Gå til innhold

Seks myter om kristendommen


Anbefalte innlegg

turbo nello: Grunnen til at det er så mange forgreninger er fordi mennesker setter sin lit til bibelen og ikke til Gud.

Å sette sin lit til Gud blir i prinsippet å sette sin lit til sin egen tolkning av Gud, og dermed har du like mange retninger som det er religiøse.

 

Vi mennesker setter vår lit til vår egen tolkning uansett hva det gjelder. Vi utviklet verktøy, bruker verktøyene til å hjelpe oss, men til syvende og sist setter vi liten til oss selv og våre metoder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva ville meningen med hans Hvilken forbrytelse, hvor grusom den enn måtte være, kunne vel få en kjærlig Gud til å pine en person i all evighet? (1. Johannes 4:8) Men hvis det er en myte at det finnes et brennende helvete, hva så med himmelen?

Den kjærlige og gode snille guden du snakker om, mener at alle som ikke tror på ham er onde... På den måten blir det rettferdiggjort. Jeg ser ikke på Guden din som noe god i det hele tatt, men det er min subjektive mening... Hvis Gud har bestemt at han selv er god og kjærlig, hvem er da du eller jeg til å si at han ikke er det dersom han eksisterte?

 

Du er jo selv av den meningen at Gud forskjellsbehandler folk etter døden etter hva de har trodd på. Det er bare 144 000 mennesker som skal til himmelen i følge Jehovisk mytologi (Som jeg kaller Jehovas Vitners religiøse forestillings-suppe) =) Resten skal enten gå fortapt (bli borte) eller de skal leve i et jordisk paradis, som da ikke er like herlig som et himmelsk paradis... Gjerne korriger meg dersom jeg ikke har forstått din tro riktig...

 

 

Gud straffer ikke mennesker i et helvete

Hvis det majoriteten av kristne tror på, mot alle odds er sant, så skal jeg, djevelen, antikrist, dyret og alle andre onde mennesker, være i guds fravær i all evighet og pines. Enten det, ellers så skal jeg bare tilintetgjøres og bli glemt...

Lenke til kommentar

turbo nello: Grunnen til at det er så mange forgreninger er fordi mennesker setter sin lit til bibelen og ikke til Gud.

Hvis man setter sin lit til 'bibelens Gud', så må man forholde seg til 'bibelen'... Tror du på Gud, men ikke på bibelen, så er du ikke kristen, men en teistisk fritenker som har andre forestillinger rundt Gud...

 

En annen årsak er pga presteskapet i kirken. Noen splitter seg pga. kirken selv. Det er triste saker.

Hovedsakelig er det uenigheter som er oppstått på grunn av bibelens tvetydighet. Bibelen kan tolkes på utallige måter, ofte er det bare små filleting som skiller dem.. Helt håpløst.

 

For eksempel så er det som skiller Jehovas Vitner fra Protestant-troen hovedsakelig synet på treenighetslæren.. JV tror ikke at Jesus er Gud, selv om det er mange bibelsteder som støtter dette synet, mens Protestantene tror at Jesus er Gud, selv om det er mange bibelsteder som ikke støtter dette synet. Visa versa....

Lenke til kommentar

Hvis man setter sin lit til 'bibelens Gud', så må man forholde seg til 'bibelen'... Tror du på Gud, men ikke på bibelen, så er du ikke kristen, men en teistisk fritenker som har andre forestillinger rundt Gud...

 

Ja selvfølgelig må en på en eller annen måte forholde seg til bibelen, men det meste står fast, det er som regel detaljer som skiller disse.

 

Men på siden av dette, så fins det også mennesker som blir kalt av Gud uten ved hjelp av bibelen, mange mennesker som beskrives i bibelen fikk kall av Gud direkte, utenfor litteraturen.

 

Hovedsakelig er det uenigheter som er oppstått på grunn av bibelens tvetydighet. Bibelen kan tolkes på utallige måter, ofte er det bare små filleting som skiller dem.. Helt håpløst.

