Gå til innhold

Rimelig stasjonær med SSD og god skjerm


Anbefalte innlegg

Jeg har fått ansvaret for å utstyre mine foreldre med en nye stasjonær. PCen skal hovedsaklig brukes til skriving, surfing og se en og annen film. Altså er jeg ikke ute etter en kraftmaskin.

 

Jeg har tenkt at maskinen bør inneholde en SSD disk. De trenger ikke mye lagringsplass, men en kjapp harddisk i from av SSD unner jeg dem. Jeg ser også for meg en full HD-skjerm, gjerne stor.

Jeg har ikke fått noe konkret budsjett, men jeg tenker i utgangspunktet +/- 5000,-

 

Forslå gjerne alternativer utenfor dette budsjettet også.

 

Forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tviler sterkt på at du klarer å skaffe en ny pc som innholder SSD-disk og som skal spille av full-HD, pluss skjerm for 5000 kr...

 

Stasjonære pcer med SSD-disk må du opp i 10 000 kronersklassen. Selv en pc med SSD-disk på 128 GB vil fort komme på over 10 000 kr, uten skjerm.

 

Når man har krav til spesifikasjoner, kan man ikke ha krav til pris..

Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at du klarer å skaffe en ny pc som innholder SSD-disk og som skal spille av full-HD, pluss skjerm for 5000 kr...

 

Stasjonære pcer med SSD-disk må du opp i 10 000 kronersklassen. Selv en pc med SSD-disk på 128 GB vil fort komme på over 10 000 kr, uten skjerm.

 

Når man har krav til spesifikasjoner, kan man ikke ha krav til pris..

Hva baserer du disse påstandene på? En 128 GB SSD koster typisk ~1600 kr og opp. Sett sammen en maskin uten harddisk til 3400 kr, legg til en SSD, og vips...

 

99ed472490380495eb6bbcf65874e6a0.png

 

fra Dustin

 

edit: det er endel innsparing igjen før du klarer å klemme inn en skjerm i det budsjettet, men 10 000 kr for en maskin med SSD er vel en smule overdrevet

 

edit2: justert forslag under

 

ee3b90b99152ccd050098b896842f910.png

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Tviler sterkt på at du klarer å skaffe en ny pc som innholder SSD-disk og som skal spille av full-HD, pluss skjerm for 5000 kr...

 

Stasjonære pcer med SSD-disk må du opp i 10 000 kronersklassen. Selv en pc med SSD-disk på 128 GB vil fort komme på over 10 000 kr, uten skjerm.

 

Når man har krav til spesifikasjoner, kan man ikke ha krav til pris..

Hva baserer du disse påstandene på? En 128 GB SSD koster typisk ~1600 kr og opp. Sett sammen en maskin uten harddisk til 3400 kr, legg til en SSD, og vips...

 

99ed472490380495eb6bbcf65874e6a0.png

 

fra Dustin

 

edit: det er endel innsparing igjen før du klarer å klemme inn en skjerm i det budsjettet, men 10 000 kr for en maskin med SSD er vel en smule overdrevet

 

hvor skal OSet komme fra? piratebay? fyfy

Lenke til kommentar

Hvorfor skal 2 godt voksne mennesker som er innom nettbank, nyheter og litt sånt ha SSD og masse kraft? De er vel glade til om det skjer noe når de trykker og jubler når bildene ser bra ut?

Fordi det gjør at de kan leve med maskinen i fem+ år før Windows har degradert ytelsen sin så mye at de får lyst på ny.

