Gå til innhold

Android-skandalen kan være oppblåst


Anbefalte innlegg

Det er telefonleverandøren som er ansvarlig for telefonene de leverer. Dvs. HTC er her like ansvarlig som Apple dersom de velger å gi etter for press fra operatørene og installerer tvilsom programvare som ikke er en del av OS. Dette er altså ikke noe som operatørene installerer selv, som nevnt i et annet innlegg. Her er det HTC, Samsung og Apple selv som har forsøplet telefonene, selv om det er på oppdrag/under press fra operatørene. Man må kunne forvente at telefonleverandørene tar ansvar og ikke ukritisk putter inn alt mulig dritt bare fordi operatørene ønsker det. I Apple sitt tilfelle er det ekstra ille i mine øyne siden deres "image" er ment å gi kunden inntrykk av at man er tryggere ved å velge Apple siden de har kontroll i alle ledd.

Nå er det stor forskjell på den diagnostiseringen Apple lar brukeren selv velge om de vil aktivisere, og den malware-aktige loggingen som har blitt rapportert i enkelte Android-telefoner - se for øvrig mitt innlegg tidligere i tråden om dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er operatørene som vil ha det på mobilene og ikke produsentene.

 

Så man kan ikke klandre produsentene for noe operatørene setter krav på før dem vil selge mobilene under demmes operatør.

 

Blir jo på samme måte at Trafikkskolen jeg går på nå når jeg tar setrifikatet til klasse B krevet at jeg må ta et førstehjelpskurs selv om jeg er medlem i Røde Kors Hjelpekorpset her jeg bor og kan alt dette som vi skal igjennom uansett.

 

Jeg kan ikke da gå å klage på trafikkskolen (om jeg hadde klaget) at sånn og sånn kan det ikke være. Det er jo staten eller noe sånt som har bestemt at det skal være slikt.

Om loven hadde krevet at slik programvare måtte installeres (i likhet med førstehjelpskurs) så kunne man selvsagt ikke klandre produsentene for å gjøre det. Men når det gjelder tvilsom programvare så kan og bør produsentene absolutt vise ansvar. Apple har allerede skjønt at det var en dum idé å bake inn noe slikt i iphone, og vi kommer nok til å se at Carrier IQ forsvinner ut fra alle andre steder også. Det er først og fremst telefonprodusentene som kommer til å bli assosiert med dette, og dermed få negativ omtale, selv om årsaken til til det hele er operatørene. Det burde derfor også i høyeste grad være i produsentenes interesse å ikke gjøre slikt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er operatørene som vil ha det på mobilene og ikke produsentene.

 

Så man kan ikke klandre produsentene for noe operatørene setter krav på før dem vil selge mobilene under demmes operatør.

 

Blir jo på samme måte at Trafikkskolen jeg går på nå når jeg tar setrifikatet til klasse B krevet at jeg må ta et førstehjelpskurs selv om jeg er medlem i Røde Kors Hjelpekorpset her jeg bor og kan alt dette som vi skal igjennom uansett.

 

Jeg kan ikke da gå å klage på trafikkskolen (om jeg hadde klaget) at sånn og sånn kan det ikke være. Det er jo staten eller noe sånt som har bestemt at det skal være slikt.

Om loven hadde krevet at slik programvare måtte installeres (i likhet med førstehjelpskurs) så kunne man selvsagt ikke klandre produsentene for å gjøre det. Men når det gjelder tvilsom programvare så kan og bør produsentene absolutt vise ansvar. Apple har allerede skjønt at det var en dum idé å bake inn noe slikt i iphone, og vi kommer nok til å se at Carrier IQ forsvinner ut fra alle andre steder også. Det er først og fremst telefonprodusentene som kommer til å bli assosiert med dette, og dermed få negativ omtale, selv om årsaken til til det hele er operatørene. Det burde derfor også i høyeste grad være i produsentenes interesse å ikke gjøre slikt.

