Gå til innhold

[Løst] Politi kjøre over fartsgrense uten sirene


Zvakr

Anbefalte innlegg

En sivil politibil har ikke lov til å kjøre over fartsgrensa uten sirene, ja en bil som ikke skal være synlig politi. Er dere morsomme?

 

"For utrykningskjøretøy er det ingen øvre fartsgrense"

En sivil politibil er like mye utrykningskjøretøy som en uniformert politibil og kan se bort ifra de samme trafikkreglene som sistnevnte.

 

Ja, det var jo poenget mitt. Om det er i utrykning eller ikke spiller ingen rolle, så lenge det er i kategorien utrykningskjøretøy

 

Uansett finnes det en regel politi sliter med å holde. Det å kjøre aksomt, selv under utrykning skal politi senke fart og om nødvendig avbryte en jakt hvis faren for skade på liv og helse blir for stor. Har vært flere saker der politi har fått refs...

 

Jeg er ganske enig. Synes de har et veldig dårlig forhold til regler generelt, de har liksom tankegangen "Vi er best, og alt vi gjør er riktig. Uansett!" Noe som er bra i de fleste tilfeller, men i noen tilfeller misbruker de dette mener jeg. Spesielt mot ungdommer som bare prøver å ha det gøy.

 

Det skal sies at jeg var veldig irritert da jeg starta tråden, og var kanskje veldig pirkete, men synes de uansett handla kritikkverdig i flere situasjoner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Politiet selv har stoppet ambulanse som har kjørt i 100 i 80 sone når det ikke er brukt blålys/sirene. Dette var på hovedvei (2-felts) og i en tid med lite trafikk. (hørte det på politiradio og før de skiftet nett, men reglene er ikke endret det jeg vet fra den gang på dette)

 

Som det refereres til her:

"- Man har ikke noen blankofullmakt til å bryte fartsgrensene. Det skal være nødvendig eller for vesentlig lette i tjenesten. Og rammen er her som ellers at man ikke utsetter andre eller seg selv for fare. Paragraf 3 i veitrafikkloven gjelder uansett"

 

"Nødvendig og for vesentlig lette" er nettopp det, ikke en blankofullmakt.

 

Ja så da forblir jo spørsmålet om dette var en "vesentlig lette" eller ikke.

 

Jeg vet ikke hvor ille og hvor hastende det kan være å ha en 16-åring i baksetet jeg, men tror ikke det haster veldig. Tror de like greit kunne holdt grensa (Kan ikke så mye om skiltregler og sånn ennå, men en kompis som sa at 60-grensa bare er anbefalt fartsgrense, og ikke noe man MÅ følge. Kan noen avkrefte eller bekrefte denne påstanden?)

Og de satt jo faktisk en mann i fare og måtte bråbremse i E6.

Lenke til kommentar

Klarte du å provosere disse politifolka på en eller måte? Med tanke på at du var full og sikkert ganske irritert på politiet..

 

Det starter med at politiet prøvde å skremme menneskene på festen med at "Nå har dere alle sammen gjort noe ulovlig." To venner av meg starta fort med å diskutere det (på en høflig måte). Jeg spurte om tjenestenummeret i samme slengen, bare for å ha det og føle meg tryggere, men det likte de tydeligvis dårlig og lagde en situasjon ut av det hvor de mente at jeg kverulerte. Men på lik linje som de har rett på ID-en min har jeg rett på deres tjenestenummer.

Lenke til kommentar
Tror de like greit kunne holdt grensa (Kan ikke så mye om skiltregler og sånn ennå, men en kompis som sa at 60-grensa bare er anbefalt fartsgrense, og ikke noe man MÅ følge. Kan noen avkrefte eller bekrefte denne påstanden?)

