Gå til innhold

er ibm 60GXP så dårlig som rykte tilsier?


ebola

Anbefalte innlegg

Har en IBM 13.5Gb, usikker på serien (gammel!!), aldri hatt noen brob. med den.

Har oxo en IBM 60GXP 60Gb, samme her , ingen problemer i det hele tatt, og denne har vært kjørt HARDT... (4-5 downloads og ditto upload i lange perioder 24/7 )

 

Begge kjøles med 80mm i dragon tower. Tror temp spiller en rolle her..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noen mener at IBM'diskene bråker noe helt vanvittig, men det som er *genialt* er jo at hvis du vil at de skal leve lenge, må du ha god kjøling, og den overdøver hard-disken (i alle fall hos meg). Viftestøy som er konstant er mye mer behagelig å høre på enn de utrolig irriterende hard-disklydene.

smak og behag, men kvalitet burde være et faktum. spesielt hos IBM. tenk at "grunnleggeren" av pc'en skal lage noe som ryker i et sett. Min Quantum Bigfoot 5.2" bråker mer en min IBM, selv om den har både mindre kapasitet og tetthet.Men den er nå både gammel og oppegående :wink:

Lenke til kommentar

Personlig liker jeg Western Digital sine disker best, blant annet fordi den eneste disken som har dødd i en av mine maskiner var en IBM 75GXP.

 

Sjekk denne geniale siden her

http://www.storagereview.com/comparison.html

z_ibm_ultrastar36zx.jpg

Original image ©IBM_Corporation

 

Mykje god lærdom :smile:

 

_________________

[Edit : link]

pc.gif

[RCG]Balthazar

 

[ Denne Melding var redigert av: [RCG]Balthazar på 2002-02-19 11:29 ]

Lenke til kommentar

For ca 2 uker siden kjøpte jeg en 45 gig 75GXP på qxl for å sette i RAID med min eksisterende. Lo and behold ! da jeg kom hjem med den hadde den tatt kvelden - mistenker at temperatursvingninger har noe med saken å gjøre.... Vel, den ble sendt rett til RMA hos IBM.

 

Det fortsetter: I går satt jeg og dilla med PC'en som vanlig, og hva skjer ? 75gxp'ern som jeg hadde fra før begynner å oppføre seg HELT likt. Sender vel den inn også da... Men når jeg får tilbake erstatninger for disse to, så skal de selges ASAP.

Tenke seg til at jeg ville kjøre de i RAID. Snakker om høy risiko.

 

*bestiller WD*

Lenke til kommentar

Har 2 gxp75. Begge bråker noe for jævlig. Skal bort til komplett å få et par nye disker tenker jeg. Kjørte de 1 års tid i raid 0 på abit kt7. Den ene gikk fyken og alt jeg hadde forsvant :sad: Var kjedelig. Så jeg håper de nye diskene (fra annen serie) skal virke bedre. Gxp60 er vel noe bedre? fortsatt rart at de lager en "ny" serie med lavere "navn".

Lenke til kommentar

2 tips jeg har hørt ang. 75GXP (og kanskje andre IBM disker også)

 

1...Sørg for å holde diskene kjølige!

2...Ikke kjør IBM disker i RAID

 

Kjenner 3 stykk mennesker som har kjørt 75GXP og 60GXP disker i RAID, og alle har hatt problemer. Disse har etterhvert byttet til WD og Seagate. Personlig kjører jeg bare WD (har også en Quantum disk)

Lenke til kommentar

Quote:


On 2002-02-19 10:57, Smirnoff skrev:

2 tips jeg har hørt ang. 75GXP (og kanskje andre IBM disker også)


1...Sørg for å holde diskene kjølige!

2...Ikke kjør IBM disker i RAID


Kjenner 3 stykk mennesker som har kjørt 75GXP og 60GXP disker i RAID, og alle har hatt problemer. Disse har etterhvert byttet til WD og Seagate. Personlig kjører jeg bare WD (har også en Quantum disk)


 

 

2x60GXP 40GB diskene mine er:

 

1. Varme...

2. I raid...

 

Håper dem ikke klikker...

 

Tok opp dette med bytte av 60GXP for en tid tilbake. Har dem fortsatt som dere ser og har ingen problemer med dem.

 

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?top...c=6248&forum=62

 

[ Denne Melding var redigert av: Akke på 2002-02-19 13:12 ]

Lenke til kommentar

Guess what!

Jeg kjøpte en IBM 60GXP sist august som oppførte seg rart i helga. Den ville ikke boote før jeg satt den på en ATA-33 kabel. Jeg kom meg inn i wondows og kjørte IBM SmartDefender som sa noe lignende dette på engelsk: "Det anbefales å ta backup av disken for den vil sannsynligvis crashe i løpet av kort tid."