 

Det er mange årsaker, luther f.eks var i direkte konflikt med den katolske kirken selv, han mente paven var djevelen selv. Så der er også uheldige situasjoner hvor kirken selv er så konservativ at enkelte grupper mener den står i veien for framgang.

Lenke til kommentar

Det er bare 144 000 mennesker som skal til himmelen i følge Jehovisk mytologi

 

Denne er nok blitt litt feiltolket. Det nye testamentet, i boken om romerne sier at alle som kaller på herren skal bli reddet.

 

Romans 10:13

For whosoever shall call upon the name of the Lord shall be saved.

 

:yes:

Yes... Men i Jehovisk mytologi - så vil ikke alle komme til himmelen. Du kommer for eksempel ikke til himmelen... Bare 144 000 skal til himmelen, resten av de kristne skal til det jordiske paradiset... Det jordiske paradiset (Ny jord og ny himmel/la ditt rike komme på jorden som i himmelen) er veldig bra det, men er ikke like bra som himmel-paradiset.

Lenke til kommentar

Alle gode mennesker kommer til himmelen?[/b]

Ja, i følge bibelen kommer de gode (kristne) menneskene til himmelen. De andre skal gå bort til den evige ilden.

 

«Lykkelige er de som har et mildt sinn, for de skal arve jorden.» – Matteus 5:5.

Ja, men jorden er ikke "Himmelen"... Og alle våre etterkommere arver jorden. Både ikketroende og troende; onde og gode... Mildt og surt sinn...

 

Selv om Jesus lovte sine disipler at han skulle «berede et sted» for dem i himmelen, antydet han at de rettferdige ikke nødvendigvis kommer dit. (Johannes 3:13; 14:2, 3)

Bad han ikke om at Guds vilje måtte skje «som i himmelen, så også på jorden»?

Ingen vet hva "Himmelen" er for noe... De fleste liker å lure seg selv til å tro de vet hva det er for noe... Jeg selv har gåttpå den smellen, så jeg vet hva jeg snakker om.. :)

 

(Matteus 6:9, 10) I forbindelse med de rettferdiges endelige skjebne er det to muligheter. Et mindretall skal herske sammen med Kristus i himmelen, men de fleste skal leve evig på jorden. – Åpenbaringen 5:10.

Haha.. Og du tror vel da naturligvis at dette mindretallet er Jehovas Vitner da eller? haha, snakk om en barnslig og primitiv tro... :)

 

Med tiden forandret oldkirken syn på sin egen rolle på jorden. Hva førte det til? «Den institusjonelle kirke kom etter hvert til å tre i stedet for det ventede Guds rike,» skriver The New Encyclopædia Britannica. Kirken begynte å styrke sin makt ved å engasjere seg i politikk.

Jehovas Vitner engasjerer seg også i politikk(...)

Jesus var selv en politiker.. Jehova var det også. Hans politiske syn la vekt på dyreofferinger, tilbedelse av seg selv, og at dødstraff var den mest riktige straffemetoden i de fleste tilfeller...

Lenke til kommentar

Hvis man setter sin lit til 'bibelens Gud', så må man forholde seg til 'bibelen'... Tror du på Gud, men ikke på bibelen, så er du ikke kristen, men en teistisk fritenker som har andre forestillinger rundt Gud...

 

Ja selvfølgelig må en på en eller annen måte forholde seg til bibelen, men det meste står fast, det er som regel detaljer som skiller disse.

 

Men på siden av dette, så fins det også mennesker som blir kalt av Gud uten ved hjelp av bibelen, mange mennesker som beskrives i bibelen fikk kall av Gud direkte, utenfor litteraturen.

De blir ikke kalt av Gud, men de tilegner seg / adopterer andres gudsforestillinger og lager seg opp nye forestillinger basert på det de vet fra før, og sine egne meninger.

