Gå til innhold

Ny samsung 5 serie ultrabook!


shiznit87

Anbefalte innlegg

Hei! Er i tenkeboksen ifht å kjøpe en ultrabook innen kort tid. Har ikke rukket å sette meg inn i temaet de siste årene. Hva er det beste kjøpet til 5-6-7000? Er dette tilbudet fra dustin godt?

Bruken går stort sett på surfing, og nedlasting av serier med påfølgende hdmi-oppkobling mot tv'n.

 

Denne ble solgt for 7000 på Elkjøp for ikke lenge siden.

Den gang vurderte jeg den som beste kjøp,nå er den 2000 billigere. Det sier litt om hva jeg mener.

Generellt kan man vel si at når noe er nedsatte med 2000 fra 7000 er et godt kjøp.

 

Det kommer selvsagt an på hva du legger vekt på.

Samsung 530 er en de få som har full-size HDMI-kontakt, siden du skal bruke den kontakten,

 

Alle ultrabooks greier surfing, nedlasting og kjøring av video/musikk over HDMI.

 

Ellers har jeg sagt hvorfor jeg synes den er et bra kjøp i post #144 og #146.

Noe av fordelen med ultrabook er vekta, hvis PCen din skal fraktes fra et rom til et annet ville jeg

gått for andre. Du sier ikke noe om den skal flyttes mye.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva var betydningen rundt 530 og 535 som ble diskutert ifht tilbudet hos Dustin?

Vurderes absolutt det tilbudet meget kjapt her. Samsungen er å foretrekke foran Acer i lignende modell? Tenker da på S3 med SSD (6500 hos elkjøp). Pc'n blir for det meste brukt hjemme, men også tatt med på reiser naturligvis. Er uansett opptatt av en liten, kjapp, lett og praktisk sak.

Lenke til kommentar

Hva var betydningen rundt 530 og 535 som ble diskutert ifht tilbudet hos Dustin?

Vurderes absolutt det tilbudet meget kjapt her. Samsungen er å foretrekke foran Acer i lignende modell? Tenker da på S3 med SSD (6500 hos elkjøp). Pc'n blir for det meste brukt hjemme, men også tatt med på reiser naturligvis. Er uansett opptatt av en liten, kjapp, lett og praktisk sak.

 

535 er med AMD-prosessor, den jeg så på var slappere enn Intelen.

Den var på linje med i3, men med god grafikkløsning. Vil nok fortsatt fungere greit,

men varigheten på PCen blir vel noe kortere pga mindre "muskler".

 

SSD må du stort sett betale så mye mer for at du kan sette inn SSD selv siden og da har du

en harddisk ekstra. I tillegg går vel SSD-prisen nedover, og da kan du kjøpe en større

siden for samme pris. 530 er også helt grei med HDD.

 

Når jeg kjøpte min 530 så jeg den som beste kjøp for 7000, nå koster den 5000 hos Dustin.

Lenke til kommentar

Tilbudet er meget bra, ja. Jeg satt og ventet på et tilbud på 5999 og ville kjøpt den til den prisen også, så slo til momentant da jeg så at Dustin hadde den til 4999 på fredag. Var nesten redd det var snakk om feilprising. Jeg mottok min 530U3C i dag, og er så langt meget fornøyd. Jeg synes den virker svært solid skrudd sammen, og er overbevist over materialvalgene.

 

Dagens skuffelse var at jeg bestilte den sammen med en Intel 330 SSD. Etter å ha skrudd opp bakdekselet innså jeg raskt at den litt halvfete inteldisken slett ikke hadde sjans til å passe inn. Er det bare jeg som ikke prøvde hardt nok, eller må jeg se meg om etter en tynnere disk? Vil Samsung 830 passe inn?

Lenke til kommentar

Er svært nære på å bestille denne på Dustin nå, men vil bare forsikre meg en siste gang på at det ikke er et dumt valg ifht å gå for en PC med ren SSD. Evt hvilket alternativ til hvilken pris vil da være det beste valget? Kan vurdere å strekke meg et par tusen ekstra om det skulle kunne vært verdt det.

