Gå til innhold

Feil passord; minimal frihet i linux mint


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, i Windows går du på Brukere (Users) velger brukeren, velger Bytt passord, skriver inn gammelt passord i ene boksen og nytt passord i den andre.

 

Linux er og vil for alltid være et OS skrevet AV datanerder FOR datanerder.

 

Normale folk skal ikke måtte forholde seg til kommandolinjer og SU.

Endret av Nator
Lenke til kommentar

Ja, i Windows går du på Brukere (Users) velger brukeren, velger Bytt passord, skriver inn gammelt passord i ene boksen og nytt passord i den andre.

 

Linux er og vil for alltid være et OS skrevet AV datanerder FOR datanerder.

 

Normale folk skal ikke måtte forholde seg til kommandolinjer og SU.

Har du glemt det eneste passordet du har opprettet i Windows er du fucked. Tror du kan resette passordet i Windows, men det innebærer i så fall boot fra CD og skriving av kommandoer.

 

Er du admin/root i Linux og skal resette andres brukernavn gjøres det på omtrent samme måte som i Windows. Dessuten var ikke det tema i tråden i det hele tatt. Kan windowstrollidiotene opprette sin egen tråd?

Endret av RattleBattle
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva står det da?

Det står "linux" istedenfor "kernel" tenker jeg.

 

http://tuxcrux.com/wp-content/uploads/2011/04/grub2.menu.edit.png

 

Resten av oppskriften burde funke, vet ikke om noen enklere måte å gjøre det på.

 

[Kan også hende du må endre "ro" til "rw" for at passwd-kommandoen skal fungere. Altså at den skal klare å skrive det nye passordet til filsystemet.

 

EDIT: Ser nå at det står i den guiden det ble referert til. Beklager :)

Endret av torjeh
Lenke til kommentar

Ja, i Windows går du på Brukere (Users) velger brukeren, velger Bytt passord, skriver inn gammelt passord i ene boksen og nytt passord i den andre.

Du har misforstått problemet. Han husker ikke gammelt passord. Dersom det bare er å bytte passord gjøres det enkelt i alle linuxdistribusjoner. For meg som bruker Kubuntu (dvs. KDE desktop) så går jeg naturligvis inn i System Settings, her:

post-22889-0-87789900-1329570801_thumb.png

øverst til venstre finner du Account details, trykk på den så får du opp innstillingene til din bruker, det ser slik ut:

post-22889-0-04729000-1329571028_thumb.png

(jeg har sladdet bort brukernavnet mitt). Trenger du doktorgrad for å skifte passord der?

 

Dersom du går tilbake til System Settings vinduet, finner du helt nederst til venstre User Management, her vil du kunne sette opp samme type bruker og gruppestyring som du i windows trenger en Active Directory server for å få til.

Normale folk skal ikke måtte forholde seg til kommandolinjer og SU.
Du får fortelle det til Microsoft. Det har blitt stadig vanligere at folk kjøper en PC uten å få med windows installasjonsmedium. Når de da glemmer passordet er de fucka. Hvis de har plata er det fortsatt rimelig kryptisk med kommandoer. I Ubuntu (skjønner ikke helt hvorfor Mint har valgt annerledes) er det ikke verre enn som følger:

-hold nede Shift-knappen når du booter

-da får du opp en skjerme med noen alternativer, velg Root shell

-når kommandolinjen kommer opp skriver du

passwd brukernavn

Lenke til kommentar

Du kan enkelt logg inn på Root bruker på mint. Du logger ut av brukeren din, i loginskjermen trykker du på "Other", så skriver du inn Root, og skriver inn det passordet du hadde først.

 

deretter går du inn på terminal, skriver inn

passwd [brukernamnet ditt]

trykker enter, så skriver du inn nytt passord :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...