Gå til innhold

[Løst] Canon til nikon overgang?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har akkurat fått dilla på fotografering og har noen objektiver fra ett gammelt cannon XL-2. Så jeg lurer på om det er mulig å bruke disse med en overgang? Tenkte jeg skulle bruke de på ett Nikon d300s.

 

Her er festet :)

post-122404-0-09712700-1325343194_thumb.jpg

 

Link: http://store.uniquephoto.com/e/index.php/canon-20x-zoom-lens-5-4-108mm-l-is-9825a002.html

 

-Lars

Endret av larsan2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er nok verre enn som så - det der er et 5.4-108mm objektiv laget for en bitte bitte liten filmsensor, og vil ikke en gang fungere på en Canon speilrefleks. Det er en spesiell fatning - du kan bruke et spesielt adapter for å montere EF-optikk på en XL-2, men det er ikke mulig omvendt - sensoren i XL-serien har ca. 8x cropfaktor, og er enda mindre enn sensoren i mange kompaktkameraer.

 

Sorry - ikke mulig å bruke til noen speilreflekser - uansett fatning.

Endret av Trondster
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er spesifikasjonene på det Canon-objektivet/ne du har ?

5.5 til 88 ø72:) + ett 16x manual som jeg ikke finner!

 

@Trondester

Ja tenkte nok det var noe crop problemer men at det var så mye visste jeg ikke!

Btw, burde nok ta det i en ny tråd men er det L serien til canon jeg burde satse på ? Eller er har nikon noe lignende canon sin "luxury" serie?

Endret av larsan2
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er spesifikasjonene på det Canon-objektivet/ne du har ?

5.5 til 88 ø72:) + ett 16x manual som jeg ikke finner!

 

Btw, burde nok ta det i en ny tråd men er det L serien til canon jeg burde satse på ? Eller er har nikon noe lignende canon sin "luxury" serie?

 

Hvitfargen gjorde at jeg automatisk tok objektivet ditt for og være et L-objektiv fra Canon :)

 

Siden du har Nikon vil det være dumt å kjøpe Canon-objektiver.

 

Hvilken type objektiv er det du vurderer ?

Lenke til kommentar

Hva er spesifikasjonene på det Canon-objektivet/ne du har ?

5.5 til 88 ø72:) + ett 16x manual som jeg ikke finner!

 

Btw, burde nok ta det i en ny tråd men er det L serien til canon jeg burde satse på ? Eller er har nikon noe lignende canon sin "luxury" serie?

 

Hvitfargen gjorde at jeg automatisk tok objektivet ditt for og være et L-objektiv fra Canon :)

 

Siden du har Nikon vil det være dumt å kjøpe Canon-objektiver.

 

Hvilken type objektiv er det du vurderer ?

 

Noe lignende det som er avbildet kansje ? Er det slik at store objektiver fanger mer lys? Er litt ny så jeg spør om alt mulig!

Lenke til kommentar

Men hva med Pentax Q?

For stor sensor - den har cropfaktor på 5.8 eller deromkring. Og dessuten er ikke det noen speilrefleks. :tease:

 

Hvitfargen gjorde at jeg automatisk tok objektivet ditt for og være et L-objektiv fra Canon :)

Det er et L-objektiv fra Canon - bare ikke til EF-fatning. ;)

 

Edit: Omarrangerte.

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Btw, burde nok ta det i en ny tråd men er det L serien til canon jeg burde satse på ? Eller er har nikon noe lignende canon sin "luxury" serie?

Nikon har topp optikk i størrelsesorden Canons - de har "gullring" på sine gromgreier tilsvarende Canons røde ring - og på vidvinkel vil jeg si at de er en god del bedre (14-24/2.8 er fantastisk).

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Btw, burde nok ta det i en ny tråd men er det L serien til canon jeg burde satse på ? Eller er har nikon noe lignende canon sin "luxury" serie?

Nikon har topp optikk i størrelsesorden Canons - de har "gullring" på sine gromgreier tilsvarende Canons røde ring - og på vidvinkel vil jeg si at de er en god del bedre (14-24/2.8 er fantastisk).

 

Så Nikon er veien å gå? http://fotovideo.no/Produkter/Objektiver/Nikon/Standard-zoom/Nikon-24-120mm-F40G-ED-VR-AF-S-Objektiv-Viktig--Nordisk-Utgave,-Nordisk-Garanti-122492-p0000129926.aspx

Begynner kansje her da :)

Endret av larsan2
Lenke til kommentar
og på vidvinkel vil jeg si at de er en god del bedre (14-24/2.8 er fantastisk).

Tre svakheter: ekstremt mye flare i sollys, fremre glass er litt ubeskyttet, ikke filtergjenger slik at man må ty til dyre løsning fra Lee hvis man ønsker filtere.

Har nevnte objektiv, utenom de 3 svakhetene så er det ett helt fantastisk objektiv, meget skarp pip åpen også.

Lenke til kommentar

Til et crophus som D300s ville jeg heller kjøpt DX-optikk som 16-85 som normalzoom - mer anvendelig zoomområde. Har du allerede hus, eller tenker du å kjøpe? Har du ikke kjøpt - vurder også D7000.

Tror du det blir overkill? Har kjøpt d300s ja, Måtte ut med 8000 i thailand av alle steder! Har jeg dummet meg ut på huset altså ? :/

 

@hertugen Høres bra ut! Har en AF Nikkor 50mm. Men det blir vel ikke helt det samme!

Endret av larsan2
Lenke til kommentar

Til et crophus som D300s ville jeg heller kjøpt DX-optikk som 16-85 som normalzoom - mer anvendelig zoomområde. Har du allerede hus, eller tenker du å kjøpe? Har du ikke kjøpt - vurder også D7000.

Tror du det blir overkill? Har kjøpt d300s ja, Måtte ut med 8000 i thailand av alle steder! Har jeg dummet meg ut på huset altså ? :/

 

@hertugen Høres bra ut! Har en AF Nikkor 50mm. Men det blir vel ikke helt det samme!

Hadde nok valgt 16-85 som Tronster nevner hvis jeg hadde hatt DX, samt ett par fast objektiver som DX 35 f/1,8G og en av 50 mm'ene. Sistnevnte har du allerede :)
Lenke til kommentar

Til et crophus som D300s ville jeg heller kjøpt DX-optikk som 16-85 som normalzoom - mer anvendelig zoomområde. Har du allerede hus, eller tenker du å kjøpe? Har du ikke kjøpt - vurder også D7000.

Tror du det blir overkill? Har kjøpt d300s ja, Måtte ut med 8000 i thailand av alle steder! Har jeg dummet meg ut på huset altså ? :/

 

@hertugen Høres bra ut! Har en AF Nikkor 50mm. Men det blir vel ikke helt det samme!

Hadde nok valgt 16-85 som Tronster nevner hvis jeg hadde hatt DX, samt ett par fast objektiver som DX 35 f/1,8G og en av 50 mm'ene. Sistnevnte har du allerede :)

 

Ahh, så det er best å velge dx siden kameraet har dx cropfactor? Har også en 18-55 som fulgte med ett d40, men tror ikke det er noe å satse på..

Lenke til kommentar

Nei, men pris og vekt har betydning. Ser ikke den store vitsen i å bruke mye penger på Fx glass så sant du ikke går med en brennende følelse om å anskaffe deg ett Fx hus senere.

Nei, ikke egentlig.. tenker bare at godt glass er en god investering!

Er carl zeiss objektivene gode? Beklager at det har blitt litt off topic!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...