Dette var ikke kult, for jeg har ikke 60GB ledig til å ta backup. Kjenner andre som klager over sine disker. Kjøp WD (eller Samsung).

 

Dipper

Lenke til kommentar

Kjøpte meg ny harddisk i går. Det ble vanskelig å velge, gitt.

 

Har hørt mye dritt om IBM 75GXP og 60GXP, samt at disse støyer mye og utvikler mye varme (ikke bra i en nesten lydløs PC. Har en 34GXP nå). Altså var ikke IBM et alternativ.

 

WD var et enda mindre alternativ enn IBM. Har selv hatt problemer med WD, jeg kjenner folk som har hatt problemer med WD, og jeg har hørt om mange som har hatt problemer med WD.

 

Maxtor har jeg også hatt noe problemer med tidligere, samt at jeg har hørt mye dritt om dem og. Dermed : Ikke Maxtor heller.

 

Og hva står en igjen med da? De aller fleste web-shopene selger kun WD og IBM, evt. også Maxtor. Så det ble Seagate og Multicom. Ikke det billigste alternativet, men jeg kan i hvert fall føle meg sånn relativt trygg...

 

Har en IBM 34GXP nå, og har ikke hatt noe problem med den, men den støyer litt, da...

Lenke til kommentar

Jeg har flere IBM disker, og har alltid vært meget fornøyde med dem. Men: det står jo ikke noe om de typebetegnelsene dere bruker utenpå diskene så langt jeg kan se, så hvordan i huleste vet man hvilke IBM-disker man egentlig har? Takker for svar!

 

[ Denne Melding var redigert av: Klaus Nordby på 2002-02-20 23:37 ]

Lenke til kommentar

NEI!! de er ikke nødvendigvis så dårlig som ryktet skal ha det til (tror dette ryktet er noe som henger igjenn etter 75GXP.

Men!! det er noen som har hatt feil på disse diskene også, om dette er feiler som oppstår oftere enn på andre disker skal jeg ikke uttale meg om.

Fakta er at dette er skikkelig kjappe disker for en billig penge....sikkert noen som vet om disker som er SÅ mye bedre eller SÅ mye billigere...osv. osv.

Har selv to 40Gb(60GXP) som jeg har kjørt i Raid0 i 1år nå uten ett eneste problem...på en oc maskin...

 

mvh

Thunder

Lenke til kommentar

Alle jeg kjenner som har/har hatt IBM disk har hatt problemer med 'bad sectors'. En av de fikk riktignok ny, men denne tok kvelden et par måneder etterpå (Ganske utrolig).

 

Utifra de erfaringene jeg har gjort, sammen med andres så undres jeg over hvorfor IBM fortsatt selger harddisker. Har aldri vært borti noe mer dritt (unnskyld utrykket, men det er passende) enn IBM. Det er ikke nok med feilene, men en IBM disk utvikler jo mer varme enn 2 Western disker tilsammen, og støyen til IBM ligger jo også langt over konkurentene.

 

Personlig så har jeg nå en Western Digital 100MB Special Edition med 8MB cache. I alle tester jeg har lest så er det den raskeste IDE disken på markedet, noe som jeg kan absolutt kan bekrefte. Den er også veldig støysvak og den er heller ikke så veldig varm, selv etter heftig bruk (Man brenner ikke fingern når man tar på den, som man gjør med IBM disker).

 

Mvh

 

CKY

Lenke til kommentar

Har en 40GB 75GXP hjemme, og den er nå over 1 år gammel, og har aldri hatt noe tull med den.... Kjapp som f*** er den også.

 

Har riktignok hatt den i en kjøleramme hele tiden, og systemet mitt kjører også 2x120MM kabinettvifter i et stort serverkabinett, så temperaturen har aldri vært noe problem (har under 25 grader i kassa etter flere timers på full kapasitet)

 

Har nå også investert i 2 stk 40gb 60GXP disker, og disse ser også ut til å funke veldig bra.... Disse står forøvrig ikke i noe kjøleramme, så vi får jo se hva som skjer....

 

At disse diskene bråker skjønner jeg ikke..... Jeg synes de er helt lydløse jeg (hører bare såvidt at de spinner opp dersom jeg nilytter med øret inntil kassa.... men de overdøves kanskje av de 2 120mm viftene.... :smile:

 

Støy er uansett ikke noe jeg gidder å vektlegge.... Etter å ha jobbet i flere år med bygging/installasjon av servere er jeg vant til sus og støy fra maskiner :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...