Gå til innhold

DHL.NO er svindlere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Pleier å bruke en vanlig valutakalkulator, så har man en liten buffer.

 

Regner med at DHL er som Posten, og ikke er altfor flinke til å oppdatere kursene hele tiden. Det pleier at de henger litt etter, etter min erfaring. Av Posten så har jeg aldri sett at man får oppgitt kurs de har brukt, og heller ikke dagen de har sjekket. Så det er så å si umulig å vite hva de har brukt.

 

Fryktelig så formildende tone du skulle ha ovenfor DHL da. Det du sier er jo stort sett ugyldig. Når man bestiller ting fra utlandet er det tollvesenets egne kurser som gjelder. Hvis du ser på siden jeg linket til, ser du:

 

USD 19.12.2011 - 25.12.2011 = 5,850

 

USD 12.12.2011 - 18.12.2011 = 5,760

 

Dvs at hvis jeg bestiller en pakke fra USA, og den ankommer Norge den 24.12.11 da skal varens verdi ganges med 5.85. Håper dette var oppklarende.

 

Sier ikke at du sier noen ting feil, du har helt rett. De skal bruke Tollvesenets satser, men etter erfaring og hva jeg har hørt, så er ikke Posten osv like flinke til å hente inn dagens kurs fra tollvesent, slik at de ikke alltid stemmer. Og siden vi ikke har noen måte å få vite hvilke de har brukt, så er vi egentlig like langt.

 

Hvis DHL bruker noe annet, så kan det jo forklare hvorfor du fikk krav, selv om du ikke skulle.

Endret av AndersT2
Lenke til kommentar

Hvis du har fått en ting til 1600 spenn levert, uten noensinne å ha mottatt noen faktura, vil jeg nesten si du har litt ansvar selv for å purre.

 

Litt enig. Men det er ikke alle som kan alle disse regelene. Regner med at slike praktiske ting ikke er med i læreplanen på skolen. Det var i hvertfall ikke det den gangen jeg gikk der.

 

Og heller ikke alle sjapper man bestiller i fra er like flinke til å opplyse at man kan risikere moms på varer bestilt i fra utlandet.

 

Men å bevise at man ikke har mottatt flere brev er heller ikke så slett, men saken bør være enkel hvis man spør hvilken adress DHL har sendt alle brevene til.

Lenke til kommentar

Sier ikke at du sier noen ting feil, du har helt rett. De skal bruke Tollvesenets satser, men etter erfaring og hva jeg har hørt, så er ikke Posten osv like flinke til å hente inn dagens kurs fra tollvesent, slik at de ikke alltid stemmer. Og siden vi ikke har noen måte å få vite hvilke de har brukt, så er vi egentlig like langt.

 

Hvis DHL bruker noe annet, så kan det jo forklare hvorfor du fikk krav, selv om du ikke skulle.

 

Vel, med mindre DHL har unnlatt å oppdatere kursene på over 11 måneder så er ikke det problemet. Da er det rett og slett slurv og fanteri.

 

Fikk mail tilbake i dag:

Det er for tiden litt lengre behandlingstid enn normalt. Vi beklager at vi ikke har svart deg innen våre fastsatte tidsrammer. Vi behandler din henvendelse så snart som mulig.

 

Faktura betalingsfrist 21.12.11 - Her luker det noe bæsj.

 

Lignende saker har alltid ordnet seg, for meg hvertfall. Men, det er virkelig plagsomt å rette opp i andre bedrifters feil.

Lenke til kommentar

Har også dårlig erfaring med DHL, på enkelte fraktprodukter tar de fortollingsgebyr som er helt hinsides, nesten 500 kroner om jeg ikke husker feil, lant over reelle kostnader. Når jeg ringte og spurte så sa de dette gjaldt noen typer pakker, men kunne ikke si hvordan jeg som bruker kan identifisere dette når jeg bestiller. De framstår som en relativt useriøs bedrift, både mtp på dette, og tidligere erfaringer med håndtering av regninger o.l.

 

AtW

Lenke til kommentar

Det løste seg vist ganske så problemfritt for min del. fikk ny mail nettopp:

 

"Dette har du helt rett i. Beklager feilen.

 

Vennligst se bort i fra faktura, da denne ble annulert med øyeblikkelig virkning.

 

Ha en fortsatt fin dag."

 

Bra det ordnet seg.

 

Men ikke vær overrasket om du faktisk får en inkasso på den for det :)

Lenke til kommentar

Kontaktet forbrukerrådet på mail! Dette fikk jeg i svar.

 

FRA Forbrukerrådet

Uansett kan ikke DHL pålegge deg et purregebyr når det er dem sin

feil at du ikke fikk regningen. Videre ville jeg tatt kontakt med

inkassoselskapet, og vedlagt utskriften fra din konto om at du har betalt.

 

Jøss dette har jeg gjort men DHL kundeservice svarer ikke mailen min eller telefonen når jeg ringer dem.

Endret av VoltMoon
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Med mindre du har gitt DHL fullmakt til fortolle varen for deg skal du få muligheten til å gjøre dette selv har jeg hørt, noe som vet om dette stemmer?

 

469kr i gebyr helt utrolig høyt!

 

tollvesenett sine sider står det endel info

 

Transportøren (den som frakter og/eller lagrer varen for deg) vil ofte fortolle varesendingen automatisk for deg. Hvis du ikke ønsker at transportøren skal fortolle varene du handlet på nett, bør du gi transportøren beskjed om det på forhånd.