Boken selv kan gi deg ulike forestillinger om ditt og datt, men som regel er tro noe som man tilegner seg og blir lært opp til å tro fra barndommen av. Å lese er ikke det første man lærer seg her i livet. Man lærer å snakke før man lærer å lese og skrive... De fleste mennesker får sin tro fra andre. Oftest i barndommen... Kristendommen kommer gjerne først, så kommer alt det andre. Ikke alle klarer å riste den av seg selv om ny informasjon og kunnskap forsøker å trenge inn å skape en bedre forståelse...

 

Hovedsakelig er det uenigheter som er oppstått på grunn av bibelens tvetydighet. Bibelen kan tolkes på utallige måter, ofte er det bare små filleting som skiller dem.. Helt håpløst.

 

Det er mange årsaker, luther f.eks var i direkte konflikt med den katolske kirken selv, han mente paven var djevelen selv.

Som igjen kommer av at bibelen gir et tvetydig bilde på hva Djevelen er... Det kan være et bilde på hovmodige og trangsynte mennesker, eller det kan være en åndelig figur som måker køl i helvete... Alt ettersom hvordan man tolker det...

 

Så der er også uheldige situasjoner hvor kirken selv er så konservativ at enkelte grupper mener den står i veien for framgang.

Uansett hvor konservativ kirken er, står den ikke i veien for fremgang... Kirken er en underholdningskanal. Noe å bedrive fritiden med. Sosiale aktiviteter som svært mange mennesker er tilhengere av... :)

Lenke til kommentar

De blir ikke kalt av Gud, men de tilegner seg / adopterer andres gudsforestillinger og lager seg opp nye forestillinger basert på det de vet fra før, og sine egne meninger.

 

Om de får en åpenbaring fra Gud og denne guden forteller deg om Jesus så er det vanskelig å IKKE få en forestilling til bibelen. Så at en får forestillinger til bibelen etter at en har fått åpenbaring fra Gud, så er det helt naturlig at en får en slik assosiasjon.

 

Men dette er ingen regel, der fins de som får åpenbaringer som ikke kan direkte knyttes opp mot en spesifik Gud, og dette er jo uheldig for en diskusjon rundt det, men de av oss så får åpenbaringer med direkte tilknyttet informasjon som spesifikt definerer den bibelske Guden, så er det helt naturlig.

 

Og de som fikk dette fra bibelen, f.eks Moses, Gud sa han var gud av abraham, så han fortalte Moses direkte hvem han var.

 

De fleste mennesker får sin tro fra andre. Oftest i barndommen...

 

Det er veldig lett å undervurdere mennesker på den måten du legger frem her. Men om du hadde tatt deg selv som eksempel, hvor du "hørte" om religion og Gud fra, så ser du nå selv, det skapte vel ikke mange problemene for deg for å være skeptisk.

 

Det fins ingen statistikk over hvor eller hvordan tro implementeres. Men det er også viktig å skille de juridisk kristne og de som opplever overnaturlige ting. De juridisk kristne blir endel av kirken om de vokser opp i en kristen kjernefamilie.

 

Det fins 3 typer kristne, den ene vokser opp med det, den andre blir konvertert i løpet av livet og den tredje får åpenbaringer fra overmakter.

 

Det er viktig å ikke ta alle disse under en kam. Kristne er på ingen måte dumme skapninger som automatisk blir ett offer om de får lese bibelen. Det blir en del av identiteten deres og får kanskje på den måten en notstalgisk tilhørighet, men det vil ikke skape problemer for vedkommede å tenke selv.

 

Problemet du kanskje tenker på er at de som blir lært opp til å være RENT kristne, de får kanskje ikke så mye ANNEN utdanning som de skulle hatt i tillegg, så dermed blir det mindre av det andre og mer av det første. Til gjengjeld kan det virke som de ikke har evne til å tenke, mens i virkeligheten har de blitt offer for prioritering.

 

:)

 

Som igjen kommer av at bibelen gir et tvetydig bilde på hva Djevelen er... Det kan være et bilde på hovmodige og trangsynte mennesker, eller det kan være en åndelig figur som måker køl i helvete... Alt ettersom hvordan man tolker det...