 

Det er ingen problem å få maskin med SSD og skjerm til 5000,- så lenge det er greit at det er en billig skjerm. Min nye stasjonære jeg kjøpte meg et par uker siden ser slik ut: (Jeg hadde SSD-disk fra før)

 

Silver Power SP-SS750M 750W PSU 549,00

Kingston DDR3 HyperX blu 1600MHz 8GB 349,00

Cooler Master Hyper 212 Plus CPU Kjøler 355,00

Intel® Pentium® Processor G850 599,00

Fractal Design Define Mini Sort 699,00

ASUS P8H67-M PRO B3 799,00

= 3350,-

 

Går du ned fra det kabinettet og den PSU-en (som var på tilbud til 50% av full pris) til noe rimeligere og legger til en SSD som (Crucial m4 SSD 2,5" 64GB 899,00) sitter du igjen med omtrent 1200,- å bruke på skjerm.

Lenke til kommentar

Eventuelt så kan dere jo kjøpe ferdig (da uten ssd), og en større skjerm (vet ikke hvordan bildekvaliteten er på skjermen, men god nok?)

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=646342#extra

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657552

 

 

Eventuelt hvis du vil bygge den for dem, så kan jo dette være et alternativ:

(vær obs på at jeg ikke er 100% sikker om den kan kjøre full hd filmer, og hva slags utstyr dere trenger)

 

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1028065&su=018B6F81-8C7A-4C1C-8F53-BDD44DE06949

Endret av BSn
Lenke til kommentar

Jeg regna med at TS var såpass oppegående at han klarte å holde maskinen oppe softwaremessig såpass at det med gammal og full av drit windows ikke ville skje... :)

Jeg kan ikke snakke for trådstarter, men min prioritet #1 når jeg setter sammen maskinvare for familie og andre mindre kyndige datamessig er å minimere mengden support og vedlikehold jeg må gjøre. Å velge en platedisk over en SSD (og spare 300,-) fordi det bare tar et par timer å reinstallere Windows og alle applikasjoner og bookmarks og sette opp epost på nytt gir en veldig lav timelønn etter et par år.

Lenke til kommentar

Jeg regna med at TS var såpass oppegående at han klarte å holde maskinen oppe softwaremessig såpass at det med gammal og full av drit windows ikke ville skje... :)

Jeg kan ikke snakke for trådstarter, men min prioritet #1 når jeg setter sammen maskinvare for familie og andre mindre kyndige datamessig er å minimere mengden support og vedlikehold jeg må gjøre. Å velge en platedisk over en SSD (og spare 300,-) fordi det bare tar et par timer å reinstallere Windows og alle applikasjoner og bookmarks og sette opp epost på nytt gir en veldig lav timelønn etter et par år.

Slik tenker jeg også. Jeg har ikke SSD selv, og jeg bruker og vedlikeholder maskinen såpass at jeg ikke har noe problemer, men jeg bor ikke hos foreldrene mine. Målet er akkurat som JondoeMAKT sier, minimere behovet for support eller telefoner til meg.

Takk for gode forslag

De fra Dustin, må maskinen bygges selv eller velger du bare komponenter så setter de den sammen?

 

Jeg så også på de rimeligere kontormaskinene fra multicom. Har noen erfaringer med disse?

Lenke til kommentar

Forslagene mine er selvbygg.

Har ikke erfaring med Multicom, men har hørt de er vanskelige å ha med å gjøre når det kommer til reklamasjon på maskiner de har bygd.

Skal du ha en fiks ferdig maskin ville jeg sett på Komplett sine alternativer.

 

 

Flott at du klarer å bygge en pc til så lav pris, men føler du glemmer å lese kravspec..

 

Jeg siterer:

".... full-HD, gjerne stor skjerm..."

En stor skjerm i dag er ikke 21 tommer, da må man opp i 27".

 

Du må ikke gi falske forhåpninger til Ola Dunk om at han kan bygge seg en PC og at det er lett og billig. Det krever sitt å sette alt dette sammen, jeg har selv vært i bransjen i over 12 år. Ett lite feiltrinn her så begynner det bli kostbart.

 

Kjære trådstarter:

Kjøp dem en ferdig bygget pc, med skjerm. Så får dem fabrikk garanti!

Ikke tenk på SSD, dem klarer seg lenge med vanlig disk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...