks. førstegangstjeneste i januar 2019 (som jeg har), søker du om utsettelse når det er bekreftet at du er kommet inn på et studie. Du får vel svar fra universitet/høyskole den 20. juli, så tror det er da du kan søke om utsettelse. Er nok derfor man ikke kan søke om utsettelse i juli, august eller september fordi kontoret for førstegangstjeneste må behandle søknaden, og det kan bli for knapp tid. Er i hvert fall sånn jeg har forstått det.

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...