 

Nå var det egentlig ingen reell grunn for luther å kalle paven og den katolske kirken for "djevelen", men det var en mening han hadde. Han mente at den katolske kirken hadde stjålet Guds måte å frelse mennesker på ved å tyne de for penger. I det tilfellet hadde Luther mange meninger om at den katolske kirken stod i veien for den sanne læren om Jesus Kristus.

 

Uansett hvor konservativ kirken er, står den ikke i veien for fremgang... Kirken er en underholdningskanal. Noe å bedrive fritiden med. Sosiale aktiviteter som svært mange mennesker er tilhengere av... :)

 

Det var det luther mente i en tid hvor det var en stor kirke som kontrollerte alt. Så det du sier om moderne kirker blir litt utenfor konteksten, for disse kirkene opererer innefor demokratiske sekulære spilleregler, hvor presteskap er et yrke og ikke et kontrollorgan i tillegg.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Det fins 3 typer kristne, den ene vokser opp med det, den andre blir konvertert i løpet av livet og den tredje får åpenbaringer fra overmakter.

:)

Hvorfor år noen åpenbaringer fra overmakter? Er ikke det litt urettferdig?

 

Faktum er at de aller fleste holder på den religionen de vokser opp med.

Det er også veldig urettferdig. Skal fødestedet ditt avgjøre evigheten?

Lenke til kommentar

Det fins 3 typer kristne, den ene vokser opp med det, den andre blir konvertert i løpet av livet og den tredje får åpenbaringer fra overmakter.

:)

Hvorfor år noen åpenbaringer fra overmakter? Er ikke det litt urettferdig?

 

Faktum er at de aller fleste holder på den religionen de vokser opp med.

Det er også veldig urettferdig. Skal fødestedet ditt avgjøre evigheten?

 

Ønsker du at jeg skal svare for Gud?

Lenke til kommentar

Det fins 3 typer kristne, den ene vokser opp med det, den andre blir konvertert i løpet av livet og den tredje får åpenbaringer fra overmakter.

:)

Hvorfor år noen åpenbaringer fra overmakter? Er ikke det litt urettferdig?

 

Faktum er at de aller fleste holder på den religionen de vokser opp med.

Det er også veldig urettferdig. Skal fødestedet ditt avgjøre evigheten?

 

Ønsker du at jeg skal svare for Gud?

Kan du det da?

Kan han åpenbare seg gjennom deg å svare?

 

Hvis ikke vil jeg at du gir din egen mening på hvorfor verden er så urettferdig.

Lenke til kommentar

Det fins 3 typer kristne, den ene vokser opp med det, den andre blir konvertert i løpet av livet og den tredje får åpenbaringer fra overmakter.

:)

Hvorfor år noen åpenbaringer fra overmakter? Er ikke det litt urettferdig?

 

Faktum er at de aller fleste holder på den religionen de vokser opp med.

Det er også veldig urettferdig. Skal fødestedet ditt avgjøre evigheten?

 

Ønsker du at jeg skal svare for Gud?

Kan du det da?

Kan han åpenbare seg gjennom deg å svare?

 

Hvis ikke vil jeg at du gir din egen mening på hvorfor verden er så urettferdig.

 

Jeg undret meg fordi du ville ha meg til å svare hvorfor "noen åpenbaringer fra overmakter".

Lenke til kommentar

Gud er en treenighet?

 

«[stefanus] var full av hellig ånd og stirret inn i himmelen og fikk se Guds herlighet og Jesus stå ved Guds høyre hånd, og han sa: ’Se, jeg ser himlene åpnet og Menneskesønnen stå ved Guds høyre hånd.’» – Apostlenes gjerninger 7:55, 56.

Hvorfor tar du foresten ikke med alle de stedene i Det nye testamentet som taler FOR treenigheten? Confirmation bias??? :)

 

Hvorfor så ensporet? Hvorfor så ensidig? Du vet jo sikkert svært godt hvorfor kristne som tror på treenigheten tror på treenigheten???

 

Hva viste dette synet? Stefanus var full av Guds virksomme kraft og fikk se Jesus «stå ved Guds høyre hånd». Jesus ble tydeligvis ikke Gud etter sin oppstandelse til himmelen; han ble et særskilt åndevesen.