Lenke til kommentar

Er svært nære på å bestille denne på Dustin nå, men vil bare forsikre meg en siste gang på at det ikke er et dumt valg ifht å gå for en PC med ren SSD. Evt hvilket alternativ til hvilken pris vil da være det beste valget? Kan vurdere å strekke meg et par tusen ekstra om det skulle kunne vært verdt det.

Jeg har vel allerede svart deg på det ;)

 

Du kan installere en SSD siden - altså taper du ikke noe. Det er ikke noe du mister.

Prisforskjellen er så stor at du kan kjøpe en SSD i tillegg. Da har du altså en 2,5" HDD som du kan sette inn i ett kabinett så har du en ekstern USB-HDD i tillegg. Et par tusen som du sier, du får en Samsung SSD 256Gb til kr 1499 på komplett.

 

Ellers hva som skulle være dumt har jeg litt vanskelig for å forstå.

 

;) Må nesten minne deg på at det er du som skal kjøpe PC.

 

Så finn noen alternativer og sammenlikn. Skal vi gjøre jobben for deg? ;)

 

Jeg har gitt deg råd, og andre har gitt deg råd, når det ikke er nok...

Lenke til kommentar

Nå lovte jeg vel strengt tatt ikke mase mer, men i alle fall et nytt spørsmål denne gangen. Ser Dustin har samme pc med SSD til 1000 kr mer:

 

http://www.dustinhome.no/product/5010654085/samsung-series-5-ultra-ci5-1-6-4gb-128-ssd-13-3-w7hp/#intcmp=searchProvider_dacsa

 

Hvilke forskjeller det å snakke om her rent bortsett fra mindre lagringskapasitet? Er den raskere? Blir mindre varm? Bruker mindre batteri?

Lenke til kommentar

Nå lovte jeg vel strengt tatt ikke mase mer, men i alle fall et nytt spørsmål denne gangen. Ser Dustin har samme pc med SSD til 1000 kr mer:

 

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

 

Hvilke forskjeller det å snakke om her rent bortsett fra mindre lagringskapasitet? Er den raskere? Blir mindre varm? Bruker mindre batteri?

Ja, ja, ja. Hadde kjøpt den selv for den prisen. Bedre kjøp for deg som ikke vil ettermontere SSD.

Edit: Well, siden du liker nyanserte svar, hadde ikke kjøpt den når det er forrige gen cpu :hm:

HD4000 er en klar forbedring og CPU bruker mer strøm enn Ivy Bridge, visstnok 20% forskjell.

Endret av smartphone
Lenke til kommentar

Jeg ville kjøpt den til 4999 og byttet til SSD selv. F.eks. en Samsung 830 på 128GB til 749,- i samme butikk. Kjøp samtidig et HD-kabinett til den gamle disken, så har du en grei ekstern-disk.

 

Totalprisen blir den samme og du sitter igjen med bedre maskin pluss en ekstern disk i forhold til å kjøpe den med forrige gen. cpu.

Endret av Ruben1987
Lenke til kommentar

Den fysiske biten på denne videoen virker jo absolutt overkommelig :) Men ved å sette inn en helt ny harddisk må vel hele pc'n settes opp på nytt (operativsystem)?

 

Ja, du må installere Windows på nytt. Og installere de programmer du trenger.

 

Serienummer/nøkkel står under PCen, så du må laste ned Windows eller få tak i en Win7 DVD og bruke nøkkel.(I tilfelle det var neste spørsmål)

 

Ellers hvis du kjøper PC ligger det "starter" av NortonAV og MS Office og andre ting som må kjøpes etter en stund. Greit å avinstallere dette og slippe kjøpemaset. (Bruk f eks decrapifier) Microsoft EssentialsAV som følger med Win skal være fullgodt, så jeg bruker det på flere PCer.

Antar at du har lisens på det du trenger som Office, da er det kjekt å få fjernet Starter-versjon.