 

Du står fritt til å velge hvilket firma som skal fortolle varen for deg. Dette må ikke nødvendigvis være transportør av varen eller tollagerholder.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å fortolle selv, dette skjedde:

 

1. Man kan fortolle på tollvesenets sider om man har bruker der, relativt rett fram, men måtte få kode over brevpost når jeg registrerte emg for noen år siden.

2. Man må ha ett pakkenummer eller godsnummer eller noes sånt, dette er noe som jeg har forstått det som formelt opprettes først etter pakken kommer til norge. Jeg mistenker DHL tar ett gebyr for å stoppe pakka, lagre den og sende dette nummeret også.

3. Jeg visste ikke dette med nummeret, så jeg bare brukte sporingsnummeret i skjemaet jeg fyllte ut, og betalte til tollvesenet.

4. Jeg ringte DHL som sa det ikke var sånn det skulle gjøres, og at det ikke ble registrert hos de at jeg betalte moms og gebyr til tollvesenet, men de skulle prøve å ordne det når pakken kom til norge.

5. Det klarte de åpenbart ikke, og jeg fikk ett ågergebyr i posten.

6. Jeg sa jeg allerede hadde betalt, men hadde bare snakket med en på telefonen angående å ordne dette ved innkomst, så kunne ikke dokumentere det, men kunne selvfølgelig dokumentere min egenfortolling.

7. DHL vil at jeg skal betale uansett, masse frem og tilbake og god dag mann økseskaft fra DHL.

8. DHL gir opp kravet etter noen måender med krangling og pisspreik fra de.

 

EDIT: De unnskyldte seg med at kun noen pakketyper har så høye gebyr, avhengig av hva senderen velger. Jeg spurte hvordan jeg som kunde kan vite dette når jeg bestiller, altså om det blir høyt gebyr eller ikke, fikk ikke noe ordentlig svar på det.

 

KONKLUSJON: Hold deg unna DHL så fremt du har muligheten.

 

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Mine tre erfaringer med DHL indikerer, vel mer på slurv, latskap, dårlige rutiner og arroganse for kunder.

 

 

 

1 Episode: en platespiller ble sendt med DHL fra England. Jeg mottok den og signerte lykkelig uvitende om at noen under frakten hadde stukket noe som kan nærmest kan betegnes som en Kårde (tynt sverd) gjennom pakken og inn i platespilleren og dermed ødelagt denne totalt.

 

 

 

Skaden var ikke visuelt fremtredende på pakken, så det ble masser av telefoner både til DHL Norge, og oversendelse av bilder på skadene til deres Engelske avdeling for å fremme erstatning. Jeg fikk erstatning, men DHL tok en stor bit av denne erstatningen så dette ble masser av arbeid og en kostnad for en feil de hadde stått for.

 

 

 

2 Episode: Frakt av et aluminiumskabinett fra Kina, jeg fikk pakken i utmerket stand, med transportøren hadde da jeg ikke var hjemme rett og slett lagt igjen pakken ved døren, og ikke ved min dør engang, dette fikk jeg telefon om senere, og speditøren hadde jo rett og slett signert utleveringen selv.

 

 

 

3 Episode: Nå desember 2014 hadde jeg bestilt en julegave til meg selv som i seg selv har lav verdi, men på grunn av lav vekt, hadde en kostnad inklusive frakt på 78$ (inklusive frakt) er ofte standard på varer via eBay fra Kina og Hong Kong.

 

 

 

Her hadde selger lagt ved dokumentasjon, men hva gjorde så DHL? Det ble ikke tolerert at frakten var 0kr, og la frakten til på den totale verdien noe som selvfølgelig doblet merverdiavgiften. Alt dette ble gjort uten å kontakte meg på noen måte. Det ble også lagt til130kr i fortollingsgebyr (+ m.v.a).

Dette fortollingsgebyret øker også ved større utlegg av merverdiavgift / toll.

 

Jeg ringte de opp og en mer motvillig person til å ville rydde opp i deres feil skal en lete lenge etter, for kvittering fra Paypal hadde jeg jo, men nei da her må det sendes inn skriftlig klage. Medarbeideren var jo også rask med å forklare for en komplisert prosess dette var, og hvor ressurskrevende dette var for DHL, og om jeg virkelig ville dette for en så lav sum?

 

 

 

Nei takke meg til Posten for her holder det med å sende inn Faktura / kvittering på E-post, eller deres nye serviceside vedrørende toll og merverdiavgift og avgiftene blir ryddet opp i meget raskt. Bruker en EMS som posten er en del av så er det heller ikke noe fortollingsgebyr å betale.

 

 

 

FedEx har også glimrende kundebehandling, for her sender de deg en tekstmelding om noe er uklart, og oppgir også E-post adressen der en kan sende faktura / kvittering for å få avgiftene avklart. FedEx har også et lavt fortollingsgebyr på 86 kr (+ m.v.a).

 

 

 

Aldri mer DHL!!!

 

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Ble oppringt av Dhl i dag, de hadde flere fortellinger på vareprøver jeg har bestilt fra USA for en stund siden. Med ganske høy fortollingsprovisjon. Er det noen som har klart å slippe unna det? Eller vet hva jeg bør gjøre for å ikke måtte betale så mye? De har kun adressen og tlf nummeret mitt, kan de da sende regning som kan gå til inkasso uten personnummer?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...