Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Når kan man skrive seg ut av sykehuset?


Maciato

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Min far påstå at du fritt kunne bli skrevet ut av sykehuset, så lenge det ikke var fare for liv. Saken er vel at legen bestemmer seg for å si "Vi burde ikke", og man gir seg oftest da. Men vis du virkelig er sta, har du tydligvis rett på å få viljen din, så lenge du ikke er fastlåst til en maskin som holder deg i live til du blir bedre.

 

Men igjen, du gir et dårlig eksempel:

Vis du blir skutt, så er det livsfare en liten stund, og så plutselig blir du bra nok til at det kun er en sjanse for at du river opp det som er sydd, med mindre du har noe ala interne blødninger eller organskader. Poenget er at med mindre du blør til døde, er du kun i fare for å åpne dine sår(interne eller ytre).

Vis du blør til døde, så har de ikke lov å slippe deg antar jeg. Derimot, etter at de har fått kulen ut(vis den ikke sitter i noe da, så å fjerne kulen vil være å skade organet den sitter i), så er du ikke i livsfare lengre. Alt du trenger er noe oppsikt, og skifting av f.eks bandasjer. Dette kan du antagelig gjøre hjemme, og du er ikke i livsfare.

 

Vis du derimot får noe ala en av de småfiksjonelle skrekksykdomkombinasjonen de presanterer på House, hvor du er i konstant livsfare intil du blir bedre, så tror jeg ikke de slipper deg ut med mindre du har en eller annen måte å få forsvarlig tilsyn på(privat lege f.eks).

 

Og vis du er opperert? Du kan i prinsippet gå hjem igjen rett etter operasjonen(med mindre den inkluderer med at de må vente på noe), men i praksis så klarer man det i mange tilfeller ikke.

Lenke til kommentar

Min far påstå at du fritt kunne bli skrevet ut av sykehuset, så lenge det ikke var fare for liv. Saken er vel at legen bestemmer seg for å si "Vi burde ikke", og man gir seg oftest da. Men vis du virkelig er sta, har du tydligvis rett på å få viljen din, så lenge du ikke er fastlåst til en maskin som holder deg i live til du blir bedre.

 

Men igjen, du gir et dårlig eksempel:

Vis du blir skutt, så er det livsfare en liten stund, og så plutselig blir du bra nok til at det kun er en sjanse for at du river opp det som er sydd, med mindre du har noe ala interne blødninger eller organskader. Poenget er at med mindre du blør til døde, er du kun i fare for å åpne dine sår(interne eller ytre).

Vis du blør til døde, så har de ikke lov å slippe deg antar jeg. Derimot, etter at de har fått kulen ut(vis den ikke sitter i noe da, så å fjerne kulen vil være å skade organet den sitter i), så er du ikke i livsfare lengre. Alt du trenger er noe oppsikt, og skifting av f.eks bandasjer. Dette kan du antagelig gjøre hjemme, og du er ikke i livsfare.

 

Vis du derimot får noe ala en av de småfiksjonelle skrekksykdomkombinasjonen de presanterer på House, hvor du er i konstant livsfare intil du blir bedre, så tror jeg ikke de slipper deg ut med mindre du har en eller annen måte å få forsvarlig tilsyn på(privat lege f.eks).

 

Og vis du er opperert? Du kan i prinsippet gå hjem igjen rett etter operasjonen(med mindre den inkluderer med at de må vente på noe), men i praksis så klarer man det i mange tilfeller ikke.

 

okei, men hvis legen vet at jeg mest sannsynlig kommer til å dø viss jeg skrives ut.. men jeg er så fast bestemt på å bli skrevet ut at jeg gjør alt jeg kan?

Lenke til kommentar

19-90fire: Det blir noe annet.

La oss si at legen vet du har en sjanse for å kollapse, og at han vet at du bor alene. Og la oss legge til kondisjonen at du mest sannsynlig dør vis du kollapser og ikke får hjelp. I dette tilfellet så kan vi anta du er i livsfare vis sjansen får å kollapse er stor nok. Derfor så kan legen kreve at du må enten godta en vis form for oppsyn vis det ikke er for ille, eller at du må ta moderne teknikk til hjelp. Vis det ikke finnes noen av disse til hjelp, og sjansen som sagt er stor nok så det mest sannsynlig regnes som livsfare og du får ikke bli skrevet ut før sjansen er liten nok.

 

Men la oss heller ta ditt orginale scenarion:

Vis du er blitt skutt/operert eller knivstukket er mest sannsynlig problemet at du kan rive opp såret ved å uheldigvis stramme muskler til feil tid. Jeg antar de vil holde deg til faren for at du river såret ikke er verre enn at du kan gå litt først. Men så snart problemet bare blir at du kan rive det opp ved å drite hardt, så kan du bli skrevet ut.

 

Men så ditt nåværende scenario da. Spørsmålet kan sikkert deles opp i 2 deler: Sjansen din for å dø, og om du kan bli bedre eller ikke. Er du 90 år, dør av kreft, og det er ingen kur, så har de ingen virkelig grunn for å holde deg, med mindre det er kun maskinen som holder deg i live fordi vi ikke har aktiv dødshjelp i Norge dessverre.

Et annet viktig moment er "Hvordan". Det er ikke så enkelt som bare sjansen for at du overlever, men sjansen for at du gjør noe som gjør at du holder på å dø.

Men vis saken er at du vil dø fordi du driver på med noe en eller annen skyteglad gjeng driver på med, er det en politisak, noe som kan eller kan ikke være veldig kjipt alt etter som hvem som blir sendt for å prate med deg.

Lenke til kommentar

Utgangspunktet er § 3-1 i pasientrettighetsloven som sier at ingen helsehjelp kan gis uten samtykke fra pasienten. Hvem som har rett til å samtykke fremgår av samme lovs § 4-1 som sier at pasienten må være over 16 år, og ha samtykkekompetanse (det vil si å ha evnen til å forstå konsekvensene av de valg en tar). Dersom du ikke har samtykkekompetanse kan det gis helsehjelp med tvang som pekt på i kap 4a.

Oppsummert i din problemstilling, viser jeg til § 4-9: "Pasientens rett til å nekte helsehjelp i særlige situasjoner. Pasienten har på grunn av alvorlig overbevisning rett til å nekte å motta blod eller blodprodukter eller til å nekte å avbryte en pågående sultestreik. En døende pasient har rett til å motsette seg livsforlengende behandling. Er en døende pasient ute av stand til å formidle et behandlingsønske, skal helsepersonellet unnlate å gi helsehjelp dersom pasientens nærmeste pårørende tilkjennegir tilsvarende ønsker, og helsepersonellet etter en selvstendig vurdering finner at dette også er pasientens ønske og at ønsket åpenbart bør respekteres.

Helsepersonell må forsikre seg om at pasient som nevnt i første og annet ledd er myndig, og at vedkommende er gitt tilfredsstillende informasjon og har forstått konsekvensene for egen helse ved behandlingsnektelsen."

Dette betyr at så lenge du vet hvilket valg du tar, har du full rett til å forlate sykehuset på hvilket tidspunkt du ønsker selv om ditt liv står i fare.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...