Gå til innhold

Diskusjon.no kårer tidenes beste spill! Resultater i oppdatert førstepost!


Hvordan burde poeng telles?  

228 stemmer

  1. 1. Når jeg skal telle poeng 1. Mars, hvordan synes du jeg burde telle?

    • 1. plass får 10 poeng, 2. plass 9 poeng osv. (slik som nevnt i flørstepost)
    • Alle spill på listen får 1 poeng.
    • Annen måte, skriv hvordan du synes jeg burde telle poengene!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lettere sagt enn gjort, men får vel prøve...

 

1. Planescape: Torment (PC, Black Isle Studios, 1999)

2. Master of Magic (PC, Simtex, 1994)

3. X-COM: Enemy Unknown (PC, Mythos/Microprose, 1993)

4. System Shock 2 (PC, Irrational Games/Looking Glass Studios, 1999)

5. Fallout 2 (PC, Black Isle Studios, 1998)

6. Baldur's Gate II: Shadows of Amn (PC, BioWare, 2000)

7. Master of Orion (PC, Simtex, 1993)

8. Civilization 4: Beyond the Sword (PC, Firaxis, 2007)

9. Knights of the Old Republic II - The Sith Lords (PC, Obsidian, 2004)

10. Wizardry 8 (PC, SirTech, 2001)

 

Småfrekt at jeg ikke fant plass til Deus Ex, VTMB eller Morrowind. Eller Arcanum og Mount&Blade for den saks skyld. Ikke er jeg sikker på rekkefølgen heller bortsett fra 1. og 2. plass!

 

 

Edit: Bytta Civ4 med BTS naturligvis.

Endret av Godsaker
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes alle spill på listen bør få ett poeng. Jeg vet ikke selv en gang om jeg liker det ene spillet bedre enn det andre, bortsett fra nummer en, som er en ganske klar favoritt. Ti spill er litt lite, så hver serie får greie seg med en deltaker.

 

1. Deus Ex (PC, 2000)

2. Tetris (multi, 1984 ->)

3. Half-Life (PC, 1998)

4. Interstate 76 (PC, 1997)

5. Final Fantasy VI (SNES, 1994)

6. Grand Theft Auto: Vice City (PS2, 2002;PC, 2003)

7. Diablo II (PC, 2000)

8. Super Mario Bros. 3 (NES, EU:1991)

9. Legend of Zelda: ALTP (SNES, 1992)

10. Stunts (PC, 1990)

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Synes alle spill på listen bør få ett poeng. Jeg vet ikke selv en gang om jeg liker det ene spillet bedre enn det andre, bortsett fra nummer en, som er en ganske klar favoritt.

 

Vil berre slenge inn ein kommentar til dette og få det i mine innlegg, skal legge inn ei liste seinare.

 

Viss alle ti får eitt poeng må jo alle saman skrive ti spel dei meiner er jamngode, altså ingen kan rangere dei frå 1-10. Då vil jo spelet som blir med på flest lister automatisk vinne, uansett om det alltid ville vore på 10. plass på alle dei listene om ein faktisk skulle rangere dei. Det er vel ikkje urimeleg at dei fleste klarer å skilje mellom det spelet som dei meiner er det absolutt beste og det som dei plasserer sist på ei slik liste. Eg for min del veit at Ocarina of Time er ein klar førsteplass, så eg vil jo at det skal vinne, men viss kvart spel på lista får like mykje poeng er det jo ikkje mogleg for å meg å skilje mellom OoT og Diablo 2 til dømes. Ein burde få vektlegge kor mykje ein sjølv vil at eit spel skal vinne.

 

Ein treng jo ikkje å ha 10 spel på lista heller :)

 

Edit: Der rakk eg jaggu fristen.