Det er ikke bibelsk... Det står det ikke noe om i bibelen, altså at han er et åndevesen...

Det er en jehovisk tilføyelse som ikke eksisterer i bibelen...

 

I beretningen blir det ikke nevnt noe om en tredje person ved Guds side. Selv om dominikanerpresten Marie-Émile Boismard hadde prøvd å finne passasjer i Bibelen som kunne underbygge treenighetsdogmet, skrev han i en bok om dogmenes begynnelse: «Påstanden om at det er tre personer i én Gud . . . finner ingen støtte noe sted i Det nye testamente.» – À l’aube du christianisme–La naissance des dogmes.

Neivel?

 

 

 

Er Jesus Gud? Bibelen er tvetydig!

  • Ja: "I begynnelsen var Ordet, og Ordet var hos Gud, og Ordet var Gud.[...] Og Ordet blev kjød og tok bolig iblandt oss" (Johannes 1:1, Johannes 1:14). "jeg og Faderen, vi er ett" (Johannes 10:30). "den som ser mig, ser ham som har sendt mig" (Johannes 12:45). "For i ham bor hele guddommens fylde legemlig" (Kolossenserne 2:9). "Vis samme sinnelag som Jesus Kristus. Enda han var Gud holdt han ikke på sine rettigheter". (Filippenserne 2:5-6).
  • Nei: "Men Jesus sa til ham: Hvorfor kaller du mig god? Ingen er god uten én, det er Gud" (Markus 10:18, Lukas 18:19). "å sitte ved min høire og ved min venstre side, det tilkommer det ikke mig å gi nogen, men det gis dem som det er beredt av min Fader" (Matteus 20:23). "Men hin dag eller time vet ingen, ikke engang englene i himmelen, ikke engang Sønnen, men alene min Fader" (Markus 13:32, Matteus 24:36). "Min Fader! er det mulig, da la denne kalk gå mig forbi! Dog, ikke som jeg vil, men som du vil!" (Matteus 26:39, Markus 14:36, Lukas 22:42). "For jeg har ikke talt av mig selv, men Faderen, som har sendt mig" (Johannes 12:49). "Faderen er større enn jeg" (Johannes 14:28).

 

Det dogmet som Konstantin gikk i bresjen for, var ment å skulle sette en stopper for stridighetene innenfor kirken på 300-tallet. Det reiste imidlertid et nytt stridsspørsmål: Er Maria, den kvinnen som fødte Jesus, «Guds mor»?

Kristen: Ja.

Ateisten: Nei.

Jehovas Vinte: Nei.

Forfatterne av bibelen: JA og NEI.

 

Sammenlign disse bibelversene: Matteus 26:39; Johannes 14:28; 1. Korinter 15:27, 28; Kolosserne 1:15, 16

 

Treenighetsdogmet ble utformet på slutten av 300-tallet

Nei. Langt i der i fra... Man ble bare enige om at dette skulle være kirkens offisielle syn. De slo dette fast da det var bred uenighet blandt de første kristne. Treenighetsdogmet var det dogmet som hadde bredest støtte fra kirkelig hold...

 

Maria er Guds mor?

 

«Du skal bli mor og føde en sønn; Ham skal du gi navnet Jesus. Han skal være stor og kalles Sønn av den Høieste, . . . derfor skal også det hellige som fødes av deg, kalles Guds Sønn.» – Lukas 1:31–35, norsk katolsk oversettelse av Det nye testamente (1938); uthevet av oss.

 

Dette bibelverset viser klart og tydelig at Maria var mor til «Guds Sønn», ikke til Gud selv.

Dette blir et rent tolkningspørsmål. Hvis man er sønn av Gud, må jo det bety at man er en Gud selv. Gud befruktet Maria, som i sin tur fødte ham. Det er allminnlig kristen logikk. (...)

