Gå til innhold

Erfaringstråd for ACDsee Pro


Anbefalte innlegg

Jeg holder på med å utforske ACDsee Pro 5 for tiden, og tenkte da at det kan være greit å ha en egen tråd for å kunne dele erfaringer.

 

Jeg skriver ikke noe versjonsnummer i tittelen da jeg håper at tråden lever videre når nye versjoner dukker opp. Og det er vel en del som bruker versjon 3 eller 4 enda.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har mest erfaring med Bibble 5, men startet med Adobe PS Elements. Rotet litt ACDsee Pro 3 som jeg fikk en lisens i gave, men ble aldri helt fortrolig med den.

 

Men ettersom Bibble sliter for tiden med oppdateringer, og jeg har en Panasonic GH2, så har jeg vært på jakt etter et nytt verktøy. Prøvde ut en trial utgave av ACDSee Pro 5, og likte det jeg så; så da det dukket opp et godt oppgraderingstilbud, slo jeg til (Det meste jeg klaget over i 3-eren er nå fikset). Kan nevnte at jeg har sett på Lightroom også. For n'te gang ...

 

Hva jeg liker:

  • Katalog/database er mer smidig enn enn både Bibble (buggy) og LR (Man må importere og slitsomt å jobbe med flere PC'er).
  • Edit delen er flyttet til egen modul (var under Develop før)
  • Gode verktøy for å justere skjev horisont, korrigere perspektiv, beskjære osv.
  • Export verktøyet (for å batch eksportere til JPEG osv)
  • Image basket
  • Lighting verktøyet i Develop (RAW modulen).

 

Ting som kunne vært bedre:

  • Mangler database for korreksjon av objektiver
  • Savner et par verktøy i Develop (RAW modulen): Legge på vignettering og s/h kanalmikser
  • Bedre verktøy for støyfjerning.
  • Edit modulen er "task"-orientert isteden for å ha verktøybokser og menyer (som i PS)
  • Pga. ovenfor nevnte punkt så støtter ikke Edit modulen lag osv.

 

De tingene jeg savner i Develop, finnes i Edit modulen; ulempen er at da må filen konverteres til 8 bit og lagres som JPEG.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Nå har ACDSee Pro 6 kommet.

 

I forhold til ACDSee Pro 5, så er de fleste ankepunktene fjernet; med et unntak - den mangler fortsatt korreksjon av objektivfeil.

 

I tillegg finnes ACDSee Pro 6 i en 64 bits utgave, og den virker en del raskere enn den forrige.

 

Den store nyheten er nok at 6-eren har fått adjustment brush som er noe enklere å bruke enn LR sin (synes jeg). Men den er ikke like kraftig.

 

Når det gjelder s/h konvertering, så er det mulig å bruke Develop delen i ACDSee Pro 5 til jobben; men 6-eren har forbedret dette en god del.

 

Editoren er fortsatt task orientert; men ettersom RAW delen har blitt så kraftig som den er; så er det til å leve med nå. Det er mulig å bruke adjustment brush i mange av disse verktøyene; som Sharpen, Blur osv.

 

Det har også kommet på plass en Clarity slider; den er absolutt kjekk å ha.

Lenke til kommentar

Jeg bruker 5'eren, men har fått tilbud om en billig oppgradering til 6. Dog vet jeg ikke hvilken utgave av 5 du hadde? Jeg har 5.3 som og har bla adjustement brush. Når jeg leste igjennom hva som var nytt på 6'eren følte jeg det var egentlig svært liten forskjell. Lite nytt av praktiske nytteting syntes jeg, men mulig jeg tar feil.

 

ACDSee har jeg brukt siden tidenes morgen og har alltid vært fornøyd med ett unntak; nemlig for hyppige oppgraderinger som man må betale for. Ellers er det et meget potent program med rimelig enkelt forståelig brukergrensesnitt.

 

En av grunnene til at jeg nøler nå er at jeg nettopp har innstallert 5.3 på den nye pc'en og dermed måtte importere databasen fra den gamle pc'en, noe som er et betydelig ork pga omstedendelig prosess og at det tar vanvittig lang tid - tror jeg brukte rundt 2 døgn på prosessen. Først må man optimalisere databasen, klargjøre den for eksport, noe som tar en uendelighet. Deretter skal den importeres over på neste pc og så optimaliseres nok en gang - en prosess som tar like lang tid som den første.

 

Det burde etter min mening være en enkel sak, men som regel ved overgang til nytt versjonsnummer av ACDSee må databasen omkodes og er ikke direkte kompatibel med forrige versjonsnummer. Med versjon 6 fant jeg ikke noe foreløpig som sa noe om dette, dvs at de nå endelig hadde tatt til fornuften på dette området og latt den nye versjonens databasesystem være direkte kompatibel med forrige utgave.

