Gå til innhold

Jakten på sixpack med start januar 2012


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har vært i litt samme situasjon som deg, spiste veldig usunt før.

 

Nå skal ikke jeg ramse opp hva du bør spise osv, det finnes vel tusenvis av artikler om dette rundt på nettet; men brus er kanskje det verste du kan helle i deg. Burde absolutt kuttes ut. Jeg drakk mye brus før, gikk over til å drikke vann og heller ta en Pepsi Max hvis jeg fikk veldig lyst på brus (vet det ikke er så veldig mye bedre, menn slipper ihvertfall kaloriene). Du kan jo prøve vann med smak, finnes en god del varianter som ikke er så ille.

 

Ellers er det viktig og få i seg proteiner osv osv, men dette er det som sagt mange som kan fortelle deg mye bedre enn meg.

 

Frossenpizza er kanskje det vanskeligste å slutte med, ihvertfall for min del. Er så chill og lett og lage osv, så her har du en tøff jobb foran deg. :p

 

Men jeg regner med du har tenkt å trene i tillegg til å forbedre kostholdet? Isåfall kan du jo nevne hva du planlegger å gjøre på den fronten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kosthold er prio 1. Spis deg mett på protein, kutt karbs. Dropp majoen på eggene. Dropp nudler.

 

Her er min mal til kostholdsplan: Kjør 1 dag i uka da du spiser hva du vil.

 

 

M1: Frokost

Havregryn.

Proteinshake.

 

M2: Mellom

Nøtter: Mandler/valnøtter etc. Kjøp nøtter som ikke er røstet i olje/salt.

 

M3: Lunch

Kyllingfilet/kyllingkjøttdeig.

Ris.

Grønnsak, brokkoli, tomater, sopp, wok etc. Velg 1/2

 

M4: Middag

Karbonadedeig, Fisk(laks, torsk etc), Svinefilet. Velg 1

Grov pasta eller potet.

1 grønnsak.

 

M5: Etter trening

Banan, eple eller appelsin.

Proteinshake

 

M6: Kvelds

Kylling eller kalkunfilet

 

M7: Kvelds 2

1 boks tunfisk.

1 Grønnsak.

 

 

 

Erstatt brusen med juice først, blåbær eller druejuice. Kjør 50/50 forhold med vann. Etter hvert erstatter du mer og mer juice med vann. Du kan evt drikke sukkerfri saft eller brus men søtstoff er heller ikke noe bra for deg. Skal ikke så mye til å "lære" seg å like vann. Når det gjelder egg kan du spise så mange du vil så lenge du dropper et par eggeplommer. F.eks du kan lage eggehviteomelett med 5 hviter og 2 plommer til kvelds eller frokost. Hvis du hopper over til "skikkelig" kosthold vil du kunne brenne masse fett da kroppen er vant til all karbohydratene du har spist før. Begyn med kardio 2-3 ganger i uka. Anbefaler gerilja kardio eller 4x4. Styrketrening er også å anbefale, 2-4 styrkeøkter i uka. Kan sette opp kostholds/styrkeprogram til deg hvis du vil, bare /pm.

Endret av LNF
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Om du har lyst å gå ned i vekt og samtidig kanskje ha tennene dine 10 år fram i tid så ville eg kutta ut bortimot all drikking av brus, juice, is-te osv. Eventuelt kan du ta ei flaske på lørdagen om du absolutt må.

 

Her er ein artikkel som kan gje deg nokre tips til korleis du går fram i forhold til kosthald: http://fitnessbloggen.no/fleskemoderasjon-fullfort/

Endret av Zeph
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du kan jo prøve vann med smak, finnes en god del varianter som ikke er så ille.

 

Men jeg regner med du har tenkt å trene i tillegg til å forbedre kostholdet? Isåfall kan du jo nevne hva du planlegger å gjøre på den fronten.

 

Bonaqua med sitronsmak elsker jeg, så blir nok å drikke denne når jeg føler at jeg må ha noe godt å drikke. Når det gjelder treningen så skrev jeg i åpningsinnlegget at jeg spiller mye fotball. Fra og med januar begynner hardkjøringen til sesongen, så nok trening får jeg garantert. Hadde ikke den aller tøffeste oppkjøringen i fjor, men trente mye og da sesongen begynte veide jeg rundt 74 kg (dette med et svært usunt kosthold). Så har troen på at jeg kan komme meg under 70 kg om jeg bare klarer å legge om kostholdet litt.