Les dette: http://www.engadget.com/2011/12/03/carrier-iq-vp-says-software-poses-no-threat-to-user-privacy-bac/

 

Der står det klart og tydelig dette: In recent days, the company has markedly softened its stance, arguing that its apps are only designed to meet operator demands and to "make your phones better.

 

Her blir operatørene nevnt som hovedårsak.

 

Så man kan ikke legge skylden på produsentene uansett hvilke unskyldninger man kommer med.

 

EDIT: Og i følge denne linken her: http://www.gsmarena.com/whats_the_deal_with_carrier_iq_and_what_it_means_to_you-news-3460.php

 

Så står nemlig dette der: So why is Carrier IQ collecting all of that data? According to them, their software is installed on the devices by the carriers who are interested in getting these statistics to improve the user experience.

 

Så det at flere her legger skylden på produsentene er rett og slett latterlig.

Endret av Vindicator
Lenke til kommentar

Og i følge denne linken her: http://www.gsmarena.com/whats_the_deal_with_carrier_iq_and_what_it_means_to_you-news-3460.php

 

Så står nemlig dette der: So why is Carrier IQ collecting all of that data? According to them, their software is installed on the devices by the carriers who are interested in getting these statistics to improve the user experience.

 

Så det at flere her legger skylden på produsentene er rett og slett latterlig.

Det sto flere interessante ting i den linken din:

"So why is Carrier IQ collecting all of that data? According to them, their software is installed on the devices by the carriers who are interested in getting these statistics to improve the user experience. The question is however, why not ask users for their permission, if their goals are so noble?"

 

- Og det er nettopp det Apple har gjort, de har spurt brukerne om tillatelse - som jeg viste i et tidligere innlegg i tråden her.

 

"Apple’s iPhone also has been using the Carrier IQ software but as iPhone hacker Chpwn discovered, it is disabled by default and has to be enabled by the user in diagnostic mode. Another thing to note is that unlike the Android devices, iPhones do not log your keystrokes and other private information but only technical data like call status and location."

 

- Som jeg har skrevet tidligere, altså.

Lenke til kommentar

Det som selvsagt er veldig interessant her er at den eneste som IKKE er saksøkt er Google. Og vi husker jo hvem som ble forsøkt stemplet som den store stygge ulven i det patetiske media: Godeste Mr.Android.

Naturligvis er ikke Google saksøkt for det HTC og andre produsenter av Android-telefoner har lagt inn for å tilfredsstille operatørene. Det er like fullt Android-telefoner det dreier seg om, det gjelder f.eks ikke for Windows-telefoner fra de samme produsentene, og det er en konsekvens av at Google lar produsentene bundle omtrent hva som helst sammen med Android.

 

Om det store, vide nettet har rett gjelder ikke det iPhone 4.

??

Lenke til kommentar

Det som selvsagt er veldig interessant her er at den eneste som IKKE er saksøkt er Google. Og vi husker jo hvem som ble forsøkt stemplet som den store stygge ulven i det patetiske media: Godeste Mr.Android.

Naturligvis er ikke Google saksøkt for det HTC og andre produsenter av Android-telefoner har lagt inn for å tilfredsstille operatørene. Det er like fullt Android-telefoner det dreier seg om, det gjelder f.eks ikke for Windows-telefoner fra de samme produsentene, og det er en konsekvens av at Google lar produsentene bundle omtrent hva som helst sammen med Android.

Det var det som var poenget mitt: I idiot-artikler overalt ble det slått opp som om "carrier IQ" var noe som kun gjaldt Android, når det absolutt ikke var Android spesifikt i det hele tatt. Faktisk ble det aldri levert noe "carrier IQ" i noen om helst Android versjon fra Google. Det er like idiotisk som å lage artikler om at "Windows logger alt du gjør" fordi noen PC-leverandører installerte noe skrot på Windows PCene før de solgte dem.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...