Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Ta opp fag, hvilke er lette?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er i militæret for tiden og har derav en del tid til disp. Tenkte derfor å bruke anledningen til å forbedre vitnemålet.

 

Planen er som følger:

 

Fag ut:

1. International Engelsk

2. English Socialstudies

3. S1

4. S2

 

Fag inn:

1. Geofag

2. ?(vet ikke hva fag, et lett ett i så fall. Slepper å være realfag)

3. R1

4. R2

 

Fag som evt kan tas opp:

1. T1 (når man først er i gang med R-matte er det vel like greit å knuse igjennom T1 og få en 6'r)

2. IT 1+2 (om det blir tid. Tviler på det egentlig da jeg vet at dette ble et ganske ambisiøst prosjekt)

3. Alle Muntlige fag

 

jeg vet ikke helt om det siste punktet mitt, men det høres jo relativt enkelt ut. Du får et emne og 48timer på å forberede deg, og Geografi, Samfunnsfag osl. er vel ikke akkurat den vanskeligste teorien å til-nære seg ila kort tid. Vet det kanskje er litt naivt å si, men etter at man har gått et års-studium i medisin og marint(som jeg har) får man vel et annet perspektiv på hva som er vanskelig og hva som er lettere.

 

Takker for all input du gidder å gi!:p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker som det faget skal være et VG2/VG3-programfag, så samfunnsfag og geografi er vel uaktuelt. Du kan prøve det med sosiologi; har hørt om (ikke fullt så skoleflinke) folk som har prestert femmere uten å åpne boke før tre dager før eksamen...

 

Husk at du må ha begge 'delene' av to programfag; ta det i betraktning om du ikke allerede har to.

 

EDIT: Du kan jo også ta Matematikk X i tillegg til R1+R2 om du har tre VG2-programfag.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Det virker som det faget skal være et VG2/VG3-programfag, så samfunnsfag og geografi er vel uaktuelt.

Om du mente fagene han listet var programfag, og derfor begrenser valgene hans til disse, er ikke det helt korrekt. T1, for eksempel, er ikke et programfag.

 

Uansett: Jeg vil grenseløst støtte å ta opp R1-R2. De gir både utrolig mange muligheter, i tillegg til verdifull kunnskap.

Lenke til kommentar

Om du mente fagene han listet var programfag, og derfor begrenser valgene hans til disse, er ikke det helt korrekt. T1, for eksempel, er ikke et programfag.

 

Uansett: Jeg vil grenseløst støtte å ta opp R1-R2. De gir både utrolig mange muligheter, i tillegg til verdifull kunnskap.

Det var det at han skulle bytte ut fire programfag, så da antok jeg det skulle være fire nye programfag, og dermed kunne ikke 1T, Samfunnsfag, etc. være av disse.

 

Samfunnsfaglig engelsk er et programfag, og må erstattes av et annet programfag.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Selv om S1+S2=R1, så kan jeg ikke bare ta R2, for da overskrider jeg antall timer på programfaget. Jeg må derfor ta vekk S1 og S2, for å så fylle på med R1 og R2.. idiotisk og tungvindt.

 

Tror man bare kan ha ett matte-programfag.

 

Det er fag som skal ut, inn, og forbedres på vitnemålet mitt. GeofagX er et 3 timers programfag som faktisik gir realfagspoeng. Men jeg trenger et programfag til.

Så tenker jeg på fag jeg kan ta opp etter det.

 

Noen som har erfaring med å ta opp Muntlig-karakterer på vgs her?

Lenke til kommentar

Noen som vet om man kan ha karrakter fra P-matte, T-matte og R-Matte på vitnemålet samtidig?

2T eller 2P tror jeg ikke kan være på samme vitnemål som R1, men matematikk X kan man ha sammen med R1.

 

Om du har tre femtimersprogramfag på Vg2, så kan du ta Geofag X som ditt fjerde Vg2-programfag.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Man kan kun ha enten 1P eller 1T på vitnemålet samtidig i første klasse. I andre klasse så kan du kun ha en av disse 2P, 2T, S1 eller R1 (Dersom du tar R1, da kan du også ta X-matte). I tredje klasse må du fortsette med faget, for eksempel enten S2 eller R2.

 

Se side 10 i dokumentet under.

 

Kilde

Lenke til kommentar

Bare for å informere så har jeg på vitnemålet

 

Vg2:

IT 1

International Engelsk(skal byttes ut)

S1

Fysikk 1

 

Vg3

IT 2

English Socialstudies(skal byttes ut)

S2

Du kan da bytte ut internasjonal engelsk med f.eks Geofag X eller X-matte, fordi du vil ha nok timer uansett. (30 vs 32)

 

X-matte er et litt merkelig mattefag, har hørt at det inneholder en del tallteori og siikt.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

hmm, får ta en titt nærmere på denne X-matten.

 

Men er det noen som har erfaring fra Eksamen i muntlige fag? feks, samfunnsfag, naturfag osv?

Tar du muntlige fag som privatist får du IKKE 48timers eksamen, men derimot privatisteksamen som betyr at du får oppgaven 30 minutter før selve eksamen og så skal du inn å overbevise sensor med kunnskapene dine. Med gode allmennkunnskaper er det relativt greit å få 3-4 med minimalt med forberedelser, 5 og 6 krever at du tydelig kan noe.

 

Cobos

Lenke til kommentar

20/30 min med forberedelse med bøker, egenproduserte tekster og utskrifter som hjelpemidler. Deretter 15/20 min hos en eksaminator og sensor.

Historie har ofte kun ett tema du skal vie kunnskap i.

Naturfag, Engelsk og Norsk er tredelt med forskjellige tema.

 

Men muntlige eksamener er lokalgitt og forskjeller kan derfor forekomme.

 

Det er nok de som spaserer inn på en muntlig eksamen og klarer å oppnå gode karakterer, men det er langt flere av disse som stryker. Skal man ha gode karakterer må man ha kjennskap til innholdet i pensum.

Lenke til kommentar

20/30 min med forberedelse med bøker, egenproduserte tekster og utskrifter som hjelpemidler. Deretter 15/20 min hos en eksaminator og sensor.

Historie har ofte kun ett tema du skal vie kunnskap i.

Naturfag, Engelsk og Norsk er tredelt med forskjellige tema.

 

Men muntlige eksamener er lokalgitt og forskjeller kan derfor forekomme.

 

Det er nok de som spaserer inn på en muntlig eksamen og klarer å oppnå gode karakterer, men det er langt flere av disse som stryker. Skal man ha gode karakterer må man ha kjennskap til innholdet i pensum.

 

God input her nå.

 

Sikker på at naturfag er tredelt? synst å ha sett eksamener som dreier seg om ett tema:\

Lenke til kommentar

Som nevnt, er muntlige eksamener utarbeidet lokalt og det kan derfor være forskjeller.

Men det typiske i naturfag for privatister er:

-et tema man får forberede seg i 20/30 min med ( eks: solen som energikilde)

-Et tema man får vite om når du er ferdig med det første, og dette er da uforberedt( eks: økosystemer)

-Sist er en teoretisk/praktisk del, hvor du forklarer et eksperiment eller bruk av utstyr (eks: mikroskopering)

 

Men husk at naturfag for privatister har en skriftlig del også. Det er en eksamen med 30 spørsmål og flervalgsvar. Den dekker hele pensum. Karakteren blir gitt etter en samlet vurdering av muntlig og skriftlig. Dvs om du har 30/30 riktige på skriftlig kan du allikavel få en dårlig karakter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...