Gå til innhold

For mye av det gode? (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv ventet jeg med å kjøpe Cave Story+ da det kom ut, i tilfelle det havna i Humble Bundle, og jammen hadde jeg ikke rett.

 

Jeg er også enig i at det plutselig ble litt mye av disse pakkene nå i høst. I tillegg har jeg lagt til meg den tankegangen at jeg lar være å kjøpe indie spill på for eks. Steam, i tilfelle det havner i en Humble Bundle eller lignende. For min egen del er jo dette egentlig helt greit, da jeg allerede har nok av spill jeg burde spille gjennom, i tillegg til at jeg får da disse spillene for en billigere penge. Men jeg betaler vel og merke alltid minst 100kr, og deler det mest på utviklerne, deretter veldedighet.

 

Men jeg er litt uenig i det at disse spillene eventuelt mister potensielle 100% kjøp, da disse spillene blir lansert gjennom Humble Bundle etc. Så får de mye mer salg pga at folk ser på det som et tilbud, og dermed kjøper et spill de ellers ikke ville tenkt på å kjøpe. Så in the long run så tjener nok utviklerne mer på å lansere spillene gjennom disse bundlene. Men jeg syns og at sånn som med Cave Story+ som ble lagt til i Humble Bundle 4 under en måned etter at det kom ut, at det godt kunne vente et halvt år eller mer før de hadde lagt det til i en Humble Bundle.

 

I bunn og grunn er jeg egentlig bare positivt innstilt til Bundles, og at Indie spill får mer omtale enn de ellers ville fått pga dette er jo ikke å stikke under en stol.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke kjøpt et eneste en av spillene i Humble Indie Bundle 4, da ingen av spillene var spesielt interesante for meg, og jeg har 200+ uspilte spill på steam fra før av. Men vinter salget og oppdragene lagt ut på steam gjorde at jeg slo til, dermed tjener utgiverne på meg og sikkert veldig mange andre som ellers aldri hadde lagt igjen penger hos de. Pluss at jeg får testet ut spill jeg ellers aldri hadde rørt. (Dette er vel egentlig mest pga steam, ikke pga Humble)

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror du har helt rett i at spill er i en utvikling hvor de devalueres, og jeg tror også at enkelte kan 'mettes' på spill når de uansett ikke har tid til å spille alt. Dette er noe vi ser også på f.eks. App Store, og sent i en konsolls livssyklus når mange spillere har 30-50 spill eller mer i hylla fra før. Det å 'samle' gir mest mening når man har få spill fra før.

 

Men jeg er ikke helt sikker på om det er et problem i og for seg. Så lenge utviklerne klarer å finne på konsepter som høres spennende ut tror jeg ikke spill kommer til å slutte å selge; selv kjøper jeg i hvert fall fortsatt spill på billigsalg til tross for at jeg har hundrevis av spill på Steam jeg ikke har fullført.

 

Så lenge prisene er lave trenger jeg ikke nødvendigvis spille hvert eneste spill så mye, og jeg velger rett og slett å ikke ha dårlig samvittighet over at jeg liker å samle.

Lenke til kommentar

Synes det er greit med noen av disse spillpakkene fra tid til annen, men jeg synes jo nesten at jeg får nye mailer fra Humble Indie Bundle folka før de gamle tilbudene har gått ut. Vurderte faktisk å merke avsender som "spam" her om dagen, for jeg har i alle fall mer enn nok spill.

 

Så ja, enig med artikkelforfatter her. Tullete å kaste penger ut av vinduet på denne måten (for utviklerne).

Lenke til kommentar

Jeg har kjøpt en masse pakker og er veldig fornøyd. Hadde neppe kjøpt spillene ellers. Jeg er uenig med artikkelforfatteren og mener dette kan være med på å skape et større marked for indiespill, som har en anslagsvis svært liten andel av spillmarkedet i dag. Det var på denne måten at piratkopiering bidro til å skape et kjempemarked for spill, i første omgang. Billig (gratis tilgang), gjorde en hel generasjon spillavhengige.

