Gå til innhold

jeg for en rar virus melding i bootsektoren. noen tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

i sta så fikk jeg en melding som gjorde at jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre. i dag sånn ca. mitt på dagen så kjørte jeg Drive Image 2002 et image av C: partisjonen på laptoppen min, dette image la jeg på en annen partisjon på disken. dette gikk greit, kjørte over alt å greier.

litt etterpå så skulle jeg gjøre det samme på den store maskina mi. gjorde nøyaktig det samme, det kom en vanlig melding "Click yes for reboot and run drive image" da trykka jeg yes så klart. joda, så når den kommer så langt så kommer det den vanlige pipelyden, det går greit, også plutselig så hører jeg enda en lyd, å da tenker jeg. er det noe med hvoedkortet igjen nå. nei det var det ikke. det kom faktisk opp en melding "warning med blinkende skrift Virus Bootsector eller noe sånt stor det

"contiune yes/no trykka nei først da, men det gikk ikke, så da jeg trykka ja, så skjedde det noe, da kom enda den meldingen om virus i bootsektoren. å jeg trykka yes igjen, da kom den ingen vei. da jeg trykka alt ctrl+delete igjen etterpå så kom den inni Windows igjen. men det som er litt rart er at denne meldingen kom. hvorfor kom denne meldingen da? jeg har satt i biosen at den skal komme med en virus melding hvis den finner noe i bootsektoren, men skjønner det ikke.

nå netopp søkte jeg igjennom maskina i Windows etter virus å der fant den ingenting. skjønner det ikke.

Noen som kan hjelpe?

jeg er litt stressa.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er de ikke virus software som gir advarsel når du forandrer bootsektor da...det vil skje når du legger inn drive image fil.......tror jeg :)

Skrevet

snakka med en på msn nå nettopp å han sa at det kunne være virus waring greiene i biosen som gjør det.

Ja jeg kjører Virus kontroll så klart. Norton Antivirus for alle penga her.

tror jeg kanskje har funnet det ut,

men da kommer jeg til et annet spørsmål. hvis jeg nå tar av virus warning meldingen i biosen å igjen kjører drive image, vil da viruset komme igjennom eller er det ikke et virus?

Skrevet

ok, takk, det var nesten det han jeg snakka med på msn sa også. men det var en annen som jeg snakka med å han sa at det var noe som prøvde å skrive til biosen min. merkelig. jeg prøvde med redningsdiskettene til norton, der fant den ingenting, prøvde vanlig skan i Windows med Norton Antivirus 2003 alle oppdateringer å greier, finner ingenting der heller. dermed så kan det ikke være virus.

men hvis det er sånn da. hvorfor står det da at man kan aktivere virus warning i biosen da?

Skrevet

Som en dude tidligere sa - BIOS kan si fra når MBR (Master Boot Record) blir prøvd forandret på. Derfor er kan du slå den på i BIOS. (Som en ekstra beskyttelse i tillegg til Norton eller hva du nå kjører som antivirus)

Edit:

Også må jeg legge til at selv om det kommer opp en 'Virus warning', så betyr det ikke at det er et virus som er på maskina.

Skrevet

jaja. merkelig men. ja kjører norton ja. vart sikkelig redd jeg når det skjedde for det gikk så veldig fint når jeg gjorde det på laptoppen tidligere i dag, men det er jo en helt annen maskin og en helt annen bios også da jaja. skal rydde opp litt på maskina nå, formatere de to viktigste partisjonene så, for jeg se hva som skjer etterpå.

takk for hjelpen iallefall.

jeg tenkte jeg måtte spørre her siden at jeg vet at jeg alltid for svar her.

Skrevet

Det samme skjedde med min Gamle Fujitsu Siemens Celeron 433 etter jeg innstallerte EZbios for å få sjekket hvorfor den aldri fant noe på f: uansett hvilken drive som var mappet til f:, men jeg fikk ikke til å flekke av den viruswarningen selv om jeg drev og herjet med jeg var god for inne i biosen.

Skrevet

jeg fikk inn image på pc`en min ja uten problemer egentlig. gikk veldig fint å greit. eneste som er shitt nå er at jeg for så vidunderlig mange virus mailer, men Norton stopper det, så det gjør ikke noe. etter at jeg tok av virus warningen i biosen så gikk alt bra, bortsett fra at maskina gikk litt tregere, hva no enn det kom av da, men jeg formaterte så det gikk bra uannsett.

akkurat nå fortia er det ikke de helt store problemene med min pc. alt går knirkefritt faktisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...