 

Tor

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke finne noen adjustment brush i min 5.3 utgave av ACDSee Pro. Det er en mekanisme for selections i edit modus; er det den du sikter til?

 

Slik har jeg det i Develop modulen i 6'eren:

post-126935-0-09811200-1349029309_thumb.jpg

 

Jeg startet med ACDSee Pro 3; men hoppet over til Bibble 5 da den så mer lovende ut. I mellomtiden har Bibble labs (og nå Corel som relanserte produktet som Aftershot Pro) vært veldig flinke til å kjøre kjøre produktet i grøfta (mulig de kommer seg igjen). I mellomtiden oppgraderte jeg til ACDSee 5 (fikk en god pris); og ble meget positivt overrasket over forbedringene.

 

Jeg bruker Develop delen ganske tungt. Og har savnet et par ting som Bibble/Aftershot (og Lightroom gjør bra), slik at jeg har ikke omfavnet ACDSee så mye som jeg sikkert burde. Men som jeg allerede har nevnt, så er det meste fikset i v6.

 

Jeg ser i andre poster at du bruker DPP for selve råbehadnlingen; jeg har ikke lenger den luksusen da jeg hopper mellom kameramerker og kjører blandingsbruk. Så for meg er det viktig å kunne bruke samme råbehandler på alle filene mine. Jeg tok en tyngre sammenligning i våres mellom ACD Pro 5.2, Aftershot Pro 1.01 og Lightroom 4.0. Og forskjellene var minimale. Så det har kun vært mangel på funksjonalitet som har gjort at jeg ikke har hoppet over til ACDSee enda.

Lenke til kommentar

Jeg blander nok med edit modus, bruker knapt develop siden jeg tar råfilene i DPP (dog kan man ta jpg-filene inn i develop og utnytte mulighetene dersom ønskelig).

 

Jeg har vært "med" ACDsee nesten siden den første utgaven, har prøvd diverse andre tilsvarende program men endte alltid tilbake igjen. Nå har jeg helt kuttet ut andre bildeprogram ala dette formatet og holder meg kun til ACDsee - det blir bare stress og bortkastet tid å fly frem og tilbake for å prøve alt annet hele tiden, og det gidder jeg ikke. De andre programmene gjør stort sett det samme og de kan heller ikke trylle.

 

De største problemene med ACDsee har alltid vært det forklarte problemet med databasene samt stabiliteten på enkelte av utgavene. Men foreløpig ser det ut til at 5'eren er mer stabil på win 7 enn den var på Vista (mulig jeg ikke burde påstått dette, det bor en liten ugly type i hver pc, så får håpe han ikke leser :hrm: )

 

Men ver 6 finnes og i 64 bits utgave så muligens er det et pluss å tenke på, dog siden jeg kjenner ACDsee rimelig godt over tid, kan det lønne seg å vente til 6.1 så de får fikset bugsene først - de er dessverre litt vel ofte for kjappe med nye utgaver uten å ha testet de godt nok.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det med databaseoppgraderingen kan jeg skjønne; 2 døgn er lang tid. Jeg bruker ikke den selv (dvs. den er jo der i bakgrunnen); men liker at jeg kan velge å bruke den eller ikke. Lettere å forstå enn LR er den ihvertfall.

 

Men jeg kan bekrefte du må oppgradere databasen når du går opp til v6.

 

Det virker for meg som den v6 er noe kvikkere enn v5; har ikke testet nok til å si noe om stabilitet enda. Men virker ikke umiddelbart mindre stabilt enn v5.3.

 

Du kan jo alltids laste ned v6 som 30 dagers trial og teste den ut; uten å importere databasen.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Jeg har hele tiden brukt databasen og med såpass mange blider jeg har vil jeg ha den med meg videre. Det er flere fordeler med måten de har bygget databasen på.

 

Ok, jeg var redd for at de fremdeles ville gjøre samme tabben - så jeg gidder ikke begynne den tidkrevende jobben allerede nå igjen med å konventere og importere databasen. Jeg tror jeg venter til de har foretatt bugfix senere og vurderer det på nytt da - samt leser noen brukererfaringer angående stabiliteten over tid.

 

Tor

Lenke til kommentar

Det høres ut som en god plan. Ettersom v5 fungerer godt for deg; så er det jo ingen grunn til å forhaste seg. Jeg vil ikke bli overrasket om det kommer en v5.4 også. Det kom ihvertfall en eller to oppdateringer til v3 etter at v4 ble lansert.