 

Om man har gitt mer for noen spill, hva så? Da har man jo bare støttet de utgiverne litt ekstra, så kan man heller få et annet spill billig. Ser ikke helt problemet der.

Endret av Avien
Lenke til kommentar

At kultur koster mindre enn før virker til å være tifellet over hele fjøla, men samtidig er utvalget bedre enn noensinne, jeg tror ikke en "devaluering" kommer til å gå ut over produksjonen. Og priser som feks 10 euro er for dyrt for indie-spill i mine øyne, de er ofte oppskrytt, og selv blockbustere som er en måned eller to gamle koster under 200 kroner. Er de ett år gamle, så får man de for enda mindre.

 

AtW

Lenke til kommentar

For mitt vedkommende, har jeg kjøpt spill jeg sikkert ikke hadde kommet over ellers ? som jeg ikke en gang hadde hørt om.

 

Kun to av dem kjente jeg til og kunne tenkt meg, de andre er enten bonus, eller diskfyll som aldri blir spilt.

 

Indie bundles til XBox hadde forøvrig vært interessant, for min del i alle fall, som ikke bryr meg særlig om å spille på PC.

Lenke til kommentar

Tja. Skal du ha et spill med en gang det kommer, må du nok belage deg på å betale mer.

 

Akkurat i det en slik ny måte å distribuere spill på kommer, vil man selvsagt få noen rare utslag som med Cave Story her. Men det jevner seg nok ut etter hvert.

 

Jeg hadde ikke kjøpt det om det ikke var med i Humble Bundle(jeg hadde ikke hørt om det en gang), og du hadde sikkert ventet dersom du visste det ville komme. Etter en stund vil nok utviklerne jevne det ut og vente litt ekstra før de putter spillene sine i slike pakker, eventuelt skru ned prisene ved første lansering.

Lenke til kommentar

Om Cave Story+ er et dårlig eksempel (jeg er ikke helt enig i at det er det, men for diskusjonens skyld) kan man bruke InMomentum i stedet. Vi skrev artikkel om at det var lansert 1. november. Tidlig i desember dukket det opp i Indie Gala-bundlen. Da hadde det altså vært på markedet i litt over en måned.

 

Jeg tror dette er uheldig. Jeg mener at slike bundles kan være svært nyttige for indieutviklere og bransjen som helhet, men det bør være en slags moderasjon her. Hvis markedet oversvømmes tror jeg de nye kundene mister interessen etter hvert, mens terskelen for å betale "fullpris" bare øker hos de som utgjør det eksisterende kundegrunnlaget for indiespill.

Lenke til kommentar

Om Cave Story+ er et dårlig eksempel (jeg er ikke helt enig i at det er det, men for diskusjonens skyld) kan man bruke InMomentum i stedet. Vi skrev artikkel om at det var lansert 1. november. Tidlig i desember dukket det opp i Indie Gala-bundlen. Da hadde det altså vært på markedet i litt over en måned.

 

Jeg tror dette er uheldig. Jeg mener at slike bundles kan være svært nyttige for indieutviklere og bransjen som helhet, men det bør være en slags moderasjon her. Hvis markedet oversvømmes tror jeg de nye kundene mister interessen etter hvert, mens terskelen for å betale "fullpris" bare øker hos de som utgjør det eksisterende kundegrunnlaget for indiespill.

 

Men tror du det kommer til å bli færre indiespill om hvert enkelt spill koster mindre enn før?

 

AtW

Lenke til kommentar

Men tror du det kommer til å bli færre indiespill om hvert enkelt spill koster mindre enn før?

Jeg vet ikke. Men jeg vet at om man ikke klarer å få tilbake pengene man har investert i utviklingen, lager man heller ikke flere spill. Alternativt investerer man mindre summer neste gang.