60 er maksgrensen for hva man kan kjøre der, men man skal alltid kjøre etter forholdende, så hvis det er folk i veien, glatt, hindringer osv, så skal man avpasse farten etter forholdende og da naturligvis senke den. Så alt fra 0 til 60. 60 er kun lov å kjøre i hvis forholdene tilsier det og aldri over. (men som sagt gjelder dette ola og kari - politi osv har særregler, så de har lov å kjøre over grensen under gitte kriterier)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er annerledes her?

Det var ikke utrykning, ergo ingen grunn til å kjøre fort. ;)

 

Verdt å merke seg at både TV2 og Giskes sjåfør ble straffet.

Så det er utrykning å kjøre hjem en tenåring(?) som har vært på fest, mens å frakte et medlem av regjeringen er en vanlig kjøretur? Hva er egentlig viktigst her? Og kan høy fart forsvares i noen av tilfellene?

Lenke til kommentar

Så det er utrykning å kjøre hjem en tenåring(?) som har vært på fest, mens å frakte et medlem av regjeringen er en vanlig kjøretur? Hva er egentlig viktigst her? Og kan høy fart forsvares i noen av tilfellene?

 

Man kan spørre seg? Har ikke politiet bedre ting å gjøre enn å kjøre folk hjem fra fest? Jo, igrunnen så har de det er derfor om å gjøre å bli fortest mulig ferdig med tullet som oppholder dem Derfor trøkker de kanskje litt ekstra på gassen.

 

Som tidligere sagt er det meget mulig at dette "idiotoppdraget" (å kjøre hjem en beruset ungdom)kanskje forsinket et annet reelt utrykkningsoppdrag slik at det var nødvendig å få lempet av den mindreårige for å komme seg fortest mulig til neste oppdrag. Da er/var det jo ikke nødvendigvis nødvendig å bruke blålys og kjøre 120 kmt. på "taxituren" men å speede opp farta ble nok kanskje sett på som nødvendig for å komme seg fortere til neste oppdrag. Uten at det dermed ble sett på som nødvendig å gi fortløpende forklaring til den mindreårige om hvorfor man handlet som man gjorde.

 

 

 

G :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Då er det på høg tid at nokon viser til aktuell paragraf:

 

§ 11. Unntak for utrykningskjøretøy m.m.

 

Kongen gir regler om adgang til å fravike det som er fastsatt i eller i medhold av §§ 4, 5, 6, 7, 8 og 9 for fører av utrykningskjøretøy, fører av kjøretøy i polititjeneste og fører av vegarbeidsmaskin eller annet kjøretøy som nyttes til arbeid på eller ved veg. Det samme gjelder for fører av kjøretøy i regionvegkontorets tjeneste og offentlig parkeringskontrolltjeneste.

 

Endret ved lover 19 juni 1970 nr. 65, 12 juni 1987 nr. 64, 23 juni 1995 nr. 40 (ikr. 1 okt 1995), 21 juni 2002 nr. 39 (ikr. 1 juli 2002 iflg. res. 21 juni 2002 nr. 576).

 

Kongen sine regler for utrykningskjøyretøy finner vi i trafikkreglane:

FOR 1986-03-21 nr 747: Forskrift om kjørende og gående trafikk (trafikkregler).

 

§ 2. Anvendelsesområde, fravikelse av vegtrafikkbestemmelser m.v.

 

[...]

 

4. Når det er nødvendig eller til vesentlig lette i tjenesten, eller for opplæring til slik tjeneste, kan det som er fastsatt i eller i medhold av vegtrafikkloven §§ 4-9, fravikes av a) fører av utrykningskjøretøy,

b) fører av annet kjøretøy i politiets tjeneste,

c) fører av kjøretøy som nyttes til vegarbeid eller liknende arbeid på eller ved veg, i regionvegkontorets kontrolltjeneste eller offentlig parkeringskontrolltjeneste. Likevel skal slik fører alltid overholde reglene i vegtrafikkloven § 6 (fartsregler) og i trafikkreglene § 13 (kjørefarten). Det samme gjelder bestemmelser om trafikklyssignal.

