Gå til innhold

Feil passord; minimal frihet i linux mint


Anbefalte innlegg

På en side, jeg har hvert så heldig å fått meg et flunkende nytt linux mint som jeg er fornøyd med og ser på som en fremtidig erstatter fra masete Windows. Times vis med installering og småfiksing ga resultat.

 

På den andre siden. Jeg fant ut at jeg burde forsterke mitt noen lunde enkle brukerpassord som var qwe123. Det var ikke så lurt.. Nå får jeg noen rettigheter på maskinen når jeg skal gjøre ting som krever passord. Godt jeg har automatisk innlogging..

 

Har jeg noen (helst ukompliserte) muligheter for å fjerne eller endre passordet til brukeren min, uten å måtte gå den tungvindte måten å formatere og installere alt på nytt? Kan forresten nevne at ApptOnCd ikke fungerte for min del.

 

Takker til tusen om noen kan gi meg gode svar, så jeg kan spare verdifull tid rett før jul :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når du starter opp Linux Mint mener jeg å tro at du får valget om du vil gå i reovery mode (hvis ikke har den en tre sekunder nedtelling der man må trykke en hvilken som helst knapp på tastaturet). I recovery mode skal det være en mulighet for å sette nytt passord på administrator brukeren (root).

Takk Prøvde dette nå, men så ingen vei videre.

 

 

Har ikke så veldig lyst å bruke så mye tid på dette, hvis partisjonering og reinstallering er den raskeste veien å gå. Jeg finner mange veier via Google, men google gi ikke det perfekte svar.

 

 

Lenke til kommentar

Reinstallere for å endre passord? laugh.gif

 

Start opp en terminal og tast 'passwd brukernavn'. Dersom du vil endre root-passord endrer du bruker til root ved å først kjøre kommandoen 'su' før du kjører 'passwd root'.

 

 

 

 

Problemet er at jeg ikke vet hva passordet mitt er ;)

 

For å være tydelig:

1. Forandret passordet på brukeren min

2. Tok en tur ut og på kvelden kom jeg ikke gjennom når skjærmen var låst

3. Jeg har full tilgang til linux mint, siden jeg fra før hadde aktivert automatisk pålogging (heldigvis)

 

Dette skjer når jeg taster inn "passwd"

hakon@hakon-System-Product-Name ~ $ passwd 
Changing password for hakon.
(current) UNIX password: 
passwd: Authentication token manipulation error
passwd: password unchanged

 

 

 

 

 

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Gjør som Kagee skriver. Du må inn i recovery mode (hold inne shift ved oppstart for GRUB meny), videre inn i root console og så skrive: passwd hakon

 

Da var det en stund siden jeg hadde prøvd løsningen, da jeg har merket at linux klarer seg ganske stabilt og bra i motsetning til Windows.. .

 

Hvordan kommer jeg inn i console? Trykker jeg på den nederste "root" får jeg spørsmål om brukernavn og passord

Bør jeg heller bruke linuxlivecd for å gjøre dette?

 

post-133149-0-37657900-1328626789_thumb.jpg post-133149-0-62096800-1328626828_thumb.jpg post-133149-0-36367800-1328626801_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Takk i hvertfall for forsøket. Ja, du har et poeng, kanskje jeg faktisk skulle eller må gjøre det jeg fryktet å bruke livet mitt på; reinstallere. Tessuten ligger home på en egen partisjon, så jeg forhåpentligvis slipper den store flyttingen. Jeg er derimot redd for at windows blir med i sluket til mint, eller ikke vil sammarbeide med windows.

 

Off-topic om linux i 2 mnd uten brukerpassord:

alt går ganske fint i linux har jeg oppdaget, så lenge alt er riktig innstilt. Bare for å understreke, jeg har full tilgang til desktopen og alt annet innhold (auto-innlogging), alle programmer jeg bruker var installert før passord-problemet. Oppdateringer går også fint å gjøre uten passord. Jeg kan si at det meste er på stell bortsett fra de få gangene jeg ønsker å gjøre noe ekstra.

 

Har noen andre forslag, eller må jeg gå for en "RattleBattle" - løsning?

Lenke til kommentar

Er det ikkje mogleg å starte ein live-cd og bruke chroot for å komme inn som root i det installerte systemet?

 

$ sudo mount /dev/sdaX /mnt/myroot (der sdaX er root-partisjonen)


$ sudo mount ‐‐bind /dev /mnt/myroot/dev
$ sudo mount ‐‐bind /proc /mnt/myroot/proc
$ sudo mount ‐‐bind /sys /mnt/myroot/sys

$ sudo chroot /mnt/myroot /bin/bash
$ sudo passwd brukernavn

 

 

Og for å komme ut igjen:

 

$ exit
$ sudo umount  /mnt/myroot/dev /mnt/myroot/proc /mnt/myroot/sys /mnt/myroot

 

Eg køyrer gentoo, så er ikkje heilt sikker på korleis det verkar i Mint.

 

Les meir her:

http://karuppuswamy....-rescue-prompt/

og her:

http://en.gentoo-wik...t_from_a_livecd

og her:

http://forums.linuxm...p?f=141&t=71374

 

Edit: Endra frå /media til /mnt

Endret av Strange_quark
Lenke til kommentar

Hva står det da?

Det står "linux" istedenfor "kernel" tenker jeg.

 

http://tuxcrux.com/wp-content/uploads/2011/04/grub2.menu.edit.png

 

Resten av oppskriften burde funke, vet ikke om noen enklere måte å gjøre det på. Og så kan det jo være verdt å merke seg at Grub kanskje også burde ha et passord hvis man er litt paranoid, som da igjen nesten like lett kan bypasses med en live-cd ... Enden på visa er vel at man må til med kryptering av et eller annet slag, og da er man royally fucked hvis passordet glemmes.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...