Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

PC-en fryser helt ved "for høy" bruk av GPU


Anbefalte innlegg

I det siste har eg merket at PC-en fryser helt når eg spiller(kan ikke bevege på mus/tastaturet fungerer ikke/lyden looper)

lysene på tastaturet kan slukkes, men ikke startes igjen.

ganske sikker på at det har noe med GPU å gjøre

 

Har har kjørt memtest for å utelukke RAM, og har testet CPU med diverse programmer..

 

Er ikke sikker på om det er driverene eller selve kortet det er noe galt med og håpte dere kunne hjelpe meg

Endret av stelar7
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forsøk først reinstallasjon/oppdatering av drivere. Fortsetter problemet, kan det gjerne være et temperaturproblem. Hvilket skjermkort gjelder det?

 

Last ned noe software som kan lese temperaturene til GPU, f.eks realtemp.

 

Har du mulighet til å se på temperaturene når du spiller? F.eks på en skjerm nummer to? Er usikker om realtemp har noen log-muligheter.

 

Viser det seg at temperaturen er problemet, kan du først forsøke å ta skjermkortet ut av maskinen og fjerne støv fra kjøleren. Det kan fort bli et aldri så lite teppe av støv mellom viften og kjøleribbene.

 

SDC10154.jpg

 

Møter et slikt syn deg vet du hva du bør gjøre :)

 

(Jeg hadde selv så godt som nøyaktig samme problem som deg. I mitt tilfelle var det spenningsregulatorene på kortet som var synderen. Monterte en hel del små kjøleribber av denne typen, så var problemet iallfall foreløpig løst. Ikke opplevd liknende systemkrasj under spilling etter jeg foretok en rengjøring av kortet pluss montering av kjøleribbene.

Lenke til kommentar

@Drunkenvalley

 

maskinen bør tåle det fint...

HK: ASUS P6T SE

CPU: Intel® Core™ i7 CPU 930 @ 2.80GHz

RAM: Corsair 3x2GB (CM3X2G1600C8D)

SSD: INTEL SSD 80GB (SSDSA2M080G2GC)

HDD: SAMSUNG HDD 1TB (HD103SJ)

PSU: CORSAIR HX 850W ATX12V 2.3 / EPS12V

GPU: ATI Radeon HD 5970

 

@Lacim

Temperaturen ligger stabilt på ca.50C på CPU og GPU

Endret av stelar7
Lenke til kommentar

CPU ligger på ca. 50C ved test med prime95

Har egentlig ikke kunnet teste GPU noe særlig på 100% load, fordi PC-en fryser lenge før det

Prøvde å teste med "3DMark 11" i "benchmark tests only" men den fryste på ca. frame 1000...

 

Kan kanskje nevne at alt funker fint så lenge den ikke kjører i fullscreen...

Endret av stelar7
Lenke til kommentar

I det siste har det faktisk kommet et par BSoD.

 

Hjelp!

 

Crash dump file: C:\Windows\Minidump\122111-17659-01.dmpDate/time: 21.12.2011 20:02:39 GMT

Uptime: 07:29:21

Machine:

Bug check name: VIDEO_TDR_ERROR

Bug check code: 0x116

Bug check parm 1: 0xFFFFFA8009111390

Bug check parm 2: 0xFFFFF880013838C8

Bug check parm 3: 0x0

Bug check parm 4: 0x2

Probably caused by: atikmpag.sys

Driver description: AMD multi-vendor Miniport Driver

Driver product: AMD driver

Driver company: Advanced Micro Devices, Inc.

OS build: Built by: 7601.17640.amd64fre.win7sp1_gdr.110622-1506

Architecture: x64 (64 bit)

CPU count: 8

Page size: 4096

 

Bug check description:

This indicates that an attempt to reset the display driver and recover from a timeout failed.

 

Comments:

 

A third party driver was identified as the probable root cause of this system error. It is suggested you look for an update for the following driver: atikmpag.sys (AMD multi-vendor Miniport Driver, Advanced Micro Devices, Inc.).

 

 

Endret av stelar7
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Oi sann, merket ikkje at det var nytt her. Har du prøvd å rense ut drivere til skjermkortet og reinstallert? Videre vil eg anbefale å låne skjermkort av noen du kjenner, bare midlertidig, og sjå om problemet vedvarer.

har prøvd å reininstallere win7, men det hjalp ikke.

har heller ingen å låne skjermkort av...

Endret av stelar7
Lenke til kommentar

Jeg har akkurat det samme problemet med min maskin.

 

Jeg ser at den eneste likheten jeg har med maskinen til "stelar7" er at jeg har et skjermkort i "Radeon 5xxx" serien (XFX Radeon 5750)

 

Jeg har prøvd å bytte skjermkort, minne og harddisk, men problemet vedvarer. Har hatt PC'n inne på rep. hos komplett.no, men de fikk ikke fikset problemet. Jeg har deretter kjørt div. testprogrammer som memtest og benchmark, uten å finne noen feil.

 

Hos meg fryser maskinen; lyden looper og det er masse spennende striper i alle mulige farger over hele skjermen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

lest litt rundt og fant dette:

If your computer locks up and is completely unresponsive to any input, your system has been caught in a kernel level crash in which the drivers were not able to recover and the windows crash handler wasn't able to catch the problem and display a BSoD.

 

må da vere en løsning

Endret av stelar7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...