 

Men hvis du har tid, så vil jeg gjerne høre om hovrdan du bruker database delen i ACDsee Pro. Og sitter du på kun en PC med ACDsee Pro, eller kombinerer du en stasjonær PC med en laptop? Jeg bruker to laptops og en stasjonær (som er min master), og vil ha en mest muliog smidig overgang der.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har nå funnet ut en grei måte på hvordan jobbe med laptop og stasjonær.

 

Det er gjerne på laptoppen jeg foretar sorteringen (laste inn bildene, sletter skrot og setter rating 1 på de som jeg har lyst til å se på videre). I tillegg justerer jeg de mest interessante.

 

ACDsee skriver til sidecar filer automatisk; men kun det som er gjort i Develop delen; ikke rating, labels kategorier osv. Så det jeg må gjøre er å gå inn i Manage delen, velge alle bildene og så velge Tools ->Embed ACDsee Metadata -> In selected files fra menyen. Da fylles sidecar fyllene med all ACDSee relevante data.

 

Og da er det bare å kopiere de nye katalogene over på en ekstern HD og deretter inn på den stasjonære. Når jeg starter ACDsee der og går til de nye katalogene, så henter ACDsee all informasjonen automatisk.

 

En rutine som virker fint for meg. Samme metode kan også brukes i LR.

Lenke til kommentar

En annen ting som jeg fant ut av (og som er muligens gammelt nytt for dere old-timers ;)) er hvordan endre hurtigtaster på nyttige funksjoner.

 

Dette gjelder kun Manage og View desverre, ikke edit.

 

Gå inn i menyvalget View -> Toolbars -> Customize .. og velg Keyboard fanebladet. Der kan dere juster mye morsomt.

 

Mine foreløpige endringer er å få satt rating 1-5 med ved å taste 1-5 uten å måtte bruke control-tastene, 0 sår av rating, og X lar meg gå rett i eksport dialogen.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 1 år senere...

Noen som har opplevd det samme: Måtte kjøpe Pro7 update fra min Pro6. (Litt dumt det ikke blir en update bare, men man får helt nytt program, så nå har jeg både 5, 6, og 7 på min PC, men det er ikke problemet). Grunnen til at jeg måtte ha 7 var at 6'n ikke leste raw-filene til mitt nye kamera. (Panasonic Lumix GX7). So far , OK, men så begynte jeg å få samme mailen fra dem, fått 6-7 nå. (Programmet er nedlastet, installert og betalt for og tatt i bruk for mange dager siden), men jeg får en mail om å fullføre ordren osv. Jeg svarer at alt er i orden, sender bekreftelse på mitt lisens nummer, også et bilde av betalingen, fra net-bank. Og ber dem stoppe å sende denne mailen, men det fortsetter bare. Irriterendes. De svarer ikke på min mail at alt er i orden. De sier Unnskyld for trøbbel osv, og ber meg bare laste ned og installere.....rart. Tenkte ringe de, men finner ikke telefonnummer.

Lenke til kommentar

21.juni gikk det inn på deres konto (Brukte selvsagt kortet mitt på nett, somer registrert der før, og utskrift bank viser at det er trukket, tror ikke du får lisens-nummer heller før de har godtatt betalingen) , og jeg har jo tatt det i bruk og har sendt de foto av lisensen som er installert, og betalingen, likevel ber de meg laste ned og installere, og tar ikke notis av mitt svar: slik begynner 7 mailer fra dem:
Dear Randi ........
Thank you for contacting the ACD Systems Online Store.
We show that your order is complete and ready for download.
To download your program, please follow these steps: ..erc

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Ja, skal la være å svare dem - men nå fikk jeg et rart spørsmål fra dem, på den siden de har på FB - jeg la et spørsmål inn der og fortalte om problemet, en fra ACD sier dette:Hi Randi, do you have a subscription through ACDSee 365?

Jeg svarer:

I have not registered there, and did not intend to do so. Has it got something to do with that?

Endret av RandiA
Lenke til kommentar

Da jeg kjøpte ACDSeePro7 ser det ut som noe jeg ikke ville ha, har kommet med på kjøpet. Fikk denne mail i dag:

post-92574-0-60975300-1404255049_thumb.jpg

 

 

Dette er jeg ikke interessert i, trenger ingen Storage plass. Vet ikke hvordan jeg skal få bort den der. (Prøvde meg på et kontaktskjema hvor jeg ber dem "ta bort" den trial-greia og at jeg ikke er interessert.) Ellers er det vanskelig å komme i kontakt med firmaet på vanlig mail ser det ut til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...