Gå til innhold

Interferance i stue høyttalere fra htpc


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har møtt på ett snodig problem.

 

Etter jeg flyttet kjøpte jeg ny tv. Samsung 46" D8005 serien.

Har koblet som følger.

 

HTPC -> HDMI (skjermkort) -> Pioneer VSX-2016 -> Samsung Tv.

 

Når jeg skrur på HTPC og forsterker kommer det en lav brumlelyd i subben. Hører litt etter og ser på lysdioder for harddisk så stemmer lyden godt overens med flashingen. Med andre ord, det er interferance fra harddisken som jobber.

 

Jeg hadde lignende oppsett før men da brukte jeg HDMI kun til lyd. Kjørte bilde direkte fra SVHS(Ja jeg hadde tv med rumpe) til tv. Ingen problem med lyd eller bilde.

 

Har forsøkt og bytte skjermkort for å se om det er noe der som gjør det men uten hell. Har forsøkt nye drivere, ingen endring.

 

Til info, denne lyden starter idet jeg skrur på HTPC, altså før BIOS bilde er kommet opp.

 

Jeg regner med det kan være ett jordings problem, men da er jeg ute på tynn is. Hva kan jeg teste og hvordan ? Forferdelig frustrerende lyd. Den er lav og "eksisterer" kun i sub, så den er dyp.

 

noen kreative gode forslag ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke uvanlig at det blir støy på lydkort. En PC er et svært vanskelig miljø for analog elektronikk pga all støyen som genereres fra de digigale kretsene.

Jeg fikk ikke mitt stereoanlegg støyfritt før jeg tok i bruk en ekstern DAC med egen strømforsyning.

 

Men når man ønsker lyd via HDMI fra PC så blir det komplisert.

 

Edit: dette ble jo tullete, jeg hadde bare analoge lydkort i tankene. Gjelder ikke HDMI utgang.

Endret av Hårek
Lenke til kommentar

Nei, glem tanken om dårlig jording i veggen. Det er ikke slik ting fungerer.

 

Støy pga jording kommer av det vi kaller jordsløyfe. Det betyr at signaljord kan gå flere veier.

Det problemet dukker gjerne opp når man har jordet stikkontakt og kabel-TV. Da man ha galvanisk skille på antennekabelen, av flere grunner.

Det kan også bli problemer når man kobler sammen PC og TV, avhengig bla.a om enhetene er koblet til jordet stikk eller ikke.

Feilsøking av problemet kan gjøres ved å bryte jordkoblingen på hver komponent.

 

 

Har en DAC kjøpt på Hi-Fi klubben. Men disse er bare for stereo, regner med at du ønsker surround lyd?

 

 

Lenke til kommentar

Litt enklere forklart.

Jordsløyfe kan oppstå når du har mer enn én jording mellom apparatene. Har du en forsterker koblet til en PC og disse står på samme kurs så har du to jordinger mellom forsterker og PC.

 

- Jord fra strømtilkoblingene og til apparatene.

- Jord fra lydkabelen mellom apparatene.

 

Hvis du da setter ett av apparatene på en annen kurs eller i en ujordet stikkontakt har du brutt sløyfa og kan ikke få jordsløyfe. En annen løsning kan være galvansik skille på lydkabelen. Dog kan disse ofte gi forværret lydkvalitet.

Lenke til kommentar

Heisann godtfolk.

 

Da har jeg testet med strøm fra en annen kurs og lyden (brumlelyden) fra subben ble vesentlig mye lavere. Men den var der fortsatt. Nå fikk jeg ikke testet med subb på annen jordsløyfe men virker som det har vært dette problemet samt noe mer.

 

Det er iallefall bedre :)

 

Hva kan jeg gjøre (pc messig) for å utelukke andre ting ?

 

som sagt, strøm/jording er ikke min sterke side :)

Lenke til kommentar

Hei igjen,

 

Blir grå i håret av dette.

 

Har testet rundt omkring med ledninger på forskjellige kurser. Sliter med og finne en ujordet padde med jordingskontakt :S (Alle uttakene i leiligheten er jordet)

 

Er det mulig at det er problem med Sub og ikke med pc ? Har gått gjennom alle kontakter i pc og alt henger fint i og jording er kjørt i chassis(etter slik jeg ser det iallefall)

 

Noen andre gode forslag ?

 

Jan Kåre

Lenke til kommentar

Oppdatering av post.

 

Har byttet kabel fra sub utgang til LCE inngang på suben. Det hjalp enormt på brumlingen. Det som var snodig var at det da oppsto en høy skrape lyd. Bedre forklart, static crackling noise. Den er ikke konstant og forsvinner ganske greit med avspilling av f.eks. musikk.

 

Men da er jeg helt ute på viddene hva det kan være. Har sjekket spenning i Hus og den er fin, Jord er helt topp (IFL min far som er utdannet elektriker)

 

Noen forslag ?

Lenke til kommentar

Og saken utvikles.

 

Er nå kvitt brumlingen. Men har istedenfor fått en høy hissing/Crackling lyd i høyttalere. Dette oppstår så lenge pc er på. Holder på og reinstallere win7 men lyden hyler i høyttalerene under installasjon. Dette da jeg har på TV med optisk ut til forsterker.

 

Bilde og lyd fra pc går gjennom forsterker, mens tv signal går HDMI rett til tv og lyd optisk til forsterker. Hjelper ikke og mute tv lyd eller bytte input selector. Samme lyd over hele fjøla.

 

Rett før HTPC går på trynet ut vinduet nå.

 

Noen som har noen forslag å prøve ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...