Gå til innhold

Overtidslønn for lærlinger


pmiddy

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Bedriften din følger ikke tariffavtale, altså? You're getting screwed.

 

Forklar nærmere er de snill.

 

Jeg minner på at rørleggeryrket og elektroyrket har 2,5år læretid. I mitt tilfelle starter jeg på 30% første halvår. Øker til 40% andre halvår, deretter til 50% så til 60% etter fire terminer. Så det siste halvår ligger jeg på 75%.

 

Men det var kanskje ikke det du hengte deg opp i. Du hengte deg derimot oppi ordningen angående overtidsbetalingen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132

Det vanlige er hjelpearbeiderlønn + overtidstillegg når man jobber overtid, da lærlinger i utgangspunktet ikke skal jobbe overtid.

 

Ok. I min bedrift så blir vi spurt om vi har tid til å jobbe overtid. Vi kan selv si ja eller nei. Men, du har nok rett i at vi blir litt "underbetalt". Men jeg kunne ha jobbet gratis, jeg er ikke der for pengene, men for kunnskapen og svennebrevet. Jeg er fast bestemt på at jeg skal slutte fredag den 27. juni 2014.

 

Mitt yrke er lite "fremgangsrikt" når en har fått svennebrev.

Lenke til kommentar

* Jobber for staten

* En jobbdag er på 7 timer og 30 minutter.

* Jobber hos IT-avdelinga

* Lønstrinn 27

Du unnlater den viktigste tingen; Er du under 18 år har du ikke lov å jobbe overtid.

 

Er du over 18 år så gjelder regler som for andre ansatte (dvs aml eller tariff). Siden du jobber i staten så finner du tariffen din her: http://www.sph.dep.no/Statens-Personalhandbok/9-Sentrale-avtaler-med-kommentarer/910Saravtale-om-lonns--og-arbeidsvilkar-for-larlinger-oglarekandidater-i-staten/

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...