Endret av Joachim_F
Lenke til kommentar

Men tror du det kommer til å bli færre indiespill om hvert enkelt spill koster mindre enn før?

Jeg vet ikke. Men jeg vet at om man ikke klarer å få tilbake pengene man har investert i utviklingen, lager man heller ikke flere spill. Alternativt investerer man mindre summer neste gang.

 

Kanskje, jeg skjønner hva du mener, men samtidig, når man ser på video og musikk, har det ikke vært sånn at det har blitt "mindre verd", samtidig er kulturproduksjonene høyere enn noensinne på disse frontene? Jeg er ikke så sikker på at det nødvendigvis er noen uheldig utvikling.

 

AtW

Lenke til kommentar

Kanskje, jeg skjønner hva du mener, men samtidig, når man ser på video og musikk, har det ikke vært sånn at det har blitt "mindre verd", samtidig er kulturproduksjonene høyere enn noensinne på disse frontene? Jeg er ikke så sikker på at det nødvendigvis er noen uheldig utvikling.

Strengt tatt tror jeg video og musikk har hengt etter spill en stund her, ettersom spillkjøpere var raskere til å omfavne digital distribusjon, og at det man opplever i de markedene er det samme som det vi har opplevd allerede.

 

Jeg nevnte The Indie Gala i forrige post, forresten. Ta en titt på http://www.indiegala.com/ .

 

Her selges fem spill. De fleste er rimelig nye, og de fleste har fått en relativt god mottakelse. Betaler man mer enn gjennomsnittet får man dessuten to ekstra spill.

 

Og hva er gjennomsnittet? 1,72 dollar (samlet fullpris - 140 dollar, i følge nettstedet). Jeg tror de skal selge temmelig mye for at en forretningsmodell hvor den gjennomsnittlige kunden betaler 1,72 dollar for fem spill lønner seg for de involverte utviklerne, spesielt når vi tar i betraktning at en ikke ubetydelig del av pengene går til veldedighet.

 

Så hvis dette er en indikasjon på hvor markedet er på vei tror jeg det er god grunn til bekymring.

 

Edit: Det er enda et bonusspill, så totalt er det åtte spill i bundlen pluss seks musikksamlinger.

Endret av Joachim_F
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Det jeg liker best med Humble Indie Bundle, som jeg ikke syns IndieRoyale og Gala gjør like godt, er å promotere multiplatform. Jeg ser for meg en lys fremtid der vi slipper å sitte med Windows og kan spille på feks Linux istedet.

 

For ikke å snakke om at man får lastet ned spillet, i tillegg til å få koder til både Steam og Desura, som forsterker følelsen av at man "eier" spillene, de er ikke "låst" til en platform eller tjeneste.

 

Jeg betaler som oftest like under halvparten av det pakken ville kostet (40$ nå til jul). Delvis fordi jeg eier mange av spillene, og delvis fordi jeg aldri ville kjøpt et par av spillene ellers. Har hendt at jeg la på litt ekstra hvis det kom noen bonuser eller at jeg likte spillene overraskende godt.

 

For min del kunne de operert med en minimumspris, så lenge de beholdt det som gjør Humble så bra, nemlig multiplatform og koder til Steam+Desura. Ville kjøpt pakken selv om jeg eide samtlige spill pga dette.

Endret av Slettet+214asdf125
Lenke til kommentar

Jeg synes ATWindsor har et ekstremt relevant poeng. At devaluering av media skal føre til redusert produksjon har jo vært et av bransjefolk og analytikeres hovedargumenter mot både piratkopiering, prisdumping og løsninger som Spotify, etc., men erfaringen tilsier jo nettopp at det som skjer er det totalt motsatte, nemlig økt produksjon. Som forbrukere har vi aldri hatt større utvalg og mer fordelaktig prising, og markedet totalt sett er jo større enn noensinne. Det virker for meg som om det største "problemet" med dagens situasjon er at grunnet det store utvalget vil hver enkelt produsent nødvendigvis få en mindre del av kaka.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...