 

 

1. The Legend of Zelda - Ocarina of Time (Nintendo, N64, 11. Desember 1998)

2. Diablo 2 (Blizzard, PC, 29. Juni 2000)

3. Half Life 2 (Valve, PC, 16. November 2004)

4. Half Life 1 (Valve, PC, 19. November 1998)

5. Gothic 2 (Pirahna Bytes, PC, 29. November 2002)

6. Resident Evil 4 (Capcom,GC, 11. Januar 2005)

7. Goldeneye (Rare, N64, 25. August 1997)

8. The Legend of Zelda - A link to the past (Nintendo, SNES, 21. November 1991)

9. Starcraft 1 (Blizzard, PC, 31. Mars 1998)

10. Age of Empires 2 (Ensemble Studios, PC, 30. September 1999)

 

Som alle andre her var det vanskeleg å velje. Top 1 var soleklar, 2 og 3 nesten like klare, men så vart det vanskelegare. Eg er 24 forresten. Legg merke til at dei fleste spela ligg rundt 2000, som forsåvidt passar godt med tida eg sikkert brukte mest tid på speling også.

Endret av LMH
Lenke til kommentar

Dette er etter alt å dømme ment å være en demokratisk kåring. Siden det sannsynligvis blir en del lister med store variasjoner er det ikke så viktig med individuelle rangeringer; det er mye viktigere at spillet er på listen enn hvilken plassering det har. Dessuten viser mange utsagn her at det alltid er en grunn til å ta rangeringene med en klype salt. Den komplekse modellen er forpliktende og setter for stor lit til individuell dømmekraft. Jeg vet hvilket spill jeg vil ha på topp - resten står i den rekkefølgen jeg kom på dem.

Lenke til kommentar

Som sagt, det er ikke jeg som har laget de, og heller ikke jeg som skal telle, men jeg tenker som så at når noen setter i gang et prosjekt som dette, som vil koste dem tid og krefter å gjennomføre, så er det minste vi kan gjøre å enkelt følge de spillereglene de setter opp?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette er etter alt å dømme ment å være en demokratisk kåring. Siden det sannsynligvis blir en del lister med store variasjoner er det ikke så viktig med individuelle rangeringer; det er mye viktigere at spillet er på listen enn hvilken plassering det har. Dessuten viser mange utsagn her at det alltid er en grunn til å ta rangeringene med en klype salt. Den komplekse modellen er forpliktende og setter for stor lit til individuell dømmekraft. Jeg vet hvilket spill jeg vil ha på topp - resten står i den rekkefølgen jeg kom på dem.

 

Ja, trur heller ikkje det er mange som klarer å skilje bestemt, og har ein klar fasit, på sitt 6. og 7. beste spel til dømes. Eg vil då heller seie at problemet ligg i antall spel på lista, kanskje hadde det vore betre med maks tre spel per person? Eventuelt min tre og max fem? Trur dei fleste vil klare å differensiere mellom 3-4 favorittar og gje dei poeng deretter. Det spelet som flest synes er eit bra spel og det vi samla sett synest er det beste er to forskjellige lister i mi meining.

 

No har alle lagt opp listene sine etter at det første får mest poeng og det siste minst, så det er i det heile tatt litt rart om ein skulle endre på poengsystemet no, sjølv om topp 10 uansett er topp 10.

 

Eg er helt med på at det blir ein del tilfeldigheiter ute og går, spesielt midt på skalaen til folk. Kunne det vore ein ide om dei tre første fekk meir poeng enn dei sju siste? Kanskje til og med dei 7 siste kan få like mykje?

Lenke til kommentar

Løsningen på dette problemet er bare å tenke seg godt om før man poster. Det er selvsagt vanskelig å skille spill i ulike sjangre, men det er mulig. Jeg mener feks at Monkey Island 2 når alt kommer til alt er et bedre spill enn Majora's Mask, selv om de er veldig ulike. Forskjellen er ikke stor dog, og den vil heller ikke gi stort utslag i poeng, nemlig ett. Jeg synes det er en tilfredsstillende måte å gjennomføre dette på.