 

Kunne hun ha båret Ham som ’himlene ikke kan romme’, i sitt morsliv? (1. Kongebok 8:27) Maria påstod aldri det. Det er læren om en treenighet som har skapt forvirring med hensyn til Marias identitet. Ved å erklære henne for å være Theotokos (et gresk ord som betyr «den gudefødende»), eller «Guds mor», la kirkemøtet i Efesos i 431 evt. grunnlaget for mariadyrkelsen. Byen Efesos, hvor dette kirkemøtet ble holdt, hadde i flere hundre år vært sentrum for tilbedelse av fruktbarhetsgudinnen Artemis.

Det går ikke ann å tenke fornuft rundt innholdet i bibelen..

Det er ingen ting der som i det hele tatt virker logisk og fornuftig for meg...

 

Hvis man antar at bibelen er SANN, så er det ikke logisk at Jesus bare var en talsmann for Gud, en profet eller what ever.. Hadde jeg vært kristen så hadde jeg sannsynligvis trodd på Jesus Kristus, og tilbedt ham som Gud... Det er svært lite som taler for at Jesus i følge bibelen er noe annet enn Gud selv... Han er Herre over sabbaten, gjør guddommelige mirakler, beskylder jødene for å ha djevelen til far ettersom de ikke tror på ham (altså Jesus!) og så videre.. Jesu ord blir meningsløse dersom ikke Jesus selv er Gud... Og selvsagt, jeg personlig mener de er meningsløse....

 

Mange trekk ved tilbedelsen av gudebildet av Artemis som «falt ned fra himmelen» – for eksempel prosesjonene – ble følgelig innlemmet i mariadyrkelsen. (Apostlenes gjerninger 19:35) En annen praksis som begynte å snike seg inn i den kristne lære, var bruken av mariabilder og andre religiøse bilder.

Så du tror det ikke er motsatt? At kristendommen snek seg inn der hvor man dyrket Artemis. For meg virker det i alle fall mer sannsynolig at det skjedde andre veien. At det var kristendommen som snek seg inn bakveien å begynte å overta en rekke hedenske tradisjoner.

 

Sammenlign disse bibelversene: Matteus 13:53–56; Markus 3:31–35; Lukas 11:27, 28

 

Maria var mor til Guds Sønn, ikke til Gud. Myten om en treenighet dannet grunnlaget for dyrkelsen av Maria som Guds mor

Selvsagt... Myten om treenighet.. Myten om Gud.. Myten om Jesus...

 

Gud godkjenner bruken av bilder og ikoner i tilbedelsen?

Dette er vel det eneste jeg kan være enige med deg at du har rett...

 

? «Du skal ikke lage deg et utskåret bilde eller noe som er formet som noe oppe i himlene eller nede på jorden eller i vannene under jorden. Du skal ikke bøye deg for dem og ikke la deg forlede til å tjene dem.» (2. Mosebok 20:4, 5) Apostelen Johannes skrev til de kristne i det første århundre: «Små barn, vokt dere for avguder.» – 1. Johannes 5:21.

Mener du at bildet av Jesus som finnes i nærmest alle de protestantiske kirkene (den allminnelige folkekirken) er at avgudsbilde? :) Er det en avgud som henger å dingler naken på en trestokk med spyd i siden??

 

Er religiøse bilder, slik kirken hevder, bare et hjelpemiddel til å nærme seg og ære det bildene representerer?

Ja, strengt tatt... De tilber ikke bildene...

 

«Til å begynne med kan bildene hovedsakelig ha blitt brukt i undervisnings- og dekorasjonsøyemed; det var i hvert fall et argument som ble brukt for å forsvare bruken av dem.

Det er det fremdeles...

 

Men snart kom de til å tjene et religiøst formål. Det var spesielt tilfellet når det gjaldt ikoner, som ble et fremtredende trekk i den ortodokse kirke,» sies det i The Encyclopedia of Religion. Men profeten Jesaja spurte med rette: «Hvem vil dere da ligne Gud med? Hva for et bilde vil dere sette ved siden av ham?» – Jesaja 40:18, Norsk Bibel 88/07

 

Svaret her blir da Jesus... :) hehe...