 

For oppsett av din nye SSD kan denne anbefales for gratisprogrammer:

http://www.dinside.no/903298/ninite-lynrask-installasjon-av-programmer

 

(Avinstallasjon er kun aktuellt hvsi du beholder HDD og ikke kjøper SSD)

Lenke til kommentar

Endte her med at jeg bestilte den nevnte hos dustin til 4999, men det oppstod krøll når jeg logget inn. Bestillingen min ble doblet, og jeg hadde plutselig en ordre inne på 2 stykk pc'er. Jeg sendte derfor en mail om å kanselere ordren, og tenkte legge inn ny korrekt ordre. I mellomtiden greide de gå tom for pc'er og kampanjen er nå over. Dermed er plutselig ikke denne lenger et alternativ. Det som nå derfor virker mest aktuelt er da for øyeblikket:

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Ser dere skriver denne er noe utdatert ifht den jeg egentlig la inn bestilling på. Er den likevel et godt kjøp? Veier SSD på denne opp de negative faktorene kontra den andre?

Vurdere evt å strekke meg til 7-8000 om jeg finner en pc som er verdt det. Forslag til hva som vil være det beste kjøpet (Samsung, Acer, Asus eller annet)?

Endret av shanky
Lenke til kommentar

Endte her med at jeg bestilte den nevnte hos dustin til 4999, men det oppstod krøll når jeg logget inn. Bestillingen min ble doblet, og jeg hadde plutselig en ordre inne på 2 stykk pc'er. Jeg sendte derfor en mail om å kanselere ordren, og tenkte legge inn ny korrekt ordre. I mellomtiden greide de gå tom for pc'er og kampanjen er nå over. Dermed er plutselig ikke denne lenger et alternativ. Det som nå derfor virker mest aktuelt er da for øyeblikket:

http://www.dustinhom...hProvider_dacsa

Ser dere skriver denne er noe utdatert ifht den jeg egentlig la inn bestilling på. Er den likevel et godt kjøp? Veier SSD på denne opp de negative faktorene kontra den andre?

Vurdere evt å strekke meg til 7-8000 om jeg finner en pc som er verdt det. Forslag til hva som vil være det beste kjøpet (Samsung, Acer, Asus eller annet)?

 

Fortsatt et veldig bra kjøp! Hva de reelle forskjellene mellom Ivy og Sandy Bridge er i praksis er ikke godt å si, antakelig ingen revolusjon.

 

Hvis du sjekker prisjakt.no kan du få Asus UX32 til 6000 og 7500

6000 med 500Gb og i3 sandy Bridge. 7500 med samme HDD og i5 Ivy Bridge.

Fordel er stort sett hel alu-chassis, men ulempe er dårligere kablet nettverkstilkopling med adapter via USB. Hvis du aldri bruker kablet nettverk er ikke det noe problem.

Litt finere og kulere PC, men i praksis ikke sikkert den er noe bedre, batteritid er vel noe bedre.

(UX31 har mindre porter ikke fulldtørrelse HDMI og ikke mulig å bytte HDD el SSD.)

 

Acer S3 ca 5800 med 500Gb HDD og i5-3317. Altså noenlunde som Samsung.

Bedre CPU, men samme pris som Samsung med SSD.

 

Fortsatt er Samsung veldig bra kjøp.

Jeg hadde gått for Asus hvis jeg skulle velge noe annet. Jeg hadde ikke gått for i3.

Så det må det bli Asus UX32 til kr 7500 med i5 Ivy Bridge og 500 Gb.

kr 1500 mer, men uten at du får noe mer enn en kulere PC. Asus er kjent for god kvalitet, så kanskje du får noe mer der. Likevel Chassis til Samsung 530 er delvis i alu.

Jeg ville antakelig valgt samsung igjen, eller gått opp i pris på Asus - da kan du få full HD-oppløsning.

 

Acer S3 til kr 6000, men da med HDD ikke SSD. Den har i5-3317.

Jeg ville gått for Samsung som har SSD.

 

Ellers tror at du ikke lenger får den modellen du linka til.

 

Alternativet er nå i5-3317 og 500 Gb HDD til kr 6500 - fortsatt bra kjøp.

 

Neverending story ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...