Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Fravær på VGS


Anbefalte innlegg

Jeg går VG1 studiespesialisering. Dette halvåret fikk jeg 12 dager og 7 timer fravær (katastrofalt - jeg vet), men vet likevel at jeg kan oppnå gode karakterer.

Har hørt at hvis man har lang utdannelse, så spiller ikke fraværet noen rolle, og at ingen kommer til å spørre om vitnemålet for fem-åtte år siden når jeg er ferdigutdannet, siden karakterene var gode nok til å komme inn på studiet. Mens på studiet derimot, vil fraværet ha stor betydning.

Stemmer dette? Eller er jeg ille ute?

Prøver og motivere meg da jeg har lyst på en høy utdanning, men om løpet allerede er kjørt så ser jeg liten vits i å slite meg selv ut for å få toppkarakterer.

Har det seg slik at det er større mulighet for at fraværet spiller stor rolle hvis man velger en høy utdanning? At det er større sjanse for at fraværet på vgs. ikke har noe å si om jeg velger et vanlig sivilingeniørstudie, fremfor indøk f.eks?

Min far ansetter sivilingeniører og spør ikke etter vitnemål fra vgs, og mener at dette er irrelevant. Likevel blir jeg i tvil da mange mener at det har ekstremt mye å si.

Endret av fashionista
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er enig med din far. Folk endrer seg jo.

Selv hadde jeg samme antall dager fravær andre år på videregående som deg. Men etter 12 år i arbeidslivet har jeg enda til gode å fylle ut egenmelding eller være sykemeldt. Nå er jeg tilbake på skolebenken som privatist og kan forløpig skryte av 0 timer og 0 dager fravær så langt!

Jeg kan ikke svare for alle bedriftsledere, men jeg synes absolutt tidligere arbeidserfaring og referanser er viktigere enn fravær på videregående. Ihvertfall når du søker på grunnlag med høyere utdanning. Når man ansetter lærlinger som kommer rett fra skolebenken er det noe helt annet. Selv om lærlingene hadde dårligere karakterer på skolen kan de fint lære de opp så lenge de møter på jobb.

 

Legg fraværet bak deg, og se fremover. Sats på toppkarakterer og ta den utdanningen du vil!

Lenke til kommentar

Mens på studiet derimot, vil fraværet ha stor betydning.

 

Det er ingen som tar fravær ved høyere utdanninger.

 

Uansett, fraværet på videregående betyr fint lite om du fullfører en høyere utdanning. Enig med faren din i at et vitnemål fra videregående er ganske irrelevant om du har fullført et sivilingeniørstudie (eller et studie i det hele tatt). Har du greie karakterer og en god hovedoppgave, så burde ikke et par dager fravær fra ørten år siden ha noen som helst betydning.

Lenke til kommentar

Det kan fort spille en rolle om dere er flere som søker på en stilling, og to kandidater er veldig jevne. Da kan slik historikk stikke kjepper i hjulene for deg. Derfor bør du ta deg sammen for alvor! Få ned fraværet ditt så mye som mulig, du har enda 2,5 år å vise at du faktisk får til dette. Da er det lett å forklare at du var mye borte første året, men så forsto alvoret og tok deg sammen, etter som du ble mer voksen utover på videregående.

Lenke til kommentar

Det kan fort spille en rolle om dere er flere som søker på en stilling, og to kandidater er veldig jevne. Da kan slik historikk stikke kjepper i hjulene for deg. Derfor bør du ta deg sammen for alvor! Få ned fraværet ditt så mye som mulig, du har enda 2,5 år å vise at du faktisk får til dette. Da er det lett å forklare at du var mye borte første året, men så forsto alvoret og tok deg sammen, etter som du ble mer voksen utover på videregående.

 

Bare tull, fravær fra vgs har ingen ting å si. H*n kommer aldri til å komme opp i en situasjon, hvor vitnemålet fra vgs vil være relevant.

Lenke til kommentar

Løpet kjørt? Nei, det er det ikke. Det er nok svært sjeldent at fraværet fra VGS spiller noen rolle etter høyere utdannelse.

 

MEN det som jeg tenker er mer nærliggende at kan skje, er at du kan få vansker med å få deg jobb ved siden av studiene. Da har du jo ikke annet enn vitnemålet fra VGS å vise til. Så det er om å gjøre å hente seg inn fortest mulig her :yes:

 

Det er ingen som tar fravær ved høyere utdanninger.

Vel, timeantall føres ikke nei, men det er en del fag også på høyere utdannelser hvor det er krav til oppmøte for å få bestått.

Lenke til kommentar

Bare tull, fravær fra vgs har ingen ting å si. H*n kommer aldri til å komme opp i en situasjon, hvor vitnemålet fra vgs vil være relevant.

Greit at du har dine meninger, men jeg sitter med ansvar for ansettelser i en av regionens største arbeidsgivere, og dette er DEFINITIVT, noe vi vurderer. Så si hva du vil, men en som har utallige timer og dager fravær, vil aldri bli vurdert hos oss, nettopp fordi vi ønsker oss arbeidstakere som faktisk MØTER på jobb.

Lenke til kommentar

Bare tull, fravær fra vgs har ingen ting å si. H*n kommer aldri til å komme opp i en situasjon, hvor vitnemålet fra vgs vil være relevant.

Greit at du har dine meninger, men jeg sitter med ansvar for ansettelser i en av regionens største arbeidsgivere, og dette er DEFINITIVT, noe vi vurderer. Så si hva du vil, men en som har utallige timer og dager fravær, vil aldri bli vurdert hos oss, nettopp fordi vi ønsker oss arbeidstakere som faktisk MØTER på jobb.

 

Må nesten spørre hvor du jobber? Mest sannsynlig jobber du i det offentlige, noe som for øvrig også bare er tull...

Lenke til kommentar

Bare tull, fravær fra vgs har ingen ting å si. H*n kommer aldri til å komme opp i en situasjon, hvor vitnemålet fra vgs vil være relevant.

Greit at du har dine meninger, men jeg sitter med ansvar for ansettelser i en av regionens største arbeidsgivere, og dette er DEFINITIVT, noe vi vurderer. Så si hva du vil, men en som har utallige timer og dager fravær, vil aldri bli vurdert hos oss, nettopp fordi vi ønsker oss arbeidstakere som faktisk MØTER på jobb.

 

Om dette er en jobb som krever høyere utdanning vil jeg si dere er rimelig sære og firkantede i ansettelsesprossessen. Når en person fullfører en høyere utdanning med gode resultater, og det dere ser på er gammelt fravær sier vel mer om arbeidsplassen din.

 

Sammenligne oppmøtet til en 17 åring på skolen med jobboppmøte til en voksen person er også helt latterlig.

Endret av Christeven
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...