Lenke til kommentar

En runde med nominasjoner, et par runder for å eliminere nominasjonene og en finale hvor man har x antall stemmer hadde vært mye mer nøyaktig. Som nevnt tidligere så er det vanskelig å skille favoritter når man skal nevne 10 stk. og det blir fort litt lotto om hvilket spill som vinner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

I avstemningen stemte jeg for at alle spill skulle få et poeng hver, nettop av den grunn som 'knerken' beskriver:

Kult initiativ! Men må innrømme at jeg reagerer på måten stemmene blir talt. Ville det ikke vært mer representativt hvis de individuelle listene ikke er rangert, men at alle spillene på listen får 1 poeng, isteden for 1-10? For å bruke min egen liste som eksempel, så har jeg rangert spillene i nøye gjennomtenkt rekkefølge basert på hvor godt jeg liker hvert spill, men jeg vil allikevel ikke si at jeg synes MGS3 er et ti ganger bedre spill enn Mass Effect. Skjønner du hva jeg mener?

Jeg kan skjønne at det virker litt overfladisk at vinneren av kåringen blir spillet som er nevnt på flest lister, men det ville vel likefullt blitt en verdig vinner til slutt? Det blir vel lettere for trådstarter å telle stemmene til slutt også?

 

Tror også at kanskje en kombinasjon av begge måtene å gi poeng for, kan være god. Eksempelvis at 1. plass får 3 poeng, 2. og 3. plass får 2 poeng, og resten 1 poeng.

 

Andre synspunkt på dette?

Lenke til kommentar

I avstemningen stemte jeg for at alle spill skulle få et poeng hver, nettop av den grunn som 'knerken' beskriver:

Kult initiativ! Men må innrømme at jeg reagerer på måten stemmene blir talt. Ville det ikke vært mer representativt hvis de individuelle listene ikke er rangert, men at alle spillene på listen får 1 poeng, isteden for 1-10? For å bruke min egen liste som eksempel, så har jeg rangert spillene i nøye gjennomtenkt rekkefølge basert på hvor godt jeg liker hvert spill, men jeg vil allikevel ikke si at jeg synes MGS3 er et ti ganger bedre spill enn Mass Effect. Skjønner du hva jeg mener?

Jeg kan skjønne at det virker litt overfladisk at vinneren av kåringen blir spillet som er nevnt på flest lister, men det ville vel likefullt blitt en verdig vinner til slutt? Det blir vel lettere for trådstarter å telle stemmene til slutt også?

 

Tror også at kanskje en kombinasjon av begge måtene å gi poeng for, kan være god. Eksempelvis at 1. plass får 3 poeng, 2. og 3. plass får 2 poeng, og resten 1 poeng.

 

Andre synspunkt på dette?

 

Tenkte på dette selv. Skal vurdere det! :)

Lenke til kommentar

1. Grand Theft Auto: Vice City(Ps2, Rockstar games, 2002)

2. Counter Strike: Source(PC,Valve,2004)

3. Crash Bandicoot (Ps1,Naughty dog,1996)

4. Battlefield 1942(PC,DICE,2002)

5. Gran Turismo 3(Ps2,Polyphony Digital,2001)

6. Timesplitters(Ps2,Free Radical Design,2000)

7. Half Life 2(PC,Valve,2004)

8. Fallout 3(ps3,Bethesda game studios,2007)

9. Halo 2(Xbox,Bungie studios,2004)

10. Bioshock(Ps3,2K Games/Boston/Australia,2007)

Lenke til kommentar

Silent Hill 2 (PS2, Konami, 2001)

Shadow of the collossus (PS2, Team Ico, 2006)

Final Fantasy 9 (PS1, Squaresoft, 2000)

Lost Odyssey (xbox360, Mistwalker, 2008)

Metal Gear Solid: Subsistance (PS2, Konami, 2006)

Final Fantasy 7 (PS1, Squaresoft, 1997)

Shenmue (Dreamcast, Sega AM2, 2000)

We love Katamari (PS2, Namco, 2006)

Mass effect (xbox360, Bioware, 2007)

Silent Hill: shattered Memories (Wii, Climax studios, 2010)

 

Jeg tror det er best om spillene får poeng etter hvor de er på listen, har en "hunch" på at det kanskje er litt lettere for mindre populære spill å komme med på listen da, enn hvis alle får samme poengsum.

Endret av g.i.r.l.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...