 

 

Fører som er nevnt i foregående ledd, skal alltid følge anvisning gitt av politiet.

 

Ved kjøring mot rødt trafikklyssignal skal fører av utrykningskjøretøy sette ned farten så mye at det straks kan stanses for mulig kryssende eller møtende trafikant.

 

[...]

 

og

 

§ 5. Kjøretøys plass på vegen

 

[...]

 

2. Kjøring i kollektivfelt og sambruksfelt er bare tillatt som angitt på offentlig trafikkskilt. Likevel kan elektrisk eller hydrogendrevet motorvogn, tohjuls motorsykkel uten sidevogn, tohjuls moped, sykkel eller uniformert utrykningskjøretøy nytte slike felt.

 

[...]

 

og

 

§ 10. Fri veg

 

1. Trafikant skal gi fri veg for utrykningskjøretøy når føreren varsler med blinkende blått lys. Om nødvendig skal trafikanten stanse.

 

[...]

 

og

 

§ 14. Signal og tegn

 

1. Unødig eller hensynsløs bruk av lyd- eller lyssignal er forbudt.

 

[...]

 

3. Fører av utrykningskjøretøy som krever fri veg, skal varsle med blinkende blått lys. Særskilt lydsignal kan nyttes i tillegg, men bare når det er nødvendig.

 

[...]

 

Grunnregelen er at utrykningskjøyretøy kan bryte ein del av trafikkreglane så lenge det er til vesentlig lettelse i tjenesta. Det er altså ikkje eit krav om at det skal stå om liv før eit utrykningskjøyretøy har lov til å bryte fartsgrensa.

 

Føraren av eit utrykningskjøyretøy har lov til å kreve å få fri veg, dette gjer ein med å bruke blinkande blålys. I tilfella der blålysa er slått på så plikter andre bilførere å flytte seg for å gjere plass til utrykningskjøyretøyet.

 

Det er ikkje eit krav om at blålysa skal være slått på for å kjøyre utrykning, faktisk er det motsatt då unødvendig bruk av lyd og lyssignal er forbudt.

 

 

 

Det som eventuellt blir diskusjonen er kva som skal til for å hevde vesentlig lettelse i tjenesta. Dette blir avgjort etter ei vurdering av kvar enkelt sak.

 

Det å forte seg med å gjere ferdig oppdraget med å kjøyre ein full 16 åring heim slik at ein fort kjem tilbake til bysentrum der politiet kan bidra til å hindre vold vil nok kunne reknast som ein god grunn. Så lenge det ikkje er andre trafikkantar (gåande eller kjøyrande) som ein treng å varsle spesifikt så er det betre for alle partar at politiet ikkje suser gjennom eit boligområde med fulle sirener midt på natta.

 

På den andre sida så kan ein nok diskutere om politiet burde kjøyre utrykning med passasjerer/fanger sidan dette innebærer ei lita aukning i risikoen for dei som sitter på.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet ikke hvor ille og hvor hastende det kan være å ha en 16-åring i baksetet jeg, men tror ikke det haster veldig. Tror de like greit kunne holdt grensa (Kan ikke så mye om skiltregler og sånn ennå, men en kompis som sa at 60-grensa bare er anbefalt fartsgrense, og ikke noe man MÅ følge. Kan noen avkrefte eller bekrefte denne påstanden?)

Og de satt jo faktisk en mann i fare og måtte bråbremse i E6.

 

Jeg ser den er løst, men jeg må bare spørre. Hvor på E6 er det 60-grense?

 

Og dessuten. Enten kjører man utrykning, eller så kjører man ikke utrykning. Og tro du meg, man kjører ikke utrykning når man ligger i 80 km/t i 60-sona. Politiet har nok ikke kjørt utrykning med deg baki, da jeg tviler på et slikt "taxi-oppdrag" kan sies som nødvendig eller til vesentlig lette. De kjørte nok litt for fort fordi de var drittlei en klagete 16-åring i baksete. Forstålig nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...