Gå til innhold

Sigma 30mm 1.4 eller Canon 50mm 1.4?


Anbefalte innlegg

Ut ifra din statistikk så er det vel 100% sjanse for å få et objektiv med fokusfeil.

 

Hvordan testet du dette, og hvilke innstillinger på kamera hadde du?

 

 

Jeg skal si i fra om jeg trenger noen til å legg ord i kjeften på meg, har aldri ment at det er 100% sjangs for å få en 30mm med fokus feil.

 

Hoho, lille duttebass tror han er så tøff, men egentlig bare barnslig svær i kjeften... :angry:

 

 

For det første er jeg ikke en lite duttebass, for det andre oppfatter jeg ikke meg selv som stor i kjeften når jeg ikke liker at noen legger ord i munnen min, vet ikke hvordan det er med deg, men jeg liker det ikke uansett hvem det måtte være. Men det er mulig vi burde tatt akkurat det på PM i steden for å spamme tråden med slikt (gjelder vel denne posten også)Å din post tilfører absolutt ikke noe som helst her men siden moddisene lar den stå så tillater jeg meg å påpeke det. Er generelt for at vi skal holde en god tone selv om vi kan bli litt ivrig i kampens hete

 

Når det kommer til erfaring med Sigma 30mm f/1,4 ble det dessverre et dårlig partnerskap. Jeg brukte alle triksene i boka som jeg kunne finne på nettet (bla. å ha fokuspunktet i mitten), nå har ikke jeg noe personlig korstog med Sigma men det bør opplyses om problemene folk kan få før de kjøper den, i sær når det er så kjent. Tviler på at folk hadde fått byttet linse flere ganger dersom det kun var i "hode" på fotografen.

 

Oppfordrer i alle fall trådstarter til å søke litt på nettet/dette forumet før han kjøper 30mm fra sigma

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er egentlig ganske enkelt og elliminere problemet:

 

Dra til en fotobutikk (feks. Japan Photo) og prøv objektivet på DITT kamera. Funker det, så kjøper du det, funker det ikke, ja... så kjøper du det ikke.

 

Men å bestille optikk fra Sigma på nett ville jeg ikke gjort. Det kan bli mye plunder og masse tid vil gå med på og evt. sende frem og tilbake.

 

"Duttebass" diskusjonen holder jeg meg dog alt for god til å delta på :cool:

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Og det viktigste, bruk senterfokus (spot), ellers er sjansen for at kameraet fokuserer i hytt og pine ganske stor. Det gjelder både Nikon og Canon.

Jeg vil faktisk si meg uenig i dette, og grunnen nevner du selv: fokusplanet er kurvet.

 

For min del, så ble som nevnt resultatene mine bedre når jeg sluttet å bruke senterfokus, og heller byttet fokuspunkt avhengig av hvor i bildet jeg ville ha hovedmotivet. Å fokusere med senterpunktet og så rekomponere kan faktisk fort føre til at hovedmotivet kommer ut av fokus.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt flere eksemplar av Sigma 30 mm 1.4 til mitt canon 7D og det jeg kan konkludere med er at bildene blir uskarpe.ja jeg har stor erfaring med fotografering.Men sammtidig skal det sies at 7D er litt Vanskelig/krevende,har også hatt sigma 10-20 ,uskarpt det også,samt sigma 50-500,og på autofokus er det meget vanskelig å treffe med fokusen,jeg snakket med flere fotobutikker ang dette,dem sa at både canon 7D kameraet og alle sigma linsene måtte sendes in for kalibrering,for det var kompatiblitets problemer mellom sigma/canon 7D

Lenke til kommentar

Det ryktet har vel vart helt siden Nikon slapp sin 35mm f/1,8 AF-S DX for to og et halvt år siden. "Rett rundt hjørnet" har vært gjennomgangstonen helt fra sommeren 2009. Jeg tror det ikke før jeg får se det.

 

Dessuten bør Canon heller satse på noe fast rundt 24-30 mm f/1,8 grunnet en aning større crop-faktor og at Nikons 35mm er en liten aning trang til å være normalobjektiv. Med tanke på markedsføring vil jeg tro det er litt uheldig å skape inntrykk av at man er en som følger etter i andres fotspor. En billig og fast EF-s 24, 28 eller 30mm vil ikke gi det samme dilter-inntrykket, som en 35mm ville gjort.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Sigma 30mm f/1,4 er en ganske sær sak. Det er et objektiv for litt spesiell bruk og ikke særlig egnet for bilder hvor du forventer av store deler av bildet er skarpt. Ganske fint til å "isolere" motivet.

Sånn, nå blir det mer presist. Liker man ikke f/1,4 så liker man ikke f/1,4. Trådstarter er åpenbart på utkikk etter et objektiv med f/1,4 og da synes jeg det blir tullete å anbefale noe som ikke isolerer motivet. Canon 50mm f/1,4 er også et objektiv som er ment for å isolere motivet.

 

 

 

 

Jaa, jooo...

Jeg er litt enig og en del uenig. Sigma 30mm f/1,4 er SÆR. Jeg synes ikke Sigmaen er spesielt repesentativ for all f/1,4 optikk. Er klar over at f/1,4 optikk har et snevert fokusområde.

Jeg bruker mye lyssterk optikk og har prøvd litt forskjellig. Bl.a. sammenlignet Sigmaen direkte og side by side med Nikon 35mm f/1,8 og Nikon AIS 35mm f/1,4. Tatt bilder under like forhold ved flere blendere og sammenlignet.

Resultatet av min lille test var overbevisende nok til at Sigmaen gikk på bruktbørsen ganske raskt.

 

Jeg er enig i at 30mm er en fin og anvendelig brennvidde. TS skulle ha et objektiv til "vanlig" fotografering i dårlig lys. Lyssterk 30 - 35mm er et godt valg. Jeg er ikke overbevist om Sigmaens fortreffelighet til akkurat denne bruken.

 

Må presisere at jeg er ingen Sigmahater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...