 

Kosthold er prio 1. Spis deg mett på protein, kutt karbs. Dropp majoen på eggene. Dropp nudler.

 

Her er min mal til kostholdsplan: Kjør 1 dag i uka da du spiser hva du vil.

 

Når det gjelder egg kan du spise så mange du vil så lenge du dropper et par eggeplommer. F.eks du kan lage eggehviteomelett med 5 hviter og 2 plommer til kvelds eller frokost. Hvis du hopper over til "skikkelig" kosthold vil du kunne brenne masse fett da kroppen er vant til all karbohydratene du har spist før. Begyn med kardio 2-3 ganger i uka. Anbefaler gerilja kardio eller 4x4. Styrketrening er også å anbefale, 2-4 styrkeøkter i uka. Kan sette opp kostholds/styrkeprogram til deg hvis du vil, bare /pm.

 

Så nudler er noe dritt? Og hvor ille er majones på brødskivene? Likte idéen om å ha én dag i uken hvor jeg kan spise hva jeg vil.

 

Kommer nok til å kjøre den omeletten du anbefalte over her, men blir det ikke fryktelig tørt på brødskiva? Tror jeg må tilsette ketchup..

 

Aloe Vera juice er et godt alternativ hvis du sliter med å drikke vann. Det tilsettes rett og slett vannet for å gi det smak.

 

Det finnes vel diverse andre ting som kan blandes i vann også. Gjerne noe som inneholder elektrolytter.

 

Hvor kjøper du det? Helsekost?

 

+1

 

Takk for mange positive og hjelpsomme svar. Kjenner nesten at jeg gleder meg til årsskifte nå slik at hardkjøret kan starte. :)

Lenke til kommentar

Aloe Vera juice er et godt alternativ hvis du sliter med å drikke vann. Det tilsettes rett og slett vannet for å gi det smak.

 

Det finnes vel diverse andre ting som kan blandes i vann også. Gjerne noe som inneholder elektrolytter.

 

Hvor kjøper du det? Helsekost?

 

Aloe Vera juice kan du sikkert få på helsekost ja.

Lenke til kommentar

Altså majones er ikke så ille så lenge du bruker moderate mengder. Det finnes jo også lett-majones som ikke smaker SÅ annerledes. Brus uten sukker (zero, max etc.) funker fint å drikke om du absolutt må drikke brus. En god venn av meg har nettopp gått ned 30+ kg, og han drikker minst én 1.5l zero om dagen. Så det er fullt mulig, da det ikke inneholder kalorier.

 

Spis 2gram per kilo kroppsvekt i proteiner per dag, 1gram per kilo kroppsvekt i fett per dag, og resten kan du spise karbo (aller helst sunne, type fullkorn o.l.) og/eller mer proteiner og litt mer fett.

 

Om du er ca. 80 kg, så tipper jeg du er på ca 15% kroppsfett? La oss si det. Da trenger du å få i deg ca. 2700 kcal om du kommer til å trene mye fotball.

 

Hold deg ca 20% under dette, aka rundt 2100 kcal om dagen, lykke til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Altså majones er ikke så ille så lenge du bruker moderate mengder. Det finnes jo også lett-majones som ikke smaker SÅ annerledes. Brus uten sukker (zero, max etc.) funker fint å drikke om du absolutt må drikke brus. En god venn av meg har nettopp gått ned 30+ kg, og han drikker minst én 1.5l zero om dagen. Så det er fullt mulig, da det ikke inneholder kalorier.

 

Spis 2gram per kilo kroppsvekt i proteiner per dag, 1gram per kilo kroppsvekt i fett per dag, og resten kan du spise karbo (aller helst sunne, type fullkorn o.l.) og/eller mer proteiner og litt mer fett.

 

Om du er ca. 80 kg, så tipper jeg du er på ca 15% kroppsfett? La oss si det. Da trenger du å få i deg ca. 2700 kcal om du kommer til å trene mye fotball.

 

Hold deg ca 20% under dette, aka rundt 2100 kcal om dagen, lykke til.

 

Takk for det.

 

Da går jeg over til pepsi max nå med det samme, men skal kutte brus helt i januar. Cola er favoritten, men er vel kullsyra jeg er avhengig av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...