 

Sammenlign disse bibelversene: Jesaja 44:13–19; Apostlenes gjerninger 10:25, 26; 17:29; 2. Korinter 5:7

 

Gud godkjenner ikke bruken av religiøse bilder og ikoner

Hva så? Hvorfor skal noen bry seg i det hele tatt? :)

Gud tilater heller ikke at noen går med klær av flere forskjellige typer stoff...

 

Finner det ganske så interessant at kristenheten fastholder for slike ting når det ikke er bibelsk grunnlag for det og det blir på grensen til hyklersk å la den samme Bibelen ligge på alteret, sitere fra den, og samtidig ignorere disse tingene.

Nå er det jo sannelig flere ting de ignorerer enn disse banale tingene.. :)

Du også ignorerer en rekke ting som kristen. ;)

 

Merk at jeg ikke har brukt en spesifikk bibeloversettelse ovenfor.

Nei, du har brukt flere forskjellige som ensidig støtter dine syn. Du har ikke tatt med de stedene i bibelen og de oversettelsene som taler i mot dine syn.

Lenke til kommentar

Det fins 3 typer kristne, den ene vokser opp med det, den andre blir konvertert i løpet av livet og den tredje får åpenbaringer fra overmakter.

:)

Hvorfor år noen åpenbaringer fra overmakter? Er ikke det litt urettferdig?

 

Faktum er at de aller fleste holder på den religionen de vokser opp med.

Det er også veldig urettferdig. Skal fødestedet ditt avgjøre evigheten?

 

Ønsker du at jeg skal svare for Gud?

Kan du det da?

Kan han åpenbare seg gjennom deg å svare?

 

Hvis ikke vil jeg at du gir din egen mening på hvorfor verden er så urettferdig.

 

Jeg undret meg fordi du ville ha meg til å svare hvorfor "noen åpenbaringer fra overmakter".

Javel..

 

Men kan du svare?

Lenke til kommentar

Javel..

 

Men kan du svare?

 

Jeg har egentlig ikke lyst til å gi en mening på det.

Nei, det er forståelig. Veldig vanskelig for en som tror på en allmektig, god gud å svare på.

Men litt feigt å ikke prøve å gi en forklaring synes jeg.

Du må jo ha tenkt over det?

 

Om Gud eksisterer, forandrer ikke naturlovene slik dem er nå. Når du sier "rettferdig", spør du da hvorfor mennesker er urettferdige?

Lenke til kommentar

Det er bare 144 000 mennesker som skal til himmelen i følge Jehovisk mytologi

 

Denne er nok blitt litt feiltolket. Det nye testamentet, i boken om romerne sier at alle som kaller på herren skal bli reddet.

 

Romans 10:13

For whosoever shall call upon the name of the Lord shall be saved.

 

:yes:

Matthew 7:21

 

"Not everyone who says to me, 'Lord, Lord,' will enter the kingdom of heaven, but only he who does the will of my Father who is in heaven."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bare 144 000 mennesker som skal til himmelen i følge Jehovisk mytologi

 

Denne er nok blitt litt feiltolket. Det nye testamentet, i boken om romerne sier at alle som kaller på herren skal bli reddet.

 

Romans 10:13

For whosoever shall call upon the name of the Lord shall be saved.

 

:yes:

Matthew 7:21

 

"Not everyone who says to me, 'Lord, Lord,' will enter the kingdom of heaven, but only he who does the will of my Father who is in heaven."

 

Viljen til Gud er at vi skal be. Om du ikke følger hans vilje så er det vel gitt at det verset du poster gjelder i siste rekke. :)

 

Jeg vil samtidig advare mot å ta bibelen ord for ord, selv om det er fristende til å gjøre det, Gud har vist gang på gang at han forandrer mening underveis. Om han vil at en person skal bli frelst, så blir den personen frelst. Ikke vær over opptatt av "sannsynlighetene", om du bare er snill og grei, ber til han i ydmykhet, så tror jeg jaggu han kommer til å gjøre gode ting for deg.

Endret av LonelyMan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...